SilentThunder (min PC-mod av BlueThunder)
För en litet tag sedan la jag upp ett PC-bygge här på Sweclockers som jag kallade BlueThunder, som ni kan läsa här http://www.sweclockers.com/galleri/13490-bluethunder-mini-itx...
Namnet kom av att den lät rätt mycket, fast jag hade ganska tysta fläktar. Jag observerad senare att chassit, ett Raijintek Metis, hade mycket klangfulla aluminiumväggar och jag var övertygad om att detta var orsaken till oväsendet. När sidopanelerna var av var datorn nämligen väldigt tyst.
Så för en 0 kr investering fick jag tag på ett mjukt isoleringsmaterial (som jag fick av vaktmästaren), använde mig av kletmassa som jag redan hade och la om datorns utformning.
Resultatet blev mycket bra och datorn är betydligt tystare, kanske upp till 2/3 så tyst. Här kommer bilder från moden.
UPPDATERING!! (2015-10-29)
Fick för mig att jag skulle göra om processen med att applicera kylpasta efter att ha sett några videos på youtube över de negativa följder som kan uppstå av att lägga på ett tunt lager över hela processorn (som jag alltså gjorde vid bygget). Att ta av fläkten var jättelätt med min nya layout på datorn. Jag behövde bara ta av sidopanelerna och takplåten. Ta loss fläktarna från kylaren (behövde inte dra ut kontakterna) och ställa dem vid sidan av chassit. Ta bort RAM:en för att få lite mer rum när jag skulle skruva av kylaren. Eftersom kylpastan jag applicerat tidigare var så färsk kunde jag lätt torka av den med en helt ny disktrasa som jag klippte i mindre, mer lättanvända, bitar. Lade en liten "ärta" i mitten av processorn och försökte sätta tillbaka kylflänsen på bästa sätt. Den gled visserligen lite fram och tillbaka men jag höll den så stabilt som möjligt. När jag satte tillbaka fläktarna, bytte jag plats på dem, så att de drog in luft i datorn (igen), så att det blir positivt tryck.
Skillnaden är verkligen som natt och dag! Temperaturen ligger visserligen runt 40 grader idle MEN CPU-fläkten går nu på omkring 620 vpm till skillnad från omkring 880 som den gjorde tidigare. Det säger sig själv att processorn nu gör sig av med värme på ett mycket effektivare sätt. Lärdom? Använd "ärtmetoden"!!