Använda windows 7 nyckel

Permalänk
Avstängd

Använda windows 7 nyckel

Hej!
Laddade ner windows 10 på min gmmla bärbara dator , bara för att testa , nu undrar jag, den blir ju inte aktiverad då jag ej ville använda min windows 7 nyckel då den är en retail version , och det råder tveksamheter om den blir en retail efter en uppgradering,
Tänkte därför köpa en billig windows nyckel ,men måste man då ha installerat en windows 7 tex ,eller kan man använda den på det win10 som jag har redan installerat?

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så har de ändrat så att 10an även ska acceptera äldre keys utan att behöva uppgradera först

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

@DWDW
Som jag har förstått de så kommer din Win 7 nyckel inte göras om till Win10 utan den skapar en ny för den hårdvaran du har idag.

Alltså om du inte är nöjd med 10an kan du backa tillbaka till 7an med din nyckel.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naga:

Så vitt jag vet så har de ändrat så att 10an även ska acceptera äldre keys utan att behöva uppgradera först

Tack för svaret!
Men vill vara helt säker ,så jag hoppas att nån som har gjort min variant kan verifiera att det funkar!

Skrivet av bärplockaren:

@DWDW
Som jag har förstått de så kommer din Win 7 nyckel inte göras om till Win10 utan den skapar en ny för den hårdvaran du har idag.

Alltså om du inte är nöjd med 10an kan du backa tillbaka till 7an med din nyckel.

Tack för svaret!
Men vill inte i nuläget inte blanda in min win 7 retail nyckel!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Som jag förstått det så gäller bara Windows 7 och Windows 8 nycklar som ÄR RETAIL.

Dvs. OEM-licenser osv och de koderna KAN INTE användas för en direkt installation utav Windows 10, utan måste uppgraderas först.

Rätta mig gärna om jag har fel här - om du vet med säkerhet och har testat.
Fler teorier kommer bara förvirra ännu mer.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Hm , helt plötsligt gick det att modifiera Win10 med personliga inställningar ,innan stod det att detta inte gick då Win10 ej va aktiverad ? men samtidigt står det i systemegenskaper att man ska gå till Microsoft för aktivering ,spännande!
Ska nog hålla mig till win7!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Som jag förstått det så gäller bara Windows 7 och Windows 8 nycklar som ÄR RETAIL.

Dvs. OEM-licenser osv och de koderna KAN INTE användas för en direkt installation utav Windows 10, utan måste uppgraderas först.

Rätta mig gärna om jag har fel här - om du vet med säkerhet och har testat.
Fler teorier kommer bara förvirra ännu mer.

Inte MSDN licenser heller då?

Min uppdatering från 8.1 fungerar inge vidare, musen är riktigt buggig och vänsterknappen fungerar lite när den vill...
Funderar på clean install men är osäker om det är värt o formatera disken o märka att sin asiatiska MSDN-licens, som visserligen är aktiverad, inte går att använda om jag bara installerar 10an från USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Inte MSDN licenser heller då?

Min uppdatering från 8.1 fungerar inge vidare, musen är riktigt buggig och vänsterknappen fungerar lite när den vill...
Funderar på clean install men är osäker om det är värt o formatera disken o märka att sin asiatiska MSDN-licens, som visserligen är aktiverad, inte går att använda om jag bara installerar 10an från USB.

MSDN-licens som jag fått från skolan fungerade fint att installera från scratch med. Jag använde min 8.1 key när jag installerade W10 på min nya burk utan att uppgradera.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Avstängd

Hej!
Tänkte köpa en Win10 oem från G2play till min gamla bärbara för att som sagt utvärdera 10:an.
Hur snabbt får man sin nyckel , är det i princip direkt eller kan det dröja flera dagar?

Permalänk
Avstängd

Ja,som sagt ovan ,när jag ska gå till Paypal via kassan säger firefox att jag är på väg till en icke betrodd sida , känns ju så där , är detta normalt ni som har handlat på g2play?
Får väl ge mig annars , VA JU MEST SOM TIDSFÖRDRIV , datorn är ju såpass gammal att det inte är lönt att nästan ens lägga 200kr på den.

Permalänk
Medlem

Under installationen av Win10 kan du välja att hoppa över att ange serie nyckel. Du kan använda och testa windows endå.

Sen fungerar WIn7 OEM nyckel att använda med en ren win10 installation. Har själv gjort så. Köpte en till min ena setup.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elixyr:

Under installationen av Win10 kan du välja att hoppa över att ange serie nyckel. Du kan använda och testa windows endå.

Sen fungerar WIn7 OEM nyckel att använda med en ren win10 installation. Har själv gjort så. Köpte en till min ena setup.

Jo,jag vet ,har redan installerat win 10, är ju ingen pris skillnad mellan win 7 och win 10 ,så varför inte köpa tian. Tänkte att när jag nu redan installerat win 10 , kan jag ju ha den gamla burken ifall någon nödsituation uppstår.

Blev bara lite tveksam att köpa då firefox varnade när jag skulle checka ut via Paypal från G2play .
Vart köpte du din nyckel ,och uppstod nått liknade för dig vid utcheckningen?

Permalänk
Medlem

@DWDW: Köpte den på G2P med. Hade inga problem vid betalningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elixyr:

@DWDW: Köpte den på G2P med. Hade inga problem vid betalningen.

Ok, tack för svaren!