Stort tack för svar alla! Ser ut som det ungefär gjorde när jag senast sneglade hårt på en sån lösning (2015-2016). Hade hoppats att det kunde gå att göra lite smidigare idag men ser ut som att det för mig blir behov av dedikerat grafikkort. Blir att försöka kolla kompatibiliteten med mina nuvarande system (6700K+Z170 och 1700+B350). Ryzen-systemet blir typ omöjlig, ingen dedikerad grafik och dessutom mATX. Men har samtidigt planer på en 3700(X) eller motsvarande ihop med ett ATX-moderkort bara Zen2 lanseras. Hade föredragit Ryzen då det trots allt är minst två system som kommer köras samtidigt, även om den istället saknar integrerad grafikdel. Har ett 1070 jag kan stoppa in för Linux och låta mitt 1080Ti användas för Windows VM isåfall, om allt skulle vara kompatibelt då.
Blir nog att snegla närmare i kommande långhelgen. Är lite låst pga nuvarande hårdvara men skulle jag prova detta så kommer jag vilja ha så mycket tid som möjligt att läsa på innan förstås. Samt att jag "pajjar" fungerande system när jag ändå är i farten. Fördelen för mig är att jag kan kombinera ihop fler system i samma, mitt primära system kör totalt fyra skärmar (varav en XB271HU) samt en Oculus Rift. Har en DP-switch så jag skulle kunna dela på samtliga skärmar, vid behov då.
Hmm.... blir att läsa vidare men som sagt tacksam för svaren så här långt!
Vet inte hur det är med att dela på ett grafikkort mellan host och guest, som stingray454 säger så är det GPU passthrough som används för det mesta i denna setup och det är vad jag använder. Det kan vara väldigt bökigt att sätta upp men när det väl satts upp så fungerar det väldigt bra tycker jag.
Personligen har jag satt upp det så att båda mina grafikkort är anslutna till min primära 120hz skärm. Jag använder sedan mjukvara i Linux för att byta skärmens input (för att kringgå skärmens meny) och kopplat det till tangentbordet så att vad som skulle vara Windowsknappen och upp ändrar till Linux och Windowsknappen och ner ändrar till Windows. Använder också evdev i qemu för passthrough av tangentbord och mus så för att byta mellan host och guest så är det bara att klicka höger och vänster control samtidigt - det är dock hårdkodat verkar det som så verkar inte finnas något sätt att göra det med en hand utan special setup.
Så i dagsläget är det två grafikkort som krävs men det krävs enbart en skärm förutsatt att den har två ingångar som kan användas. Tekniskt sätt skulle en kvm-switch fungera också, har dock inte sett någon prisvärd sådan för höga uppdateringsfrekvenser, har dock inte letat allt för djupt då jag i princip gav upp redan när jag såg priset för de sämre modellerna.
Rätta mig om jag har fel men detta är ett grafikkort ämnat för företag och datacenter som kostar väldigt mycket mer än ett konsumentgrafikkort där den stora skillnaden är att kortet stödjer SR-IOV vilket konsumentgrafikkort ej stödjer? Personligen hoppas jag på att SR-IOV stöds för konsumentgrafikkort från AMD snart, Nvidia är nog bara att glömma med tanke på hur de hanterar virtualisering av grafikkort i dagsläget (blockering i drivrutiner om den märker av att den körs virtuellt)
Tack för info!
Blir liknande problematik för mig här, min Acer XB271HU har en stor begränsning, likt många G-Sync skärmar tyvärr, där den bara fungerar bra via den enda DP-anslutningen. Och med de fyra skärmar jag använder så sitter denna dessutom i mitten. Jag delar denna skärm mellan två datorer i dagsläget och då med en DP-Switch som jag faktiskt kan tipsa dig om. Men den är samtidigt inte speciellt billig, speciellt till ordinarie pris. Jag fick tag på min som demoprodukt för strax över tusenlappen. Jag får G-Sync och 144Hz att fungera med den. Sett till vad mina skärmar kostade så var det en acceptabel kostnad för att få ut mer av skärmen.
Aten CS782DP: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4322035
Håller helt med. Däremot tycker jag att det är riktigt kul hur snabbt det går frammåt för Linux på sistone. Desktopmiljöerna har tagit stora kliv, och framför allt Wine / gaming. Själv spelar jag rätt lite, och det jobb jag gör är utveckling och använder browser-apps (google docs/sheets/slides t ex). De spel och program jag använder finns antingen native eller funkar bra i Wine, så ett byte för mig är inga större problem. Visst är vissa saker mindre polerade och vissa program saknar man, men det går hitta vettiga alternativ till det mesta eller i värsta fall ha en VM nära till hands. Överlag känns linux nära "on par" med win / macOS nu för mitt use-case.
Så det känns som att det bästa jag kan göra för plattformen är att byta, bara för att bidra till statistiken. Om fler använder linux för t ex steam, webbrowsing osv så bidrar det till att visa att populariteten ökar, och fler kanske blir motiverade att stödja linux. Bara att hålla tummarna att fler gör samma sak
Jo, jag önskar att utvecklingen vi såg nu hade skett tidigare. Speciellt då när Ubuntu släpptes för runt 15 år sedan. Då var det typ Tux Racer man kunde spela. Samt några fler spel, idag är betydligt mer tillgängligt.
Här hemma skulle jag säkert kunna byta, även om jag behöver en lösning för att virtualisera Windows och få ut spel och VR-prestanda. På jobbet vore det svårare, ingen av de stora CAD-företagen stödjer Linux i dagsläget. Men det är ju där förstås.
Intressant att se vart Linux är i slutet av året, känns ändå som rätt mycket börjat hända på relativt kort tid nu.