Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem

"Lösning 3" enligt https://www.partitionwizard.com/partitionmagic/dism-error-2.h...
går inte för jag har en M.2 - disk

Permalänk
Medlem

"Lösning 1" enligt https://www.partitionwizard.com/partitionmagic/dism-error-2.h...
glömde jag skriva om. Det är att avaktivera eller avinstallera virusprogrammet. Mitt virusprogram loggar det den gör och den har inte stoppat DISM på något sätt.

Permalänk
Medlem

"Lösning 4" enligt https://www.partitionwizard.com/partitionmagic/dism-error-2.h...
Jag skall alltså göra en systemåterställning. Klickar på de knappar som leder till systemåterställningen.
Finns inga systemåterställningspunkter före den tid DISM slutade fungera (i slutet av 2019).

Permalänk
Medlem

Nästa steg enligt https://www.partitionwizard.com/partitionmagic/dism-error-2.h...
är att göra en fabriksåterställning. Windows fungerar väldigt bra så jag är tveksam om jag vill göra en sådan återställning. Om det skiter sig och jag måste göra en nyinstallation förlorar jag alla viktiga program jag har.

Permalänk
Medlem

Testade flera kommandon med DISM.exe. En del fungerar men så fort det handlar om att läsa avbildningar får jag Error 2.

Man blir inte klokare av detta!

Permalänk
Medlem

Enligt länken https://techisours.com/dism-error-2/
skall man testa metoder att köra DISM.exe.
Jag testade de metoder de rekommenderar men får ändå Error 2. Det står också att avbildningen inte kan hittas.

Permalänk
Medlem

Enligt länken https://techisours.com/dism-error-2/
skall man köra "exe/image:C /Cleanup-image /revertpendingactions" om inget annat går. Jag har sett denna rad tidigare men den måste vara fel för det finns inget kommande "exe" utan det skall vara DISM.exe. Varför utelämnar de ofta "DISM"???
Med korrigeringen blir det då "DISM.exe/image:C /Cleanup-image /revertpendingactions" och den skall jag testa:
Naturligtvis får jag Error: 2 med den också.

Permalänk
Medlem

Enligt länken https://techisours.com/dism-error-2/
är nästa grej att ladda ner och köra "Hard-disk Sentinel". Jag gjorde så och hårddisken fick betyget "Excellent" eller liknande.
Alltså inget fel på hårddisken.

Permalänk
Medlem

Enligt länken https://techisours.com/dism-error-2/
är nästa grej att installera om DISM genom en installations-USB som jag skapat tidigare. Man skall leta upp filen "install.esd". Om den finns skall man köra: DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth /Source:repairSource\install.wim
Märkligt för det som skall installeras är ju inte alls "install.esd" utan "install.wim"??

Nåja, jag gjorde som de skrev och resultatet blev:

Error: 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

"Lösning 1" enligt https://www.partitionwizard.com/partitionmagic/dism-error-2.h...
glömde jag skriva om. Det är att avaktivera eller avinstallera virusprogrammet. Mitt virusprogram loggar det den gör och den har inte stoppat DISM på något sätt.

Varför inte prova att av installera virusprogrammet (om du inte kör med inbyggda Defender) oavsett loggar?
Finns ju många exempel på där virusskydd påverkat saker som det inte "borde" påverka och om du säger att det verkar som att DISM funkar men inte kan läsa en imagefil så finns det ju betydligt mer anledning att misstänka virusskyddet.

Vilket AV kör du?

Permalänk
Medlem

Nästa länk https://windowsreport.com/dism-error-2-fix/
vill att jag installerar och kör "Restoro PC". Mitt virusprogram raderar det redan när det laddats ner. Läste på nätet att de fejkar fel för att sedan ta bort det fejkade felet men först efter att man betalt. De har massor av hemsidor som rekommenderar sitt eget program. Så den vägrar jag använda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Varför inte prova att av installera virusprogrammet (om du inte kör med inbyggda Defender) oavsett loggar?
Finns ju många exempel på där virusskydd påverkat saker som det inte "borde" påverka och om du säger att det verkar som att DISM funkar men inte kan läsa en imagefil så finns det ju betydligt mer anledning att misstänka virusskyddet.

Vilket AV kör du?

Jag har testat med att avinstallera virusprogrammet utan skillnad. Jag använder Comodo antivirus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Nästa länk https://windowsreport.com/dism-error-2-fix/
vill att jag installerar och kör "Restoro PC". Mitt virusprogram raderar det redan när det laddats ner. Läste på nätet att de fejkar fel för att sedan ta bort det fejkade felet men först efter att man betalt. De har massor av hemsidor som rekommenderar sitt eget program. Så den vägrar jag använda!

Ditt problem var ju inte relaterat till reklamen för det programmet, där finns förslag på lösningar längre ner på sidan.

Permalänk
Medlem

Använde nu PowerShell istället för CMD. Den ger mer utförliga svar.

Kör allt från början:
--------------------------------------------------------------------------
dism.exe/image:C /cleanup-image /revertpendingactions
Svar:
dism.exe/image:C : The term 'dism.exe/image:C' is not recognized as the name of a cmdlet, function, script file, or ope
rable program. Check the spelling of the name, or if a path was included, verify that the path is correct and try again
--------------------------------------------------------------------------
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth /Source:repairSource\install.wim
Svar:
Error: 2
--------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Det är uppenbart att dism.exe fungerar. Jag testade några obetydliga kommandon och det fungerade. Men den kan inte läsa av avbildningar. Den hittar inte mappen eller så är mappen läs/skrivskyddad osv.

Jag är rejält trött på Windows update!!
Som jag berättat tidigare i tråden har jag haft sammanlagt 5 st Windows 10 datorer i familjen. Bara en (1st) har gått att göra de större uppdateringarna på och det är den dator jag jobbar med nu. Men sedan ett år tillbaka går inte heller den att göra de större uppdateringarna.

Jag väntar bara på någon som kommer med den verkliga lösningen på problemet.

Egentligen skiter jag i att uppdatera till nyare versioner av Win 10. Problemet är bara den att man inte kan uppdatera till Windows 11 om man inte har senaste versionen av Windows 10. Jag måste alltså bita i det sura äpplet och punga ut med en massa stålar för 11:an.

Alternativet är att gå över till Linux. Tyvärr tycker jag inte om Linux. I jämförelse med Windows så är det som att tugga på en sten medan alla andra äter äppelpaj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Det är uppenbart att dism.exe fungerar. Jag testade några obetydliga kommandon och det fungerade. Men den kan inte läsa av avbildningar. Den hittar inte mappen eller så är mappen läs/skrivskyddad osv.

Jag är rejält trött på Windows update!!
Som jag berättat tidigare i tråden har jag haft sammanlagt 5 st Windows 10 datorer i familjen. Bara en (1st) har gått att göra de större uppdateringarna på och det är den dator jag jobbar med nu. Men sedan ett år tillbaka går inte heller den att göra de större uppdateringarna.

Jag väntar bara på någon som kommer med den verkliga lösningen på problemet.

Egentligen skiter jag i att uppdatera till nyare versioner av Win 10. Problemet är bara den att man inte kan uppdatera till Windows 11 om man inte har senaste versionen av Windows 10. Jag måste alltså bita i det sura äpplet och punga ut med en massa stålar för 11:an.

Alternativet är att gå över till Linux. Tyvärr tycker jag inte om Linux. I jämförelse med Windows så är det som att tugga på en sten medan alla andra äter äppelpaj.

Intressant att du skyller problemet på windows update när du har problem med alla dina datorer medans majoriteten av alla övriga användare inte har det problemet.
Har inte funderat på att det kanske (högst troligen) är något du gör som skapar det?

Permalänk
Medlem

Jag hittade lite andra kommandon att testa (i CMD, alla kommandon fungerar ínte i PowerSchell):

--------------------------------------------------------------
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
Svar:
Error: 2
An error occurred while attempting to start the servicing process for the image located at C:\.
For more information, review the log file.
Översatt:
Ett fel uppstod vid försök att starta serviceprocessen för bilden som finns på C: \.
Mer information finns i loggfilen.
--------------------------------------------------------------
DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
Svar:
Error: 2
An error occurred while attempting to start the servicing process for the image located at C:\.
For more information, review the log file.
Översatt:
Ett fel uppstod vid försök att starta serviceprocessen för bilden som finns på C: \.
Mer information finns i loggfilen.
--------------------------------------------------------------
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
Svar:
Error: 2
An error occurred while attempting to start the servicing process for the image located at C:\.
For more information, review the log file.
Översatt:
Ett fel uppstod vid försök att starta serviceprocessen för bilden som finns på C: \.
Mer information finns i loggfilen.
--------------------------------------------------------------
dism.exe/image:C /cleanup-image /revertpendingactions
Svar:
Error: 2
Unable to access the image.
Make sure that the image path and the Windows directory for the image exist and you have Read permissions on the folder.
Översatt:
Det gick inte att komma åt bilden.
Se till att bildsökvägen och Windows -katalogen för bilden finns och att du har läsbehörighet i mappen.
--------------------------------------------------------------

Det handlar alltså om att det inte går komma åt "bilden" eller "image" som det heter på windowska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Intressant att du skyller problemet på windows update när du har problem med alla dina datorer medans majoriteten av alla övriga användare inte har det problemet.
Har inte funderat på att det kanske (högst troligen) är något du gör som skapar det?

Så enkelt är det inte, dessutom är det tre olika personer som använt var sin dator! Två av dem surfar bara och betalar räkningar. Inget mer! Jag programmerar, surfar, skriver dokument, betalar räkningar osv.

De första två datorerna fick UEFI/BIOS förstört efter första installationen av Windows 10. Datorerna hamnade i en loop. De startade om hela tiden tills man drog ur kontakten. På Inet sade de då att det kommer in 10-20 personer varje dag med fel efter installation av Windows 10.
Vid närmare undersökning visade det sig att i UEFI fanns Windows 8.0 och 8.1 att välja. För de som inte hade något av de Windows fanns en blank rad att välja. När Windows 10 installerats och startade om letade den efter Windows 10 i UEFI. När den inte hittade Windows 10 startade den om för att försöka igen osv. Jag tror dock att felet uppstod vid installationen för det fungerade när nedanstående gjordes:
Jag löste det på den nyaste med garanti kvar att Inet uppdaterade UEFI/BIOS. De lyckades efter flera timmars arbete med att få datorn att gå in i BIOS och där uppdatera den. Den andra datorn hade dual-BIOS. Dvs, den har en kopia installerat på moderkortet. Genom att resetta den flera gånger i rad blev det fel på BIOS och då började den att installera över kopian. Efter det fungerade också den datorn. Mer om det finns att läsa tidigare i denna tråd. De uppdaterades aldrig mer för att inte hamna is amma situation igen.

En av datorerna var förmodligen för gammal men det gick att installera och använda den. Den är nu skrotat eftersom den var långsam.

De två senaste datorerna fungerade det smärtfritt att installera Windows. Båda kunde också uppdatera till en nyare funktionsuppdatering (större uppdatering). Min dator kunde sedan uppdatera till en ytterligare nyare funktionsuppdatering. Den andra datorn, som inte jag använder, klarade inte att uppdateras mer med de större funktions uppdateringarna. Sedan en tid har ägaren inte ens försökt uppdatera den.

Min dator som kunde uppdatera till nyare funktionsuppdateringar slutade med det när version 2004 kom. Numera kan man inte uppdatera till den utan nu är det 20H2 som den får fram att uppdateras till. När jag uppdaterar den vanliga vägen får jag felmeddelande:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdateringar misslyckades.
Problem uppstod under installationen av vissa uppdateringar, men vi försöker igen senare.

Funktionsuppdatering för Windows 10, version 20H2 - fel 0x80070002
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag vill påstå att jag och mina anhöriga haft otur och att det inte handlar om att vi rotat runt och förstört filer mm. Det kan vara samma fel eftersom två av datorerna har exakt samma innehåll.

Jag skall testa igen med att avinstallera Comodo och stänga av det inbyggda virusprogrammet (såg i en av länkarna att också den kan hindra dism.exe att jobba).

EDIT:
Alla vanliga uppdateringar har det inte varit något problem med. Det är bara avbildningar (image), dvs installation av nyare Windows som det är problem med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Så enkelt är det inte, dessutom är det tre olika personer som använt var sin dator! Två av dem surfar bara och betalar räkningar. Inget mer! Jag programmerar, surfar, skriver dokument, betalar räkningar osv.

De första två datorerna fick UEFI/BIOS förstört efter första installationen av Windows 10. Datorerna hamnade i en loop. De startade om hela tiden tills man drog ur kontakten. På Inet sade de då att det kommer in 10-20 personer varje dag med fel efter installation av Windows 10.
Vid närmare undersökning visade det sig att i UEFI fanns Windows 8.0 och 8.1 att välja. För de som inte hade något av de Windows fanns en blank rad att välja. När Windows 10 installerats och startade om letade den efter Windows 10 i UEFI. När den inte hittade Windows 10 startade den om för att försöka igen osv. Jag tror dock att felet uppstod vid installationen för det fungerade när nedanstående gjordes:
Jag löste det på den nyaste med garanti kvar att Inet uppdaterade UEFI/BIOS. De lyckades efter flera timmars arbete med att få datorn att gå in i BIOS och där uppdatera den. Den andra datorn hade dual-BIOS. Dvs, den har en kopia installerat på moderkortet. Genom att resetta den flera gånger i rad blev det fel på BIOS och då började den att installera över kopian. Efter det fungerade också den datorn. Mer om det finns att läsa tidigare i denna tråd. De uppdaterades aldrig mer för att inte hamna is amma situation igen.

En av datorerna var förmodligen för gammal men det gick att installera och använda den. Den är nu skrotat eftersom den var långsam.

De två senaste datorerna fungerade det smärtfritt att installera Windows. Båda kunde också uppdatera till en nyare funktionsuppdatering (större uppdatering). Min dator kunde sedan uppdatera till en ytterligare nyare funktionsuppdatering. Den andra datorn, som inte jag använder, klarade inte att uppdateras mer med de större funktions uppdateringarna. Sedan en tid har ägaren inte ens försökt uppdatera den.

Min dator som kunde uppdatera till nyare funktionsuppdateringar slutade med det när version 2004 kom. Numera kan man inte uppdatera till den utan nu är det 20H2 som den får fram att uppdateras till. När jag uppdaterar den vanliga vägen får jag felmeddelande:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdateringar misslyckades.
Problem uppstod under installationen av vissa uppdateringar, men vi försöker igen senare.

Funktionsuppdatering för Windows 10, version 20H2 - fel 0x80070002
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag vill påstå att jag och mina anhöriga haft otur och att det inte handlar om att vi rotat runt och förstört filer mm. Det kan vara samma fel eftersom två av datorerna har exakt samma innehåll.

Jag skall testa igen med att avinstallera Comodo och stänga av det inbyggda virusprogrammet (såg i en av länkarna att också den kan hindra dism.exe att jobba).

EDIT:
Alla vanliga uppdateringar har det inte varit något problem med. Det är bara avbildningar (image), dvs installation av nyare Windows som det är problem med.

Måste verkligen vara höjden av otur i så fall

Jag menade iofs inte att det behöver vara att man "rotar runt" och förstör filer, kan vara en så enkel sak som att du använder ett speciellt program som är orsaken till allt, det var alltså bara en tanke.

Ex är väl comodo känt för att vara ett AV som gärna "rotar runt" i datorn och ställer till problem om man inte har full koll på det och ibland även om man har det.

Vet inte om du har nämnt det innan, men du har tillräckligt med utrymme på SSD för att göra uppgraderingen?
Likadant att du inte ändrat något så att imagen hamnar fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Måste verkligen vara höjden av otur i så fall

Jag menade iofs inte att det behöver vara att man "rotar runt" och förstör filer, kan vara en så enkel sak som att du använder ett speciellt program som är orsaken till allt, det var alltså bara en tanke.

Ex är väl comodo känt för att vara ett AV som gärna "rotar runt" i datorn och ställer till problem om man inte har full koll på det och ibland även om man har det.

Vet inte om du har nämnt det innan, men du har tillräckligt med utrymme på SSD för att göra uppgraderingen?
Likadant att du inte ändrat något så att imagen hamnar fel?

Det jag installerat har fungerat för andra att uppdatera.
Jag har ingen aning om att Comodo skulle rota runt osv. Få undersöka det. Skall i vart fall avinstallera Comodo och försöka igen senare.
Jag har 123 Gb ledigt på C-disken.
Jag har aldrig pillat innanför Windowsmappen så jag kan inte gjort något fel där.
Vilken mapp ligger "imagen" i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Det jag installerat har fungerat för andra att uppdatera.
Jag har ingen aning om att Comodo skulle rota runt osv. Få undersöka det. Skall i vart fall avinstallera Comodo och försöka igen senare.
Jag har 123 Gb ledigt på C-disken.
Jag har aldrig pillat innanför Windowsmappen så jag kan inte gjort något fel där.
Vilken mapp ligger "imagen" i?

Allt som rör windows skall hamna på C: om man inte gör någon medveten ändring och 123 GB skall vara mer än tillräckligt.

Det har inte något med Admin rättigheter att göra om det rör sig om att den inte kan läsa en specifik image?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Allt som rör windows skall hamna på C: om man inte gör någon medveten ändring och 123 GB skall vara mer än tillräckligt.

Det har inte något med Admin rättigheter att göra om det rör sig om att den inte kan läsa en specifik image?

Ja, jag känner till det mer än väl men det är märkligt att den inte kan läsa installationsimagen.

En annan konstig sak är att update assistenten (eller vad den nu heter) inte kan läsa sig själv. När jag startar assistenten får jag meddelandet att assistenten inte kan hitta assistenten.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av workman:

Jag hittade lite andra kommandon att testa (i CMD, alla kommandon fungerar ínte i PowerSchell):

--------------------------------------------------------------
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth
Svar:
Error: 2
An error occurred while attempting to start the servicing process for the image located at C:\.
For more information, review the log file.
Översatt:
Ett fel uppstod vid försök att starta serviceprocessen för bilden som finns på C: \.
Mer information finns i loggfilen.
--------------------------------------------------------------
DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth
Svar:
Error: 2
An error occurred while attempting to start the servicing process for the image located at C:\.
For more information, review the log file.
Översatt:
Ett fel uppstod vid försök att starta serviceprocessen för bilden som finns på C: \.
Mer information finns i loggfilen.
--------------------------------------------------------------
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth
Svar:
Error: 2
An error occurred while attempting to start the servicing process for the image located at C:\.
For more information, review the log file.
Översatt:
Ett fel uppstod vid försök att starta serviceprocessen för bilden som finns på C: \.
Mer information finns i loggfilen.
--------------------------------------------------------------
dism.exe/image:C /cleanup-image /revertpendingactions
Svar:
Error: 2
Unable to access the image.
Make sure that the image path and the Windows directory for the image exist and you have Read permissions on the folder.
Översatt:
Det gick inte att komma åt bilden.
Se till att bildsökvägen och Windows -katalogen för bilden finns och att du har läsbehörighet i mappen.
--------------------------------------------------------------

Det handlar alltså om att det inte går komma åt "bilden" eller "image" som det heter på windowska.

Du har ingen Image på C:\ Det är dock /online du ska använda.

TA bort loggar från %windie%\system32\logs\Dism och pröva igen. Posta här om nödvändigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har ingen Image på C:\ Det är dock /online du ska använda.

TA bort loggar från %windie%\system32\logs\Dism och pröva igen. Posta här om nödvändigt

OK!

Jag skall testa det du rekommenderar. Återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du har ingen Image på C:\ Det är dock /online du ska använda.

TA bort loggar från %windie%\system32\logs\Dism och pröva igen. Posta här om nödvändigt

Det finns ingen mapp "Dism" i mappen "logs".
Det fanns några filer i "logs" som jag lade i en mapp jag skapade för att testa.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av workman:

Det finns ingen mapp "Dism" i mappen "logs".
Det fanns några filer i "logs" som jag lade i en mapp jag skapade för att testa.

Rätt är såklart "C:\Windows\Logs\DISM"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Rätt är såklart "C:\Windows\Logs\DISM"

Den mappen finns inte där. Det är helt tomt förutom några filer som jag flyttade till mappen OLD jag skapat där.
Svarade lite oklart i förra inlägget.

Ser nu att jag läste fel, den ligger i logs i mappen Windows. Återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Rätt är såklart "C:\Windows\Logs\DISM"

Jag raderade filen dism.log som var på 7 mb.
Håller på med ytterligare ett uppdateringsförsök så jag vill ännu inte testa dism.

Permalänk
Medlem

Nu är funktionsuppdateringen klar:

Funktionsuppdatering för Windows 10, version 20H2 - fel 0x80070002

Såg att det dök upp en ny logfil i DISM-mappen och så här ser det ut i logfilen:

2021-10-19 21:25:52, Info DISM PID=8336 TID=10160 Temporarily setting the scratch directory. This may be overridden by user later. - CDISMManager::FinalConstruct

2021-10-19 21:25:52, Info DISM PID=8336 TID=10160 Scratch directory set to 'C:\Windows\TEMP\'. - CDISMManager::put_ScratchDir

2021-10-19 21:25:52, Info DISM PID=8336 TID=10160 DismCore.dll version: 10.0.19041.1288 - CDISMManager::FinalConstruct

2021-10-19 21:25:52, Info DISM PID=8336 TID=10160 Scratch directory set to 'C:\$WINDOWS.~BT\Work'. - CDISMManager::put_ScratchDir

2021-10-19 21:25:52, Info DISM Initialized Panther logging at C:\Windows\Logs\DISM\dism.log

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut i setuperr.log i mappen WinREAgent för senaste funktionsuppdateringen nu ikväll:

2021-10-19 21:02:16, Error DISM DismHostLib: Failed to create dismhost.exe servicing process.

2021-10-19 21:02:16, Error DISM DISM Manager: PID=3452 TID=13484 Failed to create Dism Image Session in host. - CDISMManager::LoadRemoteImageSession(hr:0x80070002)

2021-10-19 21:02:16, Error DISM DismHostLib: Failed to create dismhost.exe servicing process.

2021-10-19 21:02:16, Error DISM DISM Manager: PID=3452 TID=13484 Failed to create Dism Image Session in host. - CDISMManager::LoadRemoteImageSession(hr:0x80070002)

2021-10-19 21:02:16, Error DISM DISM Manager: PID=3452 TID=13484 Failed to load the image session from the temporary location: C:\$WinREAgent\Scratch\E639BB30-3DB2-4BB4-81E3-CD909A8A5488 - CDISMManager::CreateImageSession(hr:0x80070002)

2021-10-19 21:02:16, Error 0x80070002 in PushButtonReset::DISMSession::Open (base\reset\util\src\dism.cpp:152): Failed to open online image session[gle="0x0000007a"]

2021-10-19 21:02:16, Error 0x80070002 in WinREAgent::WinREServicingManager::GetInstalledWinREVersion (base\diagnosis\srt\winreagent\dll\winreservicingmanager.cpp:150): Failed to open DISM session