Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Avstängd

Emulatorn Dolphin implementerar stöd för DX12 (ej ännu komplett stöd) och ser stora FPS förbättringar.

http://www.pcgamer.com/dolphin-emulator-sees-big-speed-improv...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Visa mig lagen som säger att NSA inte får spionera på icke-amerikaner utanför USA.

Det finns ingen lag som säger det specifikt (vad jag vet i alla fall), men det finns lagar och förordningar om deras uppdrag och omfattningen av det med kraftiga begränsningar i vad de får och inte får göra och det innefattar inte att kartlägga miljarder människors datoranvändning och således har de inte rätt att agera för att göra det. En myndighet är inte begränsad endast i vad den får göra utan också i vad den ska göra. Sen kan de förstås bryta mot dessa regler/lagar men då faller ju också allt bevisvärde i det de samlar in. Amerikanska domstolar har mer skydd av denna typ än vad vi eller de flesta länder har, är bevisen införskaffade på ett sätt som inte är tillåtet så kan de inte användas i en rättegång eller så.

Och ska man agera som att lagar inte följs av myndigheter i moderna demokratiska länder så vet jag inte riktigt var man hamnar i slutändan. Tennfolien skulle inte räcka till alla foliehattar...

Skrivet av DaBone:

Nope, men mitt användande i övrigt kanske.. Även om jag inte skulle kalla det intressant för någon annan, men mer av en principsak.
Finns ingen som har rätt att kartlägga mitt liv in i minsta detalj och när t.ex. Microsoft väljer att göra det, väljer jag bort deras programvara.

Självklart kan de flesta hålla med om det, grejen är bara att det inte finns något som tyder på att MS väljer att kartlägga ditt (eller någons) liv i detalj. De har möjligheten att kartlägga ditt liv (eller det du lever i datorn i alla fall) i detalj dock, men det har de ju alltid haft om man har kört Windows liksom. Precis som ens mobiloperatör har möjligheten att kartlägga exempelvis ens rörelsemönster, samtal och sms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Men ett problem som är W10 specifikt är att update "tabbar ner" eller gör spelet "inaktivt" dels när den vill starta om och även (ibland) när det finns nya uppdateringar, det händer aldrig i W7.

Har aldrig hänt mig i Windows 10 och då har jag kört det sedan RTM

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Jag har inte ens lyckats få fram det som en rekommenderad uppdatering i Windows Update än, finns det någon här som har det?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Ja precis, den här myten om att linux skulle vara ett säkrare OS har blivit så totalt misshandlad om och om igen att man tycker den borde varit död vid det här laget... men den lever vidare och frodas. Seglivad rackare.

På jobbet är datorerna på 24/7. Men arbetar en del hemma i samma mjukvaror och här startas datorerna om oftare. Dessutom stänger jag av dem helt nattetid.

Kan inte påstå att jag upplever någon märkbar skillnad... trots att jobbdatorerna är mer kraftfulla.

Finns väl 2 skillnader främst:
-I Windows blir en användare i princip full admin som default vilket är en enorm brist säkerhetsmässigt givetvis
-Öppen/stängd källkod. "Security through obscurity"? Eller? Vem vet?

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Fortsätter med Windows 7, prövade Windows 10 hos en kompis och det var tokigt hur övervakad han var när jag visade honom allt som kunde stängas av, han tänker avinstallera det och skaffa Windows 7 igen eller gå över till Linux. Det är bra att fler får upp ögonen för vad Microsoft pysslar med, om något är gratis så är du produkten. Jag tyckte Windows 7 känns rappare och enklare, ett OS har jag betalat för och köpt, då skall jag kunna nyttja det utan att prackas på ett massa reklam eller att kunskapen om mitt beteende säljs vidare ( Bing Ads ) . Likaså äger jag hårdvaran i min dator.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bardbard:

Finns väl 2 skillnader främst:
-I Windows blir en användare i princip full admin som default vilket är en enorm brist säkerhetsmässigt givetvis
-Öppen/stängd källkod. "Security through obscurity"? Eller? Vem vet?

Det är väldigt stora skillnader i hur operativsystemen är uppbyggda och båda alternativen har ju sina för- och nackdelar. Windows har mer i kärnan och således behöver man starta om oftare då man oftare uppdaterar delar av systemet som ligger i kärnan. Väldigt förenklad beskrivning, men skillnaderna kan man debattera i evighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kronvrak:

Att Microsoft menar allvar med att sälja reklamplats med kunskap om sina kunders förehavanden på Microsoft produkter.

För det krävs
1. Kunskap om användarna = Win10 Har alla verktygen för avancerad privatlivs kränkning/Spioneri/kartläggning av användare.
2. Stort antal = Gratis Win10 och aggressiv marknadsföring (fulspel).

http://i66.tinypic.com/6eorco.jpg
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microsoft.bingads
En Microsoft app för Android (på Google Play) för att hålla koll på klick/besökare på sin betalda reklamplats i Bing, via mobil.

Någon skrev i tråden : "Om en vara var gratis så är du produkten" ...Han/Hon hade helt rätt.

Jag förstår inte vad problemet är med den appen. Den ger information om kampanjer som man kör eller har kört via Bing-annonserna. Använder man Bing-annonser så kan det väl vara trevligt att få denna data i en mobilapp om man vill det liksom. Det har inget att göra med segmentering eller liknande utan helt enkelt en app för att visa statistik från en MS-tjänst. Bing-annonser visas också bara i sökresultat från Bing, Yahoo och vissa AOL-söktjänster, inte i Windows och inte ens i Windows-appar.

Hur det gör att användaren är produkten vet jag inte...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

Hur det gör att användaren är produkten vet jag inte...

Den dagen du får reklam för blöjor och barnmat vet du att din dotter är på smällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ja men så har det ju alltid varit med Windows OS så inget nytt problem i Windows 10..Som tråden handlar om.

Problemet förr var just att folk satt med ouppdaterade windows som blev rena motorvägen för skadlig kod osv.

Så jag förstår Microsoft att dom gjorde detta..

Så på runt 35 år har microsoft fortfarande inte lärt sig. Jag skriver det igen i klartext.
Vi är uppe på windows tio nu och fortfarande behövs det omstarter för varannan uppdatering. Varför? Det går bevisligen att uppdatera operativet utan att starta om på andra system än windows, varför går det inte med windows? Är det uselt programmerat?

Det du svarar på är inte samma som jag frågar. Du säger är att folk struntar i att uppdatera sina datorer. Det är precis samma som vissa gör med sina telefoner idag. Jag vet flera som har massor med uppdateringar väntandes. Men jag frågar varför systemet ska behöva startas om hela tiden inte varför det ska uppdateras.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Så på runt 35 år har microsoft fortfarande inte lärt sig. Jag skriver det igen i klartext.
Vi är uppe på windows tio nu och fortfarande behövs det omstarter för varannan uppdatering. Varför? Det går bevisligen att uppdatera operativet utan att starta om på andra system än windows, varför går det inte med windows? Är det uselt programmerat?

Det du svarar på är inte samma som jag frågar. Du säger är att folk struntar i att uppdatera sina datorer. Det är precis samma som vissa gör med sina telefoner idag. Jag vet flera som har massor med uppdateringar väntandes. Men jag frågar varför systemet ska behöva startas om hela tiden inte varför det ska uppdateras.

Undrat det samma. Oftast är det inget stort problem att en omstart behövs på en klient-dator... passa på när den inte används.

Men för Windows-servrarna så är ju omstart också ett krav och där är det ju betydligt mer kritiskt. Då dessa datorer förser andra klient-datorer så blir betydligt fler drabbade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Så på runt 35 år har microsoft fortfarande inte lärt sig. Jag skriver det igen i klartext.
Vi är uppe på windows tio nu och fortfarande behövs det omstarter för varannan uppdatering. Varför? Det går bevisligen att uppdatera operativet utan att starta om på andra system än windows, varför går det inte med windows? Är det uselt programmerat?

Det du svarar på är inte samma som jag frågar. Du säger är att folk struntar i att uppdatera sina datorer. Det är precis samma som vissa gör med sina telefoner idag. Jag vet flera som har massor med uppdateringar väntandes. Men jag frågar varför systemet ska behöva startas om hela tiden inte varför det ska uppdateras.

Ingen aning om det men inget jag stör mig på har jag sagt..

Ingen som tvingar dig att köra Windows 10 eller??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Nej, ingen tvingar mig såklart. Det är därför jag kör linux som main-os. Win 10 kör jag bara för att det är gratis.
För övrigt ett väldigt snyggt ui om man bortser från den fruktansvärt röriga startmenyn.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tåden, men är det fler som tycker att Windows blivit lite som ett lapptäcke? Förut fanns enbart kontrollpanelen där du kunde nå de flesta inställningar. Nu finns både kontrollpanel, nån ny modern variant och inställningar finns lite här och där. Likaså ser ju inte gränssnittet likadant ut överallt utan det blandas gammalt och nytt överallt. Det gör att Windows 10 inte känns särskilt klart utan något Ms bara ville trycka ut så fort som möjligt. Windows 10 funkar väl bättre än Windows 8 och 8.1 tycker jag, men det är rörigt och start-menyn är ärligt talat inget vidare. Mycket svårare att hitta program och sånt nuförtiden. Vissterligen tar man väl upp start-menyn och för det mesta skriver vilket program man vill öppna.. Eller har dom nere jämter startknappen.

Jag har gått över och kör mer och mer linux, då jag inte riktigt gillar Windows utveckling. Tyvärr saknas en hel del bra att ha program till Linux. Det är t.ex. dåligt med videoredigeringsprogram som är värda namnet. De jag testat verkar vara väldigt begränsade, trots att jag faktiskt inte kräver särskilt mycket av ett program. Kör själv en köpt version Adobe Premiere Elements och det funkar skapligt. Även Photoshop CS5 är jag i behov av och jag vet att det går att köra via Wine i Linux, vilket jag ska ge en chans.

Kommer nog fortsätta dualboota, men Windows 10 blir det mindre och mindre..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag har nu ett Z97- A med OEM Windows 10 N, uppgraderat från en Windows 7 retail N - licens.
Windows 7 retail --> Windows 10 home N

Jag vill nu uppgradera mitt nya moderkort med samma Windows 7 retail N - licens.

Msi gaming 5

Windows 7 retail --> Windows 10 Home N

Enligt denna sida så ska det fungera att göra så, om jag förstått det rätt så att säga.

Har någon här erfarenheter av detta eller kan bekräfta uppgiterna, kan jag göra så här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Jag har nu ett Z97- A med OEM Windows 10 N, uppgraderat från en Windows 7 retail N - licens.
Windows 7 retail --> Windows 10 home N

Jag vill nu uppgradera mitt nya moderkort med samma Windows 7 retail N - licens.

Msi gaming 5

Windows 7 retail --> Windows 10 Home N

Enligt denna sida så ska det fungera att göra så, om jag förstått det rätt så att säga.

Har någon här erfarenheter av detta eller kan bekräfta uppgiterna, kan jag göra så här?

Blir inte värre av att testa. Går bör det göra

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Undrat det samma. Oftast är det inget stort problem att en omstart behövs på en klient-dator... passa på när den inte används.

Så långt är väl allt frid och fröjd. Problemet här är ju att de inte riktigt kan vänta tills datorn startas om av naturliga skäl utan startar om på egen hand efter en tid.

Skrivet av SanTeoX:

Har inte läst hela tåden, men är det fler som tycker att Windows blivit lite som ett lapptäcke? Förut fanns enbart kontrollpanelen där du kunde nå de flesta inställningar. Nu finns både kontrollpanel, nån ny modern variant och inställningar finns lite här och där. Likaså ser ju inte gränssnittet likadant ut överallt utan det blandas gammalt och nytt överallt.

Det där har väl dock blivit mycket bättre i de senaste uppdateringarna? Förut kunde ju till exempel högerklicksmenyer se ut hur som helst...

Skrivet av SanTeoX:

Windows 10 funkar väl bättre än Windows 8 och 8.1 tycker jag, men det är rörigt och start-menyn är ärligt talat inget vidare. Mycket svårare att hitta program och sånt nuförtiden. Vissterligen tar man väl upp start-menyn och för det mesta skriver vilket program man vill öppna.. Eller har dom nere jämter startknappen.

Jag har gått över och kör mer och mer linux, då jag inte riktigt gillar Windows utveckling.

Man skall väl inte hellet överdriva hur bra start-menyn fungerade förr (och numera finns ju faktiskt finesser som att hoppa till rätt begynnelsebokstav och liknande). Att byta till linux av just den anledningen känns möjligen lite drastiskt. Sökning fungerar väl lika bra som alltid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Blir inte värre av att testa. Går bör det göra

Inte fått hem det nya mobot än, men det borde inte vara konstigare än att licensen på Z97-A avaktiveras...

Håller tummarna

för det stod väl i sidan jag länkade att det skulle fungera? Var lite osäker på vilken "yes/no" som tillhörde vilken text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Så långt är väl allt frid och fröjd. Problemet här är ju att de inte riktigt kan vänta tills datorn startas om av naturliga skäl utan startar om på egen hand efter en tid.

Eftersom detta endast gäller Windows 10 Home, är det verkligen ett problem?

Tror väl de flesta som behöver en stabil dator kör Pro-versionen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Eftersom detta endast gäller Windows 10 Home, är det verkligen ett problem?

Tror väl de flesta som behöver en stabil dator kör Pro-versionen?

Det händer på min, och jag kör pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det händer på min, och jag kör pro.

Då behöver du bara ändra "policyn". Så slipper du oplanerade omstarter.

Permalänk

jag undrar lite om apparna man kan köra i windows 10.
vad är egentligen skillnaden på att ladda ner t ex vlc appen och att ladda ner programmet och köra det?

när man installerar ett program så får man ju konfigurera det och välja det man vill ha med i progget
men en app, i alla fall dom jag har installerat via shop-appen till win10, installeras bara och man väljer inget alternativ där alls.

är det bättre att inte installera en massa appar och istället gå till t ex facebook sidan i ens webläsare istället eller är det bättre med apparna? vad tycker ni?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spac3man:

jag undrar lite om apparna man kan köra i windows 10.
vad är egentligen skillnaden på att ladda ner t ex vlc appen och att ladda ner programmet och köra det?

när man installerar ett program så får man ju konfigurera det och välja det man vill ha med i progget
men en app, i alla fall dom jag har installerat via shop-appen till win10, installeras bara och man väljer inget alternativ där alls.

är det bättre att inte installera en massa appar och istället gå till t ex facebook sidan i ens webläsare istället eller är det bättre med apparna? vad tycker ni?

De flesta appar är bara trams som bara ger försämrad funktion jämfört med program, hade man kunnat köra Androidappar så hade det funnit ett par bra som man kanske hade kunnat ha nytta av men win 10 unika appar är bara ett desperat försök av MS att låsa in användarna ytterligare och kunna motivera det försämrade interfacet för datorer.
Total användarbojkott av MS Store och allt vad appar i Win heter vore bra för att tvinga MS att fixa ett vettigt interface som fungerar bra på datorer i stället för monsterinterfacet de använder numera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Den dagen du får reklam för blöjor och barnmat vet du att din dotter är på smällen.

Aha, du tänker på när Target förstod att en flicka var gravid innan hennes pappa? Kopplingen till Windows eller Bing-annonser är ganska lös måste jag säga. Target satte flickan i ett segment, gravida kvinnor, baserat på att hon köpt produkter som gravida köper i de mängder gravida köper dem och i ordningen gravida köper dem. Och det var inte bra marknadsföring, folk blev upprörda och kände sig uttittade, så nu är marknadsföringen till känsliga segment mycket mer subtil. De personliga erbjudandena får inte kännas för personliga för då blir de creepy.

Skrivet av Spac3man:

jag undrar lite om apparna man kan köra i windows 10.
vad är egentligen skillnaden på att ladda ner t ex vlc appen och att ladda ner programmet och köra det?

när man installerar ett program så får man ju konfigurera det och välja det man vill ha med i progget
men en app, i alla fall dom jag har installerat via shop-appen till win10, installeras bara och man väljer inget alternativ där alls.

är det bättre att inte installera en massa appar och istället gå till t ex facebook sidan i ens webläsare istället eller är det bättre med apparna? vad tycker ni?

Bättre är att du använder det du trivs med. Apparna installeras snabbt och utan alternativ för det är en stor del av poängen med dem: ingen konfiguration och inget pill, allt bara funkar direkt. Sen är man ofta något begränsad i vad man kan göra och så, men det beror på hur mycket tid utvecklarna har lagt på appen eller vad de har för syfte med den.

Personligen använder jag få appar men exempelvis Netflix-appen gillar jag och använder istället för webbtjänsten och det lär väl finnas fler trevliga appar här och där. Jag använder inte Facebook men jag kan tänka mig att appen kan vara rätt smidig att exempelvis docka till ena sidan om man vill hålla koll på sitt flöde eller sin FB-chat utan att störa resten av datoranvändandet. Jag använder Slack på jobbet som är typ teamchat och jag hade gärna sett en sådan app istället för det lite buggiga skrivbordsprogrammet eller webbtjänsten som inte loggar in automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spac3man:

jag undrar lite om apparna man kan köra i windows 10.
vad är egentligen skillnaden på att ladda ner t ex vlc appen och att ladda ner programmet och köra det?

när man installerar ett program så får man ju konfigurera det och välja det man vill ha med i progget
men en app, i alla fall dom jag har installerat via shop-appen till win10, installeras bara och man väljer inget alternativ där alls.

är det bättre att inte installera en massa appar och istället gå till t ex facebook sidan i ens webläsare istället eller är det bättre med apparna? vad tycker ni?

"Appar" har givetvis o självklart INGENTING att göra på en riktig dator, finns ingen vettig anledning att ens fundera på det.

Själva poängen med "appar" är ju att de ska vara avskalade, med begränsad funktion/inställningsmöjligheter som gör handhavandet enkelt. Samt ett UI som fungerar bra på små touchskärmar.

Det är för mig en gåta varför det ens förekommer, varför folk strävar efter det.
"Fjårtistrams" i min bok, vettigt folk använder webläsaren och fullfjädrade program. Punkt.

Samma sak med att ha en "store" där man ska ladda ner allt ifrån. Va tusan fyller den för vettig funktion på en riktig dator? Vi har klarat oss flera decenier utan, vart finns behovet? Ja just det, alla 12åringar som inte klarar av att hitta alla "appar" som de vill "H4Xa in i datan" om de inte finns i en "store" med en stor installera knapp berdvid......

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ingen aning om det men inget jag stör mig på har jag sagt..

Ingen som tvingar dig att köra Windows 10 eller??

Tvingar och tvingar... men MS är ganska desperata i sina forsök att pådyvla folk eländet.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Aha, du tänker på när Target förstod att en flicka var gravid innan hennes pappa? Kopplingen till Windows eller Bing-annonser är ganska lös måste jag säga. Target satte flickan i ett segment, gravida kvinnor, baserat på att hon köpt produkter som gravida köper i de mängder gravida köper dem och i ordningen gravida köper dem. Och det var inte bra marknadsföring, folk blev upprörda och kände sig uttittade, så nu är marknadsföringen till känsliga segment mycket mer subtil. De personliga erbjudandena får inte kännas för personliga för då blir de creepy.
Bättre är att du använder det du trivs med. Apparna installeras snabbt och utan alternativ för det är en stor del av poängen med dem: ingen konfiguration och inget pill, allt bara funkar direkt. Sen är man ofta något begränsad i vad man kan göra och så, men det beror på hur mycket tid utvecklarna har lagt på appen eller vad de har för syfte med den.

Personligen använder jag få appar men exempelvis Netflix-appen gillar jag och använder istället för webbtjänsten och det lär väl finnas fler trevliga appar här och där. Jag använder inte Facebook men jag kan tänka mig att appen kan vara rätt smidig att exempelvis docka till ena sidan om man vill hålla koll på sitt flöde eller sin FB-chat utan att störa resten av datoranvändandet. Jag använder Slack på jobbet som är typ teamchat och jag hade gärna sett en sådan app istället för det lite buggiga skrivbordsprogrammet eller webbtjänsten som inte loggar in automatiskt.

Detta var dock ett experiment vad jag fattar det som, det drogs tillbaka sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

"Appar" har givetvis o självklart INGENTING att göra på en riktig dator, finns ingen vettig anledning att ens fundera på det.

Själva poängen med "appar" är ju att de ska vara avskalade, med begränsad funktion/inställningsmöjligheter som gör handhavandet enkelt. Samt ett UI som fungerar bra på små touchskärmar.

Det är för mig en gåta varför det ens förekommer, varför folk strävar efter det.
"Fjårtistrams" i min bok, vettigt folk använder webläsaren och fullfjädrade program. Punkt.

Samma sak med att ha en "store" där man ska ladda ner allt ifrån. Va tusan fyller den för vettig funktion på en riktig dator? Vi har klarat oss flera decenier utan, vart finns behovet? Ja just det, alla 12åringar som inte klarar av att hitta alla "appar" som de vill "H4Xa in i datan" om de inte finns i en "store" med en stor installera knapp berdvid......

Netflix släpper tyvärr inte lös sin högupplösta version, utan antingen mobil, app i TV eller win8 /10 behövs. Riktigt bedrövligt för att få vettigt ljud och något bättre bild.

Är troligen också för att begränsa användningen (kräver mer bandbredd än webbläsarversionen).

Bedrövligt att man inte kan få det man betalar för på annat vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Insider build 14267 (Redstone) nyheter:

Skrivet av Spac3man:

jag undrar lite om apparna man kan köra i windows 10.
vad är egentligen skillnaden på att ladda ner t ex vlc appen och att ladda ner programmet och köra det?

när man installerar ett program så får man ju konfigurera det och välja det man vill ha med i progget
men en app, i alla fall dom jag har installerat via shop-appen till win10, installeras bara och man väljer inget alternativ där alls.

är det bättre att inte installera en massa appar och istället gå till t ex facebook sidan i ens webläsare istället eller är det bättre med apparna? vad tycker ni?

Appar har en hel del fördelar jämfört med de gamla Win32-programmen eller skrivbordsprogrammen som man kan kalla dem. De uppdateras automatiskt i bakgrunden, de kommer från en pålitlig källa Windows Store och är testade/verifierade grundligt, de är isolerade vilket innebär att de inte kan ställa till med problem på datorn och om du avinstallerar dem så försvinner de helt och hållet från datorn. De innehåller dessutom inga toolbars eller skit som vi är vana vid för skrivbordsprogram.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...