Permalänk

defekt felsökning

Hej min kompis dator krånglar rejält och för att göra en lång historia kort så har jag fått lite tips och sånt innan. Det slutade med att vi insåg att det var något problem med moderkortet då allt var helt dött. Nu köpte min kompis ett nytt moderkort men det är fel på något annat. Det konstiga är att alla andra delar har testats i mitt system och datorn bootade upp som normalt alla gånger.

Datorn startar i ca 5-10 sec för att sedan stänga av sig själv och försöka boota upp igen. Så håller datorn på till man stänger av PSU'n. 2 av 3 fläktar snurrar, precis vid start blinkar cpu lampan upp men slocknar ganska snabbt vilket jag antar är normalt. Sen lite efter det börjar Ram lampan att lysa tills dess att datorn slocknar.

Det jag inte fattar är att både cpu,ram har testats i min dator och psu'n har vi belastningstestat.

Här är en video som visar hur datorn hela tiden försöker boota upp. https://www.youtube.com/watch?v=kTvrlwVVJWk

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Skrivet av davidvirus:

Hej min kompis dator krånglar rejält och för att göra en lång historia kort så har jag fått lite tips och sånt innan. Det slutade med att vi insåg att det var något problem med moderkortet då allt var helt dött. Nu köpte min kompis ett nytt moderkort men det är fel på något annat. Det konstiga är att alla andra delar har testats i mitt system och datorn bootade upp som normalt alla gånger.

Datorn startar i ca 5-10 sec för att sedan stänga av sig själv och försöka boota upp igen. Så håller datorn på till man stänger av PSU'n. 2 av 3 fläktar snurrar, precis vid start blinkar cpu lampan upp men slocknar ganska snabbt vilket jag antar är normalt. Sen lite efter det börjar Ram lampan att lysa tills dess att datorn slocknar.

Det jag inte fattar är att både cpu,ram har testats i min dator och psu'n har vi belastningstestat.

Här är en video som visar hur datorn hela tiden försöker boota upp. https://www.youtube.com/watch?v=kTvrlwVVJWk

satte ni dit distanser under moderkortet ? under varje moderkorts hål ska det sitta en mässings skruv.
sitter sen skruven som håller moderkortet lite glapp så kan det hända att datorn inte startar.

skriv ner alla delar i datorn.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Kan vara så att en av fläkt kontrollerna är dålig, hade ett liknande problem där datorn försökte starta up X antal gånger och ibland kom den igång (kan vara beroende på någon BIOS för hur fläkt fel skall hanteras).

Prova o koppla bort alla fläktar utom CPUn o se om det hjälper.

Permalänk

@Grönahunden:

Alla distanser är på plats

Moderkort: asus Z97-A

RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 4Gb (2 stycken)

CPU: Intel Core i3 4130 med standard fläkt

PSU: Cooler Master B500

HDD: Western digital 500gb minns ej model tyvärr

GPU: MSI gtx 760

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk

@eneq: Det ska testas! Tack för ideen.

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||