Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Inaktiv

Stort tack för svar alla! Ser ut som det ungefär gjorde när jag senast sneglade hårt på en sån lösning (2015-2016). Hade hoppats att det kunde gå att göra lite smidigare idag men ser ut som att det för mig blir behov av dedikerat grafikkort. Blir att försöka kolla kompatibiliteten med mina nuvarande system (6700K+Z170 och 1700+B350). Ryzen-systemet blir typ omöjlig, ingen dedikerad grafik och dessutom mATX. Men har samtidigt planer på en 3700(X) eller motsvarande ihop med ett ATX-moderkort bara Zen2 lanseras. Hade föredragit Ryzen då det trots allt är minst två system som kommer köras samtidigt, även om den istället saknar integrerad grafikdel. Har ett 1070 jag kan stoppa in för Linux och låta mitt 1080Ti användas för Windows VM isåfall, om allt skulle vara kompatibelt då.

Blir nog att snegla närmare i kommande långhelgen. Är lite låst pga nuvarande hårdvara men skulle jag prova detta så kommer jag vilja ha så mycket tid som möjligt att läsa på innan förstås. Samt att jag "pajjar" fungerande system när jag ändå är i farten. Fördelen för mig är att jag kan kombinera ihop fler system i samma, mitt primära system kör totalt fyra skärmar (varav en XB271HU) samt en Oculus Rift. Har en DP-switch så jag skulle kunna dela på samtliga skärmar, vid behov då.

Hmm.... blir att läsa vidare men som sagt tacksam för svaren så här långt!

Skrivet av SanyaIV:

Vet inte hur det är med att dela på ett grafikkort mellan host och guest, som stingray454 säger så är det GPU passthrough som används för det mesta i denna setup och det är vad jag använder. Det kan vara väldigt bökigt att sätta upp men när det väl satts upp så fungerar det väldigt bra tycker jag.

Personligen har jag satt upp det så att båda mina grafikkort är anslutna till min primära 120hz skärm. Jag använder sedan mjukvara i Linux för att byta skärmens input (för att kringgå skärmens meny) och kopplat det till tangentbordet så att vad som skulle vara Windowsknappen och upp ändrar till Linux och Windowsknappen och ner ändrar till Windows. Använder också evdev i qemu för passthrough av tangentbord och mus så för att byta mellan host och guest så är det bara att klicka höger och vänster control samtidigt - det är dock hårdkodat verkar det som så verkar inte finnas något sätt att göra det med en hand utan special setup.

Så i dagsläget är det två grafikkort som krävs men det krävs enbart en skärm förutsatt att den har två ingångar som kan användas. Tekniskt sätt skulle en kvm-switch fungera också, har dock inte sett någon prisvärd sådan för höga uppdateringsfrekvenser, har dock inte letat allt för djupt då jag i princip gav upp redan när jag såg priset för de sämre modellerna.
Rätta mig om jag har fel men detta är ett grafikkort ämnat för företag och datacenter som kostar väldigt mycket mer än ett konsumentgrafikkort där den stora skillnaden är att kortet stödjer SR-IOV vilket konsumentgrafikkort ej stödjer? Personligen hoppas jag på att SR-IOV stöds för konsumentgrafikkort från AMD snart, Nvidia är nog bara att glömma med tanke på hur de hanterar virtualisering av grafikkort i dagsläget (blockering i drivrutiner om den märker av att den körs virtuellt)

Tack för info!
Blir liknande problematik för mig här, min Acer XB271HU har en stor begränsning, likt många G-Sync skärmar tyvärr, där den bara fungerar bra via den enda DP-anslutningen. Och med de fyra skärmar jag använder så sitter denna dessutom i mitten. Jag delar denna skärm mellan två datorer i dagsläget och då med en DP-Switch som jag faktiskt kan tipsa dig om. Men den är samtidigt inte speciellt billig, speciellt till ordinarie pris. Jag fick tag på min som demoprodukt för strax över tusenlappen. Jag får G-Sync och 144Hz att fungera med den. Sett till vad mina skärmar kostade så var det en acceptabel kostnad för att få ut mer av skärmen.
Aten CS782DP: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4322035

Skrivet av stingray454:

Håller helt med. Däremot tycker jag att det är riktigt kul hur snabbt det går frammåt för Linux på sistone. Desktopmiljöerna har tagit stora kliv, och framför allt Wine / gaming. Själv spelar jag rätt lite, och det jobb jag gör är utveckling och använder browser-apps (google docs/sheets/slides t ex). De spel och program jag använder finns antingen native eller funkar bra i Wine, så ett byte för mig är inga större problem. Visst är vissa saker mindre polerade och vissa program saknar man, men det går hitta vettiga alternativ till det mesta eller i värsta fall ha en VM nära till hands. Överlag känns linux nära "on par" med win / macOS nu för mitt use-case.

Så det känns som att det bästa jag kan göra för plattformen är att byta, bara för att bidra till statistiken. Om fler använder linux för t ex steam, webbrowsing osv så bidrar det till att visa att populariteten ökar, och fler kanske blir motiverade att stödja linux. Bara att hålla tummarna att fler gör samma sak

Jo, jag önskar att utvecklingen vi såg nu hade skett tidigare. Speciellt då när Ubuntu släpptes för runt 15 år sedan. Då var det typ Tux Racer man kunde spela. Samt några fler spel, idag är betydligt mer tillgängligt.

Här hemma skulle jag säkert kunna byta, även om jag behöver en lösning för att virtualisera Windows och få ut spel och VR-prestanda. På jobbet vore det svårare, ingen av de stora CAD-företagen stödjer Linux i dagsläget. Men det är ju där förstås.

Intressant att se vart Linux är i slutet av året, känns ändå som rätt mycket börjat hända på relativt kort tid nu.

Permalänk
Medlem

@SanyaIV: Men möjligheten finns och det är enligt mig spännande vad man kan uppnå, om man vill.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

tack.. den där command sheet var en riktig julklapp
@Zidichy

Nps mannen
Kul att du uppskattade den

Visa signatur

[ Custom Thermaltake Case ] [ ASUS Rog Strix Z790-E Gaming Wifi ] [ Intel Core i9 14900KS ]
[ G.Skill Trident Z5 7200Mhz 32GB DDR5 ] [ Lian Li Galahad II 360 Performance ]
[ Samsung 870 QVO MZ-77Q1T0BW 1TB ] [ Samsung 870 QVO 8TB MZ-77Q8T0BW ]
[ WD Black SN850X NVMe SSD 1TB ] [ ASUS TUF GeForce RTX 5090 32GB ] [ Dedikerad PhysX GPU Msi 3050 LP 6G OC ]
[ Seasonic Prime TX-1600 Nocua Edition 80 Plus Titanium ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Älskar Linux (Mint Cinnamon och Ubuntu kör jag), och vill köra det i ännu större utsträckning, men jag har idag 1 stort hinder som jag inte lyckats lösa ännu.
Saknar en motsvarighet till Windows Wasapi. Måste ha bitstreamat ljud i bion.
Windows: Starta Kodi, Settings, Audio, Audio device=Wasapi HDMI....och samma på Passthrough Device. Klart!
Linux: ???
Närmaste jag kommer är PCM 7.1
Förstår inte varför det inte har lösts på motsvarande smidiga sätt i Linux ännu. Antar att Pyttemjuk äger licenser för att streama Dts HD-MA, Dolby Atmos och de andra trevliga formaten, och att Linux-communityn helt enkelt inte FÅR göra det?

Permalänk
Skrivet av Cruentuz:

Älskar Linux (Mint Cinnamon och Ubuntu kör jag), och vill köra det i ännu större utsträckning, men jag har idag 1 stort hinder som jag inte lyckats lösa ännu.
Saknar en motsvarighet till Windows Wasapi. Måste ha bitstreamat ljud i bion.
Windows: Starta Kodi, Settings, Audio, Audio device=Wasapi HDMI....och samma på Passthrough Device. Klart!
Linux: ???
Närmaste jag kommer är PCM 7.1
Förstår inte varför det inte har lösts på motsvarande smidiga sätt i Linux ännu. Antar att Pyttemjuk äger licenser för att streama Dts HD-MA, Dolby Atmos och de andra trevliga formaten, och att Linux-communityn helt enkelt inte FÅR göra det?

Efter en snabb googling verkar det fungera fint under linux, men PulseAudio har inte stöd för det, man får pilla lite med ALSA-settings för att få det att fungera. Supersnabb googling gav detta, kanske hjälper? men det finns säkert howto's på nätet annars: https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=328579

Permalänk
Medlem

När det ändå snackas ljud, vad är det för inställning man behöver ändra så inte audio-interfacet stängs av/sätts på hela tiden? Kör ett USB-interface och vill minnas att det har med energisparande inställningar att göra, men minns inte hur jag löst det tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

A Number Of Logitech Mouse/Keyboard Support Improvements Coming To Linux 5.2
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=Logitech-...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Jag har äntligen gjort slag i saken och kör nu Linux på heltid.
Jag köpte en ny SSD och slängde in Lubuntu 19.04 när den släpptes och hitills har allt gått perfekt, inte saknat min windows 7:a alls.
Jag har varit för bekväm tidigare, jag använder inte datorn till mycket mer än spel och eftersom Steams proton fungerar till många spel så finns det ingen anledning för mig att ligga kvar med win7.

Jag har tidigare doppat tårna i Debian med LXQT men jag gillar inte de "gamla" versionerna av program som finns i stable så därför föll valet på Lubuntu.

Permalänk

hej på er

kan dela med mig av vad jag använder och så vidare

kör Dual boot än så länge men va ett tag sist Windows bootades upp
2 x 120 GB SSD ena med Windows och andra såklart Linux
kör med Linux mint 19.1 nu och kan säga till er som spelar lite då och då att steam funkar utan anmärkning i alla fall inga problem jag stöt på
samt battle.net appen funkar bra via Lutris
det är väl ändå det viktigaste battle net alltså DII spelare som man är

vist har man fått pilla lite och googla men när alt väl är fixat så funkar det galant tycker jag
så ni som tvekar och fegar ut så kör på bara säger jag. varit en trevlig upplevelse tycker jag och jag är en Linux Noob
kommer nog inom en snar framtid ta bort Windows helt

enda jag vett att inte funkar spel väg är Fortnite men jag klarar mig utan de spelet så

som sagt ville bara dela med mig av min erfarenhet av övergång till Linux Från Windows och idag ångrar jag INTE steget fast man är en Linux Noob

Visa signatur

Asus maximus V Gene / i7 2600k 3.4 (4.4)( H70 ) 16GB Ram ,Nvidia GeForce GTX 680 4GB Arctic cooling accelero hybrid liquid kylare! , Cooler Master 690 II Advanced NVIDIA Edition , SSD intel 320 120 GB (OS) , samsung 820 250gb(Games) XPEonology 2x10.8TB storage

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

När det ändå snackas ljud, vad är det för inställning man behöver ändra så inte audio-interfacet stängs av/sätts på hela tiden? Kör ett USB-interface och vill minnas att det har med energisparande inställningar att göra, men minns inte hur jag löst det tidigare.

Tror att du kan lösa det genom att ändra till ett negativt värde t.ex. -1 i filen autosuspend_delay_ms för usb-ljudkortets device ID.

https://www.kernel.org/doc/html/v4.16/driver-api/usb/power-management.html

Sökväg:

nano /sys/bus/usb/devices/x-x/power/autosuspend_delay_ms

Där x-x symboliserar usb-ljudkortets device ID.

Kommandon för att lista alla usb device ID'n på systemet:

ls -l /sys/bus/usb/devices

Man kan ev. få lite hjälp av kommandot usb-devices och kanske lsusb -vt för att ta reda på vilket ID som hör till just USB-ljudkortet.

-Finns säkert någon smidigare väg att göra detta på men har själv inte behövt pilla med suspend på mina externa kort tidigare.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Tror att du kan lösa det genom att ändra till ett negativt värde t.ex. -1 i filen autosuspend_delay_ms för usb-ljudkortets device ID.

https://www.kernel.org/doc/html/v4.16/driver-api/usb/power-management.html

Sökväg:

nano /sys/bus/usb/devices/x-x/power/autosuspend_delay_ms

Där x-x symboliserar usb-ljudkortets device ID.

Kommandon för att lista alla usb device ID'n på systemet:

ls -l /sys/bus/usb/devices

Man kan ev. få lite hjälp av kommandot usb-devices och kanske lsusb -vt för att ta reda på vilket ID som hör till just USB-ljudkortet.

-Finns säkert någon smidigare väg att göra detta på men har själv inte behövt pilla med suspend på mina externa kort tidigare.

Tack! Jag tror det har löst problemet. Om inte så verkar det finnas nån variant med udev, men hittills har det funkat så...

Permalänk
Medlem

Det kanske är dags nu

Satt och klurade medan dottern tog sin förmiddagslur(pappaledig) och funderade på att testa någon rolig linuxdistro igen. Kastade snabbt som attan in Lubuntu och KDE Neon(föredrar Qt över GTK) och slog av hur trevligt och rent det känns jämfört med Windows. Sen älskar jag terminalen, njuter när jag får ssha in i servern och att få använda det på desktop kändes lika underbart.

Sedan började jag fundera över vad som håller mig från att skifta över när jag snart köper min nya SSD. Jag kom fram till att det i nuläget bara är spel och mindes hur meckigt det var för sådär 5-6 år sedan. Jag höll dock på att ramla av stolen när jag upptäckte hur mycket som har hänt sedan dess(linux har till 99% varit servermaterial för mig bortsett från när jag testat distros i vmware/virtualbox) Jga insåg även att jag sällan spelar nu för tiden, av förklarliga skäl. När jag spelar däremot är det CS:GO, PUBG, Overwatch och på senare tid har jag fastnat för Titanfall 2 efter att ha spelat igenom singleplayer. Jag har även återfått suget efter Borderlands nu när det lockas med Borderlands 3. Efter lite efterforskning verkar nästan alla de här spelen fungera i Steams linuxklient, annars får man köra Lutris som jag förstår det. Titanfall 2 verkar hamna på en dualboot på någon av de gamla SSD diskarna då multiplayer inte verkar vara aktuellt i Linux.

Detta gjorde mig väldigt glad då jag gillar Linux och jag inte är beroende av någon "Windows-only" programvara(för Sprotify fanns ju i Discover, tom Foobar )

Då jag i övrigt sitter på nVidia-grafik och kör Intel processor(än så länge i alla fall) så borde det inte vara några hårdvaruproblem.

Finns det något jag borde ta i beaktning i min nyfunna linux-desktop-förälskelse? Inga problem med flera skärmar? Kunna köra 120/144Hz i CS osv?

Jag är taggad men kanske håller på att bli övertaggad.

Permalänk

@Benkaboy: Testa och se hur det funkar :). Som du säger är det en otroligt "mysig" miljö, och det är riktigt skönt att de flesta stora program (chrome, spotify och liknande) funkar minst lika bra. För att inte tala om spel som sagt.

Själv tycker jag att det gått väldigt bra. Det har såklart inte enbart varit positivt - jag tycker att det är betydligt mer "småpill" motför windows och mac. T ex HiDPI-stödet är inte lika bra som övriga OS, speciell om man vill köra mixed DPI (dvs olika på olika skärmar). Nån enstaka USB-enhet har strulat, det var rätt meckigt att få den att auto-mounta min NAS när jag bootar upp datorn, jag fick mappa om nån tangent på mitt tangentbord som var fel, och liknande småstrul. Överlag inget allvarligt, men räkna med lite tid att klura ut småfel samt att googla för att hitta lösningar. Själv tycker jag att det är rätt kul ändå - man lär sig mer om systemet, och det är en skön känsla när man klurar ut något och fixar det själv ;). Men vissa som bara vill att allt ska funka tycker att det är jobbigt.

Permalänk
Medlem

Var ett tag sen man var och lekte i linuxträsket men gör ett rätt helhjärtat försök igen då jag tröttnat på de få spel som krävde windows pga diverse anticheat. Så nu är det void linux som gäller.. ganska trevligt om man är halvbekant med linux och bsd.. känns lite som en trevlig blandning av arch och bsd

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Jösses!! Rotade fram en gammal SSD och installerade KDE Neon. Uppdaterade alla nödvändiga drivare vid frsta uppstart, lät anpassa skrivbordet, webläsaren och installerade de nödvändigaste programmen jag vanligtvis använder. installerade Steam och sedan CS:GO. Efter att ha anpassat inställningarna så startade jag en Deathmatch för att känna på det. Ett par småryck precis i början sedan flöt det utan problem.

Såhär långt känns det helt underbart!! Det känns rent och ordnat. Att kolla under "application launcher" blir man också glad över. Nu är det en handfull program där och inte som windows där man kan åka kana ner för listan med alla program man aldrig bett om.

Vilken härlig dag, lalala la lalala. ;D

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det finns någon inbyggd möjlighet i xfce att switcha layout på alla mönster mellan två skärmar? ... Väldigt dåligt ställd fråga, vilket kanske är varför jag inte hittar något när jag söker. Det jag är ute efter är alltså att om webbläsaren är på Skärm 1 och Visual Studio Code på Skärm 2 så ska webbläsaren gå till skärm 2 och Visual Studio Code till skärm 1 om jag klickar en hotkey - och samma sak med alla andra fönster som kan tänkas finnas uppe - Bör helst också stödja fullskärmsapplikationer, t.ex. om man kollar på en youtube video i fullskärm i webbläsaren.

Möjligt att det finns något sådant? Primära anledningen är när jag sitter och ska lära mig via videos - då blir det naturligt att jag byta mellan video i fokus och koden i fokus, inte hittat ett bra sätt att göra det än att manuellt flytta fönsterna.

Permalänk
Medlem

@SanyaIV: Det borde kunna göras med xdotool
https://www.semicomplete.com/projects/xdotool/

Såg en liknande fråga på Telegram och det verktyget kom upp.
Har själv aldrig använt det, men du kanske kommer en bit på väg.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Är du nöjd med KVM-switchen? Kollar på den själv och den sägs klara GSync om man behöver köra det?

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@SanyaIV: Det borde kunna göras med xdotool
https://www.semicomplete.com/projects/xdotool/

Såg en liknande fråga på Telegram och det verktyget kom upp.
Har själv aldrig använt det, men du kanske kommer en bit på väg.

Tack för tipset. Tog tag i detta idag och nu några timmar senare har jag ett skript som fungerar relativt OK. Skriptet jag gjort är inte direkt generellt utan skräddarsytt för mitt system, men tänker att jag delar med mig i alla fall så andra kan se hur jag löst det.

Finns säker mycket snyggare sätt att lösa många av delproblemen i koden, exempelvis hur man får "X=1920" till "1920", men det är i princip första gången jag gör någonting själv i bash och är mer ute efter fungerande kod snabbt snarare än fin kod oberoende av hur lång tid det tar att skriva.

Och ja, jag kallar medvetet på wmctrl två gånger i slutet då Spotify annars har en tendens att inte uppdateras till sin nya position, så en workaround helt enkelt. Sedan är den inte helt perfekt heller, webbläsaren är i ett icke-maximerat tillstånd efter flytten exempelvis - går säkert att fixa genom att kolla om fönstret är maximerat innan, ta bort det, flytta och sedan sätta på det igen - men inget jag orkar fixa med nu.

Edit: Glömde nämna att jag också bundit detta skript till Super + S.

for OUTPUT in $(xdotool search --onlyvisible --name .) do NAME="$(xdotool getwindowname $OUTPUT)" if [ "$NAME" != "Desktop" ] && [ "$NAME" != "light-locker" ] && [ "$NAME" != "Xfwm4" ] && [ "$NAME" != "xfce4-panel" ] && [ "$NAME" != "wrapper-2.0" ] && [ "$NAME" != "NetworkManager Applet" ] && [ "$NAME" != "pamac-tray" ] then read -r X <<<$(xdotool getwindowgeometry --shell $OUTPUT | grep -o -e 'X=.*') X2=$(echo $X | cut -d '=' -f 2) if [ $X2 -ge 0 ] && [ $X2 -lt 1920 ] then X3=$(($X2 + 1920)) echo "Moving $NAME from X=$X2 right to X=$X3" $(wmctrl -i -r $OUTPUT -b remove,maximized_vert,maximized_horz) $(xdotool windowunmap --sync $OUTPUT) $(xdotool windowmap --sync $OUTPUT) $(wmctrl -i -r $OUTPUT -e 0,$X3,-1,-1,-1) $(wmctrl -i -r $OUTPUT -e 0,$X3,-1,-1,-1) elif [ $X2 -ge 1920 ] then X3=$(($X2 - 1920)) echo "Moving $NAME from X=$X2 left to X=$X3" $(wmctrl -i -r $OUTPUT -b remove,maximized_vert,maximized_horz) $(xdotool windowunmap --sync $OUTPUT) $(xdotool windowmap --sync $OUTPUT) $(wmctrl -i -r $OUTPUT -e 0,$X3,-1,-1,-1) $(wmctrl -i -r $OUTPUT -e 0,$X3,-1,-1,-1) fi fi done

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BillyBobCraskin:

Är du nöjd med KVM-switchen? Kollar på den själv och den sägs klara GSync om man behöver köra det?

Nöjd med den så här långt! Möjligen bortsett från hur den hanterar mus och tangentbord. Fungerar rätt bra här, har switchat mus och tangentbordsporten på KVM för att komma runt en del brister i implementeringen men exempelvis mitt Steelseries Apex M750 hittas inte av Steelseries mjukvara när den är instoppad via Switchen. Osäker på hur det ser ut för min Logitech G502-mus, så otroligt sällan jag behöver in i Logitechs mjukvara.

Annars rullar det på. Och G-sync fungerar också fint ihop med min Acer XB271HU. Jag har inte provat med min Acer X34A men förutsätter att det inte skulle vara något problem där heller.

En detalj som kan vara värd att tänka på är att switchen bryter displayport-anslutningen från systemet som valts bort. Blir ungefär som om man skulle rycka DP-kabeln och skärmen slocknar och datorn hoppar över till nästa skärm. Osäker på om det finns några DP-switchar som klarar av att hålla kvar anslutningen. Dock hoppar skärmen tillbaks när man switchat över igen men program och fönster på skärmen kan förstås hoppa iväg.

Otroligt smidigt att kunna köra samma utrustning på två datorer. Lutar lite åt att köra dubbla tangentbord, eller om jag går tillbaks till mitt Filco Majestouch som kommer fungera fint oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nöjd med den så här långt! Möjligen bortsett från hur den hanterar mus och tangentbord. Fungerar rätt bra här, har switchat mus och tangentbordsporten på KVM för att komma runt en del brister i implementeringen men exempelvis mitt Steelseries Apex M750 hittas inte av Steelseries mjukvara när den är instoppad via Switchen. Osäker på hur det ser ut för min Logitech G502-mus, så otroligt sällan jag behöver in i Logitechs mjukvara.

Annars rullar det på. Och G-sync fungerar också fint ihop med min Acer XB271HU. Jag har inte provat med min Acer X34A men förutsätter att det inte skulle vara något problem där heller.

En detalj som kan vara värd att tänka på är att switchen bryter displayport-anslutningen från systemet som valts bort. Blir ungefär som om man skulle rycka DP-kabeln och skärmen slocknar och datorn hoppar över till nästa skärm. Osäker på om det finns några DP-switchar som klarar av att hålla kvar anslutningen. Dock hoppar skärmen tillbaks när man switchat över igen men program och fönster på skärmen kan förstås hoppa iväg.

Otroligt smidigt att kunna köra samma utrustning på två datorer. Lutar lite åt att köra dubbla tangentbord, eller om jag går tillbaks till mitt Filco Majestouch som kommer fungera fint oavsett.

Jag har samma(tror jag, nästan samma annars) switch, logitech mjukvaran hittar inte mitt g910 tangentbord via den iaf.
Mus gav jag upp att försöka få igång alls, vet inte om det är något speciellt med min mionix men det var hopplöst.
Gjorde du något särskilt för att få igång din g502?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Jag har samma(tror jag, nästan samma annars) switch, logitech mjukvaran hittar inte mitt g910 tangentbord via den iaf.
Mus gav jag upp att försöka få igång alls, vet inte om det är något speciellt med min mionix men det var hopplöst.
Gjorde du något särskilt för att få igång din g502?

Finns några olika varianter av den men de ska i grunden vara ganska lika. Om jag inte minns helt fel var största skillnaden videoutgångarna.

Ska dubbelkolla på lunchen, eller om det blir ikväll (är på jobbet just nu) men det enda jag gjort är att switcha portarna på Switchen så mus sitter på tangentbord och tangentbord på mus, vilket rekommenderas. Kör vad jag har för mig en rätt färsk firmware på Switchen men inte senaste.

Nu kör jag iofs Windows 10 på bägge inkopplade system men den ena ska dualboota Kubuntu snart är tanken. Men jag tror inte att OS ska ha någon större betydelse. Även med Windows så förekommer många problem med mus på musporten.

Ska gå att ansluta en USB-hub och ansluta mus och tangentbord så. Men minns inte vilka nackdelar det medför. Att använda tangentbordet för att styra Switchen är inget jag normalt behöver så att switcha portarna har fungerat fint här.

Rekommenderar dock att kolla närmare på hur denna switch fungerar. Vill man bara ha G-sync på två datorer och inte bryr sig så mycket om att återanvända mus och tangentbord är den ett rätt bra köp. Men vill man ha ut det mesta av sin befintliga setup och få ut full funktionalitet bör man kolla nogrannare. Och kolla på konkurrerande produkter förstås. Jag fick tag i min för 1449kr vilket för mig var ett kap med tanke på hur den fungerade.

Komplett har en till demo för samma pris nu: https://www.komplett.se/product/897204/demovaror/datorutrustn...
Var demo även min, nypris då var över 2000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Finns några olika varianter av den men de ska i grunden vara ganska lika. Om jag inte minns helt fel var största skillnaden videoutgångarna.

Ska dubbelkolla på lunchen, eller om det blir ikväll (är på jobbet just nu) men det enda jag gjort är att switcha portarna på Switchen så mus sitter på tangentbord och tangentbord på mus, vilket rekommenderas. Kör vad jag har för mig en rätt färsk firmware på Switchen men inte senaste.

Nu kör jag iofs Windows 10 på bägge inkopplade system men den ena ska dualboota Kubuntu snart är tanken. Men jag tror inte att OS ska ha någon större betydelse. Även med Windows så förekommer många problem med mus på musporten.

Ska gå att ansluta en USB-hub och ansluta mus och tangentbord så. Men minns inte vilka nackdelar det medför. Att använda tangentbordet för att styra Switchen är inget jag normalt behöver så att switcha portarna har fungerat fint här.

Rekommenderar dock att kolla närmare på hur denna switch fungerar. Vill man bara ha G-sync på två datorer och inte bryr sig så mycket om att återanvända mus och tangentbord är den ett rätt bra köp. Men vill man ha ut det mesta av sin befintliga setup och få ut full funktionalitet bör man kolla nogrannare. Och kolla på konkurrerande produkter förstås. Jag fick tag i min för 1449kr vilket för mig var ett kap med tanke på hur den fungerade.

Komplett har en till demo för samma pris nu: https://www.komplett.se/product/897204/demovaror/datorutrustn...
Var demo även min, nypris då var över 2000kr.

Vet att jag fipplade med att ändra portarna men det ville inte. Har inte kollat på länge så har säkert inte senaste firmwaren, dags att kika igen kanske
Skärm, g-sync (har XB270HU) och tangentbord fungerar fint. Använder den för att docka in jobbdatorn hemma och har trådlös mus till den så plockar bara fram den när det är aktuellt, var lättare än att stångas mer med att få musen att funka / byta mus på speldatorn

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Majoriteten av befolkningen får inte sina datorer att fungera heller dom "köper" den tjänsten.

Det stämmer väl. Okej, det kommer låta rätt cyniskt kanske: jag känner folk som har gått och köpt en ny dator när deras Windows har börjat krångla. Trots vetskapen att det gick att installera om, så en bra burk hamnar i soptunnan. Förmodligen finns det många som gör så. Datorn hade ingen dvd-läsare och att göra en bootbar usb sticka var för krångligt tycktes det, när det kommer till den typen av teknikintresse ska man akta sig att ens försöka att erbjuda installera Mint eller Elementary om du inte vill bli en support person för resten av datorns livslängd. Och om det nån som mot förmodan blir det så får ni kul med att förklara varför det "inte går" att köra Norton på en linuxburk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Kan inte överge microsoft än pga att jag vill kunna spela samt köra CAD mjukvara, men insett att jag lägger mindre och mindre tid på spel (Steam säger att jag senast startade wolfenstien i juni), så har börjat titta på en till SSD för att dualboota och låta windows bli ett dedikerat spel/CAD OS. 95 % av min tid borde jag kunna köra Linux.

Är det någon som har tips på dist att köra? Bra för en nybörjare som kommer vara relativt beroende av att datorn fungerar utan allt för mycket krångel? Funderar om jag skall köra annat än ubuntu pga integritetsjäl, men man kanske är lite väl paranoid då. Jag satt och läste lite om fönsterhanterare/GUI. Tyckte KDE (om det hette så) såg läckert ut, hur gör man för att ta hem sådana, är det bara att installera som vilket paket som helst?

Kubuntu räknas väl som en av de mest stabila distros för (KDE)Plasma skrivbordet.
Vet inte om integritetsskäl ens finns där för att välja bort Ubuntu, rent ideologiskt så finns det många användare runtom i världen som kör Debian testing istället då de inte vill ha att göra med proprietära program att göra och ogillar Canonical som företag. Sedan så måste ändå många buggar fixas first uppströms i Debian innan de trillar ner till Ubuntu.
På min dator visade sig Fedora vara mer stabilt än Ubuntu LTS, ibland kan sånt vara hårdvaruberoende t.ex hur ubuntu patchar kernel osv. För några år sedan hade jag nog inte ens drömt om att byta, saknar apt och synaptic dock...

Kolla på GPU pass-though om du kan tänka dig att köra virtualiserad, för CAD borde det funka om din dator är inte allt för gammal, spel brukar vara en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av netkom:

Kubuntu räknas väl som en av de mest stabila distros för (KDE)Plasma skrivbordet.
Vet inte om integritetsskäl ens finns där för att välja bort Ubuntu, rent ideologiskt så finns det många användare runtom i världen som kör Debian testing istället då de inte vill ha att göra med proprietära program att göra och ogillar Canonical som företag. Sedan så måste ändå många buggar fixas first uppströms i Debian innan de trillar ner till Ubuntu.
På min dator visade sig Fedora vara mer stabilt än Ubuntu LTS, ibland kan sånt vara hårdvaruberoende t.ex hur ubuntu patchar kernel osv. För några år sedan hade jag nog inte ens drömt om att byta, saknar apt och synaptic dock...

Kolla på GPU pass-though om du kan tänka dig att köra virtualiserad, för CAD borde det funka om din dator är inte allt för gammal, spel brukar vara en annan femma.

Hmmm. Det är mitt vinklade intryck att Debian unstable är mer stabil än Ubuntu, då Canonical verkar introducera fler buggar än vad som fanns. Men det är ju mitt intryck för ca fem år sedan då jag testade Ubuntu under ett par månader. Jag har inte haft en hård låsning av systemet på många månader. Inget i år och undrar om jag hade det förra året heller. Jag har KDE.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Hmmm. Det är mitt vinklade intryck att Debian unstable är mer stabil än Ubuntu, då Canonical verkar introducera fler buggar än vad som fanns. Men det är ju mitt intryck för ca fem år sedan då jag testade Ubuntu under ett par månader. Jag har inte haft en hård låsning av systemet på många månader. Inget i år och undrar om jag hade det förra året heller. Jag har KDE.

Du menar väl Debian testing, den är säkert mer stabil än icke LTS utgåvor av Ubuntu. Debian unstable är Sid, det enda man kan/ska göra med den är att utveckla och anpassa mjukvaror för framtida versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av netkom:

Du menar väl Debian testing, den är säkert mer stabil än icke LTS utgåvor av Ubuntu. Debian unstable är Sid, det enda man kan/ska göra med den är att utveckla och anpassa mjukvaror för framtida versioner.

Nej, jag menar Debian unstable, även kallad Debian Sid.

Seriöst, jag har inte haft mer än tio krascher de senaste fem åren med "unstable". Namnet är lätt vilseledande, men, visst, det är ju en varning.

Debian testing är Debian unstable med typ två veckors fördröjning, samt en del paket som aldrig kommer dit då de inte riktigt har uppnått officiell status som "stable". Vill man ha dem så "måste" man gå till Debian unstable, eller, till Ubuntu-familjen där de accepteras...

Den du kanske tänker på är Debian experimental, https://wiki.debian.org/DebianExperimental, som man defintivt bör undvika.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Finns det någon ikon som tar en direkt till skrivbordet man kan ha framme nånstans i Ubuntu?

http://ubuntuhandbook.org/index.php/2018/10/add-show-desktop-...

det här funkade

Permalänk
Medlem

det blev så ytligt med mig i livet att jag kör Linux.