Permalänk
Medlem

Trimma bilen med Basic Stamp, AVR el. PIC

Jag har en Volvo 480 Turbo som jag vill trimma en anning!

Laddtrycket styrs bland annat av en elektromagnetventil. Denna ventil vill jag kontrollera med ett eget "chip". Man styr ventilen genom att pulsa 12V spänning i ~100Hz genom ventilen. Hur pulsen ser ut beror på laddtrycket. Att kolla laddtrycket tänkte jag använda en tryckmätare som finns på elfa.

Nu är fråga vad för microprocessor jag ska använda. Det viktigaste kravet är den ska vara ganska enkel att komma igång med. Sedan ska den ha en enkelt kunna omvandla en Analog signal. Hastigheten är inte av betydande roll, då det antagligen är ganska få beräkningar som ska göras.

Jag har funderat på Basic Stamp. Den är enkel, borde vara tillräckligt snabb att klara detta, och jag har pillat på Stampen tidigare. Dock är den ganska dyr, men man kan den till en massa annat.

Det som jag oroar mig för är Stampens sätt att hämta in analog information ska vara för långsam (mäter tid för urladdning av kondensator). Uddatering bör ske vid 120Hz, men det borde kunna sjunka till 40-50Hz utan större problem.

AVR och PIC har jag aldrig använt, och jag vet inte så mycket om dessa. Någon som har vet?

Är det någon som vågar säga om detta kan funka?

Permalänk
Medlem

Hmm, du kan ju alltid skaffa en dyrare stamp eller evetuellt köra en java stamp.
Själv var jag tvungen när jag gjorde en roterarnde skylt att köra en pic krets skriva in stamp kod i omvandla den till Hex kod för att sedan åtnjuta reslutatet. Pic är jobbigt men snabb som rackarns...

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Att skriva assembel skrämmer inte mig så mycket, men frågan är om det är värt det.

Det som är härligt med stamp är ju att allt är på ett chip, och inbyggd strömregulator. Man behöver bara koppla in de extrna delarna.

Hur är det med AVR och PIC. Måste man ha externa resonatorer och annat gojs?

Är det någon som jobbat med analogagivare till mikroprocessor som kan säga om detta kan funka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucky
Att skriva assebel skrämmer inte mig så mycket, men frågan är om det är värt det.

Det som är härligt med stamp är ju att allt är på ett chip, och inbyggd strömregulator. Man behöver bara koppla in de extrna delarna.

Hur är det med AVR och PIC. Måste man ha externa resonatorer och annat gojs?

Är det någon som jobbat med analogagivare till mikroprocessor som kan säga om detta kan funka.

AVR måste man ha en extern kristall och två kondingar till.. Inte så mycket mer sedan :).

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaNiC
AVR måste man ha en extern kristall och två kondingar till.. Inte så mycket mer sedan :).

Vad tjänar jag på det? Förutom pengar

Finns det något bra sätt att koppla in analoga givare till AVR? Tryckgivaren ger en spänning som är linjärt med trycket. Går antagligen att få en resistans som är linjärt med trycket. Ska även ha en ingång som växlar när resistansen går från 300Ohm -> 3500Ohm (när gasen är i botten).