Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Misslyckat avloppsbygge behöver akut rådgivning!

Permalänk
Hedersmedlem

@anon183825: Hur ser avtalet ut mellan dig och firman som utförde jobbet? Vad exakt har du beställt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

@Black Zero: Hur ser avtalet ut mellan dig och firman som utförde jobbet? Vad exakt har du beställt?

Ärligt talat så tror jag inte att det finns något avtal skrivet för det enda jag hittar är det som är specificerat på fakturan:

- Installation infiltration
- Materialkostnad samt brunn

Permalänk

Har du kollat upp företaget på det allra minsta. Är det beläget på orten då vet alla vem dom är och man kan/vill inte göra bort sig! om det nu inte är äkta klåpare som inte fattar nått som precis startat företag. Är ens företaget registrerat som företag? f-skatt? Hur mycket betalade som i skatt- Gjorde du förresten rotavdrag?

Kunde dom svenska? Är det Polacker? Eller än värre Irländare....

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Det kan bli svårt för dig om ni inte har ett avtal... försök att få ner så många skriftliga svar som möjligt i mail etc ifrån dem, där du/de beskriver vad arbetet skulle vara och att de säger att de har gjort allt rätt. Inte lika hållbart som ett avtal men gör det lite svårare för dem att slingra sig

Permalänk
Hedersmedlem

@anon183825: Eftersom du är osäker på om det finns något avtal eller inte så är ett allmänt råd som husägare att skaffa en pärm med fastighetsnumret på ryggen, där du samlar allt om huset, inklusive kvitton, lagfarter osv. Mycket behändigt i många sammanhang, t ex vid deklarationen och man får en fast punkt istället för att sprida ut papperna i byrålådor osv. Tänka: Nu åtgärdar jag detta, vilka papper får jag som dokumenterar arbetet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Modellören:

Har du kollat upp företaget på det allra minsta. Är det beläget på orten då vet alla vem dom är och man kan/vill inte göra bort sig! om det nu inte är äkta klåpare som inte fattar nått som precis startat företag. Är ens företaget registrerat som företag? f-skatt? Hur mycket betalade som i skatt- Gjorde du förresten rotavdrag?

Kunde dom svenska? Är det Polacker? Eller än värre Irländare....

Rörfirman är känd i den orten dem verkar och verkade veta vad dem sysslade med.
Det är ett registrerat företag med F-skatt och jag gjorde även rotavdrag och dem är Svenskar och kunde utmärkt svenska.

Skrivet av CTH:

Det kan bli svårt för dig om ni inte har ett avtal... försök att få ner så många skriftliga svar som möjligt i mail etc ifrån dem, där du/de beskriver vad arbetet skulle vara och att de säger att de har gjort allt rätt. Inte lika hållbart som ett avtal men gör det lite svårare för dem att slingra sig

Det enda i avtalsväg jag kan komma på är det vi kom överens om muntligt. Jag var utan avlopp i och med att det gamla var trasigt så jag ville bara få ett nytt och tänkte inte så mycket på det just då.

Skrivet av MultiMan:

@Black Zero: Eftersom du är osäker på om det finns något avtal eller inte så är ett allmänt råd som husägare att skaffa en pärm med fastighetsnumret på ryggen, där du samlar allt om huset, inklusive kvitton, lagfarter osv. Mycket behändigt i många sammanhang, t ex vid deklarationen och man får en fast punkt istället för att sprida ut papperna i byrålådor osv. Tänka: Nu åtgärdar jag detta, vilka papper får jag som dokumenterar arbetet?

Jag har en sådan pärm, men tyvärr finns inget skriftligt avtal och det enda jag kunde hitta var fakturan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Har varit i kontakt med en annan rörfirma och de tycker det här låter helt bisarrt och inte normalt att man ska behöva ha en dränkbar pump som man ska leva med.
Hade det varit normalt så skulle det ingått en dränkbar pump i köpet i så fall.

Har också varit i kontakt med kommunen och i och med att jag har enskilt vatten och avlopp kunde de inte göra så mycket, men han jag pratade med var så snäll att han erbjöd sig komma och kolla på det.

Han skulle komma antingen idag eller imorgon så till dess får jag avvakta och se.

Ser fram emot att höra vad de säger. Hoppas att du snart får det åtgärdat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Jag skulle även gå in på Byggahus.se och registrera mig där.

Det finns otroligt mycket kunskap där.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror vi har kommit fram till slutet av den här soppan.

Det är tydligen inte något fel på avloppet, kommunkillen var här tidigare och kollade och vi inspekterade avloppet och brunnen tillsammans med närliggande området.

Det visade sig när vi kollade runt lite att hela området kring brunnen och runt om kring tomten att området är vattensjukt.

Och i och med att jag gjorde ingrepp på naturen förra året när jag skulle göra avloppet så har det blivit värre.

Han gav mig tre punkter varav den tredje var inofficiell:

1. Återställ ytorna, schakten ska inte vara lägsta punkt och så gräs
2. Ordna avrinning från tomten samt rensa diken (diket ligger för övrigt på någon annans tomt så det kan bli problematiskt plus att det var igenväxt)
(3.) Nödavlopp till närmaste avrinning, att man breddar avloppet. Man gör alltså ett fysikt ingrepp i brunnen och gör ett nödavlopp

Så så ser det ut med det hela och jag har nu fått ett expertutlåtande.

Om jag gör punkt ett nu i år sa han att jag inte kan räkna med resultat över en natt utan att det kommer ta ett tag.

Punkt ett känns som det mest logiska och ekonomiska alternativet just nu. Problemet är bara att det är vattensjukt vid brunnen och bakom huset så en traktor skulle nog köra fast.
Det känns som att det får bli ett fall till hösten om det går.

Har också skaffat en timer till pumpen nu så nu slipper jag hålla handen.

Tack för alla svar och hjälp jag fått, det uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Jag tror vi har kommit fram till slutet av den här soppan.

Det är tydligen inte något fel på avloppet, kommunkillen var här tidigare och kollade och vi inspekterade avloppet och brunnen tillsammans med närliggande området.

Det visade sig när vi kollade runt lite att hela området kring brunnen och runt om kring tomten att området är vattensjukt.

Och i och med att jag gjorde ingrepp på naturen förra året när jag skulle göra avloppet så har det blivit värre.

Han gav mig tre punkter varav den tredje var inofficiell:

1. Återställ ytorna, schakten ska inte vara lägsta punkt och så gräs
2. Ordna avrinning från tomten samt rensa diken (diket ligger för övrigt på någon annans tomt så det kan bli problematiskt plus att det var igenväxt)
(3.) Nödavlopp till närmaste avrinning, att man breddar avloppet. Man gör alltså ett fysikt ingrepp i brunnen och gör ett nödavlopp

Så så ser det ut med det hela och jag har nu fått ett expertutlåtande.

Om jag gör punkt ett nu i år sa han att jag inte kan räkna med resultat över en natt utan att det kommer ta ett tag.

Punkt ett känns som det mest logiska och ekonomiska alternativet just nu. Problemet är bara att det är vattensjukt vid brunnen och bakom huset så en traktor skulle nog köra fast.
Det känns som att det får bli ett fall till hösten om det går.

Har också skaffat en timer till pumpen nu så nu slipper jag hålla handen.

Tack för alla svar och hjälp jag fått, det uppskattas verkligen!

Hoppas allt löser sig.
Tänkte precis skriva och varna för att prata med kommunen, de flesta kräver att man installerar minireningsverk även om de inte aktivt "jagar" folk med gamla avlopp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om samma problem dyker upp nästa år, med de vattenmassorna som varit i år är det inte förvånande att det inte fungerat. Det har tagit ca 1,5- månader längre innan vatten nivån återgått till det normala efter snö smältningen p.g.a regnandet. Så gör inte alltför stora ingrepp direkt såna här år är det vanligt att man får använda dränkbara pumpar till avlopp/källare. Däremot varför man använt en 2-kammarbrun istf 3-kammarbrun i ett permanent boende är något jag undrar då 2-kammare är mer till fritidshus utan toalett.

Skrivet av Json_81:

Hoppas allt löser sig.
Tänkte precis skriva och varna för att prata med kommunen, de flesta kräver att man installerar minireningsverk även om de inte aktivt "jagar" folk med gamla avlopp.

Minireningsverk har redan iom infiltrationen.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk

Hej

Håller på att smälla av när jag ser era inlägg !!!

Så här är det att : Detta är inte normalt att det svämmar över vid snösmältning eller högt grundvatten.
När man projekterar en avloppsanläggning så tar man hänsyn till en massa faktorer och en av dessa är högsta grundvatten under året och det blir avgörande för hur hög bädd man anlägger på grund av att man skall åstadkomma en meter mellan spridarrören och högsta grundvattennivå.
Ni har anlitat en vvs firma och det är en firma som gör rörmokeriarbeten mestadels inomhus , således helt fel firma från början och därav problemen som följer.

Ni skulle ha anlitat en firma som jobbar med VA och som levererar ett jobb utifrån "Mark AMA " och det är oftast en Grävmaskinsfirma eller annan markfirma som har kompetens att jobba utomhus med dylika frågor.

Det allvarligaste i denna soppan är kommunens tjänsteman som kommer med hårresande förslag om bräddavlopp (alltså leda ut orenat avloppsvatten i omkringliggande mark) HELT OBEGRIPLIGT !!!
Denna tjänsteman har gjort sig skyldig till tjänstefel å det grövsta.

Mitt råd är att du går till den firma som utfört detta arbete och åberopar den 10 åriga garantin som gäller vid markarbete och ber att dom rättar till felet(gör om gör rätt helt enkelt)och så går du till kommunens miljökontor och reder ut saken i fråga för där finns andra som kan detta om dom nu inte håller den tjänsteman om ryggen som gjort detta fatala misstag

Permalänk

Dessutom kan jag tillägga att kommunen kan inte kräva minireningsverk för det finns andra lösningar som klarar tillåtna gränsvärden vid hög skyddsnivå så minireningsverk är bara ett alternativ och enligt mig ett dåligt och dyrt och osäkert alternativ som jag inte rekommenderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björkved:

Dessutom kan jag tillägga att kommunen kan inte kräva minireningsverk för det finns andra lösningar som klarar tillåtna gränsvärden vid hög skyddsnivå så minireningsverk är bara ett alternativ och enligt mig ett dåligt och dyrt och osäkert alternativ som jag inte rekommenderar.

Har du tips på alternativ?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."