Löneanspråk Webbdesigner

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Nov 2005

Löneanspråk Webbdesigner

Var på arbetsintervju för några veckor sedan och fick nu ett email där de kom på att de glömde fråga om löneanspråk.

Jag har de senaste 8 åren jobbat inom webbdesign och webbutveckling hos tre företag. Tjänsten de söker är exakt mina kunskaper.

Mitt senaste jobb hade jag väldigt länge och har därmed ingen bra koll på vad man kan ange för löneanspråk vid en ny anställning?

Googlade lite och hittade tre referenser på lön, men kände att de kanske var lite gamla och inte så pålitliga.

Hur ska man göra för att hitta vad man ska begära i löneanspråk?

Corsair Obsidian 650D / Silverstone Strider 1200w / Intel 2600K / Corsair H100 / ASUS Sabertooth Z77 / Corsair Vengeance 1866mhz 16GB / 2x Intel 520 240GB Raid0 / 5x WD 3TB / 2x Seagate 4TB / 2x GTX 680 4GB SLI / Philips BDM4065UC
Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jul 2008

Ta och kika här.

Wiiiiiiiiiiii

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Luleå
Registrerad
Mar 2004

Prata med ditt fack?

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av sebbe605:

Ta och kika här.

Exakt den sidan jag redan hittat, de lönerna är baserade på tre referenser i mitt län och jag har ingen aning om när de uppdaterades senast.

Skrivet av Fluf:

Prata med ditt fack?

Ska kolla detta, tack.

Någon mer som har tips / erfarenheter?

Corsair Obsidian 650D / Silverstone Strider 1200w / Intel 2600K / Corsair H100 / ASUS Sabertooth Z77 / Corsair Vengeance 1866mhz 16GB / 2x Intel 520 240GB Raid0 / 5x WD 3TB / 2x Seagate 4TB / 2x GTX 680 4GB SLI / Philips BDM4065UC
Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åkarp
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Electrix:

Exakt den sidan jag redan hittat, de lönerna är baserade på tre referenser i mitt län och jag har ingen aning om när de uppdaterades senast.

Ska kolla detta, tack.

Någon mer som har tips / erfarenheter?

Denna sida finns även för lönestatistik. http://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

@Electrix: Vilken stad gäller det? Lönerna är ju markant annorlunda i Stockholm jämfört ex. Linköping. Är tjänsten på ett produktbolag eller konsultbolag? Privat eller offentlig sektor?

Som referens har jag suttit som programmerare/konsult på ett konsultbolag i Stockholm i 3,5 år och ligger på strax över 38 000 kr i lön.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2002

Du nämner inte mycket om vad du skall göra och vilka ansvars uppgifter du får och vad som förväntas av dig samt hur gammal du är.

CPU: i7 6700k + Fractal Design S24 GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC RAM: Kingston 16GB 2133MHz CL13 MB: MSI GAMING M7 PSU: EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold SSD: Samsung SM951 256GB M.2 NVMe + Samsung EVO 850 250GB M.2 Chassi: Fractal Design S OS: W10 Pro Skrämar: Acer XB270HU + 2x Dell U2412M
NAS: Synology DS415+ (4x WD RED 6 TB) Console: Xbox One

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Försök få tag i någon facklig person på företaget i fråga, bör vara den som kan ge dig det mest relevanta svaret! Kan skilja oerhört mycket mellan företag när det gäller lön så generell statistik är sällan bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Vad du har i dag + 10k. Du borde få 5-7 och vara nöjd.

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Trädvy Permalänk
f.d. Dinoman 🦖
Testpilot
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Electrix:

Var på arbetsintervju för några veckor sedan och fick nu ett email där de kom på att de glömde fråga om löneanspråk.

Jag har de senaste 8 åren jobbat inom webbdesign och webbutveckling hos tre företag. Tjänsten de söker är exakt mina kunskaper.

Mitt senaste jobb hade jag väldigt länge och har därmed ingen bra koll på vad man kan ange för löneanspråk vid en ny anställning?

Googlade lite och hittade tre referenser på lön, men kände att de kanske var lite gamla och inte så pålitliga.

Hur ska man göra för att hitta vad man ska begära i löneanspråk?

Prata med facket.

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - ASUS ROG STRIX 1080 Ti @ 2000/12 000MHz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Du säger "ditt senaste jobb" vilket låter som du är arbets sökande. Så det kan väl vara lite farligt att begära för hög lön där de kan välja någon annan med mindre erfarenhet som kräver mindre lön. Det är lättare att stå på sig och begära högre löner när du inte har behovet av jobb.

Annars så skulle jag nog säga, särskilt med dina 8 års erfarenhet att du nog kan begära runt 30.000kr även i en mindre stad. Frågan är väl kanske vad du tjänade innan, jag skulle nog ta den lönen och lägga på ett par tusen helt enkelt, om du arbetade där en längre tid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Webbutvecklare får rätt okej lön, det graderas MYCKET baserat på hur bra du är ungefär som programmerare.

Vilka språk kan du? Kan du Ruby, Python, JS, HTML, CSS, PHP, SQL(My eller Microsoft) och C# på hög nivå så kan du lätt begära mycket.

Kan du bara dom simpla HTML/CSS så kommer du tyvärr ligga lägre.

Om ditt mål är en karriär inom webbutveckling så fokusera på HTML->CSS->JS->Python->PHP->Ruby eller SQL eller C#.

Dom som tjänar mest är ruby eftersom det har hettat till som galet det senaste, ligger säkert omkring 40k i Sverige.

http://www.cybercoders.com/jobs/ruby-on-rails-jobs/

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600