Nybliven Banana Pi ägare, tips och tipsa

Permalänk

Nybliven Banana Pi ägare, tips och tipsa

Hej Sweclockare!

Jag fick hem min första enkortsdator en Banana Pi (webbsida Banana Pi) förra veckan och har suttit och provat den, så jag tänkte dela med mig av hur jag gick tillväga och lite tips till nästa som kanske köper en.

Tanken är först och främst att den ska användas som htpc till vardagsrums tvn.

Man måste absolut ha en 5v 2a usb/nätadapter, lägre än detta går knappt.

Jag bestämde mig för en Banana Pi just för att den har inbyggd ström för hårddisken samt sata port.

Jag provat Ubuntu Mate (riktigt snyggt grafiskt) men jag kände att det var buggit med enkla saker såsom att den ändrade tangentbordsinställningar av sig själv och det verkade vara lite roulette när den ville köra full 1080p efter boot, den kändes bara allmänt seg- samt att en officiell dist finns inte ännu på Lemaker, så jag bestämde mig att köra på Lubuntu.

Kabeln för hårddisken gjorde jag själv, för er som ska göra kabeln av en gammal fläktkabel (eller liknande) av samma kontaktdon tänk på att jorden och 5v+ i regel sitter åt andra hållet. Alltså den röda är jord och den svarta är 5v+.

Fördelen med sata kontakten är såklart att man kan köra os:et på hårddisken, för mig gjorde detta hela skillnaden mellan att antingen lämna tillbaka den eller alternativt behålla för att göra något annat med den än i htpc syfte, man får verkligen nytta av de snabbare läs och skrivtiderna vid installation av program och uppdateringar.

Bästa instruktionen för att lägga över installationen till hårddisken hittade jag här:
Os på hårddisk

Tänkte att jag kunde fylla på tråden under vägens gång.

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Medlem

Hade du läst på en liten aning innan köpet hade du nog insett att Banana Pi är rätt kass som mediaspelare då det inte funkar med hårdvaruaccelerering, dessutom bygger den väl på en vid det här laget ganska utdaterad SOC.
Det finns redan trådar om enheten i fråga:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1317676-banana-pi-trade...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1293726-bananapi-duglig...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.