Mest långlivade standardhårddiskar 4 tb

Permalänk

Mest långlivade standardhårddiskar 4 tb

Väljer mellan några 4 tb hårddiskar . blir lagringsplats för foto och filmmaterial från videokameror 4k hdv mm=säker lagring krävs.
Utavkonsumentvarianter : Wd red , HGST NAS och Seagate NAS ST4000. Jag prioriterar längsta livslängd o hållbarhet före högsta prestanda. Är någon av dem bättre eller sämre?
andra egenskaper som temperatur och ljud-nivå ?
Är mindre storlek-3tb bättre på något sätt ?

(har läst Blackblaze `s erfarenheter https://www.backblaze.com/blog/what-hard-drive-should-i-buy/ )
Kanske är detta helt fel diskar gällande livslängd-bör man välja dubbelt så dyra ? vad i dem skiljer sig mot billigare diskar?

Ej 24-7 drift utan daglig hobbyanvändning köp av 2 diskar

Permalänk
Medlem

Jag kör själv 8st Red 3TB, har gått 24/7 strax över 3 år utan problem.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

I ditt fall skulle jag köra på NAS diskarna (konsument eller företagsrevisionen om du har en hög med pengar).
Det är ju trots allt gjorda för ändamålet.

Hemma kör jag 4st 2TB WD red i RAID5, bara några månader gammalt och är för det mesta i viloläge men det har fungerat utmärkt än så länge.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tittar på samma sak fast är osäker på om jag skall välja att endast uppgradera från 3 TB till 4 TB eller om jag skall ha 6 TB diskar.
Så långt tycker jag att det verkar som HGST är bättre på prestanda än vanliga WD RED, men samtidigt säger omdömet på prisjakt att de kanske låter mer.

Är 4 TB diskar säkrare än 6TB diskar idag? Låter HGST mycket mer än WD RED?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Tack för svaren hittills- motivera gärna varför ni valde dem t ex egenskaper som tester, reklamationsstatistik o annat
Just nu har jag ett 2pack med HGST 4tb NAS liggande hemma- men skall jag behålla eller byta...........?
Hittade nyss ett test om HGST nas 4 tb som uppgav högt watt tal vila/drift-talar det för kommande värmeproblem o lägre livslängd?
Oerhört tacksam för svar- svårt att välja

Permalänk
Medlem

Säger detta på lite lösa grunder, men har för mig att red och green diskarna är samma disk fast med olika ettiketer, pris, garanti tid och arm-paus. Man kan konvertera sina green till red med en litet hack, tar 5 min att göra, finns mer info här: https://forums.freenas.org/index.php?threads/hacking-wd-green...

Så det kan vara mer prisvärt att köpa green diskar, men garanti ryker på dem om du gör hacket, det går att återställa, men då måste disken vara tillräckligt fungerande för att utföra det också.