Ubiquiti UniFi AP AC Lite vs UniFi AP AC LR

Permalänk
Medlem

Ubiquiti UniFi AP AC Lite vs UniFi AP AC LR

Vilken ska man ta av Ubiquiti UniFi AP AC Lite vs UniFi AP AC LR? Bor i ett 2 våningshus med källare och ganska stor tomt.

Har en Netgear router idag som täcker större delen av huset trots att det står lite dumt. Dock väldigt dålig täckning utomhus

UniFi AP AC LR kostar ju bara 1290:- hos Dustinhome nu och det är ju ett bra pris

Permalänk
Medlem

Egentligen får man inte använda longrange funktionen i LR versionen här i Norden, då den har för hög uteffekt enligt regelverket (det är i alla fall vad Kjell skriver på sin hemsida).
Så frågan är hur många som egentligen förljer detta samt varför den då ens finns till salu här..

Dock får jag säga att vi har den vanliga N300 accesspunkten sittande i huset här hemma, centralt på mellanplanet (suträngbunker som källare under och halvplan ovanför), och får säga att vi har bra täckning i hela huset samt över hela tomten (de gånger vi testat), så även normalversionen är rätt bra.

Permalänk
Medlem

@loefet: OK, om den vanliga har så pass bra täckning så kör jag nog på den. Dessutom vill man ju inte att det trådlösa ska räcka FÖR långt

Permalänk
Medlem

@niclasc: Det är betydligt lättare att ställa ner signalstyrkan så att räckvidden blir lite kortare än att trolla fram icke-existerande styrka för att nå lite längre.
Tänk på det bara.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace: Så sant. Och jag som bestämt mig för en "Lite". Nu blev det svårt igen

Permalänk
Medlem

Jag har en AC Lite och den fungerar super! Mycket bättre teckning än min gamla Asus n66u router. Går ju använda sig av flera AP:er om man tycker teckningen blir dåligt, då kontroller mjukvaran är gratis.

Permalänk
Medlem

Det blev en UniFi AP AC LR. Man kan ju som sagt ställa ner signalstyrkan, men inte öka

Permalänk
Medlem

Väljer man Sverige som land i kontrollern har LR ingen funktion alls, utan kör på tex USA så ska det nog funka bättre.
Värt att tänka på är att de nya AP AC (Lite,Pro,LR) har sämre antenner än de gamla AP.

Specifications (UAP-LR)
Antennas Integrated 3 dBi Omni (Supports 2x2 MIMO with Spatial Diversity)
Maximum TX Power 27 dBm

UAP-AC-LR Specifications
Antennas (1) Dual-Band Antenna, Tri-Polarity, 2.4 GHz: 3 dBi, 5 GHz: 6 dBi
Maximum TX Power
2.4 GHz, 24 dBm
5 GHz, 22 dBm

Specifications (UAP-PRO)
Antennas
2.4 GHz, Integrated 5 dBi Omni (Supports 3x3 MIMO with Spatial Diversity)
5 GHz, Integrated 4 dBi Omni (Supports 2x2 MIMO with Spatial Diversity)
Maximum TX Power
2.4 GHz, 30 dBm
5 GHz, 22 dBm

UAP-AC-PRO Specifications
Antennas (3) Dual-Band Antennas, 2.4 GHz: 3 dBi, 5 GHz: 3 dBi
Maximum TX Power
2.4 GHz, 22 dBm
5 GHz, 22 dBm

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Som redan sagts så får du inte använda LR-funktionen i Sverige för att då skulle den sända för starkt.

Räknar du med att ha många klienter till ditt WLAN är det dessutom bättre att du har flera APs på olika kanaler - Eftersom alla klienter på en AP delar om tiden den får prata med APn (flera klienter kan inte prata samtidigt, får då fattar inte APn vad som händer och det blir återsändningar).

Är det krav på AC? Jag hade skruvat upp en AP/våningsplan (kanske inte källaren) och om det verkligen är ett krav på god täckning utomhus köpt Unifis utomhus-AP.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Som redan sagts så får du inte använda LR-funktionen i Sverige för att då skulle den sända för starkt.

Räknar du med att ha många klienter till ditt WLAN är det dessutom bättre att du har flera APs på olika kanaler - Eftersom alla klienter på en AP delar om tiden den får prata med APn (flera klienter kan inte prata samtidigt, får då fattar inte APn vad som händer och det blir återsändningar).

Är det krav på AC? Jag hade skruvat upp en AP/våningsplan (kanske inte källaren) och om det verkligen är ett krav på god täckning utomhus köpt Unifis utomhus-AP.

Självklart vore det bättre med flera accesspunkter, men det blir också mycket dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Har letat runt på google en stund nu men hittar inget om någon begränsning i Sverige? Det är inte så att jag inte tror på det ni säger men vad finns det för källa till det? Vad räknas som för stark signal i Sverige och varför är det en för stark signal, tar man upp för stor del av spektrumet eller har det med strålningen att göra och en eventuell skada på person.

Massa frågor hoppas några av dem kan besvaras.

/J

Permalänk
Medlem

@SaltyLiquorice: Jag köpte en AC LR för den har tydligen bättre antenner än AC utan LR. Om den sänder starkare vet jag inte.

Finns till väldigt bra pris hos Proshop om man vill beställa där

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Har letat runt på google en stund nu men hittar inget om någon begränsning i Sverige? Det är inte så att jag inte tror på det ni säger men vad finns det för källa till det? Vad räknas som för stark signal i Sverige och varför är det en för stark signal, tar man upp för stor del av spektrumet eller har det med strålningen att göra och en eventuell skada på person.

/J

Det är PTS som hanterar den svenska frekvensplanen enligt harmoniserade EU direktiv 2005/513/EG och 2007/90/EG för bl.a. 5.0 GHz samt 2006/771/EG och 2013/752/EU för bl.a. 2.4 GHz.

Regleringen är inte primärt av hälsoskäl utan har som syfte att minska störningar, det är rätt trångt ute i etern.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

/J

Här tillexempel: https://www.pts.se/upload/Documents/SE/WLAN_tekn_marknbeskriv... - 100 mW i Europa (sida 12).

Wikipedia-artikel: https://sv.wikipedia.org/wiki/ISM-banden

Här finns hur du konverterat från mW till dBm: http://www.digitalairwireless.com/wireless-blog/t-eirp/wifi-t...

dvs går du över runt 20 dBm så är det för starkt.

Edit:
Enligt https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UniFi_AP_AP-LR_User_Guide.pd... så kan LR sända med 27 dBm, medans icke-LR 20 dBm - ergo LR är onödig om man vill följa regler och förordningar.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Och täcker den inte tillräckligt kan du sätta upp en till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Här tillexempel: https://www.pts.se/upload/Documents/SE/WLAN_tekn_marknbeskriv... - 100 mW i Europa (sida 12).

Wikipedia-artikel: https://sv.wikipedia.org/wiki/ISM-banden

Här finns hur du konverterat från mW till dBm: http://www.digitalairwireless.com/wireless-blog/t-eirp/wifi-t...

dvs går du över runt 20 dBm så är det för starkt.

Edit:
Enligt https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UniFi_AP_AP-LR_User_Guide.pd... så kan LR sända med 27 dBm, medans icke-LR 20 dBm - ergo LR är onödig om man vill följa regler och förordningar.

Okej då förstår jag! Trevligt med ett bra och informativt svar. Jag har gått i precis samma tankar som T.S och blev därför lite nyfiken på detta. Om man bor i en 1.5 plans villa med ca 50-100 meter till husen runt omkring skulle detta rent teoretiskt vara ett problem för grannarna även om man nu inte följer alla regler som finns. Hur kommer det sig att man får sälja LR överhuvudtaget i sverige om det är förbjudet att använda den fullt ut, eller är detta något återförsäljarna är omedvetna om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

@Android98Geek: Jag köpte en AC LR för den har tydligen bättre antenner än AC utan LR. Om den sänder starkare vet jag inte.

Finns till väldigt bra pris hos Proshop om man vill beställa där

Alright tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Kan jag ändra land-inställningen i AP:n till USA för att få bättre räckvidd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deejay_Alive:

Väljer man Sverige som land i kontrollern har LR ingen funktion alls, utan kör på tex USA så ska det nog funka bättre.
Värt att tänka på är att de nya AP AC (Lite,Pro,LR) har sämre antenner än de gamla AP.

Specifications (UAP-LR)
Antennas Integrated 3 dBi Omni (Supports 2x2 MIMO with Spatial Diversity)
Maximum TX Power 27 dBm

UAP-AC-LR Specifications
Antennas (1) Dual-Band Antenna, Tri-Polarity, 2.4 GHz: 3 dBi, 5 GHz: 6 dBi
Maximum TX Power
2.4 GHz, 24 dBm
5 GHz, 22 dBm

Specifications (UAP-PRO)
Antennas
2.4 GHz, Integrated 5 dBi Omni (Supports 3x3 MIMO with Spatial Diversity)
5 GHz, Integrated 4 dBi Omni (Supports 2x2 MIMO with Spatial Diversity)
Maximum TX Power
2.4 GHz, 30 dBm
5 GHz, 22 dBm

UAP-AC-PRO Specifications
Antennas (3) Dual-Band Antennas, 2.4 GHz: 3 dBi, 5 GHz: 3 dBi
Maximum TX Power
2.4 GHz, 22 dBm
5 GHz, 22 dBm

Har även LR sämre antenn design ? Eller syftar du bara på gain ?

https://apps.fcc.gov/oetcf/eas/reports/GenericSearch.cfm?call...

sök på:
grantee code swx
product code -uap

där har vi bild på LR och testdata.
däremot hittar jag inget på lite, någon annan som hittar tro?

efter lite sökande så finner jag att det är tvärt om, de nya AP har bättre antenn design, LR är nu symmetrisk jmf. med asymmetrisk innan. De nya är alltid att föredra.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

LR står alltså för long range? Vad är skillnaden på dessa och pro-modellen då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Deejay_Alive Skulle också gärna ta lite mer info om detta med "sämre antenner".
Lite mer detalj vilka modeller det gäller: "gamla" och "nya" känns väldigt luddigt, samt någon sorts referens dit man kan läsa mer om vad som hänt.

Permalänk
Medlem

Största skillnaden mellan de med AC (de nya) och de utan är helt enkelt "ac".
De gamla supportar 801.11n de nya 802.11ac.
Bara den gamla PRO har 1Gbit Ethernet, de övriga 100Mbit.
Skull inte rekommendera någon att köpa icke AC idag.

Skillnaden mellan AC Lite och LR är att LR har en mimo till på 2.4 och bättre antenn.
AC PRO har ytterligare en mimo på 5Ghz men sämre antenn än LR.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W