Bluescreen efter byte av moderkort och processor

Permalänk
Medlem

Bluescreen efter byte av moderkort och processor

Bluescreen efter byte av moderkort och processor.

Hejsan förra veckan bytte jag både till nytt moderkort (Z97M Gaming) och ny processor (Intel Core i7-4790k) och efter detta har jag börjat få bluescreen lite då och då det har väl hänt kanske 5 ggr. Efter jag bytte moderkort och processor så startade datorn felfritt och allt var bra men ibland får jag som sagt bluescreen, datorn låter helt normalt och allt funkar så därför har jag ingen aning om vad det kan vara. Kanske kan det vara temperaturen det är fel på inte säker CPU ligger på 60 grader i idle GPU ligger på 39 grader. Det var första gången jag satte in en processor och moderkort, när jag satte in processor så var jag osäker med kylpasta men vad det såg ut så var det redan kylpasta under fläkten 3 små ränder typ.

När jag spelar witcher 3 med det mesta på ultra så ligger det och pendlar mellan 65-75 grader, när jag spelar gta 5 på ultra så pendlar det mellan 90-100 grader och då brukar det bluescreena efter 1 timma rätt så exakt varje gång.

Jag kollade bluescreen dumpen så här ser den ut http://imgur.com/kskg5jN men fattar inte riktigt hur man ska se vad problemet kan vara:/

Specs

Moderkort: Z97M Gaming
Processor: Intel Core i7-4790k 4.0GHz
Grafikkort: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II
Ram: 16gb
Nätaggregat: Corsair Cs 600W

Permalänk
Medlem

Installerade du om OS? Det bör man göra vid byte av moderkort & processor.

Permalänk
Medlem

Nae asså jag startade bara datorn sedan stoppade jag in MSI skivan för moderkortet drivers & utilites sen har jag inte gjort nått mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suddster:

Nae asså jag startade bara datorn sedan stoppade jag in MSI skivan för moderkortet drivers & utilites sen har jag inte gjort nått mer

du måste installera om OS om du vill att det ska funka

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem

Om jag installerar om OS så försvinner väl allt man har på datorn och man startar nytt eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suddster:

Om jag installerar om OS så försvinner väl allt man har på datorn och man startar nytt eller?

ja fast du får ta backup på allt viktigt du har

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk

Tycker den e för varm. Titta över din kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hejsan tillbaks nu igen efter ett tag haha. Efter jag läste era kommentarer så gjorde jag en fabriksåterställning och tog bort allt från datorn startade från nytt så att säga, köpte även en fläkt för att se om temperaturerna i datorn blev bättre köpte Noctua NH-U9B SE2 och efter jag startade så sjönk temperaturerna från 60 grader idle till runt 50 grader en förändring men inte så mycket jag hade hoppats på fick även bluescreen efter bara 8 minuter in i gta 5 när den stängdes av så låg jag på runt 75 grader. Jag har även kollat alla fläktar och alla funkar som dom ska. Börjar få slut på ideer har ingen aning om vad felet kan vara behöver hjälp nu när fallout 4 är runt hörnet!

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Fabriksåterställning hjälper inte tror jag. Du måste lägga om allt från grunden, nån får gärna rätta mig om jag har fel men lärt mig denna väg.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Har även tänkt att det kan vara nätagget gjorde en annan tråd för längesen om att byta cpu då sa flera att jag skulle byta nätagget istället att det inte var bra.

Permalänk

Jag vet inte vad ni tycker men jag tycker att 90-100 grader är väldigt varmt. Jag menar vatten kokar vid 100! (=

Du kan inte stoppa in en till fläkt?, eller testa att höga fläktarnas RPM?

Men absolut måste du alltid installera om OS efter byte vid moderkort, annars så blir ditt OS väldigt sur på dig, hen gillar inte att man stoppar in nytt moderkort utan en omistallation... xD

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Ja det är definitivt väldigt varmt, mer fläktar är typ omöjligt för jag har ett rätt så litet chassi och när jag pratade om fabriksåterställning så tog jag också windows skivan och installerade om OS, sorry om jag var lite oklar där.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det är som händer, nu har jag börjat få det oftare och oftare nu är graderna på typ 55 när den stängs ner vilket inte är överdrivet högt. Nu hade jag steam och spotify uppe och typ 5 länkar och kollade på ett youtube klipp när det hände det ska ju en dator klara av utan problem.

Permalänk
Medlem

Fel mängd kylpasta på cpu?

50c idle temp är för mycket

Googla efter hur man gör när man bytar kylare så ser du hur man rengör och lägger rätt mängd ny pasta.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Jag satte in ny fläkt igår och googlade hur man tog bort den gamla och satte dit ny jag tror jag fick dit en bra mängd kylpasta. Men har tänkt att det kan vara nätagget det är fel på för efter jag bytte fläkten så har bluescreen kommit mera vilket kanske kan bero på att den drar mer watt och fläktarna inte jobbar i ett bra tempo eller är jag helt fel ute? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suddster:

Jag satte in ny fläkt igår och googlade hur man tog bort den gamla och satte dit ny jag tror jag fick dit en bra mängd kylpasta. Men har tänkt att det kan vara nätagget det är fel på för efter jag bytte fläkten så har bluescreen kommit mera vilket kanske kan bero på att den drar mer watt och fläktarna inte jobbar i ett bra tempo eller är jag helt fel ute? :/

Vad är en "bra mängd" ? Samt tog du bort tidigare pasta?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Ja jag tog bort det gamla och la på så mycket som stog på förpackningen av den kylpastan jag fick med när jag köpte fläkten, dessutom körde jag ett stresstest nu och då var temperaturerna uppe i 90 grader efter 1:40 och det blev ingen bluescreen så trots att jag har vädligt höga temperaturer kanske det inte är det som är felet, vetefan längre...

Permalänk
Medlem

Om du fått rådet om nätagg tidigare. Har du provat med ett annat nätagg?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Nej har inte provat annat nätagg men tror inte ens att det är problemet längre. Det är jävligt skumt för nyss spelade jag witcher 3 i 1 timma utan några problem alls med ultra inställningar och grader runt 65, men sen när jag stängde ner och bara kollade lite på youtube så blev det bluescreen igen och sen igen. Ska prova och koppla ur datorn och kolla så att allt verkligen sitter som det ska skriver tillbaks efter det.