Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

-.-----radera

Permalänk
Medlem

Finns det ingen Linux-dist där man kan ändra scroll-hastighet på musen i operativsystemet?

Det är ju b-igt detta så in i helvete med Linux.

Det är ju med musen man "känner" på datorn....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Finns det ingen Linux-dist där man kan ändra scroll-hastighet på musen i operativsystemet?

Det är ju b-igt detta så in i helvete med Linux.

Riktiga haxxors använder inte mus

Nej, håller med, musupplevelsen är mycket mer Smooth i Windows!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

första bilden på google images visar att det ska gå ändra scroll,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

https://i.stack.imgur.com/Z6MLD.png

första bilden på google images visar att det ska gå ändra scroll,

Mmm, jag har provat ibland, har hitills aldrig gått att få det lika smooth som Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kan ändra scroll-hastighet med programmet imwheel..
http://www.webupd8.org/2015/12/how-to-change-mouse-scroll-whe...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Kan ändra scroll-hastighet med programmet imwheel..
http://www.webupd8.org/2015/12/how-to-change-mouse-scroll-whe...

Oj, det funkade denna gång med detta program när jag kör Linux Mint (och inte Ubuntu). Tack! Nu måste jag lösa att jag satte scrollen på tok för högt värde (80). vet inte om det räcker med ett ställa det på 5

Nu blev screen tearing inte lika märkbar

Permalänk
Medlem

Jag vill ha Mixcraft till Linux. Det är som garageband för Mac men gjort för Windows. Linux saknar bra musikprogram tycker jag. Reaper finns nu men jag har stött på problem, hittar inte mitt externa ljudkort för kondensatormikrofonen. Då är det bara audacity som håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Jag vill ha Mixcraft till Linux. Det är som garageband för Mac men gjort för Windows. Linux saknar bra musikprogram tycker jag. Reaper finns nu men jag har stött på problem, hittar inte mitt externa ljudkort för kondensatormikrofonen. Då är det bara audacity som håller.

Har du provat Ardour, LMMS, Cecilia, Mixxx, Rosegarden? -Om man vill köra Open Source.

Nu vet jag ju inte exakt vilken typ av musik du är ute efter att producera (eller editera?) annars funkar en del Windows Editors även via Wine, det är dock ett outforskat område för min del då jag mer sysslar med videoredigering.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av Lafa:

Jag vill ha Mixcraft till Linux. Det är som garageband för Mac men gjort för Windows. Linux saknar bra musikprogram tycker jag. Reaper finns nu men jag har stött på problem, hittar inte mitt externa ljudkort för kondensatormikrofonen. Då är det bara audacity som håller.

Snabbgooglade, det verkar som att Mixcraft funkar bra via Wine. Hittade en rapport om det, i Wine 2.11 som är jäääääättegammal funkade allt förutom några enstaka buggar, och från vad jag kan se ska dom allra flesta vara fixade i nyare versioner. Skadar inte att testa, är ju rätt enkelt att köra igång om du redan har programmet till windows?

Permalänk
Medlem

Har för första gången efter 20 år med windows testat mig på linux. Efter lite efterforskande valde jag att testa linux mint , cinnamon.
På laptopen gick det ok med dualboot med windows men på stationära tror jag att jag klantat mig.
I installationsförfrågningen valde jag att customize själv då jag partionerat bort 60gb från min enda hårddisk som jag tänkte lägga linuxen på. Installationen gick smärtfritt men problemet nu är att jag inte får frågan om vilket OS jag vill boota in i. Går bara direkt in på linuxen.
Hur fixar jag detta...?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001:

Om du kör

sudo update-grub

Ser den Windows då?

Det ser ut ungefär såhär i consolen när du kör det kommandot:

Sourcing file `/etc/default/grub' Sourcing file `/etc/default/grub.d/99_breeze-grub.cfg' Generera konfigurationsfil för grub … Hittade tema: /boot/grub/themes/breeze/theme.txt Hittade linux-avbildning: /boot/vmlinuz-4.15.0-51-generic Hittade initrd-avbildning: /boot/initrd.img-4.15.0-51-generic Hittade linux-avbildning: /boot/vmlinuz-4.15.0-48-generic Hittade initrd-avbildning: /boot/initrd.img-4.15.0-48-generic Hittade linux-avbildning: /boot/vmlinuz-4.15.0-46-generic Hittade initrd-avbildning: /boot/initrd.img-4.15.0-46-generic Hittade linux-avbildning: /boot/vmlinuz-4.15.0-45-generic Hittade initrd-avbildning: /boot/initrd.img-4.15.0-45-generic Found memtest86+ image: /boot/memtest86+.elf Found memtest86+ image: /boot/memtest86+.bin Hittade Windows 10 på /dev/sdb1 Hittade Debian GNU/Linux buster/sid på /dev/sdb3 färdigt

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@Eazy: Jag testade precis att starta datorn efter att den ahr varit avstängd några timmar. Nu fick jag upp GRUB menyn och där kunde jag boota både till windows och ubuntu (står så fast jag kör linux mint..?)

Nu sitter jag och funderar på om man ska uppdatera kernel? Känns som denna som kom med linux mint var väldigt gammal då den baseras på ubuntu LTSB versionen.
Antar att det är så man får mer drivers till sina saker? För just nu funkar inte min bluetooth på datorn. Söker efter devices bara men hittar absolut inget.

EDIT:
jaha.. En omstart löste problemet där med.. Lustigt..
dålig ide att uppdatera kernel om man inte vet varför man behöver det?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001:
Linux Mint bygger på Ubntu (som i sin tur bygger på Debian). Det är nog därför det står Ubuntu.

Kernels ska man nog uppgradera. Är inte bara drivrutiner utan även säkerhetsfixar och och eventuella bugfixar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@Eazy: Ok tack.
Lyckades installera till senaste i linux mint egna update manager.
Kom över något "ukuu" med och den hade lite nyare alternativ. Vet inte om de senaste är stabila för min version av linux dock?
Kör just nu 5.0.0-20 men kan i ukuu välja så högt som 5.1.16
Vad ska man göra?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001:

Alla uppdateringar som finns i din pakethanterare kan du uppdatera utan problem.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

@Nima2001:
Linux Mint bygger på Ubntu (som i sin tur bygger på Debian). Det är nog därför det står Ubuntu.

Kernels ska man nog uppgradera. Är inte bara drivrutiner utan även säkerhetsfixar och och eventuella bugfixar.

Väldigt få säkerhetsfixar som ligger i kernel... det mesta ligger i applikationsprogrammen.
Ligger man på "bleeding edge" med ny hårdvara så är det klart mer läge att uppdatera kernel, speciellt om det är problem med drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Väldigt få säkerhetsfixar som ligger i kernel... det mesta ligger i applikationsprogrammen.
Ligger man på "bleeding edge" med ny hårdvara så är det klart mer läge att uppdatera kernel, speciellt om det är problem med drivrutiner.

Var inte så länge sedan det var en rätt grovt problem som krävde en säkerhetsfix. minns inte vad det handlade om. Visst, det är inte så mycket säkerhetsbuggar, men de finns. Tror att de flesta säkerhetsbuggar är något man knappt behöver bry sig om, men det finns massor med folk (med foliehattar ) som nog tycker det är viktigt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Eazy: Jag testade precis att starta datorn efter att den ahr varit avstängd några timmar. Nu fick jag upp GRUB menyn och där kunde jag boota både till windows och ubuntu (står så fast jag kör linux mint..?)

Nu sitter jag och funderar på om man ska uppdatera kernel? Känns som denna som kom med linux mint var väldigt gammal då den baseras på ubuntu LTSB versionen.
Antar att det är så man får mer drivers till sina saker? För just nu funkar inte min bluetooth på datorn. Söker efter devices bara men hittar absolut inget.

EDIT:
jaha.. En omstart löste problemet där med.. Lustigt..
dålig ide att uppdatera kernel om man inte vet varför man behöver det?

Skrivet av Eazy:

@Nima2001:
Linux Mint bygger på Ubntu (som i sin tur bygger på Debian). Det är nog därför det står Ubuntu.

Kernels ska man nog uppgradera. Är inte bara drivrutiner utan även säkerhetsfixar och och eventuella bugfixar.

Skrivet av Nima2001:

@Eazy: Ok tack.
Lyckades installera till senaste i linux mint egna update manager.
Kom över något "ukuu" med och den hade lite nyare alternativ. Vet inte om de senaste är stabila för min version av linux dock?
Kör just nu 5.0.0-20 men kan i ukuu välja så högt som 5.1.16
Vad ska man göra?

Skrivet av SAFA:

Väldigt få säkerhetsfixar som ligger i kernel... det mesta ligger i applikationsprogrammen.
Ligger man på "bleeding edge" med ny hårdvara så är det klart mer läge att uppdatera kernel, speciellt om det är problem med drivrutiner.

Skrivet av Eazy:

Var inte så länge sedan det var en rätt grovt problem som krävde en säkerhetsfix. minns inte vad det handlade om. Visst, det är inte så mycket säkerhetsbuggar, men de finns. Tror att de flesta säkerhetsbuggar är något man knappt behöver bry sig om, men det finns massor med folk (med foliehattar ) som nog tycker det är viktigt.

Hej,

Visst vill man uppdatera kerneln. Men, följer man takten i uppdateringar från en större distro (Debian, Ubuntu, Mint, RedHat, Fedora, Suse, Manjaro, Gentoo mfl; se t.ex. https://distrowatch.com/ ) så är man i princip "alltid" säker.

Undvik att uppdatera kärnan på egen hand, innan du vet vad som kan hända. Bör kärnan uppdateras så sköter distron det åt dig, när det är dags. Vet du inte vilka risker det innebär att uppdatera, eller kopulera på "egen hand" så bör du låta bli.

När det gäller säkerhetsbuggar o dyl så sköter distron även det i den takt som det går. Jag litar på att Debians folk är bättre på att hålla reda på allt än vad jag är.

Beroende på ansats kan man dessutom uppdatera systemet olika mycket. Läs gärna följande som förklarar:

https://www.techrepublic.com/article/how-to-tell-the-differen...

Felaktigt formaterad länk och stavfel
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb:
Var i distrowatch kan man se vilka kernels som är "aktuella" ? Väldigt rörig sida tycker jag..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@sAAb:
Var i distrowatch kan man se vilka kernels som är "aktuella" ? Väldigt rörig sida tycker jag..

Gå till sidan om den distro du vill kolla, exempelvis Ubuntu:
https://distrowatch.com/table.php?distribution=ubuntu
En bit ner på sidan finns en lista på paket som inkluderar kernel versionen. Exempelvis har Ubuntu 19.04 kernel 5.0.0.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

@CyberNerd:
Ok..
Betyder det att det var dumt av mig att installera högre kernel version på min Linux Mint som e byggt på ubuntu?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@CyberNerd:
Ok..
Betyder det att det var dumt av mig att installera högre kernel version på min Linux Mint som e byggt på ubuntu?

Nej, inga problem om det fungerar. Brukar alltid själv uppdatera till senaste kernel som kommer via uppdate manager.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@CyberNerd:
Ok..
Betyder det att det var dumt av mig att installera högre kernel version på min Linux Mint som e byggt på ubuntu?

Jag vet inte om jag missförstår dig, men du ska inte ladda ner något via webbläsare och installera i din Linux. Du ska bara installera det som finns i din pakethanterare (med APT) och som tillhandahålls av Linux Mint. Finns det en nyare version av din kernel så kan du installera den utan problem.

Såvida du inte har problem med drivrutiner och att något inte funkar på det planet så finns det ingen vinst med att ha någon nyare Kernel. Du kommer inte märka någon skillnad alls med en nyare kernel.

Om du nu ändå vill ha en nyare kernel än vad som finns i ditt programbibliotek så måste du kompilera den själv och det får du läsa dig till hur du ska göra för det det är inte så enkelt. Men återigen, det finns ingen direkt vinst med nyare kernel.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Nej, inga problem om det fungerar. Brukar alltid själv uppdatera till senaste kernel som kommer via uppdate manager.

Skrivet av Eazy:

Jag vet inte om jag missförstår dig, men du ska inte ladda ner något via webbläsare och installera i din Linux. Du ska bara installera det som finns i din pakethanterare (med APT) och som tillhandahålls av Linux Mint. Finns det en nyare version av din kernel så kan du installera den utan problem.

Såvida du inte har problem med drivrutiner och att något inte funkar på det planet så finns det ingen vinst med att ha någon nyare Kernel. Du kommer inte märka någon skillnad alls med en nyare kernel.

Om du nu ändå vill ha en nyare kernel än vad som finns i ditt programbibliotek så måste du kompilera den själv och det får du läsa dig till hur du ska göra för det det är inte så enkelt. Men återigen, det finns ingen direkt vinst med nyare kernel.

Jag använder ett program som heter ukuu kernel update utility. Där fanns dom kernelsen listade. Hade hört om den appen i någon tutorial..
Vet inte om det räknas till "update manager" när det är en "extern" app. Men allt verkar ju fungera..

En annan fråga jag har är att jag valde bort properiära drivrutiner vid installationen av linux mint. Betyder det att jag inte kommer ha de bästa drivrutinerna och programmen till allt, t.ex. grafikkort och logitech setpoint för mus och tangentbord? För det finns bara basic drivrutiner till musen och tbord nu. Det funkar lixom.. Men kan itne justera något direkt.
Spela har jag inte ens testat än. Antar att det inte kommer gå bra..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har inte använt Linux Mint och är osäker på hur deras APT funkar, men jag gissar att den inte installerade properiära drivrutiner vid installationen men att du kan göra det i efterhand. Kan finnas ett litet program för detta som kan finnas i din "start-meny" (kan heta Driver Manager, men jag gissar bara) . Det fanns det förr i alla fall. Någon som är mer förtrogen med Linux Mint här kanske kan hjälpa till.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@Eazy: driver manager finns men den listan är helt tom.
Längst ner står det "no properietary drivers are in use".

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Eazy: driver manager finns men den listan är helt tom.
Längst ner står det "no properietary drivers are in use".

Vad har du för hårdvara?
Kör du med GPU ifrån Nvidia, rekommenderar jag dom proprietära drivrutinerna. Men då borde det dykt upp som alternativ i driver manager.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Vad har du för hårdvara?
Kör du med GPU ifrån Nvidia, rekommenderar jag dom proprietära drivrutinerna. Men då borde det dykt upp som alternativ i driver manager.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör amd vega 56. Ryzen 2700. Samsung 970. Sen kör jag logitech craft bluetooth tangentbord och logitech mx master 2 mus.
Men ingen av logitech produkterna verkar ha mjukvara för Linux varjefall officiellt från hemsidan.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag kör amd vega 56. Ryzen 2700. Samsung 970. Sen kör jag logitech craft bluetooth tangentbord och logitech mx master 2 mus.
Men ingen av logitech produkterna verkar ha mjukvara för Linux varjefall officiellt från hemsidan.

När man kör med Linux behöver man normalt inte hämta drivrutiner från tillverkares hemsida. Det sköter din distribution ("distro"). Därför är det enklare att endast använda programhanterare från distron själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|