Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Wayland kommer som standard i Fedora 29. Kan inte direkt kommentera så mycket om Wayland då jag endast använt det i nån vecka på en VM. Däremot, när jag kört Ubuntu som main-OS (med Xorg) så har det alltid varit en jävla massa hassle med multi-monitor setup, screen-tearing och skumheter. Vet däremot inte om det är specifikt problem med Xorg eller något annat.

Gällande att inte kunna öppna GUI med sudo så kan jag förstå om det är någon anledning till att man vill byta till pkexec eller whatever men då kan man fan se till att det finns något alternativ. I min erfarenhet så är hela grejen med root alltid en hassle när jag ska börja syssla med linux och alla devs och inbitna linux-användare tenderar vara överdrivet rädda att tillåta det. Jag förstår att det kan förstöra datorn men man borde åtminstone kunna aktivt få ta det alternativet via GUI ist. för att gräva djupt i kommando-rollodexet

Nu är jag inte hemma men se om inte "krusader" klarar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av NodCommander:

Om man inte ser problemet med terminalen så förstår man nog inte varför inte Linux används på persondatorer mera. Ja, den är väldigt kraftfull, men nej den är inte alls intuitiv eller användarvänlig för gemene man.

Så länge terminalen är ett krav så kommer inte Linux/Ubuntu/etc bli något för hemanvändare som inte är entusiaster. Svårare än så är det inte.

Agreed, linux är ingenting för varken powerusers som kommer från windows och är vana med att göra allt från GUI eller svensson.
Vägrar man anpassa sig till något nytt (linux vs windows) så behöver man inte bemöda sig att använda det heller, finns gott om andra alternativ för dessa målgrupper.

Jag har personligen inga problem med att linux är litet på desktop sidan, så vet inte varför du citera mig i inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Agreed, linux är ingenting för varken powerusers som kommer från windows och är vana med att göra allt från GUI eller svensson.
Vägrar man anpassa sig till något nytt (linux vs windows) så behöver man inte bemöda sig att använda det heller, finns gott om andra alternativ för dessa målgrupper.

Jag har personligen inga problem med att linux är litet på desktop sidan, så vet inte varför du citera mig i inlägget.

Det är ett så extremt begränsat utgångsläge. Uppenbarligen är man villig att anpassa sig till något nytt om man blåser ut sin Windows-installation och hoppar in i ett nytt OS. Jag har hoppat runt och använt ett antal olika distros och versioner över åren för att jag tycker om mycket av vad linux-system erbjuder, till skillnad från Windows. Jag är inte främmande till att aktivt söka upp information, uppenbarligen, eftersom jag sitter i den här tråden. Linux-OS generellt har tagit enormt stora steg mot användarvänlighet och att expandera användarbasen dom senaste åren. Det sitter linux-devs och skriver spaltmeter i UI/UX-bloggar om hur man ska förbättra design, interface etc. så varför då inte ge basala funktioner ett GUI-alternativ. Hur tar det bort något från din upplevelse om folk som föredrar det får GUI-alternativ? WhyNotBoth.gif

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av pålis:

Det är ett så extremt begränsat utgångsläge. Uppenbarligen är man villig att anpassa sig till något nytt om man blåser ut sin Windows-installation och hoppar in i ett nytt OS. Jag har hoppat runt och använt ett antal olika distros och versioner över åren för att jag tycker om mycket av vad linux-system erbjuder, till skillnad från Windows. Jag är inte främmande till att aktivt söka upp information, uppenbarligen, eftersom jag sitter i den här tråden. Linux-OS generellt har tagit enormt stora steg mot användarvänlighet och att expandera användarbasen dom senaste åren. Det sitter linux-devs och skriver spaltmeter i UI/UX-bloggar om hur man ska förbättra design, interface etc. så varför då inte ge basala funktioner ett GUI-alternativ. Hur tar det bort något från din upplevelse om folk som föredrar det får GUI-alternativ? WhyNotBoth.gif

Grejen är det att jag inte har något problem med att båda alternativet finns.

Problemet jag har är alla windows powerusers som vet hur dom ska göra en sak i windows men inte klarar av att göra det i linux för att det inte fungerar på samma sätt och därmed bashar hur linux fungerar istället för att anpassa sig till hur linux fungerar och acceptera att det är två helt olika ekosystem som fungerar på olika sätt.

Defenitionen på vad som är "bra" och "dåligt" blir väldigt skev när den som sätter betyget är van med hur windows fungerar och har det som någon sorts referens för vad som är "bra".

Det jag önskar är att windows vana personer försöker anpassa sig till linux istället för att försöka göra linux till windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@mrazster:
Nu minns jag inte vilken det var som jag körde, Kate eller Kwrite.
Men man kan öppna filer, redigera och sedan när man ska spara får man skriva in sitt lösenord.

Tidigare har jag kört nano med sudo i terminalen, men att det funkar så här i GUI är riktigt smidigt.
Tror det var en slump att jag provade, så vet inte om det här är en ny funktion i just den dist man kör.

Har faktiskt inte provat Kate. Men däremot så kunde jag inte göra det man kwrite under KDE Neo, som jag körde en kort stund för ett tag sedan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nu är jag inte hemma men se om inte "krusader" klarar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör inte KDE längre.

Av någon anledning så har XFCE vart mitt "goto DE" sedan jag använde det1:a gången för 10 år sedan.
Får ryck ibland och vill kolla av läget i andra DE och distros men jag faller oftast tillbaka till XFCE och *buntu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Funderar på att slå om till Solus OS, och är lite fundersam på hur man ska tackla problemet med fractal scaling som verkar vara ett stort problem oavsett Distro.

Finns det någon vedertagning lösning på detta? Jag kör 2560x1440 och 100% är för litet och 200% på tok för stort. Med tanke på Steam Proton och Lutris så finner jag färre och färre skäl att stanna kvar i Windows.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Funderar på att slå om till Solus OS, och är lite fundersam på hur man ska tackla problemet med fractal scaling som verkar vara ett stort problem oavsett Distro.

Finns det någon vedertagning lösning på detta? Jag kör 2560x1440 och 100% är för litet och 200% på tok för stort. Med tanke på Steam Proton och Lutris så finner jag färre och färre skäl att stanna kvar i Windows.

AFAIK så ska det funka med senaste Gnome 3.32 och wayland. Osäker om någon dist shippat med 3.32 än.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=GNOME-3.3...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Funderar på att slå om till Solus OS, och är lite fundersam på hur man ska tackla problemet med fractal scaling som verkar vara ett stort problem oavsett Distro.

Finns det någon vedertagning lösning på detta? Jag kör 2560x1440 och 100% är för litet och 200% på tok för stort. Med tanke på Steam Proton och Lutris så finner jag färre och färre skäl att stanna kvar i Windows.

Jag kör själv Deepin, som har bra fungerande fractional scaling (men smaken skiljer ju, det passar kanske inte alla). Under Wayland ska det fungera bra, så kanske du kan hitta en DE som kör wayland som du är nöjd med. Sway t ex, annars ska väl Gnome och KDE ha helt ok Wayland-stöd nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Jag kör själv Deepin, som har bra fungerande fractional scaling (men smaken skiljer ju, det passar kanske inte alla). Under Wayland ska det fungera bra, så kanske du kan hitta en DE som kör wayland som du är nöjd med. Sway t ex, annars ska väl Gnome och KDE ha helt ok Wayland-stöd nu.

Ja Wayland är väl det nästa stora. Xorg om jag har förstått det rätt är väl mest bara underhåll på, men min erfarenhet har varit att Wayland inte leker snällt med propritära nVidia drivisar. Jag har t.om. fått datorn att frysa under booten, så det inte alls går att komma in. Det var iofs ett tag sedan men ska kanske köra en liten testrunda och se vad som händer

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Ja Wayland är väl det nästa stora. Xorg om jag har förstått det rätt är väl mest bara underhåll på, men min erfarenhet har varit att Wayland inte leker snällt med propritära nVidia drivisar. Jag har t.om. fått datorn att frysa under booten, så det inte alls går att komma in. Det var iofs ett tag sedan men ska kanske köra en liten testrunda och se vad som händer

Är inte så insatt, men vad jag förstått är nvidia inte speciellt intresserade av att stödja wayland.. Dom vägrar köra efter specen som alla andra (intel, amd osv) spikat utan kör sitt eget race, och folk är såklart lite skeptiska till att bygga in specialstöd bara för att nvidia surar. Jag tror att stödet finns i några DE's men det fungerar generellt bättre på AMD eller intel, så det kan absolut vara problemet här.

Skulle jag köpa ny GPU till linux idag skulle jag absolut ta en AMD :).

Permalänk
Medlem

Desktop är mer kompatibelt och fungerar bättre med AMD, som tex Wayland, men Nvidias proprietära blob är fortfarande _mycket_ bättre i spel. Tyvärr måste man köra X då. För mig väger det ännu över för Nvidia eftersom jag inte tycker det är så intressant att spela desktop, bara det fungerar och det gör det.

Jag kör Arch, jag har fått Gnome 3.32.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Är inte så insatt, men vad jag förstått är nvidia inte speciellt intresserade av att stödja wayland.. Dom vägrar köra efter specen som alla andra (intel, amd osv) spikat utan kör sitt eget race, och folk är såklart lite skeptiska till att bygga in specialstöd bara för att nvidia surar. Jag tror att stödet finns i några DE's men det fungerar generellt bättre på AMD eller intel, så det kan absolut vara problemet här.

Skulle jag köpa ny GPU till linux idag skulle jag absolut ta en AMD :).

Wayland saknar möjligheten göra nåt som liknar x-forwarding, så blir en massa fippel med att installera nån RDP mjukvara för det.

AMD är nog bra så länge man inte ska köra Open-CL, för då är man hänvisad till Ubuntu eller Redhat såvida man inte vill gräva sig långt ned i koden. Man får dessutom inte med utilities som nvidia-smi och nvidia-settings som man får med Nvidia. Sen så är det olika uppsättningar drivrutiner om man kör tex RX570 (som räknas som "gammalt") eller Vega så försöker man med nyaste drivrutinerna med RX570 så funkar det bara inte. Hoppas det blir bättre på den fronten, men i dagsläget så är det det som håller mig borta från AMD på Linux.

För Nvidia kör man bara den nedladdade filen och sen är det klart på ett par minuter, funkar på alla distar jag testat bara man har kernel-källkoden och utvecklingsmiljön installerad.

Permalänk

Tänkte som många andra att börja utforska linux, och har beatämt mig för en nybörjar vänlig distro Mint.
Har tittat på lite olika youtube videos, och bestämt mig för att köra på 2st olika diskar
då mitt lilla mobo asus z270i, tillåter 2 st M2 kort har jag nu beställt ett till som jag hoppas få imorgon
hittade ett lite billigt från WDgreen på 240gb.

är det något speciellt jag skall tänka på, eller bara trycka in det i datan o instalera mint, och om jag har förstått rätt så kommer jag då att få grub instalerat ganska automatiskt.

har däromot hört lite om att sedan vid windows updateringar att grub loadern kan bli överskriven, något jag bör ha i åtanke eller.

har provat att köra mint i Oracle VM i windows redan i ca 1 vecka, problemet jag har där är att min skärm 3440x1440 inte blir bra alls genom VM, finns inget stöds alls. och det gör att det hela känns lite trist, annars hade jag gärna kört det den vägen.

så därav har jag bestämt att ta det på 2 olika diskar.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Agreed, linux är ingenting för varken powerusers som kommer från windows och är vana med att göra allt från GUI eller svensson.
Vägrar man anpassa sig till något nytt (linux vs windows) så behöver man inte bemöda sig att använda det heller, finns gott om andra alternativ för dessa målgrupper.

Jag har personligen inga problem med att linux är litet på desktop sidan, så vet inte varför du citera mig i inlägget.

Jag vågar påstå att linux är väldigt lämpat för "Svensson", för att den som inte vill mecka med inställningar behöver ju inte heller ta sig an terminalen. Vidare, lite äldre "Svenssons" som har erfarenhet av DOS har väl inga problem med terminalen, iaf inte om man bara gör ett begränsat antal saker som uppdatering, etc. Varje gång jag fixar en dator för en familjemedlem eller kompis så blir det linux och andelen "supportsamtal" har minskat totalt jättedrastiskt. Det enda folk i allmänhet behöver hjälp med är att uppgradera och ibland hjälp med skrivare. En desktop-distro med "alla" program som behövs för kontors- och rekreationsarbete inbakat är perfekt för en "Svensson" skulle jag påstå! Morsan kör linux, exet kör linux, exets familj kör linux, syrran kör linux, flera vänner kör linux. Den enda som vägrar ge sig är farsgubben, för han har fått för sig att det är krångligt.

Men, jag håller helt med om att det inte är något problem med att linux är litet på desktopsidan. Tvärt om, förhoppningsvis fortsätter det att inte vara totalt mainstream, för med det kommer bloat och fördumning. Jag har successivt bytt distar för att vandra bort från just bloat och fördumning. Började med ubuntu (typ 4.10 Warty Warthog) men anser det helt odrägligt att använda idag. Sneglar mer och mer på någon *BSD-variant, men kör för tillfället Debian stretch.

En komisk bieffekt av att köra 100% *nix är att man framstår som en totalt okunnig n00b när man ställs inför en windows-dator. Och okunnig är man ju då också, men kanske inte på det sätt som folk tror.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MBY:

Jag vågar påstå att linux är väldigt lämpat för "Svensson", för att den som inte vill mecka med inställningar behöver ju inte heller ta sig an terminalen. Vidare, lite äldre "Svenssons" som har erfarenhet av DOS har väl inga problem med terminalen, iaf inte om man bara gör ett begränsat antal saker som uppdatering, etc. Varje gång jag fixar en dator för en familjemedlem eller kompis så blir det linux och andelen "supportsamtal" har minskat totalt jättedrastiskt. Det enda folk i allmänhet behöver hjälp med är att uppgradera och ibland hjälp med skrivare. En desktop-distro med "alla" program som behövs för kontors- och rekreationsarbete inbakat är perfekt för en "Svensson" skulle jag påstå! Morsan kör linux, exet kör linux, exets familj kör linux, syrran kör linux, flera vänner kör linux. Den enda som vägrar ge sig är farsgubben, för han har fått för sig att det är krångligt.

Men, jag håller helt med om att det inte är något problem med att linux är litet på desktopsidan. Tvärt om, förhoppningsvis fortsätter det att inte vara totalt mainstream, för med det kommer bloat och fördumning. Jag har successivt bytt distar för att vandra bort från just bloat och fördumning. Började med ubuntu (typ 4.10 Warty Warthog) men anser det helt odrägligt att använda idag. Sneglar mer och mer på någon *BSD-variant, men kör för tillfället Debian stretch.

En komisk bieffekt av att köra 100% *nix är att man framstår som en totalt okunnig n00b när man ställs inför en windows-dator. Och okunnig är man ju då också, men kanske inte på det sätt som folk tror.

Jag höll ej med dig för 10år sedan men håller med dig idag. (jag är en nobody som minns "din storhetstid" här)

Och varför jag håller med dig idag är att vad har svenssons idag på sin dator?
Jo Webbläsare ofta Chrome, Office ofta Libre, mediaspelprogram de som ingår och det är typ allt, någon enstaka kör Gimp. Resten kör folk genom webbläsaren. För 10 år sedan skulle folk ha mängder med lokala program, bankid, bokföringen, släktforskning, jobbprogram, programmeringsverktyg etc.
Där det mesta sånt idag körs online i webbläsaren genom olika tekniker, alltifrån html5 till en rdp klient.
Att då ha Linux i bakgrunden blir en väldigt pålitlig dator som inte kräver så mycket underhåll och passar alla.
Tar vi rena kodapor, så är det idag supervanligt att man jobbar på terminalserver, ens dator kan mer eller mindre likna terminalerna från 1980 talet. Där det finns många myndigheter/företag som har ett krav att inget arbete får utföras utanför deras terminalserver.

*edit*
Jag minns när Surface RT kom, den som hade armprocessor. Där många tyckte den var skit då man ej kunde köra vanliga windowsapplikationer. Idag har dock utvecklingen mer gått till att fler undrar varför man ens skulle vilja köra en windowsapplikation direkt på sin lokala surfplatta? Det är då mer för folk som jobbar i en bunker utan mobiltäckning eller folk som använder förlegat arbetssätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Jag höll ej med dig för 10år sedan men håller med dig idag. (jag är en nobody som minns "din storhetstid" här)

Och varför jag håller med dig idag är att vad har svenssons idag på sin dator?
Jo Webbläsare ofta Chrome, Office ofta Libre, mediaspelprogram de som ingår och det är typ allt, någon enstaka kör Gimp. Resten kör folk genom webbläsaren. För 10 år sedan skulle folk ha mängder med lokala program, bankid, bokföringen, släktforskning, jobbprogram, programmeringsverktyg etc.
Där det mesta sånt idag körs online i webbläsaren genom olika tekniker, alltifrån html5 till en rdp klient.
Att då ha Linux i bakgrunden blir en väldigt pålitlig dator som inte kräver så mycket underhåll och passar alla.
Tar vi rena kodapor, så är det idag supervanligt att man jobbar på terminalserver, ens dator kan mer eller mindre likna terminalerna från 1980 talet. Där det finns många myndigheter/företag som har ett krav att inget arbete får utföras utanför deras terminalserver.

Haha, vad roligt! Både att du håller med och att du minns mig. Du är ingen nobody, jag minns Johan86c mycket väl och har läst många givande inlägg från dig under många år!

En anledning till att du kanske håller med idag men inte tidigare kan ju vara att jag inte hade lika mycket rätt då som nu. Linux har ju utvecklats och blivit mer lämpligt för "Svensson", än för 10 år sedan.

Edit: Linux mint eller Linux mint DE är de OS jag brukar pracka på omgivningen. Förr var det ubuntu. Jag har inte märkt någon förändring i hur folk upplever systemet och de allra flesta bryr sig inte alls utan använder datorn problemfritt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

har däromot hört lite om att sedan vid windows updateringar att grub loadern kan bli överskriven, något jag bör ha i åtanke eller.

har provat att köra mint i Oracle VM i windows redan i ca 1 vecka, problemet jag har där är att min skärm 3440x1440 inte blir bra alls genom VM, finns inget stöds alls. och det gör att det hela känns lite trist, annars hade jag gärna kört det den vägen.

Har du installerat VBOX med extensions och gest-additions så borde du få upp den i full grafisk mod.
Annars är du kvar i någon tråkig icke skalbar grafisk mode med bara möjlighet att förstora bilden till fullskärm.
Finns även risk att man inte har full koll på musens pekare (Installera tillbehören så brukar de problemen fixa sig.)

Installerar du en Linux kommer Windows loader att ersättas av Grub2, skulle du senare reparera WIndows-installationen finns det risk att Grub2 ersätts av bara en Windows loader som sakna Linuxen.
Detta måste man hantera, trixa lite för att återställa.
Ett alternativ kan vara att lägga de olika bootspåren på olika diskar och välja uppstarten via bios typ F11, Del eller var det är på ditt MB.
En fördel är att Linux-disten då är flyttbar till annan hårdvara då den följs åt med sin boot-loader.
Att en boot-loader skrivs över kan hända vid ex. en reparation

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av MBY:

Jag vågar påstå att linux är väldigt lämpat för "Svensson", för att den som inte vill mecka med inställningar behöver ju inte heller ta sig an terminalen. Vidare, lite äldre "Svenssons" som har erfarenhet av DOS har väl inga problem med terminalen, iaf inte om man bara gör ett begränsat antal saker som uppdatering, etc. Varje gång jag fixar en dator för en familjemedlem eller kompis så blir det linux och andelen "supportsamtal" har minskat totalt jättedrastiskt. Det enda folk i allmänhet behöver hjälp med är att uppgradera och ibland hjälp med skrivare. En desktop-distro med "alla" program som behövs för kontors- och rekreationsarbete inbakat är perfekt för en "Svensson" skulle jag påstå! Morsan kör linux, exet kör linux, exets familj kör linux, syrran kör linux, flera vänner kör linux. Den enda som vägrar ge sig är farsgubben, för han har fått för sig att det är krångligt.

Men, jag håller helt med om att det inte är något problem med att linux är litet på desktopsidan. Tvärt om, förhoppningsvis fortsätter det att inte vara totalt mainstream, för med det kommer bloat och fördumning. Jag har successivt bytt distar för att vandra bort från just bloat och fördumning. Började med ubuntu (typ 4.10 Warty Warthog) men anser det helt odrägligt att använda idag. Sneglar mer och mer på någon *BSD-variant, men kör för tillfället Debian stretch.

En komisk bieffekt av att köra 100% *nix är att man framstår som en totalt okunnig n00b när man ställs inför en windows-dator. Och okunnig är man ju då också, men kanske inte på det sätt som folk tror.

Det har du rätt i. Det funkar faktiskt ganska bra för den ultimata "Svenssonen" som inte ens bryr sig om office paket och sånt.
Jag har själv installerat Linux åt några bekanta, men det har alltid slutat med att de vill byta tillbaka till windows då "Word" inte finns i linux. Libre Office duger inte, för det står ju inte "Microsoft Word" på den.

Men som surfdator funkar ju linux ypperligt för de som inte gör annat.

Min go to dist för bekanta som bara ville ha något att använda var faktiskt "Elementary" då de tilltalar många rent estetiskt och sköter sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Tänkte som många andra att börja utforska linux, och har beatämt mig för en nybörjar vänlig distro Mint.
Har tittat på lite olika youtube videos, och bestämt mig för att köra på 2st olika diskar
då mitt lilla mobo asus z270i, tillåter 2 st M2 kort har jag nu beställt ett till som jag hoppas få imorgon
hittade ett lite billigt från WDgreen på 240gb.

är det något speciellt jag skall tänka på, eller bara trycka in det i datan o instalera mint, och om jag har förstått rätt så kommer jag då att få grub instalerat ganska automatiskt.

har däromot hört lite om att sedan vid windows updateringar att grub loadern kan bli överskriven, något jag bör ha i åtanke eller.

har provat att köra mint i Oracle VM i windows redan i ca 1 vecka, problemet jag har där är att min skärm 3440x1440 inte blir bra alls genom VM, finns inget stöds alls. och det gör att det hela känns lite trist, annars hade jag gärna kört det den vägen.

så därav har jag bestämt att ta det på 2 olika diskar.

Ska försöka svara på frågan...

Om du kör respektive OS på varsin fysisk M.2 disk ska du troligtvis, via UEFI/BIOS eller boot-meny vid uppstart av datorn, kunna välja vilken disk du vill starta från.

Så länge boot-loadern enbart finns på samma fysiska disk som OS:et t.ex. M.2-1: NTLDR - Windows | M.2-2: Grub2 - LinuxMint så skall det inte kunna skrivas över, då installationen och ev. förändringar lär hålla sig på sin egen dedikerade disk i systemet.

Enklaste sättet att säkerställa ovan scenario vore nog att inaktivera M.2 disken för Windows och enbart aktivera den blivande Linux M.2 disken vid installationstillfället av LinuxMint. Efteråt bör du kunna aktivera båda M.2 diskarna igen.

Sedan aktiverar du/väljer M.2 disk att boota från vid uppstart av datorn via ex. F9, F11 eller Esc boot-menyn (kan variera stort beroende på moderkortstillverkare, en del boot-menyer kan man först behöva aktivera inifrån UEFI/BIOS).

Mig veterligen är secure-boot (UEFI/BIOS-inställning) något som ibland kan strula till det på moderna datorer, beroende på vilken distro man väljer att köra.
-Är osäker på om Mint har några problem i det läget då den baseras på Ubuntu som brukar fungera smärtfritt.

Desktop OS gör sig sällan bra i VM om man jämför det mot en riktigt installation.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det har du rätt i. Det funkar faktiskt ganska bra för den ultimata "Svenssonen" som inte ens bryr sig om office paket och sånt.
Jag har själv installerat Linux åt några bekanta, men det har alltid slutat med att de vill byta tillbaka till windows då "Word" inte finns i linux. Libre Office duger inte, för det står ju inte "Microsoft Word" på den.

Men som surfdator funkar ju linux ypperligt för de som inte gör annat.

Min go to dist för bekanta som bara ville ha något att använda var faktiskt "Elementary" då de tilltalar många rent estetiskt och sköter sig själv.

Där tror jag du slog spiken på huvudet! Jag har exakt samma erfarenheter gällande mindre datorvana personer, det duger nämligen inte med LibreOffice för de två gånger per år de behöver en ordbehandlare utan det måste vara Word. När man snällt påpekar att det kommer fungera lika bra så godtar de alternativet för att veckan därpå ringa och fråga hur dom ska installera MS Word.

Men men vad gör man.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

@Opatagio: Man byter ikonerna i Libreoffice till Microsoft office 2013 och sen döper man om genvägarna till Word, Excel osv.

Har dock inte testat det på Libreoffice 6.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@Opatagio: Man byter ikonerna i Libreoffice till Microsoft office 2013 och sen döper man om genvägarna till Word, Excel osv.

Har dock inte testat det på Libreoffice 6.

Jag har gjort så åt andra. Börjar med startikonen och ändrar listerna och menyerna så att det liknar Windows XP så mycket som möjligt. Folk blir ofta mycket nöjda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Där tror jag du slog spiken på huvudet! Jag har exakt samma erfarenheter gällande mindre datorvana personer, det duger nämligen inte med LibreOffice för de två gånger per år de behöver en ordbehandlare utan det måste vara Word. När man snällt påpekar att det kommer fungera lika bra så godtar de alternativet för att veckan därpå ringa och fråga hur dom ska installera MS Word.

Men men vad gör man.

Har stött på liknande problem. Är det så inpräntat hos folk att det ska komma från just Microsoft och heta Word/PowerPoint/etc?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av lassesjo:

Har du installerat VBOX med extensions och gest-additions så borde du få upp den i full grafisk mod.
Annars är du kvar i någon tråkig icke skalbar grafisk mode med bara möjlighet att förstora bilden till fullskärm.
Finns även risk att man inte har full koll på musens pekare (Installera tillbehören så brukar de problemen fixa sig.)

Installerar du en Linux kommer Windows loader att ersättas av Grub2, skulle du senare reparera WIndows-installationen finns det risk att Grub2 ersätts av bara en Windows loader som sakna Linuxen.
Detta måste man hantera, trixa lite för att återställa.
Ett alternativ kan vara att lägga de olika bootspåren på olika diskar och välja uppstarten via bios typ F11, Del eller var det är på ditt MB.
En fördel är att Linux-disten då är flyttbar till annan hårdvara då den följs åt med sin boot-loader.
Att en boot-loader skrivs över kan hända vid ex. en reparation

Hej
Och tack för ditt svar,
Har testat att installerat VirtualBox 6.0.4 Oracle VM VirtualBox Extension Pack Vbox nu, men får fortfarande inte 3440x1440 att fungera,
Guest-aditions som du nämner har jag svårt att hitta, om det inte ingår i det andra paketet, jag blir lite osäker på om det gör det eller ej.

Innuti VB har jag i alla fall klickat i markerat under fliken "user interface" "devices" "insert guest additions cd image"
När jag sedan startar mint går till ovan nämnda sökväg i menyn hittar guest addons cd o klickar på den starter mint en instalation, som efter ett tag hänger sig och jag blir tvungen att starta om igen. sedan går det inte att starta mint igen, första mint loggan får man se, som sedan övergår till bara svart skärm med blinkande prompt

Tar bort o startar en ny Mint version o provar direkt med guesat addon o får detta felmedelande

"could not mount the media /drive c:\programfiles\oracle\virtualbox\vboxguestadditions.iso" (verr_pdm_media_locked)

har manuellt kollat att filen finns där och det gör den
jag får luska vidare, o se vad som hände

kör jag däremot Live version av mint från USB, så fungerar det utan problem.

Skrivet av krigelkorren:

Ska försöka svara på frågan...

Om du kör respektive OS på varsin fysisk M.2 disk ska du troligtvis, via UEFI/BIOS eller boot-meny vid uppstart av datorn, kunna välja vilken disk du vill starta från.

Så länge boot-loadern enbart finns på samma fysiska disk som OS:et t.ex. M.2-1: NTLDR - Windows | M.2-2: Grub2 - LinuxMint så skall det inte kunna skrivas över, då installationen och ev. förändringar lär hålla sig på sin egen dedikerade disk i systemet.

Enklaste sättet att säkerställa ovan scenario vore nog att inaktivera M.2 disken för Windows och enbart aktivera den blivande Linux M.2 disken vid installationstillfället av LinuxMint. Efteråt bör du kunna aktivera båda M.2 diskarna igen.

Sedan aktiverar du/väljer M.2 disk att boota från vid uppstart av datorn via ex. F9, F11 eller Esc boot-menyn (kan variera stort beroende på moderkortstillverkare, en del boot-menyer kan man först behöva aktivera inifrån UEFI/BIOS).

Mig veterligen är secure-boot (UEFI/BIOS-inställning) något som ibland kan strula till det på moderna datorer, beroende på vilken distro man väljer att köra.
-Är osäker på om Mint har några problem i det läget då den baseras på Ubuntu som brukar fungera smärtfritt.

Desktop OS gör sig sällan bra i VM om man jämför det mot en riktigt installation.

Tack för utförligt svar,

Nu fick jag hem min nya M2 igår, men oturligt nog hade jag beställt fel, då min moderbräda tillåter ena porten nvme och sata, men den andra porten på baksidan endast Nvme, och jag hade ju felbeställt en sata såklart , och jag vill inte mekka runt o flytta min nuvarande m2 nvme med win på till bakre porten, då värmeutvecklingen där är betydligt högre. och med min lilla mitx låda är det ett litet helsikes pilljobb att få dit den nu efteråt...

Hur som helst hade de ju en fin deal på Samsung extern SSD 250gb usb 3.1 denna helgen så beställde en sådan o får den väl i veckan, så då tänkte jag ta och installera det på den o köra den vägen istället. Vilket förhoppningsvis borde fungera det med.

Jag återkommer med uppdatering när jag är på väg, och säkert fler frågor.

EDIT: Nu jäklar är det installerat o fungerar på en extern HD, kunde inte vänta, tog en sväng till netonet o ordnade en, följde sedan denna guide jag hittade http://linuxbsdos.com/2015/09/13/how-to-install-ubuntu-15-04-... och jag tror jag fick allting rätt. nu bara försöka fixa alla mina usb enheter typ keybord o liknande som inte vill lysa...

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Har stött på liknande problem. Är det så inpräntat hos folk att det ska komma från just Microsoft och heta Word/PowerPoint/etc?

Svaret är ja.

Jag arbetar i Google Drive och ska folk göra en presentation, ett "bildspel", så säger de att de skall göra en "powerpoint", trots att inte någon mjukvara från Microsoft är installerad.

Kalkylark kallas Excel-filer, osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Efter ca 12 timmars frustrerande, (varför måste de krångla till det så mycket) med Mint 19.1 är jag redan efter en sån kort visit redo att ge upp, alltså om de vill att Noobs som jag skall gå över till Linux, så måste det hela bara bli lättare.

jag låter argare än vad jag är, men faan, detta system, OS är INTE till för vanligt dödliga som jag.

Jag har läst o läst o sökt för så mycket smågrejor nu för att få enkla saker som RGB ljus på Tangentbord, nya drivrutiner till Nvidia, sist men inte minst, att få ovpn att fungera automatiskt, Jag vet precis vad jag vill o måste göra, tex ändra en rad i en text fil, som fick bägaren att rinna över.

vaför i hela fridens namn kan man inte bara få lägga till auth.txt i en fil utan alla dessa ursäkta min Franska, commandon, rättigheter, swapfiler som blir fel osv osv.

nej nu loggar jag in på gamla hederiga win10 och återkommer när jag lugnat ner mig..

sorry vara bara tvungen att få avreagera mig lite.....

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Efter ca 12 timmars frustrerande, (varför måste de krångla till det så mycket) med Mint 19.1 är jag redan efter en sån kort visit redo att ge upp, alltså om de vill att Noobs som jag skall gå över till Linux, så måste det hela bara bli lättare.

jag låter argare än vad jag är, men faan, detta system, OS är INTE till för vanligt dödliga som jag.

Jag har läst o läst o sökt för så mycket smågrejor nu för att få enkla saker som RGB ljus på Tangentbord, nya drivrutiner till Nvidia, sist men inte minst, att få ovpn att fungera automatiskt, Jag vet precis vad jag vill o måste göra, tex ändra en rad i en text fil, som fick bägaren att rinna över.

vaför i hela fridens namn kan man inte bara få lägga till auth.txt i en fil utan alla dessa ursäkta min Franska, commandon, rättigheter, swapfiler som blir fel osv osv.

nej nu loggar jag in på gamla hederiga win10 och återkommer när jag lugnat ner mig..

sorry vara bara tvungen att få avreagera mig lite.....

Håller med. Finns så mycket otroligt dumt som fortfarande inte blivit simpelt. Varje gång man behöver öppna en Terminal för hyfsat normalt användande (att uppdatera drivrutinerna för grafik är en riktig soppa..) så är det ett misslyckande hos utvecklarna anser jag.

Har även enorma problem med fil- och mapprättigheter. Varför ska det vara så krångligt?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Har även enorma problem med fil- och mapprättigheter. Varför ska det vara så krångligt?

För att grupper och användare inte ska ha access till saker i onödan. Man ger mer åtkomst vid behov istället för att låsa ner vid behov, det blir lättare när man vänjer sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av emeens:

För att grupper och användare inte ska ha access till saker i onödan. Man ger mer åtkomst vid behov istället för att låsa ner vid behov, det blir lättare när man vänjer sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Det du säger kan jag verkligen förstå när man arbetar med datorer som yrke, ett verktyg, och då de används på arbetsplatser, mer än som ett nöje/hobby för en hemmaanvändare, där dessa funktioner i så fall kanske borde ha förenklats.

Nåja, jag trodde efter att sett några videos o reklam för Mint att det nu var helt ok/enkelt som hobby noob på datorer att ge sig på detta, men ack så var det inte, vilket är helt ok, och jag har nu lärt mig att jag får nog vänta några år till innan det blir mer användarvänligt för oss andra.

vart så less nu till slut idag, att jag raderade bort allt på Hdn, formaterade om och har nu lagt Mint i papperskorgen till nästa gång i framtiden då jag kanske vågar mig på det igen

alldeles för krångligt (För mig personligen), när det bara skall användas till tidsfördriv o nöje. men snyggt var det i alla fall den tid jag fick titta på det..:)

får bara erkänna att jag hade fel o inte har ro/tid att sitta o pilla o bara bli irriterad på en dator, som krånglar o inte vill dit jag vill. då känns windows mera hemma/bekvämt och laid back..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.