Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Behöver man antivirus på Windows 10? Använder just nu "AVAST Free Antivirus" på min Windows 7

Windows 10 har inbyggt antivirus program som du kan köra med, så de är inget måste att köra ett extra.

Windows 10, Windows Defender är inbyggt antivirus i sig vilket inte var i Windows 7 eller 8

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Tackar

Men det finns inget sådant alternativ i inställningarna.

http://i.imgur.com/7jLWSp0.png

Enligt bilden i guiden ska det ju se ut så här.

http://cdn.images.express.co.uk/img/dynamic/59/590x/secondary/Windows-10-Spotlight-Microsoft-Lockscreen-Adverts-Windows-10-Is-Showing-You-Adverts-Heres-How-To-Stop-It-Rise-of-the-Tomb-Raider-474628.jpg

EDIT: Jag antar att det beror på en uppdatering som ännu inte kommit ut till alla.

EDIT2: 527 installerade uppdateringar just nu på Windows 7-datorn... och ännu ingen Windows 10-uppdatering där. Helt otroligt.

Reklamen kommer på gratisversionen av Windows 10. Inte om du köpt en licens.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Vadå gratisversionen? Menar du att det är annorlunda om man köpt en licens separat mot för om man har uppgraderat gratis från Windows 7 eller 8.1?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Jag har uppgraderat från Windows 7 till Windows 10 helt gratis och har minsann ingen reklam på min dator.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P Kylare: Scythe Fuma 2
CPU
:
R5 5600x@4,6Ghz GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC V2
Moderkort
:
ASUS X570-I Gaming Minne: 32GB 3600Mhz
Lagring
:
2xSamsung 970 EVO 500GB
Nätaggregat: Corsair SF750W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Jag har "gratisversionen". Alltså det är ingen Windows 10-licens som jag har fått betala separat för. Utan en uppgraderad Windows 8.1-licens.

Skrivet av strejf:

Vadå gratisversionen? Menar du att det är annorlunda om man köpt en licens separat mot för om man har uppgraderat gratis från Windows 7 eller 8.1?

Det låter ju iallafall logiskt.

Permalänk
Medlem

Jag kör på msdn licens och har sett 0 reklam

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Det finns ingen lag som säger det specifikt (vad jag vet i alla fall), men det finns lagar och förordningar om deras uppdrag och omfattningen av det med kraftiga begränsningar i vad de får och inte får göra och det innefattar inte att kartlägga miljarder människors datoranvändning och således har de inte rätt att agera för att göra det. En myndighet är inte begränsad endast i vad den får göra utan också i vad den ska göra. Sen kan de förstås bryta mot dessa regler/lagar men då faller ju också allt bevisvärde i det de samlar in. Amerikanska domstolar har mer skydd av denna typ än vad vi eller de flesta länder har, är bevisen införskaffade på ett sätt som inte är tillåtet så kan de inte användas i en rättegång eller så.

Och ska man agera som att lagar inte följs av myndigheter i moderna demokratiska länder så vet jag inte riktigt var man hamnar i slutändan. Tennfolien skulle inte räcka till alla foliehattar...
Självklart kan de flesta hålla med om det, grejen är bara att det inte finns något som tyder på att MS väljer att kartlägga ditt (eller någons) liv i detalj. De har möjligheten att kartlägga ditt liv (eller det du lever i datorn i alla fall) i detalj dock, men det har de ju alltid haft om man har kört Windows liksom. Precis som ens mobiloperatör har möjligheten att kartlägga exempelvis ens rörelsemönster, samtal och sms.

Jag vet inte om du är ytterst naiv, subjektiv eller vad det är men det du skriver har absolut noll stöd i verkligheten. I verkligheten sitter säkerhetstjänster över lagar och med dagens lagar och massövervakning är alla skyldiga till något (detta utvecklades av Beria i SSSR under Stalins tid och har tagits över av väst).

Här har du ett litet exempel på hur regler och lagar fungerar i USA:
http://arstechnica.co.uk/tech-policy/2016/02/obama-administra...

Observera att de får tillgång till information om USAs medborgare som dragits in av NSA (med tanke på five eyes och hur man kan spionera på varandras medborgare helt lagligt så sitter info om oss alla hos NSA och co).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

3dje gången nu som jag får kryssa ur rutan och ta "hide update" på KB:xxxx583, bara senaste veckorna... Dom ger sig f*n inte.

Det kan ju för tusan inte vara tillåtet med detta beteende?
Känns mer o mer som nån jobbig jä*vla telefonförsäljare som bara tvärvägrar att ta ett nej. De gör allt i sin makt för att hålla dig kvar på tråden och fortsätta prata, i förhoppning om att du till slut tabbar dig.....

Jag har bara behövt hide den uppdateringen 1 gång och så är den dold. Du har inget program som rensar Windows Updates historik/dolda uppdateringar?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

http://i.imgur.com/RAPcuBr.png

Datorn ifråga är uppgraderad ifrån Windows 8.1 Pro. Gjorde sedan en ny/ren installation av Windows 10. Vilket gäller för mina övriga datorer också, ett par uppgraderade ifrån Windows 7.

Det här med reklam kanske man slipper när Windows är aktiverat?

Skrivet av strejf:

Windows 10 uppgraderingen är inte samma sak som gratisversionen. Du har inte betalat för W10 men du har betalat för Windows (antingen direkt eller genom köp av en dator med det förinstallerat) och då är det inte gratisversionen utan det är den version som heter Windows 10 With Bing som är helt gratis för tillverkare att lägga in på mindre enheter som Intel Compute stick, små surfplattor och liknande, som är gratisversionen. Den har Bing som sökmotor default och visar viss reklam default men det går att stänga av. Således finns inte detta alternativ på andra versioner av Windows.

Skrivet av anon127948:

Jag vet inte om du är ytterst naiv, subjektiv eller vad det är men det du skriver har absolut noll stöd i verkligheten. I verkligheten sitter säkerhetstjänster över lagar och med dagens lagar och massövervakning är alla skyldiga till något (detta utvecklades av Beria i SSSR under Stalins tid och har tagits över av väst).

Här har du ett litet exempel på hur regler och lagar fungerar i USA:
http://arstechnica.co.uk/tech-policy/2016/02/obama-administra...

Observera att de får tillgång till information om USAs medborgare som dragits in av NSA (med tanke på five eyes och hur man kan spionera på varandras medborgare helt lagligt så sitter info om oss alla hos NSA och co).

Den artikeln handlar om metadata från kommunikation; telefonsamtal, sms och epost, men inte ett ord om telemetridata eller något alls från Windows. Så vem är det som påstår saker med noll stöd i verkligheten...

Sen är det förstås helt förkastligt att NSA och amerikanska regeringen gör så här, det håller väl de flesta med om, men det har som sagt inte ett jota att göra med denna diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har bara behövt hide den uppdateringen 1 gång och så är den dold. Du har inget program som rensar Windows Updates historik/dolda uppdateringar?

Jo, det kallas Windows Update, men en släng av MS W10 tvångsmatning

Har en nu rätt lång lista med "uppdateringar" som absolut inte ska in i min dator, hittills är det bara KB:3035583 som helt automagiskt lyckats återuppstå gång på gång..

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Windows 10 uppgraderingen är inte samma sak som gratisversionen. Du har inte betalat för W10 men du har betalat för Windows (antingen direkt eller genom köp av en dator med det förinstallerat) och då är det inte gratisversionen utan det är den version som heter Windows 10 With Bing som är helt gratis för tillverkare att lägga in på mindre enheter som Intel Compute stick, små surfplattor och liknande, som är gratisversionen. Den har Bing som sökmotor default och visar viss reklam default men det går att stänga av. Således finns inte detta alternativ på andra versioner av Windows.

Det är inte den versionen som detta handlar om... http://thehackernews.com/2016/02/windows10-lock-screen-ads.ht...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Den artikeln handlar om metadata från kommunikation; telefonsamtal, sms och epost, men inte ett ord om telemetridata eller något alls från Windows. Så vem är det som påstår saker med noll stöd i verkligheten...

Sen är det förstås helt förkastligt att NSA och amerikanska regeringen gör så här, det håller väl de flesta med om, men det har som sagt inte ett jota att göra med denna diskussion.

Problem med att läsa eller vad? Det säger att NSA kommer göra all rådata åtkomlig för CIA, FBI och gud vet vem mer. Allt de samlar in. Det betyder skype, windows 10, gmail, och så vidare. Plus alt som GCHQ, NZ motsvarighet, Australiens motsvarighet och Kanadas motsvarighet lyckas samla in. Skulle inte förvånad om FRA är med på en kant med då de älskar USA.

Detta betyder att trots vad hävdades här inne tidigare så kommer NSA att spionera på allt de kommer åt och windows 10 "telemetri", cortana och annat som MS säljer som "tjänster" ingår i allt de kommer åt. Förmodligen väldigt enkelt om man ser på hur MS och NSA samarbetade om skype där första MS gjorde var att avrätta säkerheten i skype.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Har en nu rätt lång lista med "uppdateringar" som absolut inte ska in i min dator, hittills är det bara KB:3035583 som helt automagiskt lyckats återuppstå gång på gång..

Well, well, well... ser man på. Testade nyss söka efter uppdateringar och KB3035583 hade återuppstått även för mig. Irriterande.

Visa signatur

Burk: 6650 XT, 5700X, 32GB, Dell G2724D
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Well, well, well... ser man på. Testade nyss söka efter uppdateringar och KB3035583 hade återuppstått även för mig. Irriterande.

Samma på min laptop med 8.1, kollade igenom infon om de senaste dryga 90 rekommenderade & viktiga uppdateringarna, ingen av dom var relevant för mitt system då jag inte är intresserad av att uppgradera till Win 10.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Ja, o det var just Windows Update jag också pratade om. Jag har dolt den 1 gång och den har inte kommit tillbaka förens jag har återställt datorn och då döljer jag bara den 1 gång så är den borta igen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Upptäckte att Windows självt installerat om alla defaultappar som jag avinstallerat tidigare.
Skönt att "Get-AppxPackage -allusers | Remove-AppxPackage" finns så att man åtminstone slipper det skräpet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Problem med att läsa eller vad? Det säger att NSA kommer göra all rådata åtkomlig för CIA, FBI och gud vet vem mer. Allt de samlar in. Det betyder skype, windows 10, gmail, och så vidare. Plus alt som GCHQ, NZ motsvarighet, Australiens motsvarighet och Kanadas motsvarighet lyckas samla in. Skulle inte förvånad om FRA är med på en kant med då de älskar USA.

Detta betyder att trots vad hävdades här inne tidigare så kommer NSA att spionera på allt de kommer åt och windows 10 "telemetri", cortana och annat som MS säljer som "tjänster" ingår i allt de kommer åt. Förmodligen väldigt enkelt om man ser på hur MS och NSA samarbetade om skype där första MS gjorde var att avrätta säkerheten i skype.

Skype - ja, Gmail - ja, Windows telemetri/cortana - det vet vi inte men det finns inga indikationer på att så skulle ske. Artikeln säger inte ett skit om det, så läs bättre...

Permalänk

Helt klart ett lyft från win 8

Permalänk
Avstängd

@Poppu-chan: Är detta ett sätt att stoppa Windows 10 uppdateringen? https://support.microsoft.com/en-us/kb/3065987

Annars har bockat ur detta och det har hjälpt:

Hjälper inte detta när Microsoft ska föra över W10 uppdateringen till viktiga uppdateringar så stänger jag av auto uppdate helt tom juli 2016

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Vet inte om den är postad tidigare, men här är lite anledningar varför man inte ska köpa PC-spel på Windows Store:
http://www.howtogeek.com/243012/why-you-shouldnt-buy-rise-of-...

• No SLI or CrossFire

• VSync is Always On

• Always Borderless Fullscreen Mode

• Sorry, No Modding

• No .exe File (and No Steam Controller)

• No Overlays

• Mouse Macros Won’t Work

• No Clear Refund Policy

Permalänk
Medlem

Hur får jag Windows-spotlight där den automatiskt visar lite bilder att bara visa 4K-bilder? Det blir rätt pixligt som det är idag.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

@Poppu-chan: Är detta ett sätt att stoppa Windows 10 uppdateringen? https://support.microsoft.com/en-us/kb/3065987

Annars har bockat ur detta och det har hjälpt:

http://s26.postimg.org/4kfq1y5e1/nouppdate.jpg

Hjälper inte detta när Microsoft ska föra över W10 uppdateringen till viktiga uppdateringar så stänger jag av auto uppdate helt tom juli 2016

Nej det hjälper inte helt, eftersom Microsoft nu har börjat köra ut win 10-relaterade saker som viktiga uppdatering och inte bara rekommenderade uppdateringar som det var förut. Du måste kolla uppdateringarna separat, trist men så är det .

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Avstängd

Jaha, ja då stängde jag av uppdateringar helt. Inte bra men gör så till juli ut. Fast undrar om, om man har haft W10 installerat innan, om dessa människor på MS har gjort det så att det upptäcks och sedan prompt tvingar på sin Windws 10 uppdateringen även efter att det inte är gratis?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Skype - ja, Gmail - ja, Windows telemetri/cortana - det vet vi inte men det finns inga indikationer på att så skulle ske. Artikeln säger inte ett skit om det, så läs bättre...

Nej just den säger inte det uttryckligen men när man analyserar allt som Snowden avslöjat tillsammans med annat så blir det väldigt klart att NSA suger in allt de kommer åt. Sannolikheten att MS inte skickar telemetri/cortana/whatever till NSA är exakt noll.

Kolla bara på senaste skiten mellan FBI och Apple där läckta dokument säger att ingen väntar sig att hitta något viktigt på telefonen i fråga men de vill ha prejudikat så att de kan komma åt en massa andra telefoner. Jämför det sedan med intressanta saker som hände under occupy där FBI och banker klassade protester som terrorister och det blir genast mycket klarare vad all denna massövervakning kommer användas till.

Svårt att ha säker kommunikation när dit eget OS spionerar på dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Nej just den säger inte det uttryckligen men när man analyserar allt som Snowden avslöjat tillsammans med annat så blir det väldigt klart att NSA suger in allt de kommer åt. Sannolikheten att MS inte skickar telemetri/cortana/whatever till NSA är exakt noll.

Kolla bara på senaste skiten mellan FBI och Apple där läckta dokument säger att ingen väntar sig att hitta något viktigt på telefonen i fråga men de vill ha prejudikat så att de kan komma åt en massa andra telefoner. Jämför det sedan med intressanta saker som hände under occupy där FBI och banker klassade protester som terrorister och det blir genast mycket klarare vad all denna massövervakning kommer användas till.

Svårt att ha säker kommunikation när dit eget OS spionerar på dig.

Men fortfarande så spekulerar du bara. MS har ingen anledning att skicka insamlad telemetridata till NSA och NSA har ingen laglig rätt att tvinga dem till det, så varför skulle de göra det? För att de är dumma och gör jobbiga saker som ingen har bett dem om? För att de är elaka? För att de vill ha färre kunder? Det håller inte. MS (och för den delen Apple, Google och så vidare) skickar inte saker till NSA om de inte måste göra det och de måste inte skicka detta.

FBI:s förfrågan om att Apple ska hjälpa dem att låsa upp en telefon har inget med detta att göra alls. Mer än möjligtvis en indikation på att det inte ligger till som du tror. Hade FBI haft tillgång till all information från NSA och NSA hade samlat in allt som du påstår (det vill säga allt som de kan komma över) så hade det funnits väldigt liten mening med att försöka låsa upp telefonen då allt på den som har gått över nätet redan hade varit insamlat av NSA och det är ju vad de är ute efter, alltså kommunikationer som har gått via appar och liknande och inte över sms, skype eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Men fortfarande så spekulerar du bara. MS har ingen anledning att skicka insamlad telemetridata till NSA och NSA har ingen laglig rätt att tvinga dem till det, så varför skulle de göra det? För att de är dumma och gör jobbiga saker som ingen har bett dem om? För att de är elaka? För att de vill ha färre kunder? Det håller inte. MS (och för den delen Apple, Google och så vidare) skickar inte saker till NSA om de inte måste göra det och de måste inte skicka detta.

FBI:s förfrågan om att Apple ska hjälpa dem att låsa upp en telefon har inget med detta att göra alls. Mer än möjligtvis en indikation på att det inte ligger till som du tror. Hade FBI haft tillgång till all information från NSA och NSA hade samlat in allt som du påstår (det vill säga allt som de kan komma över) så hade det funnits väldigt liten mening med att försöka låsa upp telefonen då allt på den som har gått över nätet redan hade varit insamlat av NSA och det är ju vad de är ute efter, alltså kommunikationer som har gått via appar och liknande och inte över sms, skype eller liknande.

Bara som ett exempel av millioner: http://www.theverge.com/2013/6/6/4403868/nsa-fbi-mine-data-ap...

Gammal länk, väldigt mycket mera omfattande i dag.

Och, för att knyta an till Windows 10, som denna tråd gäller, så antar jag att paniktvångsuppdateringen är för att lättare kunna knyta sparad data till specifik användare.

Kanske för att VPN tjänsterna visat sig vara för effektiva med att dölja användaren.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buio:

Vet inte om den är postad tidigare, men här är lite anledningar varför man inte ska köpa PC-spel på Windows Store:
http://www.howtogeek.com/243012/why-you-shouldnt-buy-rise-of-...

• No SLI or CrossFire

• VSync is Always On

• Always Borderless Fullscreen Mode

• Sorry, No Modding

• No .exe File (and No Steam Controller)

• No Overlays

• Mouse Macros Won’t Work

• No Clear Refund Policy

Fast det stämmer ju inte?

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Permalänk
Sötast

Upptäcker för var dag mer och mer buggar å mög med Win10, har rullat ett par månader nu, men börjar bli less på grafikfel i windows, startmeny som tar 5 sek att ändra, sökfunktion som slutar fungera, man får "starta om" skrivbordet till den extra skärmen 5 gånger innan den tar etc...

Suck, trött på det.

Permalänk
Avstängd

@Allexz: Brukar väll ta ett eller två år innan allt sätter sig. Men på ena disken (Dualboot) blir allt mer och mer fuckat för var uppdatering tycker jag. Där körde jag in W7 igen.

Rätt intressant att kunna boota antingen Windows 7 eller Windows 10 på samma dator. Finns några få spel som inte fungerar med Windows 8 och uppåt. Och massa moderkortsfunktioner, som Asus inte inplanterat i några av sina Z77 moderkort.

Visa signatur