Kommer inte ut på Internet, Windows XP

Permalänk

Kommer inte ut på Internet, Windows XP

Hej.
Har en bärbar dator med Windows XP.
Den funkade att gå ut på nätet med, men sen gjorde jag en ominstallation och nu vägrar den gå ut på internet.
Har uppkoppling mot routern.
Riktigt novis när det gäller nätverk så kom gärna med frågor och förslag som kan hjälpa.

Mvh Larsa

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk

Hur gjorde du en ominstallation?
En ren installation via skiva eller USB?
Eller körde du en fabriksåterställning via något F kommando när laptoppen bootar upp?

Nog för att du säger att det har uppkoppling mot routern men det låter precis som att det skulle saknas drivrutiner för nätverkskortet.
Kör du trådat eller trådlöst?

Kolla i enhetshanteraren i fall det finns några utropstecken gällande nätverksenheterna, det brukar ju tyda på att någon drivare inte är korrekt installerad eller saknas.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Öppna CMD och skriv "ping 8.8.8.8" och säg vad som händer, isf vet man om du har DNS problem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Tim_Beluga:

Hur gjorde du en ominstallation?
En ren installation via skiva eller USB?
Eller körde du en fabriksåterställning via något F kommando när laptoppen bootar upp?

Nog för att du säger att det har uppkoppling mot routern men det låter precis som att det skulle saknas drivrutiner för nätverkskortet.
Kör du trådat eller trådlöst?

Kolla i enhetshanteraren i fall det finns några utropstecken gällande nätverksenheterna, det brukar ju tyda på att någon drivare inte är korrekt installerad eller saknas.

Ominstallation med medföljande CD skiva.
Jag kör trådlöst.
Drivrutiner installerade, inga utropstecken eller annat.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av philipborg:

Öppna CMD och skriv "ping 8.8.8.8" och säg vad som händer, isf vet man om du har DNS problem.

Målvärdfatorn kan inte nås.
Paket: skickade 4 , förlorade 4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur kopplar du upp dig mot din router? Är det via kabel eller trådlöst? Om det är trådlöst installerade du drivrutiner för det med? Och om du gjort de anslöt du till din router på datorn? För jag antar att du kör lösenords skyddat.

Annars om du kör med kabel prova skicka ping till 127.0.0.1 till nätverks kortet, får du inget svar så har du nog installerat allt.

Om du fortfarande har problem efter, kom tillbaka och klistra in allt du ser i en ipconfig /all i kommandotolk fönstret.

Permalänk

Så här ser det ut med ipconfig/all

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Om du loggar in på routerns webbgränssnitt, kan du se om den får kontakt med internet?
Eller om du har en smartphone, anslut den till wifi för att se om du får kontakt med nätet och kan surfa.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att dhcp inte är påslaget eller inte fungerar så att du får en ip auto genererad ip adress från operativsystemet

Permalänk
Skrivet av anon226320:

Om du loggar in på routerns webbgränssnitt, kan du se om den får kontakt med internet?
Eller om du har en smartphone, anslut den till wifi för att se om du får kontakt med nätet och kan surfa.

Har en stationär dator och en mobil som funkar trådlöst över routern.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ldarax:

Det ser ut som att dhcp inte är påslaget eller inte fungerar så att du får en ip auto genererad ip adress från operativsystemet

Okej. Hur fixar jag det då??
Jag satte ip adress på auto
och dns på auto.
Försökte sen förnya ipadressen men det funkar inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av asconakille:

Okej. Hur fixar jag det då??
Jag satte ip adress på auto
och dns på auto.
Försökte sen förnya ipadressen men det funkar inte

Fungerar det inte att förnya IP-adressen eller fungerar det inte att ansluta till internet efter att du förnyat den?

Exakt vilket nätverkschip sitter i din dator? Kolla i enhetshanteraren egenskaper för trådlösa nätverkskortet.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl kanske varför du får 192.68.*.* på ditt trådlösa Verkar som fel konfiguration, skall nog vara 192.168.*.* är det nåt du skrivit in själv? Ser ingen info om att det erhållits via ett DHCP adress lån.

Annars så är ditt trådade ethernet kort frånkopplat/avslaget på datorn.

Permalänk
Skrivet av era909:

Fungerar det inte att förnya IP-adressen eller fungerar det inte att ansluta till internet efter att du förnyat den?

Exakt vilket nätverkschip sitter i din dator? Kolla i enhetshanteraren egenskaper för trådlösa nätverkskortet.

Fungerade inte att förnya ip adressen

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Frågan är väl kanske varför du får 192.68.*.* på ditt trådlösa Verkar som fel konfiguration, skall nog vara 192.168.*.* är det nåt du skrivit in själv? Ser ingen info om att det erhållits via ett DHCP adress lån.

Annars så är ditt trådade ethernet kort frånkopplat/avslaget på datorn.

Har inte fyllt i det själv utan stod när jag kollade.
Ändrade till erhålla ip och dns automatiskt, men då säger datorn att jag inte kan erhålla ipadress.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle pröva att boota från en USB-sticka med Linux (du behöver inte installera Linux, bara boota från USB-stickan) och se om det funkar då. Förmodligen är svaret ja och då kan du ta dig en funderare över varför i hela friden du installerar ett operativsystem som inte längre supporteras och inte patchas mot säkerhetshål.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av hnarn:

Jag skulle pröva att boota från en USB-sticka med Linux (du behöver inte installera Linux, bara boota från USB-stickan) och se om det funkar då. Förmodligen är svaret ja och då kan du ta dig en funderare över varför i hela friden du installerar ett operativsystem som inte längre supporteras och inte patchas mot säkerhetshål.

Lycka till!

Där har du faktiskt rätt.
Har inte tänkt så långt.
Vilken version av Linux rekommenderar du??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av krypteringen på nätverket (ändra till öppet/oskyddat) och se om det fungerar då. Isf borde det räcka att uppdatera drivrutiner till nätverkskortet. Jag frågade tidigare vilken nätverkskrets som du har men du svarade aldrig på det.

Permalänk
Inaktiv

Om din router ligger på 192.168.0.1 har du testat att sätta en fast ip-adress? Exempelvis 192.168.0.2.

Om din router ligger på 192.168.1.1 har du testat att sätta en fast ip-adress? Exempelvis 192.168.1.2.

Permalänk
Medlem

@asconakille:

Eftersom det är en äldre laptop med WinXP skulle jag testa någon av följande:

Xubuntu,
http://xubuntu.org/

Ubuntu MATE
https://ubuntu-mate.org/

Linux Mint MATE
Linux Mint Xfce
http://linuxmint.com/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Jag installerade ubuntu. En kompis hjälpte mig med drivrutiner och nu funkar datorn jättebra till slösurf, youtube och film.
Tack alla för att ni försökt hjälpa mig.

Visa signatur