Leka superdator med OpenCL och OpenACC

Permalänk
Medlem

Leka superdator med OpenCL och OpenACC

Jag har skaffat en laptop med nvidia grafikkort, och har alltid trånat efter att prova att programmera grafikkort och även leka superdator. Jag har tidigare jobbat med att programmera inbyggda system men ej grafik. Jag har nu labbat med nvidias CUDA, OpenCL och även OpenGL, jag har bara utfört så att säga "hello world" för att se att det fungerar med de olika miljöerna, d.v.s. lite vektoradditioner och streck på skärmen. Jag kör gratisversionen av Microsoft Studio.

Framför allt vill jag leka superdator, och ha samma miljö som superdatorerna.

Jag har funderat på att prova OpenACC, men den verkar bara finnas för linux, inget problem egentligen, men att accessa grafikkortet i en virtuell maskin verkar inte fungera, och jag vill helst slippa att installera linux som en bootpartition. Eller är det OpenMP som gäller?

Någon som provat CUDA, OpenGL, OpenCL, OpenACC eller OpenMP? Vad är det som gäller i superdatormiljön nu?

Lite förklaring:
CUDA : Programmeringsmiljö för att utföra matematiska operationer i grafikcpuer, detaljerad hur det skall ske. Bara för nvidia.
OpenCL: Samma sak, men helt oberoende av leverantör, standardiserad, fungerar även för icke-grafikprocessorer.
OpenGL: Standardiserad programmeringsmiljö för att accessa grafikcpu för att visa grafik.
OpenACC och OpenMP: Standarder för att utföra matematiska operationer på tex grafikcpuer i vanlig programmering, enkel, bara att ge lite tips till kompilatorn att den skall lägga ut uträkningen på grafikcpuer. Gör samma sak som CUDA och OpenCL men enklare. Jag tror att detta används i superdatormiljö.