Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Varning för Elgiganten!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Varning för Elgiganten!

Hej på er, vill berätta en liten historia om dagen som gått.

Det hela började förra veckan då vårat kylskåp gick sönder och bestämde mig för art åka in till Elgiganten (i Karlstad) för att köpa ett litet tillfälligt kylskåp.

Pratade med försäljaren i butiken om att jag ville ha nått billigt litet, då de enbart var provisoriskt, han rekommenderade mig då ett skåp och sen sa han att "Tänk på att vi har öppetköp i 30 dagar så du kan ju komma tillbaka med det när ert är lagat"?!
Jag sa att ja kommer ju att använda skåpet så de kan jag väl inte lämna tillbaka, fick svaret "du gör som du vill"

Tänkte inte mer på det och kommer hem och packar upp skåpet och ser direkt att denna förpackning har varit öppnad innan, all frigolit var sönderbruten och låg lite var stans i lådan samt att det var en stor buckla på dörren och även på sidorna!

Blev lite småtrött, då de är 3 mil enkel tillbaka till butiken, men bestämde mig för att åka tillbaka med skåpet.

Sagt och gjort så anländer jag till Elgiganten och tar en nummerlapp och väntar på min tur, då hör jag när kunden framför mig ska hämta ut (vad han tror) är en ny tv, jag ser direkt att kartongen ser sliten ut och det sitter en svart elgiganten-tejp runt den.
Men killen i kassan är snabb och förklarar "-jo du ser tejpen här det betyder att tv:n har varit inne på kalibrering, något som vi normalt tar 995 kr för, men eftersom detta var sista exet så bjuder jag på detta"

Jag blev helt paff och fattade ganska snart att de har ju för f*n satt i system att sälja returnerade varor till fullpris!

Nu var det äntligen min tur, kommer fram och förklarar att varan jag fått har varit öppnad samt att den är full o bucklor!
Killen säger då att det är omöjligt då den hade vita plastband runt sig, då blir jag riktigt arg (då han står och ljuger mig rakt upp i ansiktet) förklarar för honom att cellplasten kan inte ha hamnat som den låg utan att öppna lådan, samt att broshyrerna låg inte i en påse och det gick att se att kylskåpet varit använt!
Då säger han att kartongen måste ha ramlat och orsakat bucklorna, jag svarar bara att "ja, och sen kom tomten och hans nissar och möblerade om cellplasten då eller?"

Hursomhelst så jag fick ett återköp på skräpet och det blir nog aldrig ett återbesök på denna butikskedja för min del!

Ni gör eran egen bedömning om de gör rätt eller inte, men jag ville iallafall få ut detta så ni har blivit varnade!

Trevlig kväll, Markus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Sep 2011

Trodde detta var välkänt. Inte bara Elgiganten som gör det här. Fatta vad butikerna skulle gå back när folk lämnar tillbaka varor hej vilt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Dec 2002

Jag hoppas att det där inte är alltför vanligt. Låter ju nästan olagligt.

Felet med världen är att de dumma är så tvärsäkra och de kloka så fulla av tvivel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av m4gnify:

Trodde detta var välkänt. Inte bara Elgiganten som gör det här. Fatta vad butikerna skulle gå back när folk lämnar tillbaka varor hej vilt.

Är säkert så dom måste göra, men stå för f*n inte o ljug om att en tv vart på kalibrering eller att kartongen aldrig varit öppnad

MvH

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005

Att dom gör så, har nog varit känt ett bra tag. Personligen köper jag inte på ställen där det finns öppet köp på hårdvaror av just denna anledning. Enda jag handlar där är enklare varor som kablar eller dylikt. Köper jag något påkostat så handlar jag på ställen där öppet köp inte gäller ^^

Mobo: ASUS Z97-AR
CPU: Intel i7 4790K
GPU: MSI GTX 980 Ti GAMING
Minne: 8GB Corsair Dominator CL8
Chassi: Fractal Design R4 PSU: Corsair RM1000

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av markus9090:

Är säkert så dom måste göra, men stå för f*n inte o ljug om att en tv vart på kalibrering eller att kartongen aldrig varit öppnad

MvH

Just det är nog Elgiganten väldigt duktiga på. Hört det flera gånger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2014

Tack för varningen

Intel 3960x - Asus Rampage IV Extreme - 32GB RAM - Asus GTX 1070 DUAL OC - MX300 525GB/250gb - Corsair AX1200 - Corsair Air 540 -

BenQ XL2411Z - Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2009

Samma sak på Media Markt. Jag köpte en micro som uppenbarligen hade varit uppackad tidigare. Det satt fortfarande kvar en fraktsedel med någon annans namn på kartongen så jag åkte tillbaka för att byta den mot en som var oöppnad och det gick utan tjafs i alla fall.

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

Exakt hur alla butiker gör eftersom vi har så fina regler om returer.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Okt 2004

Elgiganten har ja haft så inåt helvete problem med, köpte tv kom hem och märkte direkt att det var en returnerad... visade sig att glaset över displayen även var trasigt... köpte en imac, dog efter 1 dag osv osv osv. Jag köper aldrig nånting där om jag inte är så illa tvungen.

Samt att det har gjort mig uppmärksammare när jag köper nya saker och jag kollar så det inte är nå returnerat skit.

Citera om du vill ha svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

Varit med om liknande hos Elgiganten när man får hem hårddiskar som snurrat i flera hundra timmar, och som dessutom har gammal personlig data på sig.
En extern hårddisk jag köpte hade till och med den förra kunden öppnat upp och bytt ut den interna 3TB-disken till en 500GB-disk istället, sen lämnat tillbaka och Elgiganten sålde den som ny.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Inge problem att handla från elgiganten.

Är ju bara att kolla att innan man plockar på sig/får varan att kolla vid kassan att den är orörd.

Alla kedjor med öppet köp gör ju så här....

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 16GB 3200MHz, Corsair CX750M, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, GTX1080 Strix
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av markus9090:

Sagt och gjort så anländer jag till Elgiganten och tar en nummerlapp och väntar på min tur, då hör jag när kunden framför mig ska hämta ut (vad han tror) är en ny tv, jag ser direkt att kartongen ser sliten ut och det sitter en svart elgiganten-tejp runt den.
Men killen i kassan är snabb och förklarar "-jo du ser tejpen här det betyder att tv:n har varit inne på kalibrering, något som vi normalt tar 995 kr för, men eftersom detta var sista exet så bjuder jag på detta"

Fast om en kund köper sista exemplaret så är det inte så konstigt?
De har även lappar som är svarta där det står optimerad och uppdaterad, vilket betyder kalibrering. Så den "svarta tejpen" är som säljaren sa, att den har kalibrerats..

Sen att du fick ett fraktskadat skåp är inte kul, men det kan du få från överallt, om du inte såg att den var skadad innan du la den i bilen så ser nog inte de på Elgiganten det häller. Tänk efter innan du gapar

|CPU: I5 4690K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 970 Strix / 290X Matrix | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 | SSD: Crucial BX100 250GB / Samsung 850 PRO 512GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

10721a"]
Att dom gör så, har nog varit känt ett bra tag. Personligen köper jag inte på ställen där det finns öppet köp på hårdvaror av just denna anledning. Enda jag handlar där är enklare varor som kablar eller dylikt. Köper jag något påkostat så handlar jag på ställen där öppet köp inte gäller ^^
[/quote]

Några tips på affärer som har "bättre" återköpspolicy?

MvH

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011

Snacka om att ha lat personal när de inte ens kontrollerar returerade produkter.

Extremister hugger alltid på dåligt bete. Man ska värna om sina nära och kära. Det är bara demoner som föraktar sina meningsmotståndare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Zyzlite:

Fast om en kund köper sista exemplaret så är det inte så konstigt?
De har även lappar som är svarta där det står optimerad och uppdaterad, vilket betyder kalibrering. Så den "svarta tejpen" är som säljaren sa, att den har kalibrerats..

Sen att du fick ett fraktskadat skåp är inte kul, men det kan du få från överallt, om du inte såg att den var skadad innan du la den i bilen så ser nog inte de på Elgiganten det häller. Tänk efter innan du gapar

Kan mycket väl varit så att tv:n var optimerad, men det är ju ett evigt gnäll om att elektronikkedjorna har så dåliga marginaler, så jag har svårt att se varför de släpper iväg en tv som egentligen skulle ha kostat 995 kr mer, än att bara säga att den
är tyvärr slut, men jag kan rekommendera denna istället?

Sen att mitt kylskåp var fraktskadat köper jag, MEN nån har öppnat kartongen och sedan packat tillbaka allt och lämnat in den igen, det var utom tvivel att den varit öppnad innan mig!

Men som sagt alla får göra sin egen bedömning och jag beskriver bara hur jag upplevde allt:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Nov 2011

10721a:
Köper du i någon liten privat butik utan nätbutik då eller? Annars är det svårt!

|CPU: I5 4690K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 970 Strix / 290X Matrix | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 | SSD: Crucial BX100 250GB / Samsung 850 PRO 512GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Jan 2012

Fult att ljuga för konsumenterna om kalibrering bland annat, men samtidigt så har de ju så pass schyssta öppet köp-regler så att man själv kan göra samma sak.

Ärligt talat, Sverige har rent utav extrema regler vad gäller öppet köp och sånt vad gäller i alla fall webbhandel och jag tror inte riktigt att en genomsnittlig konsument förstår hur mycket det skulle kosta för butikerna att köpa tillbaka använda grejer för fullpris och sen sälja det billigare någon annanstans. Det är inte hållbart att göra så, butikerna går extremt mycket i back på det, så på något vis måste de kunna sälja de öppnade produkterna för fullpris.

Man kan inte förvänta sig att man ska få ha full rätt att lämna tillbaka en klart använd produkt men samtidigt begära att nästa produkt man köper ska vara helt oöppnad. Det är inte schysst mot butikerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

@markus9090:

Jag har alltid varit mån om att spara mina kvitton. För om sakerna går sönder så kan jag får den utbytt i framtiden. Min Razer Deathadder hade krånglat i 3 månader. Scrollen levde sitt eget liv och dog stundvis. Jag hittade kvittot efter två och halvt år! Jag hade tre års garanti. Kul tänkte jag. Lönar sig att spara kvitton. Kommer fram till butiken och personalen börjar inspektera produkten. Han säger att scrollen har gått sönder fysiskt, eller av slitage. Jag uppfattar det som att han menar att jag tappat musen eller liknande. Han trycker även mot scrollen sidvis så att den flyttar sig och säger "-scrollen ska inte går att flytta på detta viset, du kan höra hur det klickar" Jag svarar "att om han öppnar en ny Deathadder så kommer den upvisa samma sak" Han svarar "Men det spelar ingel roll, för Razer kommer aldrig godkänna den returen ändå"

Det kan jag ändå förstå, men han påstår att problemet är orsakat av slitage, det gör mig lite irriterad. Musen kostar ändå 700:-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Ninjaflipp:

Fult att ljuga för konsumenterna om kalibrering bland annat, men samtidigt så har de ju så pass schyssta öppet köp-regler så att man själv kan göra samma sak.

Ärligt talat, Sverige har rent utav extrema regler vad gäller öppet köp och sånt vad gäller i alla fall webbhandel och jag tror inte riktigt att en genomsnittlig konsument förstår hur mycket det skulle kosta för butikerna att köpa tillbaka använda grejer för fullpris och sen sälja det billigare någon annanstans. Det är inte hållbart att göra så, butikerna går extremt mycket i back på det, så på något vis måste de kunna sälja de öppnade produkterna för fullpris.

Man kan inte förvänta sig att man ska få ha full rätt att lämna tillbaka en klart använd produkt men samtidigt begära att nästa produkt man köper ska vara helt oöppnad. Det är inte schysst mot butikerna.

Absolut så skulle de ju inte gå att bara slänga återköpta varor, skulle inte vara hållbart på fler sätt än bara butikens överlevnad.

Däremot så skulle de kunna vara med öppna med att vissa varor är återköp, en lite klisterlapp eller liknande och erbjuda nån månads längre garanti eller nått på de varor.
Eller helt enkelt sälja som fyndvaror, som IKEA gör tex.

Men det som stör mig är att de verkar inte ha nån koll överhuvudtaget vad de säljer, samt uppmanar sina kunder att använda varan och komma tillbaka med den strax innan återköpstiden går ut.

edit: vet inte om kalibrering var gjord eller inte, men mitt intryck av hur kartongen såg ut samt att säljaren var lite FÖR snabb med att påpeka och skryta, så fick jag känslan av att det var nått lurt.

MvH

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av markus9090:

Några tips på affärer som har "bättre" återköpspolicy?

MvH

Beror lite på vad det gäller för typ av produkter men Webhallen tar inte tillbaka öppnade förpackningar och ej heller Media Markt sist jag handlade där. Det gäller naturligtvis endast i fysiska butiker eftersom man enligt lag har 14 dagars ångerrätt vid distanshandel.

Define C | MSI B450 PRO Carbon AC | AMD 3700X | Noctua NH-U14S | 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | Corsair RM750x | 970 EVO+ 1TB NVMe | EVGA 2080 XC Ultra | Samsung U32J590 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av ågren:

Beror lite på vad det gäller för typ av produkter men Webhallen tar inte tillbaka öppnade förpackningar och ej heller Media Markt sist jag handlade där. Det gäller naturligtvis endast i fysiska butiker eftersom man enligt lag har 14 dagars ångerrätt vid distanshandel.

okej:) hur som helst hoppas jag att denna tråd får nån att kolla lite noggrannare nästa gång man köper en "ny" vara, vet att min syn har förändrats iallafall:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av markus9090:

Några tips på affärer som har "bättre" återköpspolicy?

MvH

har inte haft problem med elgiganten än så länge men media markt dom ljuger till 100% om allt bara dom kan sälja skiten till en.
jag var riktigt usel på datorer ett par år sen så bestämde mig för jag ska köpa en färdigbyggd, går till media markt hittar en jag ville ha går till nån försäljare och frågar vart den är någonstans han skickar på mig en dator och en skärm som "var väldigt bra" för det första var det helt fel dator när jag kom hem men orkade inte byta den funkar ändå men skärmen.. man kunde för fan se varenda jävla pixel i skärmen de va det värsta jag varit med om.. och dessutom packade han på mig en hdmi kabel för 100kr som jag inte behövde..
man lär sig av sina misstag antar jag (har lärt mig mycket sedan dess) nästa gång köper jag dator och bygger skiten själv och köper en riktigt bra skärm -.- TL:DR köper aldrig någonting från elgiganten eller media markt igen och tycker inte någon annan ska göra det heller. hoppas dom går i konkurs.

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Å andra sidan är det många konsumenter som fular sig med internetköp också, köper och packar upp och använder och utnyttjar ångerrätten på internet till max när det gått två veckor. Har viss förståelse för de stora kedjornas agerande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Jag kommer heller aldrig handla av Elgiganten igen, men det är pga deras "verkstad".
Sladden på min Apple magsafe-laddare sprack, vilket är ett välkänt fel som Apple dessutom blivit stämda för i USA. Där byter de ut laddarna utan kostnad.
Vad gjorde Elgigantens verkstad? Jo de hävdade att en hund tuggat på sladden(jag har inga husdjur), och krävde 250kr i "undersökningsavgift".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Jag vet inte vad det är med mig, men jag finner det intressant att läsa om folks erfarenheter kring ämnet.

Jag själv undersöker kartongen noga så den ser ny ut och plomberingar kvar (om det finns, typ klisterlappar).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009

Det är fult att människor utnyttjar återköps garantin och så.. Men bara för 1 människa är "smustig" betyder det inte att en annan "ärlig" människa ska få betala för det..

Butiken ska ju ha ett ansvar.. Dem ska kontrollera varorna som kommer tillbaka, och dessa varor ska i stort sätt vara oanvända. Jag vet att NetOnNet i Slagsta har gjort sånt här mot mig.

Då jag är ärlig men det vet inte alla andra, inte ni som läser detta inlägg nu.

Hade en datormus som slutade funka, ca 10mån gammal och hade 2 mån kvar på garantin.
Åkte till deras Lagershop i Slagsta, tog en kölapp för att helt enkelt lämna den på lagning eller vad dem nu gör med möss.

Min tur, jag går fram o säger att jag har problem med datormusen och att den helt enkelt slutar svara och att jag måste om-ansluta den hela tiden.

Personalen säger då, "Ok, då fixar jag kvittot så går du o tar en ny?"
"Jaha, så ni skickar inte iväg den eller något?"
"Nej".

Han öppnade inte ens kartongen o såg om något ens låg i.. Helt paff..
Jag kanske fuska? Jag kanske lämna tillbaka den för att få en ny innan garantin är slut? Vad som helst, kanske lämna tillbaka den med en sten i kartongen och plockade ut en ny mus så nu har jag 2?

Hur dumma får folk vara? Jag fattar helt ärligt inte hur såna människor kan få jobb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Nov 2011

@taliz:
Haha. Det är Elgiganten som bestämt det och inte verkstaden då?

|CPU: I5 4690K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 970 Strix / 290X Matrix | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 | SSD: Crucial BX100 250GB / Samsung 850 PRO 512GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sektor 001
Registrerad
Aug 2003

om nu tanken var att ändå lämna tillbaka det, vad spelade en extra begagnatrunda för roll? i just det här fallet alltså.

får även rapportera en positivt säljsnackare från Elgiganten förra veckan, en pappa (antar jag) tänkte köpa ny lap till dotter pga det vanliga "slitaget" från Windows och säljaren försökte med enormt tålamod och föredömlig pedagogik förklara att det inte var helt ute med den.

lönlöst dock för tilläggas. Microsoft och alla datortillverkare måste verkligen vara tacksamma för att majoriteten av planetens invånare är helt tappade framför kapitalismens vagnar.

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ort
Registrerad
Feb 2012

Beror väl lite på vad det är för kedja, men i de fallen produkten har varit öppnat förut brukar det stå och ibland en liten peng i avdrag (det jag har sett i alla fall).

Dock tycker jag det även är surt som kund att vara arg att kartongen har varit öppnat OM det nu är så att produkten som sådan är helt felfri, det är ju så att man kar ångerrätt vid internet köp på 2 veckor och blir ju därför en del produkter som skickas tillbaka när kunder inte är nöjda.

Har själv t.ex. skickat tillbaka två par hörlurar och en mus då jag inte gillade komforten speciellt mycket, dock brukar jag vara extra försiktig när jag öppnar förpackning då jag vet att jag har fått skicka tillbaka saker förut (vissa kartongen är dock gjorda på ett sådant sätt så att de bara kan öppnas en gång för klister fäste m.fl).

-

Låter ju inte nödvändigtvis som att Elgiganten har handlat helt rätt här (av det jag får ut av TS) men är fortfarande försåtligt att de återpackar saker och säljer de som nya, då de i de flesta fallen är precis som nya.

Kalas