Apple och Cisco dödförklarar 2,4 GHz wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Vad bra skrota 2,4Ghz bandet så kan alla trängas på 5GHz bandet istället.

Med tanke på att det endast finns 3 icke överlappande kanaler på 2,4GHz och runt 20 icke överlappande kanaler på 5GHz så finns det bra mycket mer plats på 5GHz-bandet. Dessutom har 5GHz svårare att störa andra med sin kortare räckvidd så 5GHz kommer troligen aldrig bli trångt.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Känner också att det blir ett problem, man vill ju inte fler antenner än en spindel har ben bara för att kunna täcka sitt hus/lägenhet. Jag har turen att jag är den enda med 5Ghz nätverk i mitt område.

Japp och med räckvidden på 5Ghz så spelar det mindre roll om andra också använder det då merparten knappast når tillräckligt lång för att störa ut ditt nät

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Med tanke på att det endast finns 3 icke överlappande kanaler på 2,4GHz och runt 20 icke överlappande kanaler på 5GHz så finns det bra mycket mer plats på 5GHz-bandet. Dessutom har 5GHz svårare att störa andra med sin kortare räckvidd så 5GHz kommer troligen aldrig bli trångt.

Troligen är inte lika med säkert, det kan finnas andra faktorer som vi inte känner till ännu.

Btw. 5GHz bandet är väl känt för att bättre penetrera armerade betongväggar?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

(quote]Sämre potentiell bandbredd är dock inte det enda som hämmar prestanda i 2,4 GHz-nätverk. Den stora spridningen av enheter som arbetar i detta frekvensband har gjort att radiovågorna stör ut varandra i tätbefolkade områden. [/quote]

Fan va bra, då blir det snart mindre störningar på 2,4 bandet. ;p

Permalänk
Medlem

För en som bor i skogen passar 2.4ghz bättre, inget annat wifi på minst 2 km håll. 5ghz har för dålig räckvidd för mig, och även om den hade varit bra skulle jag ändå aldrig utnyttja mer än 5-10 mbit/s på mobilen ändå.

Men förstår inte hur man "dödförklarar 2.4ghz, på offentliga platser med många klienter brukar det funka bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Japp och med räckvidden på 5Ghz så spelar det mindre roll om andra också använder det då merparten knappast når tillräckligt lång för att störa ut ditt nät

Det är bra att kanalerna inte överlappar varandra i 5Ghz, men det är ändå långt ifrån problemfritt.

För 10 år sedan så började med 5 GHz (11a) då det var i princip omöjligt att använda WiFi i förra lägenheten. På den tiden så var det kanske 20 st 2.4 GHz-nät och endast 3 st 5Ghz-nät. När vi flyttade för några månader sedan så var det ca 50 st 2.4 GHz-nät och 25 st 5 GHz-nät, så då hade tyvärr även 5 GHz börjat att bli överbefolkat och trångt.

"Då de flesta nyare nätverksprodukterna och enheterna stöder 802.11ac över 5 GHz kommer dessa problem minska i takt med att folk växlar över till den modernare standarden."

ac kanske hjälper lite (lite mer riktad effekt), men det hjälper ju verkligen inte att fler kommer över på 5 GHz, även om räckvidden är kortare så är det tillräckligt långt för att redan bli "överbefolkat" och sänkt prestanda. Så tvärt om emot nyhetsartikeln så blir det ju bara sämre ju fler som skaffar 5 GHz! Klandrar ingen för det, men det som var bra, relativt gott om utrymme, är nu mera trångt och nersolkat.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Baxtex:

För en som bor i skogen passar 2.4ghz bättre, inget annat wifi på minst 2 km håll. 5ghz har för dålig räckvidd för mig, och även om den hade varit bra skulle jag ändå aldrig utnyttja mer än 5-10 mbit/s på mobilen ändå.

Men förstår inte hur man "dödförklarar 2.4ghz, på offentliga platser med många klienter brukar det funka bra ändå.

Ett problem med 2,4 GHz är att det inte bara är WiFi som finns där utan i princip allt som är trådlöst använder det frekvensbandet. En av Logitechs lite äldre trådlösa surroundsystem är till exempel riktigt bra på att totalt döda trådlösa nätverk för de har tydligen rätt kraftig signal som självklart är på 2,4 GHz. Har du en trådlös fjärrkontroll som inte är IR så använder den garanterat 2,4 GHz och även blåtand finns där. Sen är en klassiker mikrovågsugnen. Faktum är att 2,4 GHz är ett öppet band just för att mikrovågsugnar använder den frekvensen. Varför använder mikrovågsugnar 2,4 GHz? Det är lite halvt en slump. Det råkade vara där man fick en bra kompromiss mellan absorption i mat, skärmningsegenskaper och det var enkelt att skapa just den frekvensen med en magnotron av rimlig storlek.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av martinot:

Det är bra att kanalerna inte överlappar varandra i 5Ghz, men det är ändå långt ifrån problemfritt.

För 10 år sedan så började med 5 GHz (11a) då det var i princip omöjligt att använda WiFi i förra lägenheten. På den tiden så var det kanske 20 st 2.4 GHz-nät och endast 3 st 5Ghz-nät. När vi flyttade för några månader sedan så var det ca 50 st 2.4 GHz-nät och 25 st 5 GHz-nät, så då hade tyvärr även 5 GHz börjat att bli överbefolkat och trångt.

"Då de flesta nyare nätverksprodukterna och enheterna stöder 802.11ac över 5 GHz kommer dessa problem minska i takt med att folk växlar över till den modernare standarden."

ac kanske hjälper lite (lite mer riktad effekt), men det hjälper ju verkligen inte att fler kommer över på 5 GHz, även om räckvidden är kortare så är det tillräckligt långt för att redan bli "överbefolkat" och sänkt prestanda. Så tvärt om emot nyhetsartikeln så blir det ju bara sämre ju fler som skaffar 5 GHz! Klandrar ingen för det, men det som var bra, relativt gott om utrymme, är nu mera trångt och nersolkat.

Fast 20 pers i ett hus med 5 GHz är bättre ut störningssynpunkt än 20 pers med 2,4 GHz. Beam forming, kortare räckvidd och fler oberoende kanaler gör ju att fler kan trängas i samma fysiska utrymme utan att påverka varandra nätverk. Plus att du slipper störningar från allt trådlöst som inte är nätverk. Hur skulle det vara bättre att alla körde 2,4 GHz än att alla skulle köra 5 GHz? Den totala upplevelsen för alla blir ju onekligen bättre.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ett problem med 2,4 GHz är att det inte bara är WiFi som finns där utan i princip allt som är trådlöst använder det frekvensbandet. En av Logitechs lite äldre trådlösa surroundsystem är till exempel riktigt bra på att totalt döda trådlösa nätverk för de har tydligen rätt kraftig signal som självklart är på 2,4 GHz. Har du en trådlös fjärrkontroll som inte är IR så använder den garanterat 2,4 GHz och även blåtand finns där. Sen är en klassiker mikrovågsugnen. Faktum är att 2,4 GHz är ett öppet band just för att mikrovågsugnar använder den frekvensen. Varför använder mikrovågsugnar 2,4 GHz? Det är lite halvt en slump. Det råkade vara där man fick en bra kompromiss mellan absorption i mat, skärmningsegenskaper och det var enkelt att skapa just den frekvensen med en magnotron av rimlig storlek.

Jo, jag känner till att det finns andra apparater som använder samma frekvens, men aldrig något jag upplevt störningar utav. Spelar det inte även roll vilken kanal man kör på?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Baxtex:

Jo, jag känner till att det finns andra apparater som använder samma frekvens, men aldrig något jag upplevt störningar utav. Spelar det inte även roll vilken kanal man kör på?

Ja det kan spela roll vilken kanal man är på och det är ju självklart inte säkert att det blir massa störningar bara för att man råkar ha annan trådlös utrustning. Ljudsystemet från Logitech var lite av ett extremfall för det störde så mycket att det inte gick att streama film från men NAS till min laptop samtidigt som systemet var igång vilket var lite irriterande. Fick helt enkelt börja kopiera över filmerna först. Tänkte mest påpeka att man tyvärr inte är säker från störningar även om man råkar bo långt från närmsta granne.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverk är ett nödvändigt ont för mobila enheter men inte för datorer. Jag vill härmed slå ett slag för trådat! Alla ni som inte "orkar" dra nätverkskablage, hur orkar ni med problemen?

Min gamla HTC Desire HD hade USB reverse tethering (Dela ut Internet från PCn till Androidenheten) vilket är trevligt om man ändå sitter vid en dator. Detta verkar helt ha försvunnit från HTC och inte implementerats av andra tillverkare...

2.4GHz kör jag också på pga räckvidden när man måste.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Med tanke på att det endast finns 3 icke överlappande kanaler på 2,4GHz och runt 20 icke överlappande kanaler på 5GHz så finns det bra mycket mer plats på 5GHz-bandet. Dessutom har 5GHz svårare att störa andra med sin kortare räckvidd så 5GHz kommer troligen aldrig bli trångt.

Det beror ju på vilken kanalbredd man konfigurerar sin AP med, eller vilken som levereras som standard.
Det är redan trångt på 5Ghz bandet i städerna, på grund av flera anledningar.

Jag tycker tillverkarna borde fokusera mer på automatisk/kontinuerlig effektreglering och kanalplanering, om de nu vill förbättra användarupplevelsen för sina produkter.

Det finns så otroligt mycket man kan göra och konfigurera för att optimera hemmets/kontorets WiFi (beroende på modell då givetvis). Men den kunskapen, orken och/eller tiden har de flesta inte när de installerar WiFi.
Vissa tillverkare kör dessutom 80Mhz kanalbredd som standard tex, vilket är totalt meningslöst.

Jag läste att någon hade skrivet en kommentar om att företag valde att köra WiFi på sina kontor istället för kabel, det är det mest naiva/korkade synsätt man kan ha imho när det kommer till företagsnät.
WiFi ska enbart ses som ett komplement till trådburet, vem som helst kan störa ut det och du har ingen eller väldigt lite kontroll över hur ditt nät presterar.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

2.4GHz har ju fortfarande överlägsen räckvidd (med 20MHz kanal bandbredd) över 5GHz (40MHz+ för att komma upp i högre hastigheter) så känns det ytterst konstigt att dödförklara en produkt som räcker längre än sin föregångare. Hastigheten är inte allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellblz:

Hur tänkte Apple nu? Apple Watch fungerar ju endast på 2.4ghz, men det är väl tänkt att man ska byta till en ny version om någon månad.

Ja, för alla nuvarande apparater kommer sluta fungera helt den dagen Apple skrotar 2.4ghz

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Räckvidden!

Skrivet av TheBasicOne:

Det som inte näms är ju dock att 5GHz bandet inte har samma räckvidd i samma förhållande som 2.4GHz!

Stämmer. senast idag hade tjejen inte nät nog att surfa hemma med 5GHz nätet. men med 2.4 så!

Permalänk
Skrivet av Simpan2k:

Känns som ett dilemma att banden mättas och att tillverkarnas svar på problemet bara är att saluföra routrar med starkare och starkare uteffekt, fler antenner osv. Lösningen är ju egenligen att sänka signalstyrkan på routrar i tätbebyggda områden. Då skulle allt fungera mycket bättre (?)...

.

Tja 5Ghz når ju kortare så lösningen finns ju redan har tur att man bor i ett betonghus med tjocka väggar, är man mitt i lägenheten har man knappt mobiltäcknig det du

Men om alla kör 5ghz lär det ändå bli trångt med nät.

Så det är ju ingen långsiktigt lösnig.

Nä kör kabel på det viktigaste och har extra router som ap, när jag köpte ny router (så nu har jag täcknig över allt i lägenheten). Men skulle behöva lite bättre grejer så det går sömlöst att byta mellan enheterna (men inget jag fixar nu).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Troligen är inte lika med säkert, det kan finnas andra faktorer som vi inte känner till ännu.

Btw. 5GHz bandet är väl känt för att bättre penetrera armerade betongväggar?

Inte hos mig i alla fall, efter 15 cm betongvägg så är signalen död nästan. 2,4ghz fungerar precis efter 5/6meter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det kan ta tid. Många AC-routrar har dual-radio med både 5GHz och 2.4GHz.

Men visst.. det är tydligt att det är trångt i 2.4GHz, bandet. Märks speciellt där jag bor.. Okunniga som bor i lägenhet och ändå riktar antennerna \ | / när den optimala täckningen för 1 våningslösningar uppnås genom | | | Men i och med att de slösar täckning uppåt och nedåt så stör det ju även andras nätverk. Jag blir så trött.

Mycket intressant information om placeringen av antennerna. Kan du skicka en källa på det. I manualen för min RT-N66U står det just att man ska placera antennerna \ | / precis tvärtemot vad du säger. Bor själv i lägenhet och vill gärna ha bästa möjliga wifi utan att störa andra.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

Mycket intressant information om placeringen av antennerna. Kan du skicka en källa på det. I manualen för min RT-N66U står det just att man ska placera antennerna \ | / precis tvärtemot vad du säger. Bor själv i lägenhet och vill gärna ha bästa möjliga wifi utan att störa andra.

Att det står så i manualerna har att göra med att man vill gardera sig för de som har flervåningshus. Det finns en bild på hur antenner strålar längre upp i tråden.

Här finns annars bra info http://www.cisco.com/c/en/us/products/collateral/wireless/air...

Annars kan du alltid testa appen Wifi analyzer som låter dig se ett nätverks signalstyrka i förhållande till din telefon. Då kan då lägga telefonen på ett ställe och sedan jämföra vilken dbm du får med de olika positionerna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att det står så i manualerna har att göra med att man vill gardera sig för de som har flervåningshus. Det finns en bild på hur antenner strålar längre upp i tråden.

Här finns annars bra info http://www.cisco.com/c/en/us/products/collateral/wireless/air...

Annars kan du alltid testa appen Wifi analyzer som låter dig se ett nätverks signalstyrka i förhållande till din telefon. Då kan då lägga telefonen på ett ställe och sedan jämföra vilken dbm du får med de olika positionerna.

Man ska placera dom som |||. Signalen skjuts ut i 90 gradig vinkel mot antennen, om dom skulle sitta ///, |// eller nåt sånt skulle man skjuta en del av signalen i taket och en del i golvet, vilket orsakar onödig studs (som minskar signalstyrkan eftersom viss del absorberas av materialet) och leder till multipath som generellt sett är dåligt (ställer ökade krav på att hantera repeterande paket).

Dom flesta APs har antennerna monterade med specifikt avstånd mellan varandra, och mäter skillnaden i radiovågor på antennerna för att avgöra vilken antenn som bäst kan användas för att skicka och ta emot. Ibland ser man _|_ vilket är helt värdelöst och sätter den funktionen lite ur spel.

Teoretiskt kan det vara så att man vid en viss punkt i rummet får högre signalstyrka med vinklade antenner, för det är fördelaktigt att studsa, men det är väldigt osannoligt och enklare hemma-APs har inte tekniken för att medvetet studsa signalen.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte hos mig i alla fall, efter 15 cm betongvägg så är signalen död nästan. 2,4ghz fungerar precis efter 5/6meter.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, kan man då säga att 5GHz bandet är dött?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

2,4 GHz har hyfsad räckvidd i hela huset, medan 5 GHz har svajig eller ingen signal i rummen längst bort. Det mesta man kör trådlöst behöver ingen stor bandbredd men man vill däremot ha en stabil signal. Känns inte som de har prioriterat rätt med nya standarden.

Permalänk
Medlem

Så om jag har en router med tre antenner och ett sovrum på våningen ovanför där routern står. Hur ska jag då rikta antennerna för bästa mottagning i sovrummet?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Precis, kan man då säga att 5GHz bandet är dött?

Kommer inte exakt ihåg styrkan, men tror telefonen hoppade till 2,4Ghz rätt fort

så kommer med sanningen här var ju inte igår jag kollade 5GHz styrkan, den ligger på neråt 80/72dBm och 2,4Ghz ligger på 68/70dBm kör ju med AP 2,4Ghz bandet extra och allt har samma namn (för att byta mer sömlöst, nå väl inte helt sömlöst men fungerar okej så inte tänkt så mycket på att testa det).

Hur som verkar som 5Ghz, fungera lika effektivt som 2,4Ghz i mitt ovetenskapliga test. Men vet att 5Ghz har svårare att tränga genom väggar (tror det är just för våglängden är större). Runt 70dBm är 2/1 stapplar på min mobil samsung s3 (om jag inte har fel), hände innan att den kopplar ifrån just för den inte nådde bra nog.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Så om jag har en router med tre antenner och ett sovrum på våningen ovanför där routern står. Hur ska jag då rikta antennerna för bästa mottagning i sovrummet?

Det är omöjligt att svara på. Hur signalen studsar beror på vilken AP man har, hur det ser ut i huset och vad signalen kan studsa på, vilket material det är i väggar och tak, var APn sitter, signalstyrka, antenn-gain osv.

Det är bara att testa, men jag tror mer på att flytta APn än att rikta om antennerna.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Investerade i en Asus router med 5Ghz stöd för att slippa trängas med grannarnas Telia routrar på 2,4Ghz bandet - men fick snabbt ge upp p.g.a. räckvidden.
Kan dock tillägga att jag kör 802.11n, inte ac - kanske ac fungerar bättre? N är som flera redan kommenterat i princip oanvändbart över 5Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kommer inte exakt ihåg styrkan, men tror telefonen hoppade till 2,4Ghz rätt fort

så kommer med sanningen här var ju inte igår jag kollade 5GHz styrkan, den ligger på neråt 80/72dBm och 2,4Ghz ligger på 68/70dBm kör ju med AP 2,4Ghz bandet extra och allt har samma namn (för att byta mer sömlöst, nå väl inte helt sömlöst men fungerar okej så inte tänkt så mycket på att testa det).

Hur som verkar som 5Ghz, fungera lika effektivt som 2,4Ghz i mitt ovetenskapliga test. Men vet att 5Ghz har svårare att tränga genom väggar (tror det är just för våglängden är större). Runt 70dBm är 2/1 stapplar på min mobil samsung s3 (om jag inte har fel), hände innan att den kopplar ifrån just för den inte nådde bra nog.

Våglängden är kortare på 5GHz bandet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Frekvensband

Vi fick samma problem på jobbet med 5GHz bandet massvis med pelare av järn samt alla rostfria skåp som vi monterar i gjorde att man fick hålla sig till 2,4GHz bandet eller placera ut löjligt många accespunkter.. så cisco & apple kan deklarera hur mycket dom vill men i industrimiljö hur har dom tänkt där?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag använder själv en dual band router med 2.4 och 5Ghz . 5an funkar kanon innom ca 5-7 meter men så fort något kommer ivägen så tappar jag nätet nästan direkt.

Att dödförklara 2.4Ghz för att det är överanvänt är väl inte speciellt smart IMO. Ska man då dödförklara 5Ghz när det blir överanvänt?

2.4Ghz har sina fördelar men det är givet att ett längre band inte kommer kunna hantera samma mängd data som ett mycket kortare band.

Nåja, vi får väl se vad som händer.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Precis, kan man då säga att 5GHz bandet är dött?

Vi kanske ska göra ett marknadsledande test och se hur bra en 5Ghz signal kan hantera 15 cm äpple! ^^

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Vi kanske ska göra ett marknadsledande test och se hur bra en 5Ghz signal kan hantera 15 cm äpple! ^^

Hehe, I found an apple!^^

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless