Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Netflix släpper tyvärr inte lös sin högupplösta version, utan antingen mobil, app i TV eller win8 /10 behövs. Riktigt bedrövligt för att få vettigt ljud och något bättre bild.

Är troligen också för att begränsa användningen (kräver mer bandbredd än webbläsarversionen).

Bedrövligt att man inte kan få det man betalar för på annat vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Just detta med Netflix har ju folk stört sig på i fler år. Håller fullständigt med att det är vansinne med denna begränsning.

Men personligen "drabbar" det inte mig då jag inte har nått behov alls av att använda Netflix på min vanliga dator. När jag ser på film/serier via Netflix så sitter jag vid tv´n, bläddrar fram det jag vill se med min telefon och skickar sen till Chromecasten som sitter i förstärkaren.
Men har man bara en normal dator att tillgå till film/serietittande så blir det självklart frustrerande.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Tvingar och tvingar... men MS är ganska desperata i sina forsök att pådyvla folk eländet.

Det kommer upphöra snart.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Man kan ju bara hoppas på att de håller vad de lovat och avslutar "gratis" uppgraderingen när de påstår. Samt också då slutar med det eviga tjatet......
Jag har dock vääääääääldigt svårt att tro att de någonsin kommer avsluta denna kampanj, tiden får utvisa.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Detta var dock ett experiment vad jag fattar det som, det drogs tillbaka sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, inte riktigt. De gör fortfarande urvalet, de bara är mer diskreta i själva utskicken. Istället för att skicka ett reklamblad med bara gravid- och baby-saker så har de också med en massa andra produkter som inte är relaterade till graviditeten vilket gör att mottagaren inte känner sig så uttittad och risken att outa någons graviditet blir förstås också mycket lägre. Eller för att använda deras termer: Pretend like you know less than you do so as not to creep the person out

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Personligen hoppas jag att Windows 10 blir en påtvingad uppdatering när supporten för Windows 7/8.1 upphör om typ ett år för ny hårdvara.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Samma sak med att ha en "store" där man ska ladda ner allt ifrån. Va tusan fyller den för vettig funktion på en riktig dator? Vi har klarat oss flera decenier utan, vart finns behovet? Ja just det, alla 12åringar som inte klarar av att hitta alla "appar" som de vill "H4Xa in i datan" om de inte finns i en "store" med en stor installera knapp berdvid......

Ser personligen inte en store som något negativt. Det är väl bra om saker och ting finns samlade "under samma tak". Rätt organiserad är det en bra möjlighet för mindre kända program att komma upp närmare rampljuset.
Men det förutsätter ju att någon håller koll på vad som hamnar där också.

Har fortfarande inte lyckats separera appar från riktiga program i startmenyn, men i ärlighetens namn har jag inte kollat så mycket heller.
Får väl avinstallera all skit som ligger och tar onödig visuell plats.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Personligen hoppas jag att Windows 10 blir en påtvingad uppdatering när supporten för Windows 7/8.1 upphör om typ ett år för ny hårdvara.

Så vad skall hända, datorn slutar boota med Windows 7? Nästan hoppas på det, kanske då folk öppnar ögonen för monopol och hur Microsoft hanterar sina kunder.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Japp och upphör gratis uppdatering så kommer dom som inte hoppade på tåget gnälla vidare

Visa signatur

╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har betalat för produkten Windows 7, dvs det är den produkten jag vill använda, oavsett vilka fascistiska metoder du hoppas Microsoft i slutändan använder sig av.

MVH

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag har haft fantastiskt lite problem med Windows 10. Min stationära dator bara rullar på med Windows 10 utan problem. Det enda problemet jag hade var att den ALDRIG installerade november uppdateringen automatiskt, o ja jag har auto uppdatering på för Windows 10 Pro.

På min bärbara dator har jag inte installerat den "uppdateringen" som gör att man får Windows 10 flaggan i notifikationsfältet, jag har döljt den 1 gång, för flera månader sedan och den har inte kommit tillbaka o installerat sig själv, o ja jag kör med automatiska uppdaterar på den, med Windows 7 Ultimate.
Jag har försökt installera Windows 10 på den 2 gånger. Den första gången då ville inte bildskärmsdrivrutinen fungera efter att skärmen hade släckts, detta har dom dock nu fixat.
Jag återgick till Windows 7 pga av problemet med drivrutinen av skärmen. Återställningen till Windows 7 fungerade UTMÄRKT utan NÅGRA som helst problem, tog för övrigt bara 3-4 minuter och återställa tillbaka till Windows 7.
Sist så klagade dock Windows 10 på att mitt Wi-Fi kort/drivrutin inte fungerade som det skulle, VARJE gång jag startade datorn. Wi-Fi kortet i sej fungerar utan problem i Windows 10, bara det att det kom upp ett meddelande om det varje gång jag startade datorn. Jag återgick då igen till Windows 7, gick lika smidigt denna gång också. Ska nog försöka uppgradera till Windows 10 igen och se om jag får samma felmeddelande igen och om jag får det, se om @strejf kan hjälpa till på något sett

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fermia:

Japp och upphör gratis uppdatering så kommer dom som inte hoppade på tåget gnälla vidare

Jag har aktiverat 10an på ett par datorer som jag sedan installerat om med win 7, på så sätt kan jag vänta på att MS rättar till problemen i 10an innan jag byter till det, annars får de rulla vidare på win 7 och skulle MS inte få till ett vettigt operativsystem till datorer av 10an så blir det linux när uppdateringarna till win 7 slutar komma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Detta tillsammans med Start10 gör att Windows 10 blir användbart, det är dock lika fult, körs som administartor:
Get-AppXPackage | Remove-AppxPackage
och
Get-AppXProvisionedPackage -online | Remove-AppxProvisionedPackage -online
så blir man av med Microsoft egen bloatware.

http://winaero.com/blog/how-to-remove-all-bundled-apps-in-win...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Detta tillsammans med Start10 gör att Windows 10 blir användbart, det är dock lika fult, körs som administartor:
Get-AppXPackage | Remove-AppxPackage
och
Get-AppXProvisionedPackage -online | Remove-AppxProvisionedPackage -online
så blir man av med Microsoft egen bloatware.

http://winaero.com/blog/how-to-remove-all-bundled-apps-in-win...

Dessa "appar" passar utmärkt på en surfplatta eller mobil t.ex.

Man kunde ju tycka att det skulle finnas ett alternativ under installationen att välja bort appar när man installerar på en helt vanlig stationär dator. Det är ju så simpelt?

Visserligen så kan man ju ordna det genom att skapa ett eget anpassat installationsmedium.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Då borde MS omedelbart fixa UI:t i så fall, samt sluta trycka in nya buggar i varenda uppdatering. För kalla win 10 för lapptäcke vore för snällt i detta läge.

Här är rekommenderade uppdateringen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Just detta med Netflix har ju folk stört sig på i fler år. Håller fullständigt med att det är vansinne med denna begränsning.

Men personligen "drabbar" det inte mig då jag inte har nått behov alls av att använda Netflix på min vanliga dator. När jag ser på film/serier via Netflix så sitter jag vid tv´n, bläddrar fram det jag vill se med min telefon och skickar sen till Chromecasten som sitter i förstärkaren.
Men har man bara en normal dator att tillgå till film/serietittande så blir det självklart frustrerande.

Kör med Win 10 av den orsaken, men hade gärna kört Linux på HTPC i stället (passar bättre och drar mindre resurser).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Skrivet av snajk:

Nja, inte riktigt. De gör fortfarande urvalet, de bara är mer diskreta i själva utskicken. Istället för att skicka ett reklamblad med bara gravid- och baby-saker så har de också med en massa andra produkter som inte är relaterade till graviditeten vilket gör att mottagaren inte känner sig så uttittad och risken att outa någons graviditet blir förstås också mycket lägre. Eller för att använda deras termer: Pretend like you know less than you do so as not to creep the person out

Kan säg att ica är värre då. Har man köpt en vara en gång, tro fan man sen får ett "erbjudande" på just den varan eller om man inte köpt viss vara på flera månader, så dyker det upp ett erbjudande. Nej, tyvärr ger ica kort inte många fördelar, enda jag använder är 25 kr bonusen som man får då och då mest (något enstaka erbjudande kräver ica kort men är sällan det behövs). Har inte fått någon rabatt på en dyrare vara, som ost (ja riven ost någon gång, men inte vanlig hårdost) eller kött

Enda fördelen är att man ser hur dyr maten var förra månaden. Mest icas egna skit det är rabatter på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har aktiverat 10an på ett par datorer som jag sedan installerat om med win 7, på så sätt kan jag vänta på att MS rättar till problemen i 10an innan jag byter till det, annars får de rulla vidare på win 7 och skulle MS inte få till ett vettigt operativsystem till datorer av 10an så blir det linux när uppdateringarna till win 7 slutar komma.

Tycker Windows 10 är det bästa redan och kommer bara bli bättre..

vad menar du med att du har aktiverat 10 på datorer och sen installerat 7an igen

En fulcrack eller för dina så kallade win 10 aktivering försvinner väl om man nergraderar sitt Windows igen och använder samma nyckel som du aktiverade 10an med..

Själv kör jag redan Linux på alla datorer utan speldatorn

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Då borde MS omedelbart fixa UI:t i så fall, samt sluta trycka in nya buggar i varenda uppdatering. För kalla win 10 för lapptäcke vore för snällt i detta läge.

Här är rekommenderade uppdateringen
http://i.imgur.com/jRQewRT.jpg

Nix. Det där är GWX. Det är inte vad jag pratat om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Märklig önskan.....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av strejf:

Nix. Det där är GWX. Det är inte vad jag pratat om.

Jaja synd, Får se om den ens kommer till mig då Tjatar oavbrutet om win 10 i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kör med Win 10 av den orsaken, men hade gärna kört Linux på HTPC i stället (passar bättre och drar mindre resurser).

Komplettera dina HTPC med en chromecast. Så kör du Xbmcbuntu på HTPC´n för uppspelning av allt ditt lokalt lagrade material o skickar alla streamingtjänster typ Netflix/HBO/Viaplay o allt vad det heter till Chromecasten med din Android lur/platta istället.

Så slipper man MS helt i tv soffan iaf

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kasken:

Komplettera dina HTPC med en chromecast. Så kör du Xbmcbuntu på HTPC´n för uppspelning av allt ditt lokalt lagrade material o skickar alla streamingtjänster typ Netflix/HBO/Viaplay o allt vad det heter till Chromecasten med din Android lur/platta istället.

Så slipper man MS helt i tv soffan iaf

Som tur är kör jag M på mobilen, men något bökigt och osmidigt att köra WIFI (är mer cable guy ). Har ju 1Gbit/s internt att leka med, WIFI är bra mycket slöare och vill ju ha bra flyt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@strejf: Gjorde just ett till försök att uppgradera min bärbara dator, och nu ser faktiskt ut som om allt fungerar utan några problem. Så hos mig har Windows 10 förbättrats under dom här 8 månaderna.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fermia:

Tycker Windows 10 är det bästa redan och kommer bara bli bättre..

vad menar du med att du har aktiverat 10 på datorer och sen installerat 7an igen

En fulcrack eller för dina så kallade win 10 aktivering försvinner väl om man nergraderar sitt Windows igen och använder samma nyckel som du aktiverade 10an med..

Själv kör jag redan Linux på alla datorer utan speldatorn

Aktiveringen ska väl inte försvinna utan gälla för evigt enligt det MS hittills har sagt (Strejf kanske kan bekräfta eller dementera ?) så jag har låtit 10an gå in och aktivera sig för att sedan installera om med win 7, win 10 använder ingen nyckel utan kollar på vilket moderkort som sitter i burken och aktiverar sig till det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@strejf Jag har köpt en Chuwi Hi10, o där ingår det Windows 10, kommer den produktnyckeln vara i BIOS, så att Windows automatiskt hittar den, eller kommer det vara en produktnyckel som jag måste hålla reda på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Aktiveringen ska väl inte försvinna utan gälla för evigt enligt det MS hittills har sagt (Strejf kanske kan bekräfta eller dementera ?) så jag har låtit 10an gå in och aktivera sig för att sedan installera om med win 7, win 10 använder ingen nyckel utan kollar på vilket moderkort som sitter i burken och aktiverar sig till det.

Jo den använder en nyckel..Därför har du 30 dagar på sig att ångra sig och gå tillbaka till tidigare OS.Gör du inte det låser sig nyckel som en Windows 10.Du kan inte hålla på att hoppa fram och tillbaka..

Nyckeln lägger sig på ditt MS konto med i 10an.Men använder du samma nyckel i windows 7 gäller den för den du kör just då..har du 7an installerad när kampanjen upphör är det en Windows 7 nyckel inte windows 10..

Gratis uppgradering kommer avslutas inom en snar framtid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Jo den använder en nyckel..Därför har du 30 dagar på sig att ångra sig och gå tillbaka till tidigare OS.Gör du inte det låser sig nyckel som en Windows 10.Du kan inte hålla på att hoppa fram och tillbaka..

Nyckeln lägger sig på ditt MS konto med i 10an.Men använder du samma nyckel i windows 7 gäller den för den du kör just då..har du 7an installerad när kampanjen upphör är det en Windows 7 nyckel inte windows 10..

Det där stämmer inte alls. Om du gör en uppgradering och stannar kvar på Windows 10, ja då kan du inte använda din Windows 7 nyckel, MEN om du återgår till Windows 7, antingen genom att själv göra en clean install, ELLER genom att återgå till Windows 7 via Microsofts återställning så gäller din Windows 7 nyckel. Om du i framtiden inte längre vill använda Windows 10, då kan du också återgå till Windows 7 och använda din gamla Windows 7 nyckel. Det är så Strejf har sagt iallafall

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fermia:

Det stämmer inte att man inte kan ominstallera 7 eller 8 efter mer än 30 dagar, däremot raderar Win 10 filerna det behöver för att själv kunna backa efter 30 dagar.

Om alternativet att återgå saknas
Kontrollera om du kan återställa datorn till fabriksinställningarna. Då återinstalleras den Windows-version som medföljde datorn och personliga filer, appar och drivrutiner som du har installerat, och eventuella ändringar du har gjort i inställningar, tas bort. Gå till Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Återställning > Återställ den här datorn > Kom igång och leta efter Återställ till fabriksinställningar.
Om du har en produktnyckel för den tidigare versionen av Windows använder du verktyget för att skapa media och skapar installationsmedium för Windows 8.1 eller Windows 7 och använder det för att göra en ren installation.
Information för Windows Insiders
Om du är en Insider och den aktuella förhandsversionen inte fungerar som den ska, kan du gå till Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Återställning > Återgå till en tidigare version. Det här tar inte bort dina personliga filer, men appar och drivrutiner som nyss har installerats tas bort. Ändringar i inställningar återställs till sina standardvärden.
Du blir inte borttagen från Insider Program om du återgår till en tidigare version. När nästa förhandsversion är tillgänglig installeras den på datorn.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/windows-10-reco...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Märklig önskan.....

Inte direkt. Jag vill att så många som möjligt ska köra Windows 10 eftersom att det är den bästa versionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det stämmer inte att man inte kan ominstallera 7 eller 8 efter mer än 30 dagar, däremot raderar Win 10 filerna det behöver för att själv kunna backa efter 30 dagar.

Om alternativet att återgå saknas
Kontrollera om du kan återställa datorn till fabriksinställningarna. Då återinstalleras den Windows-version som medföljde datorn och personliga filer, appar och drivrutiner som du har installerat, och eventuella ändringar du har gjort i inställningar, tas bort. Gå till Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Återställning > Återställ den här datorn > Kom igång och leta efter Återställ till fabriksinställningar.
Om du har en produktnyckel för den tidigare versionen av Windows använder du verktyget för att skapa media och skapar installationsmedium för Windows 8.1 eller Windows 7 och använder det för att göra en ren installation.
Information för Windows Insiders
Om du är en Insider och den aktuella förhandsversionen inte fungerar som den ska, kan du gå till Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Återställning > Återgå till en tidigare version. Det här tar inte bort dina personliga filer, men appar och drivrutiner som nyss har installerats tas bort. Ändringar i inställningar återställs till sina standardvärden.
Du blir inte borttagen från Insider Program om du återgår till en tidigare version. När nästa förhandsversion är tillgänglig installeras den på datorn.

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10/windows-10-reco...

Men det stämmer med att man kan inte installera windows 10 aktivera för att sen installera windows 7 igen med samma nyckel och tro att man då kan installera om 10 när man vill sen..Nyckeln blir liksom inte bokad för 10an utan den gäller för det OS man har installerat..Sen var står det att inte nyckeln blir låst till windows 10 i din post..Det där är enbart ifall man lyckas ta bort windows.old och sen ångrar sig..Du har fortfarande 30 dagar på dig innan NYCKELN blir låst till Windows 10.

Visa signatur