Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Men det stämmer med att man kan inte installera windows 10 aktivera för att sen installera windows 7 igen med samma nyckel och tro att man då kan installera om 10 när man vill sen..Nyckeln blir liksom inte bokad för 10an utan den gäller för det OS man har installerat..Sen var står det att inte nyckeln blir låst till windows 10 i din post..Det där är enbart ifall man lyckas ta bort windows.old och sen ångrar sig..Du har fortfarande 30 dagar på dig innan NYCKELN blir låst till Windows 10.

Jo, precis så är det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Inte direkt. Jag vill att så många som möjligt ska köra Windows 10 eftersom att det är den bästa versionen.

DU tycker att det är den bästa versionen.......... som du tycker med alla nya versioner.

Vi andra har andra preferenser och tyckanden och vill därav inte bli påtvingade en massa skit.
Sen om du och Microsoft tycker det är så kul att ha diktatoriska förtecken, så får ni väl ha det.
Men kundbasen för Microsoft lär ju minska iaf..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

DU tycker att det är den bästa versionen.......... som du tycker med alla nya versioner.

Vi andra har andra preferenser och tyckanden och vill därav inte bli påtvingade en massa skit.
Sen om du och Microsoft tycker det är så kul att ha diktatoriska förtecken, så får ni väl ha det.
Men kundbasen för Microsoft lär ju minska iaf..

Ingen tvingar någonting här. Vill du köra Windows så får du antingen köra en supporterad version eller leva med en osäkrare installation som bara kommer att bli mer osäker ju längre du stannar på versionen. Tycker du att det är värt det för att MS inte låter dig avböja kritiska uppdateringar eller för att de samlar in metadata så får det stå för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jo, precis så är det.

Så du menar att jag efter 1 år med Windows 10 fortfarande kan använda min 10 nyckel till Windows 8.1 om jag vill..Isåfall är det väldigt bra gjort av Microsoft

Jag har även en Windows 7 pro nyckel liggandes så om jag bara installerar windows 10 med den nyckeln så kan jag fortfarande ha den som Windows 7 för att sen när jag vill gå tillbaka till 10 med den efter tex 1 år?

dubbel skrift
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Så du menar att jag efter 1 år med Windows 10 fortfarande kan använda min 10 nyckel till Windows 8.1 om jag vill..Isåfall är det väldigt bra gjort av Microsoft

Jag har även en Windows 7 pro nyckel liggandes så om jag bara installerar windows 10 med den nyckeln så kan jag fortfarande ha den som Windows 7 för att sen när jag vill gå tillbaka till 10 med den efter tex 1 år?

Exakt. Det enda är att du inte får använda samma nyckel på en annan dator om du SAMTIDIGT kör Windows 10, som du har uppgraderat med den nyckeln till. Så säg att du, efter ett år, inte längre vill köra Windows 10, eller att du har byggt ihop en ny dator och du har sålt dator du gjorde uppgraderingen till Windows 10 med, så kan du använda det Windowset som du har produktnyckel till igen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Jag har inte ens lyckats få fram det som en rekommenderad uppdatering i Windows Update än, finns det någon här som har det?

Är väl tur det, ju färre som får W10 NSA Spyware Edition ju bättre är det.

Skrivet av strejf:

Personligen hoppas jag att Windows 10 blir en påtvingad uppdatering när supporten för Windows 7/8.1 upphör om typ ett år för ny hårdvara.

Nej, supporten upphör inte fören 2020.

*** raderat ***

Skrivet av SweMerlin:

Tvingar och tvingar... men MS är ganska desperata i sina forsök att pådyvla folk eländet.

Precis, och i bakgrunden ligger olika USA myndigheter och trycker på för att få ökad insamling av information, för att jaga "terrorister", det är bättre om de håller på och styr upp sig själva, och ser till att inte gå in olagligt i andras länder för att jaga "terrorister" när det själva verket var att de vill komma åt oljan, och dölja sanningen. (ex om WTC).

§ 1.2
Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Och vi vill att din Microsoft chef ska säga åt dig att sluta sprida Microsoft dyngan på forumet.

Vi? Definera.... du och en handfull andra personer som du sett i tråden? Infon är relevant för många ska du se däribland mig och flera andra, alla kommenterar inte utan vissa enbart läser informationen han delar. Han har dessutom resan klargjort att han inte är anställd av Microsoft i fråga.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De flesta appar är bara trams som bara ger försämrad funktion jämfört med program, hade man kunnat köra Androidappar så hade det funnit ett par bra som man kanske hade kunnat ha nytta av men win 10 unika appar är bara ett desperat försök av MS att låsa in användarna ytterligare och kunna motivera det försämrade interfacet för datorer.
Total användarbojkott av MS Store och allt vad appar i Win heter vore bra för att tvinga MS att fixa ett vettigt interface som fungerar bra på datorer i stället för monsterinterfacet de använder numera.

Skrivet av snajk:

Bättre är att du använder det du trivs med. Apparna installeras snabbt och utan alternativ för det är en stor del av poängen med dem: ingen konfiguration och inget pill, allt bara funkar direkt. Sen är man ofta något begränsad i vad man kan göra och så, men det beror på hur mycket tid utvecklarna har lagt på appen eller vad de har för syfte med den.

Personligen använder jag få appar men exempelvis Netflix-appen gillar jag och använder istället för webbtjänsten och det lär väl finnas fler trevliga appar här och där. Jag använder inte Facebook men jag kan tänka mig att appen kan vara rätt smidig att exempelvis docka till ena sidan om man vill hålla koll på sitt flöde eller sin FB-chat utan att störa resten av datoranvändandet. Jag använder Slack på jobbet som är typ teamchat och jag hade gärna sett en sådan app istället för det lite buggiga skrivbordsprogrammet eller webbtjänsten som inte loggar in automatiskt.

Skrivet av Kasken:

"Appar" har givetvis o självklart INGENTING att göra på en riktig dator, finns ingen vettig anledning att ens fundera på det.

Själva poängen med "appar" är ju att de ska vara avskalade, med begränsad funktion/inställningsmöjligheter som gör handhavandet enkelt. Samt ett UI som fungerar bra på små touchskärmar.

Det är för mig en gåta varför det ens förekommer, varför folk strävar efter det.
"Fjårtistrams" i min bok, vettigt folk använder webläsaren och fullfjädrade program. Punkt.

Samma sak med att ha en "store" där man ska ladda ner allt ifrån. Va tusan fyller den för vettig funktion på en riktig dator? Vi har klarat oss flera decenier utan, vart finns behovet? Ja just det, alla 12åringar som inte klarar av att hitta alla "appar" som de vill "H4Xa in i datan" om de inte finns i en "store" med en stor installera knapp berdvid......

Skrivet av strejf:

Appar har en hel del fördelar jämfört med de gamla Win32-programmen eller skrivbordsprogrammen som man kan kalla dem. De uppdateras automatiskt i bakgrunden, de kommer från en pålitlig källa Windows Store och är testade/verifierade grundligt, de är isolerade vilket innebär att de inte kan ställa till med problem på datorn och om du avinstallerar dem så försvinner de helt och hållet från datorn. De innehåller dessutom inga toolbars eller skit som vi är vana vid för skrivbordsprogram.

tack för era synpunkter. får nog bli så att jag kör med ett par stycken endast, sen fixar jag hela proggen till resten av det jag behöver.
nu återstår bara hur f*n jag ska göra med det där att bilden hackar vid uppspelningen av mina videofiler.
känns tråkigt att om jag skulle behöva gå tillbaka till 7an bara för det..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kasken:

"Appar" har givetvis o självklart INGENTING att göra på en riktig dator, finns ingen vettig anledning att ens fundera på det.

Själva poängen med "appar" är ju att de ska vara avskalade, med begränsad funktion/inställningsmöjligheter som gör handhavandet enkelt. Samt ett UI som fungerar bra på små touchskärmar.

Det är för mig en gåta varför det ens förekommer, varför folk strävar efter det.
"Fjårtistrams" i min bok, vettigt folk använder webläsaren och fullfjädrade program. Punkt.

Samma sak med att ha en "store" där man ska ladda ner allt ifrån. Va tusan fyller den för vettig funktion på en riktig dator? Vi har klarat oss flera decenier utan, vart finns behovet? Ja just det, alla 12åringar som inte klarar av att hitta alla "appar" som de vill "H4Xa in i datan" om de inte finns i en "store" med en stor installera knapp berdvid......

Vi har använt "appar" väldigt länge, då ordet "app" just är en förkortning för "applikation", vilket betyder program.

Att ha en store/butik är i många fall väldigt bra, om man ex installerat en maskin och kan hämta ner sina appar/program direkt där igenom från "köpta" fliken, vilket förkortar nerladdningstider, mot att behöva manuellt surfa in på alla hemsidor och ladda ner, uppdateringar sköts automatiskt i bakgrunden, kan enkelt komma åt samma program på flera datorer/enheter till samma pris mm.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PowerNet:

Vi har använt "appar" väldigt länge, då ordet "app" just är en förkortning för "applikation", vilket betyder program.

Att ha en store/butik är i många fall väldigt bra, om man ex installerat en maskin och kan hämta ner sina appar/program direkt där igenom från "köpta" fliken, vilket förkortar nerladdningstider, mot att behöva manuellt surfa in på alla hemsidor och ladda ner, uppdateringar sköts automatiskt i bakgrunden, kan enkelt komma åt samma program på flera datorer/enheter till samma pris mm.

Men i praktiken har app blivit ett eget ord och inte en förkortning, det betecknar idag en typ av interfacebegränsad och funktionsbegränsad mjukvara som främst manövreras via touch.

Att bara ha en "store" är ju knappast nått som enbart är positivt eftersom den som driver den vill ha betalt så för enklare program så lär det leda till påtagligt ökade priser för konsumenten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men i praktiken har app blivit ett eget ord och inte en förkortning, det betecknar idag en typ av interfacebegränsad och funktionsbegränsad mjukvara som främst manövreras via touch.

Att bara ha en "store" är ju knappast nått som enbart är positivt eftersom den som driver den vill ha betalt så för enklare program så lär det leda till påtagligt ökade priser för konsumenten.

Ja, men egentligen så betyder ju "app" just "applikation", men det är ju förvrängt idag :(.

Fast, det är ju positivt på många sätt, minskade kostnader för distribution, underhåll, support mm.

Scenario:

Programutvecklare 1:

Utvecklar ett program, ska sedan sälja det för summa x (säg 7 kr), och i det så ska utvecklaren betala för servrar, säkerhetsmekanismer mot piratkopiering, underhåll för servrar, och avhjälpa fel med servrarna mm, vilket drar ner vinsten rätt mycket.

Programutvecklare 2:
Utvecklar ett program, säljer det sedan för 10 kr på en store/butik, och där ingår alla kostnader för servrar, underhåll mm vilket ger en utbetalning på 7kr till utvecklaren. Utvecklaren säljer troligen fler program då det är svårare/mer omständigt att piratkopiera "appar" än att öppna plånboken och betala 10 kr, då store/butiken har inbyggda mekanismer för att knyta "appen" till en användares konto/login.

Vilket scenario är bäst för utvecklaren? Att sälja appen/programet själv, och stå för kostnader för servrar, underhåll, drift, felavhjälpning mm som dra från de 7 kr som utvecklaren säljer programmet för, eller få ut 7 kr efter att allt är betalt och med största sannolikhet sälja fler appar/program då en rätt stor tröskel överkommits för köpare?

Köpare gillar enkelhet, att köpa ur en stor/butik gör att en större tröskel (speciellt för ovana användare) överkommes, då det bara är några knapptryckningar bort, installation/betalning mm sker i det mesta automatiskt, mot att ex köpa online och betala med ex PayPal, manuellt ladda ner filen, installera mm.

Så totalt sätt så ökar en stor/butik försäljningen, då det är ett betydligt enklare sätt att distribuera sitt program till kunderna, och kunderna är mer köpbenägna då det är betydligt enklare att köpa från en stor/butik än att gå igenom flera steg/leverantörer manuellt innan det är klart.

Sen kan man diskutera vad som är en skälig nivå på ersättningen för att driva en store/butik, de flesta tar 30% av säljpriset, vilket i förhållande till att sätta upp eget system, betala för servrar, underhåll/drift, och ha en högre köptröskel ses som rätt liten kostnad.

Sen så är det ju i vilken prisnivå man pratar om, 30% på 10kr är ju inte farligt dyrt, men 30% på ex 10 000 kr (ex Photoshop) skulle ju vara "för dyr" kostnad, som inte är motiverande att inte sätta upp eget system/egen distributionskanal.

Allt får ju vägas mot varandra, men en store/butik har många fördelar, och egentligen rätt få nackdelar för en utvecklare.

Nackdelen är väl att om utvecklaren ska rätta ex en bugg i sitt program att det tar lite tid innan det når ut, då det ska kollas igenom av butiken, mot att driva eget där man kan rätta buggen och ha nya versionen ute direkt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Så du menar att jag efter 1 år med Windows 10 fortfarande kan använda min 10 nyckel till Windows 8.1 om jag vill..Isåfall är det väldigt bra gjort av Microsoft

Jag har även en Windows 7 pro nyckel liggandes så om jag bara installerar windows 10 med den nyckeln så kan jag fortfarande ha den som Windows 7 för att sen när jag vill gå tillbaka till 10 med den efter tex 1 år?

Exakt så menar jag Ja det är jävligt nice och en stor anledning för alla att uppgradera sina maskiner till Windows 10 idag en gång och sen nedgradera om man inte vill ha det just nu. Observera bara att det endast gäller för den specifika hårdvaran som man skaffar Windows 10 på.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, supporten upphör inte fören 2020.

Supporten har egentligen redan upphört. Det är endast säkerhetsuppdateringar som kommer nu.

Och det är ju ett par.

Stor fördel med Windows 10 där vad gäller uppdateringar iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Vi? Definera.... du och en handfull andra personer som du sett i tråden? Infon är relevant för många ska du se däribland mig och flera andra, alla kommenterar inte utan vissa enbart läser informationen han delar. Han har dessutom resan klargjort att han inte är anställd av Microsoft i fråga.

Jo men Strejf tror/tycker/***raderat*** att det är bra att Microsoft spionerar och att det gör win10 till ett bättre och säkrare operativsystem,vilket såklart är BS .

§ 1.2
Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Jo men Strejf tror/tycker/***raderat*** att det är bra att Microsoft spionerar och att det gör win10 till ett bättre och säkrare operativsystem,vilket såklart är BS .

Allt är ju individuellt vad man tycker om hela spektaklet och jag vill inte hamna i nån dispyt med dig här. Men så här ser jag på det hela:
Informationen används kort och gott till att göra os:et i sig bättre, mycket av det som samlas in får man inte glömma används till att utveckla Cortana vilket man väl får se som något positivt. Däremot håller jag med om att valet kring det hela är något luddig och inte helt lätt att stänga av vilket så klart kan förbättras.
Sen vill jag verkligen inte klassificera någon som sitter inne med så mycket kunskap i ett ämne för troll, det blir fel helt enkelt.
Men så klart, allt är ju öppet för diskussion.

Skickades från m.sweclockers.com

Citat bryter mot § 1.2
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Allt är ju individuellt vad man tycker om hela spektaklet och jag vill inte hamna i nån dispyt med dig här. Men så här ser jag på det hela:
Informationen används kort och gott till att göra os:et i sig bättre, mycket av det som samlas in får man inte glömma används till att utveckla Cortana vilket man väl får se som något positivt. Däremot håller jag med om att valet kring det hela är något luddig och inte helt lätt att stänga av vilket så klart kan förbättras.
Sen vill jag verkligen inte klassificera någon som sitter inne med så mycket kunskap i ett ämne för troll, det blir fel helt enkelt.
Men så klart, allt är ju öppet för diskussion.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en enda anledning till att dom spionerar och det är för att tjäna pengar .(under förutsättning att man inte tycker att operativsystemet blir bättre om man får "rätt reklam".

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634588/martin-appel-windows-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ingen tvingar någonting här. Vill du köra Windows så får du antingen köra en supporterad version eller leva med en osäkrare installation som bara kommer att bli mer osäker ju längre du stannar på versionen. Tycker du att det är värt det för att MS inte låter dig avböja kritiska uppdateringar eller för att de samlar in metadata så får det stå för dig.

Men här handlar det om att jag och andra inte ska kunna köra med vår inköpta Win7-retail licens "om ett år", om vi skulle uppgradera vår hårdvara. Isf. skulle vi om strejf fick sin vilja fram tvingas skaffa Win10...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hyperbol:

Jo men Strejf tror/tycker/***raderat*** att det är bra att Microsoft spionerar och att det gör win10 till ett bättre och säkrare operativsystem,vilket såklart är BS .

Nä du har fel. Så tror/tycker jag inte alls. Jag tror att det är som Microsoft säger själva, att de endast samlar in anonym telemetri för att undvika krascher i Windows osv. Precis som man gör i Windows 7 och 8/8.1. Och typ som Apple och Google gör i sina OS.

Citat bryter mot § 1.2
Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Det finns en enda anledning till att dom spionerar och det är för att tjäna pengar .(under förutsättning att man inte tycker att operativsystemet blir bättre om man får "rätt reklam".

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.634588/martin-appel-windows-...

Att tjäna pengar gäller ju inte enbart i det här fallet, utan så klart alla företag. Det är en förutsättning för att kunna vidare fortsätta utveckla, i det här fallet, os:et.
Det blir väldigt knasigt om företagen skulle börja satsa på nånting som inte genererar pengar utan enbart skulle vilja utveckla något som man garanterat vet enbart innebär förluster.

Jag tycker den här meningen förklarar orsaken:
Förklaringen till att Microsoft gör det här är enkel. Det blir allt svårare att tjäna pengar på program och digitala tjänster. Vi konsumenter älskar nya smarta lösningar som förenklar våra liv, men vi är inte villiga att betala för dem. Att företag som Microsoft måste hitta andra intäktskällor är inte konstigt.

Nu är jag visserligen inte lika insatt hur debatten och synen på ex Apples system är särskilt annorlunda, och för den delen heller Google. Men här verkar synen på detta vara annorlunda? Så upplever jag det i alla fall, liksom att folk motsäger sig det men accepterar det. Medans här är det helt andra tongångar.
Varför? Alla aktörer använder sig av samman typ av informationssanlande och det borde inte enligt mig finnas någon grund till oro och tro på att ett företag gör allt för att jävlas med dig som konsument, det är inget vinnande koncept och hade det varit på det sättet hade definitivt röster höjts för länge sen.

Men som sagt, det dom verkligen måste jobba på och bli tydligare på är på exakt vilket sätt informationen används och ge folk enklare möjlighet att välja delaktighet eller ej.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nä du har fel. Så tror/tycker jag inte alls. Jag tror att det är som Microsoft säger själva, att de endast samlar in anonym telemetri för att undvika krascher i Windows osv. Precis som man gör i Windows 7 och 8/8.1. Och typ som Apple och Google gör i sina OS.

jag har själv win 10 på 2 av mina datorer,allt avslaget naturligtvis. Men det är ju valfritt hur man vill dela med sej av sitt liv,bara tråkigt om folk blir lurade att ha allt på i tron att man får ett bättre OS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hyperbol:

jag har själv win 10 på 2 av mina datorer,allt avslaget naturligtvis. Men det är ju valfritt hur man vill dela med sej av sitt liv,bara tråkigt om folk blir lurade att ha allt på i tron att man får ett bättre OS.

Telemetri har varit en stor del i utvecklingen av Windows i många år.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Supporten har egentligen redan upphört. Det är endast säkerhetsuppdateringar som kommer nu.
Och det är ju ett par.
https://i.imgur.com/NJSXZJY.png
Stor fördel med Windows 10 där vad gäller uppdateringar iallafall.

Nej, supporten är inte nedlagd.
Det som är nerlagt är "mainstream-support" vilket var i januari 2015, det som är nu är "extended-support" vilket pågår till 2020.

Skrivet av hyperbol:

Jo men Strejf tror/tycker/trollar att det är bra att Microsoft spionerar och att det gör win10 till ett bättre och säkrare operativsystem,vilket såklart är BS .

Precis. Strejf borde nästan starta en kyrka, där han blir ledare för "Windows 10 församlingen" och predika för likasinnade som inte bryr som om sitt privatliv/integritet.

Skrivet av strejf:

Nä du har fel. Så tror/tycker jag inte alls. Jag tror att det är som Microsoft säger själva, att de endast samlar in anonym telemetri för att undvika krascher i Windows osv. Precis som man gör i Windows 7 och 8/8.1. Och typ som Apple och Google gör i sina OS.

Det är precis det du tror, då du "predikar" för att Windows 10 är det bästa sedan skivat bröd, fastän Windows 10 utgör stort integritetskränkande.

Och skillnaden mellan Windows 10 och Apple OS X / iOS ä att hos Apple får du tydliga frågor om du vill vara med eller inte, hos Microsoft får man själv googla fram, gå in i register mm och försöka stänga av allt, och det går inte ens att stänga av allt om du inte har dyrare version av W10.

Och du missade att Microsoft även samlar in allt du skriver på tangentbordet? Dina WiFi nätverk/lösenord mm? Tänkte väl det att du missat det då du är förblindad av ditt predikande i din församling av W10 kyrka.

Skrivet av strejf:

Telemetri har varit en stor del i utvecklingen av Windows i många år.

Sedan Windows 8/10 ja, inte tidigare i kränkande skala.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Telemetri har varit en stor del i utvecklingen av Windows i många år.

Det kan knappast vara till stor hjälp att logga varje knapptrycking och rota bland mina bilder och mejl :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Att tjäna pengar gäller ju inte enbart i det här fallet, utan så klart alla företag. Det är en förutsättning för att kunna vidare fortsätta utveckla, i det här fallet, os:et.
Det blir väldigt knasigt om företagen skulle börja satsa på nånting som inte genererar pengar utan enbart skulle vilja utveckla något som man garanterat vet enbart innebär förluster.

Jag tycker den här meningen förklarar orsaken:
Förklaringen till att Microsoft gör det här är enkel. Det blir allt svårare att tjäna pengar på program och digitala tjänster. Vi konsumenter älskar nya smarta lösningar som förenklar våra liv, men vi är inte villiga att betala för dem. Att företag som Microsoft måste hitta andra intäktskällor är inte konstigt.

Nu är jag visserligen inte lika insatt hur debatten och synen på ex Apples system är särskilt annorlunda, och för den delen heller Google. Men här verkar synen på detta vara annorlunda? Så upplever jag det i alla fall, liksom att folk motsäger sig det men accepterar det. Medans här är det helt andra tongångar.
Varför? Alla aktörer använder sig av samman typ av informationssanlande och det borde inte enligt mig finnas någon grund till oro och tro på att ett företag gör allt för att jävlas med dig som konsument, det är inget vinnande koncept och hade det varit på det sättet hade definitivt röster höjts för länge sen.

Men som sagt, det dom verkligen måste jobba på och bli tydligare på är på exakt vilket sätt informationen används och ge folk enklare möjlighet att välja delaktighet eller ej.
Skickades från m.sweclockers.com

Den dagen man kan stänga av allt integritetskränkande informationsinsamlande och verkligen få det avstängt om man vill det, då har Microsoft fattat vad kunderna vill ha.

Läste om detta igår och hade detta varit Microsoft och deras Windowsphone, så hade de troligtvis öppnat den så fort FBI hade sagt öppna.
Eller så finns det som många tror redan en bakdörr, så de inte behöver någon hjälp..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Den dagen man kan stänga av allt integritetskränkande informationsinsamlande och verkligen få det avstängt om man vill det, då har Microsoft fattat vad kunderna vill ha.

Läste om detta igår och hade detta varit Microsoft och deras Windowsphone, så hade de troligtvis öppnat den så fort FBI hade sagt öppna.
Eller så finns det som många tror redan en bakdörr, så de inte behöver någon hjälp..

Som sagt, det dom brister på är 2 punkter:
1: Exakt vad används informationen till, att dess syfte i grund och botten är för att förfina och göra os:et stabilare står jag fast vid även om vi helt klart har olika syn på saken.
2: Mer valfrihet huruvida man vill använda och dela med sig av sitt användarmönster till Microsoft. Det är den största bristen då det uppenbarligen visat sig inte helt stämma fast man bockat ur. Så kritik ska dom ha på den punkten.

Men förhoppningsvis dröjer det inte alltför länge innan din profetia slår in, nåt annat val än att erbjuda sina kunder valfrihet vore ett inte alltför smart drag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Adam West: Är du såpass naiv att du är seriös med ditt påstående att det sker pga någon form av allmännytta?

Windows 10 är inte gratis att köpa, det kostar ca 1000 kr, uppgraderingen är endast gratis därför att Microsoft vill ha kontroll över sin användarbas och samla in information som dom kan använda själva för vinstdrivande syften, eller sälja till 3:e part.

Har jag köpt ett OS så vill jag kunna använda det utan att vara övervakad, vår transaktion är slutförd när MS får 1000 kr och jag får produkten, det är absurt att detta ÖHT är tillåtet.

Jämförelsen med Google haltar främst pga Google ej tar betalt för sin sökmotor, tar ej betalt för YT ( gratisversionen ) gmail osv, deras produkter är fria att använda och i deras fall är faktiskt kundens data relevant eftersom det ständigt förbättrar ex. Google Nu, sökresultat, Maps, mm. Det är också tydligt och enkelt att stänga av dessa funktioner om så önskas.

Google har revolutionerat internet, Microsoft har endast varit en bromskloss och en stor förlorare.

Microsoft är en girig kvarleva från en svunnen tid, ju snabbare dom försvinner desto bättre, Open Source och Freeware är framtiden, ex. Wikipedia Google mfl.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Adam West: Är du såpass naiv att du är seriös med ditt påstående att det sker pga någon form av allmännytta?

Windows 10 är inte gratis att köpa, det kostar ca 1000 kr, uppgraderingen är endast gratis därför att Microsoft vill ha kontroll över sin användarbas och samla in information som dom kan använda själva för vinstdrivande syften, eller sälja till 3:e part.

Har jag köpt ett OS så vill jag kunna använda det utan att vara övervakad, vår transaktion är slutförd när MS får 1000 kr och jag får produkten, det är absurt att detta ÖHT är tillåtet.

Jämförelsen med Google haltar främst pga Google ej tar betalt för sin sökmotor, tar ej betalt för YT ( gratisversionen ) gmail osv, deras produkter är fria att använda och i deras fall är faktiskt kundens data relevant eftersom det ständigt förbättrar ex. Google Nu, sökresultat, mm. Det är också tydligt och enkelt att stänga av dessa funktioner om så önskas.

Microsoft är en girig kvarleva från en svunnen tid, ju snabbare dom försvinner desto bättre, Open Source och Freeware är framtiden, ex. Wikipedia Google mfl.

MVH

Edit. Lätt uppdaterat svar.
Naiv? Så naiv att jag tror att allting inte har ett pris? Nej absolut inte.
Tyvärr finns det ytterst sällan nånting här i livet som är helt gratis. Men som du säger så kanske Google inte är den bästa jämförelsen, utan snarare borde Apple vara den mer logiska jämförelsen.
Men vi har helt klart skilda åsikter i frågan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam West:

Naiv? Nej, men vi har helt klart skilda åsikter i frågan.

Precis, det är din subjektiva känslomässiga åsikt, jag däremot grundar min världsbild på en objektiv verklighet och fakta, något som är en bristvara idag.

"Gud är Död", den som förstår referensen förstår även sammanhanget i meningen ovan.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Precis, det är din subjektiva känslomässiga åsikt, jag däremot grundar min världsbild på en objektiv verklighet och fakta, något som är en bristvara idag.

"Gud är Död", den som förstår referensen förstår även sammanhanget i meningen ovan.

MVH

Har inte påstått något annat än att det skulle vara min enskilda åsikt, har inte och kommer inte försöka tvinga nån på den heller för den delen.
Jag har i beaktande det du säger, märk väl fakta.
Vet inte om peaken om icke objektiv var riktad till enbart mig eller vitt spritt? Jag grundar mina val på exakt samma sätt som dig, verklighet och fakta, och jag är medveten om vilka uppoffringar jag gör med mitt val. Skillnaden i mitt fall är däremot att jag tycker det är en uppoffring värd att göra då os:et i sig kan förbättras och att informationen inte missbrukas.
Men som sagt, man kan ju tyvärr inte alltid få det bästa av 2 världar, i såna fall torde det ju enbart finnas ett os som alla använde om det nu skulle visa sig helt utan brister.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

jag har själv win 10 på 2 av mina datorer,allt avslaget naturligtvis. Men det är ju valfritt hur man vill dela med sej av sitt liv,bara tråkigt om folk blir lurade att ha allt på i tron att man får ett bättre OS.

Försöker hitta artiklar i ämnet skrivna av "säkerhetsexperter", vilket det ju borde finnas gott om ifall detta nu är ett reellt problem. Men jag hittar inga?

Kan ni länka några?