Hej!
(Först ett litet meddelande till Admin. Ärligt talat, jag har inte en aning om vart detta passar. Om det ska in under Linux, Stationära datorer, Spelande eller rent av Övrigt.)
Tänkte berätta lite kortfattat om mina erfarenheter och tankar om SteamOS/Steam Machine.
2013 hostade Steam upp SteamOS, och väldigt många vart intresserade.
Det där med en burk i vardagsrummet att spela spel på var tydligen någon som folk aldrig hört talas om. (ironi)
Och väldigt många hårdvarutillverkare, och till och med webbutiker, visade snart upp sina "Steam Machines".
Alla steam machines hade en sak gemensamt, extremt påkostade och designade chassin med allt från horribel till extrem hårdvara.
Snittmaskinens hårdvara var dock löjligt medioker, med för högt pris för vad du fick.
Bygg en egen Steam Machine!
Håll dig över denna hårdvara:
• Processor: Intel eller AMD 64-bit "4"kärnig.
• Minne: 4GB DDR3 Dual Channel
• HDD: 500GB
• Grafikkort: NVIDIA eller AMD Motsvarande, eller bättre än GTX660 (För närvarande)
• Övrigt: UEFI boot stöd, handkontroller, tangentbord, mus... dvs det övrigt som gör en dator användbar.
Ovanstående hårdvara kan köpas för en 3dje del mot vad vissa (inte alla) tillverkare ska ha för sin Steam Machine.
SteamOS
Eller varför inte fortsätta använda Windows? Det finns fler spel för Windows som kan spelas på ovanstående hårdvara, men Windows kostar ju faktiskt lite pengar.
http://store.steampowered.com/steamos/download/?ver=custom
(Jag tar inte ansvaret för din dumhet och att ditt nuvarande OS ev raderas, installation via uppackat innehåll på FAT32 formaterad USB pinne via UEFI sker på egen risk.)
Så, vad är SteamOS? Ett linuxbaserat ICKE helt öppen källkod. Baserat på Debian 8.1 (Öppen källkod)
Hur ser det ut?
-Som Debian med GNOME.
Så, varför kallas det Steam OS?
-Ingen vet. Du kan tanka ner steam till Debian om du vill. sudo apt-get install steam =P
Jag förstår inte riktigt tanken bakom...
-Inte många som testat det som gör. Ok, du får ett "snyggt" debian (Valve har pillat lite på det grafiska.) där grafikdrivrutiner och sådant som behövs redan finns. Det är dessutom löjligt lätt att installera. Steam delen är "Big Picture" som default.
I övrigt är det och förblir en Debian dist. I framtiden kan vi säker se mer avancerade saker, som streaming etc, och lite mer välputsade detaljer när det gäller stöd för diverse hårdvara och spelrelaterade funktioner. Men som SteamOS är nu, är det inte den vackraste stjärnan i julgranen.
När jag prövade SteamOS 2013, var det just en ren Debian med en "Steam OS"-skrivbordsbild med Steam och grafikkortsdrivrutiner.
Och det är ingen större skillnad mot vad du får idag. Skillnaden mellan Steam OS 1.0 och 2.0 är att Debian 7 Wheezy bytts ut mot Debian 8 Jessie.
Ska bli intressant att se vad folk och media tycker när Steam Machines snart släpps lös.
(Tips, vill du testa SteamOS, lek runt i någon virtuell maskin, som tex Oracle Virtualbox eller liknande.
Ni kommer inte att bli besvikna på att ni prövade, det kommer att bli lärorikt. Dock kan ni bli besvikna på SteamOS.)