Hjälp från guru att hotta upp en äldre Apple Mac Pro "Eight Core" 3.0 (2,1)?

Permalänk
Medlem

Hjälp från guru att hotta upp en äldre Apple Mac Pro "Eight Core" 3.0 (2,1)?

Tjenare!

I musikstudion ska jag lämna PC och gå över till Mac och har en äldre Mac Pro tillgänglig som jag vill uppgradera så gott det går.

Så den ska användas till främst musikproduktion i DAW, många kanaler med tunga VST´s osv.
Har läst på rätt ordentligt och skulle verkligen uppskatta om någon med kompetens skulle kunna slänga ett getöga på min plan. Är ny inom Mac-världen så kan möjligtvis ha missat något väsentligt.

Nuvarande specs:
Mac Pro "Eight Core" 3.0 (2,1) (2007)
Intel Xeon X5365 Quad-Core 2x3Ghz (8kärnor)
8 GB DDR2 FB-DIMM 667MHz, PC5300 ECC
ATI Radeon X1900 XT 512Mb
Seagate Barracuda 7200.10 ST3750640AS 16MB 750GB
http://www.everymac.com/systems/apple/mac_pro/specs/mac-pro-e...

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Lagring:
Börjar med att stoppa i SSD som systemdisk:
Samsung SSD Basic 840-Series 250GB
och 2x500GB Hitachi Deskstar P7K500 SATA-II (Mer Lagring)

Har förstått att jag min SSD blir begränsad av moderkortet som har Serial ATA II (3 Gb/s) som ger 300Mb/s medan SSD´n kan skriva upp till 500Mb/s. Tänker att det ändå ger skjuts i datorn, speciellt då det är systemdisken. Annars OK?

Minne:
Tänkte stoppa i 16GB nya minnen, fast har två frågor:
Behöver jag ha Fully Buffered?
ECC vad jag läst är det inget krav?

Hade gärnat stoppat i dessa:
8GB (4x2GB) DDR2 PC6400/800MHz Corsair XMS2 DHX (Har redan dessa)
8Gb (4x2GB) DDR2 PC6400/800MHz Corsair CL5 800MHz XMS2 (Köper nya)
/Tot. 16GB

Vet att jag inte kommer upp i mer än 667MHz då moderkortet är PC5300, men det kostade lika mycket med 800MHz så. Bör fungera och så?

Ifall det nu är så att jag måste ha FB-DIMM (Fully Buffered) så verkar det bli dessa som gäller:

http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/53FB...

USB:
Den har USB 2.0 och jag vill väldigt gärna ha 3.0, även om jag förstår att jag även här bli begränsad av PCIe 1.0. Om jag tänker rätt så får jag åtminstone en ökning från 60Mb/s (USB 2.0) till 250MB/s (PCIe x1)? Att jag alltså inte kan komma upp i 625Mb/s (USB 3.0)?

Vad tror ni om denna? (Är PCIe 2.0 vilket jag läste är bakåtkompatibelt)
http://eshop.macsales.com/item/NewerTech/MXPCIE2E2U3/

Grafik:
Inget jag behöver uppdatera, har dock ett
MSI GeForce GTX 560Ti 1024MB TWIN FROZR II OC
liggande som bör vara bättre men är osäker på hur kompatibelt det är, var svårt att hitta konkret info om detta.

CPU:
Överklockning är överkurs för mig och verkar vara mycket riskfyllt på dessa.

All hjälp och tips är mycket uppskattat! Tack på förhand.

Vänliga hälsningar

Josef

Permalänk

Angående USB portar så skulle jag nog skaffat ett extern medium som klarar av både USB och firewire. Om det nu är detta du vill få fram med detta.

Jag tror inte det är speciellt lönsamt att uppgradera annat än disk. Är du säker på att du nyttjar mer än 8 GB RAM?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

@Memphis
Vad har du för dator just nu?
Den där datorn är ju väldigt gammal och processorerna drar mera än AMD:s FX-serie.
Om det som du gör på datorn trådar väldigt bra är den lite sämre än en ny i7:a, men på allt annat är den mycket sämre.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Angående USB portar så skulle jag nog skaffat ett extern medium som klarar av både USB och firewire. Om det nu är detta du vill få fram med detta.

Jag tror inte det är speciellt lönsamt att uppgradera annat än disk. Är du säker på att du nyttjar mer än 8 GB RAM?

Tjena! Hur menar du med externt medium? Kopplat från vaddå och vad skulle fördelen bli? Har inget behov av att ha portarna lättillgängliga. Anledningen till att jag vill upp i hastighet i USB är att jag har en extern hårddisk med stora samplingsbiblotek som jag kommer streama ljudbanker ifrån till mitt musikprogram, och vill då ha så snabbt som möjligt. (Hade förstås varit bättre att ha det på en intern hårddisk men behöver mobiliteten)

Skrivet av ArcticFire:

@Memphis
Vad har du för dator just nu?
Den där datorn är ju väldigt gammal och processorerna drar mera än AMD:s FX-serie.
Om det som du gör på datorn trådar väldigt bra är den lite sämre än en ny i7:a, men på allt annat är den mycket sämre.

Förstår vad du menar. Nu har jag en PC med Intel Core 2 Quad Q9400 2.66GHz (singel), och 8GB Ram. Hade ju förstås varit smidigare och billigare att uppdatera processorn och lägga i mer Ram på den men övervägande anledningen till att jag går över till Mac är för att jag ska byta musikprogram(DAW) till det som bara finns för MAC (Logic Pro X). Logic är även bra på att hantera multithreading vilket blir lämpat för mina 8kärnor. Tänkte att denna skulle räcka några år och sedan uppdatera till en helt ny Mac Pro (tunnan).

RAM kommer definitivt gå åt, då jag ska ladda in stora Templates med minneskrävande instrument på stort antal kanaler. Har även funderat på 32GB som rapporterats ska fungera på denna.

Permalänk
Medlem

Det som är värt att komma ihåg med denna dator är att den endast stödjer 10.7.5 som senaste OS. Alltså kan den inte uppdateras till nyare. Värt att tänka på innan du lägger en förmögenhet på datorn. Är det försumbart så är det bara att köra på

560ti kan faktiskt fungera. Finns ganska bra stöd inbyggt i mac os för nvidias grafikkort. Men officiellt stöd finns inte för just 560ti. (då den aldrig sålts med det)

Permalänk
Medlem

Det går att få igång Yosemite och EL Capitan på en MacPro1,1/2,1. MacRumours har en liten guide som du kan kolla på (se första posten i tråden):
http://forums.macrumors.com/threads/2006-2007-mac-pro-1-1-2-1...

Läs också sista inlägget i tråden (inlägg #402).

Testa och se om du får det att fungera

Permalänk
Skrivet av Memphis:

Tjena! Hur menar du med externt medium? Kopplat från vaddå och vad skulle fördelen bli? Har inget behov av att ha portarna lättillgängliga. Anledningen till att jag vill upp i hastighet i USB är att jag har en extern hårddisk med stora samplingsbiblotek som jag kommer streama ljudbanker ifrån till mitt musikprogram, och vill då ha så snabbt som möjligt. (Hade förstås varit bättre att ha det på en intern hårddisk men behöver mobiliteten)

Finns ju externa hårddiskar/kabinett med både firewire och USB3. Detta gör att du slipper ett instickskort som du inte vet kommer fungera.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Det som är värt att komma ihåg med denna dator är att den endast stödjer 10.7.5 som senaste OS. Alltså kan den inte uppdateras till nyare. Värt att tänka på innan du lägger en förmögenhet på datorn. Är det försumbart så är det bara att köra på

560ti kan faktiskt fungera. Finns ganska bra stöd inbyggt i mac os för nvidias grafikkort. Men officiellt stöd finns inte för just 560ti. (då den aldrig sålts med det)

Skrivet av Include:

Det går att få igång Yosemite och EL Capitan på en MacPro1,1/2,1. MacRumours har en liten guide som du kan kolla på (se första posten i tråden):
http://forums.macrumors.com/threads/2006-2007-mac-pro-1-1-2-1...

Läs också sista inlägget i tråden (inlägg #402).

Testa och se om du får det att fungera

Åh fan, det här var ju något som jag helt missat. Tack ska ni ha för heads up.
Kanske inte är någon showstopper att köra på äldre OS men är sådär kul.
Verkar ju gå att trixa till ändå då, frågan är om man fixar det.
Blir ingen förmögenhet jag lägger på uppgraderingen dock, mer än RAM-minnet och USB-kort, hårddiskar har jag.

Skrivet av Tejprullen:

Finns ju externa hårddiskar/kabinett med både firewire och USB3. Detta gör att du slipper ett instickskort som du inte vet kommer fungera.

Okej, skulle du kunna peka mig i någon riktning på lämplig produkt isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memphis:

Åh fan, det här var ju något som jag helt missat. Tack ska ni ha för heads up.
Kanske inte är någon showstopper att köra på äldre OS men är sådär kul.
Verkar ju gå att trixa till ändå då, frågan är om man fixar det.
Blir ingen förmögenhet jag lägger på uppgraderingen dock, mer än RAM-minnet och USB-kort, hårddiskar har jag.

Okej, skulle du kunna peka mig i någon riktning på lämplig produkt isåfall?

Köp ett USB 3.0 PCI-E kort med fresco logic fl1100 den kretsen har stöd OOB i OS X då det finns MacPro datorer som har den. Jag har ett sådant PCI-E kort i min hackintosh och det fungerar fint. FL1100 är den enda USB 3.0 kretsen som har stöd OOB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Include:

Köp ett USB 3.0 PCI-E kort med fresco logic fl1100 den kretsen har stöd OOB i OS X då det finns MacPro datorer som har den. Jag har ett sådant PCI-E kort i min hackintosh och det fungerar fint. FL1100 är den enda USB 3.0 kretsen som har stöd OOB.

Tack ska du ha! Det var till stor hjälp att få det bekräftat.

Tror jag kör på det här:

-SSD Systemdisk enligt ovan.
-4x4.0GB Matched Set PC5300 - Från macsales.com, som jag vet garanterat är kompatibelt.
-USB 3.0 PCIe kort med fresco logic fl1100.
-Avvaktar med att försöka uppdatera OSX till senaste, utan nöjer mig med Lion tills vidare.
-Avvaktar med att byta grafikkort, gör det isåfall i samband med OS X uppdatering (Då byte av kort verkar vara ett krav).

Tack för all hjälp och input. Återkommer.

/Josef

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memphis:

Tack ska du ha! Det var till stor hjälp att få det bekräftat.

Tror jag kör på det här:

-SSD Systemdisk enligt ovan.
-4x4.0GB Matched Set PC5300 - Från macsales.com, som jag vet garanterat är kompatibelt.
-USB 3.0 PCIe kort med fresco logic fl1100.
-Avvaktar med att försöka uppdatera OSX till senaste, utan nöjer mig med Lion tills vidare.
-Avvaktar med att byta grafikkort, gör det isåfall i samband med OS X uppdatering (Då byte av kort verkar vara ett krav).

Tack för all hjälp och input. Återkommer.

/Josef

Tyvärr verkar det som om FL1100 stöds OOB först fr.o.m. OS X 10.8.2. Om du skall köra 10.7 så verkar det som om du måste ladda hem en opensource drivrutin: http://sourceforge.net/projects/genericusbxhci/

Har ingen erfarenhet av den drivrutinen så vet inte hur bra den är.

Annars tycker jag du skall satsa på El Capitan, det verkar inte så svårt att få det att fungera och du behöver inte direkt ett dyrt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Include:

Tyvärr verkar det som om FL1100 stöds OOB först fr.o.m. OS X 10.8.2. Om du skall köra 10.7 så verkar det som om du måste ladda hem en opensource drivrutin: http://sourceforge.net/projects/genericusbxhci/

Har ingen erfarenhet av den drivrutinen så vet inte hur bra den är.

Annars tycker jag du skall satsa på El Capitan, det verkar inte så svårt att få det att fungera och du behöver inte direkt ett dyrt grafikkort.

Jasså okej! Bra att du sade det. Jag får satsa på det då.

Permalänk
Medlem

Har gått lite trögt men har iallafall fått hem och satt i mina 4x4Gb Ram från Macsales och allt fungerade kalas. Så gick från 8Gb till 22Gb kompatibelt Ram tillgängligt. I nu dagarna skall jag som sagt ge mig vidare med Grafikkort, SSD och installera Capitan (vilket det sistnämnda inte verkar helt trivialt efter att ha läst på lite mer men skam den som inte försöker). Hade varit lite kul att göra någon Benchmark innan och efter, bara för att se om man kan se någon skillnad, någon som kan tipsa om en bra sida?

Permalänk
Medlem

Har gjort lite framsteg nu!:)

Efter några timmars meckande så har jag installerat en ny SSD och installerat en moddad Yosemite.
Försökte mig först på guiderna för El Capitan men de var alldeles för svåra för mig och fick inte ihop det, men för Yosemite så fanns det en färdigkonfigurerad installer som automatiskt kopierade och ersatte de filer, strängar i Terminalen osv som behövdes för att fungera.

Först fick jag problem med att jag inte hittade min SSD vid installationen men letade upp att jag behövde göra den Bootbar genom Skivverktyg->Radera, med inställningen Mac OS Extended (Journaled) så den upptäcks och det fungerade sen.
Var lite problematiskt också att musen inte kom igång under installationen så fick navigera med tangentbordet men det gick.

Jag testade läsa/skriva-benchmark med Black Magic och det flyter på avsevärt mkt bättre jämfört med tidigare, som väntat runt 250Mb/s, då jag begränsas av resterande hårdvara som inte kan komma upp i 500Mb/s som hårdisken kan. Men gött hur som helst!

Som väntat så har jag en hel del grafikbuggar eftersom jag inte bytt grafikkort än, från original. Men hittar inga lämpliga drivrutiner till min GTX560 för Yosemite, har försökt med ett flertal härifrån:
http://forums.macrumors.com/threads/frequently-asked-question...

Men de är bara bak till Mac Pro 3,1, så vet inte säkert vad jag ska göra. Letar runt på insanelymac.com där moddade versioner finns men funkar ändå inte att installera. Andra tips från er?

Permalänk
Medlem

-Update!

Ja, ta mig mig tusan. Trodde bara inte GTX560 grafikkortet kunde fungera rakt av men det gjorde det minsann, och jag som förtvivlat letat drivrutiner utan att testa först. Det startade igång blixtsnabbt utan några som helst grafikbuggar. (Precis innan bytet uppdaterade jag befintliga drivrutinen till senaste vilket möjligtvis var en förutsättning) Så nu har jag äntligen fått i alla huvudkomponenterna jag ville jag få bytt och ett uppdaterat OSX som sagt.

Det jag har kvar nu är att få monterat och igång mitt PCie USB 3.0 kort som blev ett Inateck 5-ports från ebay.

Sen även stoppa i ytterligare en Samsung SSD 250Gb för mer lagring, och skaffa en till 6-pin strömkabel från moderkortet till grafikkortet (som ju behöver två till skillnad från originalkortet), för tillfället använder jag den strömkabel som går till CD-rom enheterna (som jag iofs knappast behöver) fast vill gärna kunna stänga luckan. Slängde även ut ett gammalt ljudkort då jag ska köra externt nu. Så resten bör inte vara några problem utan bara tuta och köra.

Köpte burken för 3500spänn och har inte lagt direkt mycket på uppgraderingen så jag är nöjd. Hyfsat mycket dator för en liten peng. Det är som sagt en musikdator och inte en gamingdator så den kommer duga gott ett par år hoppas jag. Tack igen för er hjälp!

Permalänk
Medlem

Vet du hur mycket du har lagt ut totalt ungefär?

Permalänk
Medlem

Jadu. Beror lite på hur man räknar. Nu hade jag tex grafikkort och en SSD hårddisk sedan tidigare.
Grafikkortet MSI GTX560Ti Twin Frozier som jag köpte för några år sedan kostade 2000kr men ett sånt kostar mindre än hälften på ebay nu, finns säkert nya bättre för den summan idag. Vad gäller RAM-minne som vanligtvis är billigt idag så köpte jag ju dyrare OWC Apple Qualified för att vara helt säker på kompatibiliteten, och mina 4x4GB kostade 1800kr, men köper man "vanliga" så landar det på 1000kr om man nu vill ha så mycket Ram som jag, annars räcker ju 8Gb (som redan satt i) långt för många. SSD disken hade jag sedan tidigare och en sån kostar 1000kr. Sen SSD-monteringssläde 150kr, USB kortet 350kr.

Så totalt skulle motsvarande uppdatering för dig möjligen kosta:
SSD 250Gb - 1000
16GB RAM - 1800
Mostvarande Grafikkort - 1000
Släde - 150
USBkort - 350

/4300kr+frakter.

Medan jag lade 2300kr för uppgraderingen eftersom jag redan hade hårddisk och grafikkortet. Sen har jag som sagt tänkt köpa ytterligare en hårddisk som går på en tusenlapp då. Jag hoppas detta gav dig nån sorts uppfattning iallafall. Så visst kostade det lite förstås, men kom ändå undan väldigt lindrigt såhär tycker jag.

Permalänk
Medlem

Fånigt bra pris tycker jag, bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Om du inte hittade drivers för grafikkortet finns det här:
https://www.nvidia.com/object/macosx-cuda-7.5.21-driver.html
Fast om det funkar bra nu kanske det är dumt att krångla med det.