Kanter som skimmrar i spel.

Permalänk
Medlem

Kanter som skimmrar i spel.

Hej! Jag har ett stort problem. När jag spelar spel så skimmrar kanter och ytor i spelen och det ser riktigt hemskt ut. Det är i alla spel och även när jag tittar på tex youtube eller twitch. Har bytt grafik kort från 670 till 970 testat olika os och försökt hitta en lösning på nätet. Har testat alla olika varianter av aa fxaa smaa osv.... Inget fungerar. Hjälp!!!

Visa signatur

msi Z370 pro, i5 9600 @5.0, MSI rtx 2070, Samsung evo 750 series 250 gb, 16gb 2600mhz ram trident Z Rgb, Corsair GS 600w, Monitor: Asus PG278Q (g-sync, 1ms, 144hz, 1440p)

Permalänk
Avstängd

Installera senaste BIOS till ditt moderkort.

MVH

Permalänk
Medlem

@RaBlack: Hej. Testade detta utan framgång

Mina specs är:
Moderkort: ASUS P8H61-MX R2.0
CPU: i5 3570 @3,8
GPU: MSI gtx 970
Ram: 8gb Patriot
PSU: Corsair GS 600w

Visa signatur

msi Z370 pro, i5 9600 @5.0, MSI rtx 2070, Samsung evo 750 series 250 gb, 16gb 2600mhz ram trident Z Rgb, Corsair GS 600w, Monitor: Asus PG278Q (g-sync, 1ms, 144hz, 1440p)

Permalänk
Medlem

Det är så oerhört fult och det verkar inte finnas någon lösning.

Visa signatur

msi Z370 pro, i5 9600 @5.0, MSI rtx 2070, Samsung evo 750 series 250 gb, 16gb 2600mhz ram trident Z Rgb, Corsair GS 600w, Monitor: Asus PG278Q (g-sync, 1ms, 144hz, 1440p)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Llewelyn:

Det är så oerhört fult och det verkar inte finnas någon lösning.

Kollat med ny kabel till graffet? Vad kör du med för koppling där?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kollat med ny kabel till graffet? Vad kör du med för koppling där?

2 st 6 pin. Får kolla med ett annat nätagg för kablarna sitter fast innuti agget.

Visa signatur

msi Z370 pro, i5 9600 @5.0, MSI rtx 2070, Samsung evo 750 series 250 gb, 16gb 2600mhz ram trident Z Rgb, Corsair GS 600w, Monitor: Asus PG278Q (g-sync, 1ms, 144hz, 1440p)

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en helt ny rigg pga detta.

Visa signatur

msi Z370 pro, i5 9600 @5.0, MSI rtx 2070, Samsung evo 750 series 250 gb, 16gb 2600mhz ram trident Z Rgb, Corsair GS 600w, Monitor: Asus PG278Q (g-sync, 1ms, 144hz, 1440p)

Permalänk
Medlem

Kan du beskriva "skimrar" lite mera eller om det går att ta en bild/film på problemet med kamera och lägga upp?

Låter som det skulle kunna vara tex overdrive på bildskärmen som spökar, men antar att det inte är det om du nu enbart bytt grafikkort och inte skärm samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Kan du beskriva "skimrar" lite mera eller om det går att ta en bild/film på problemet med kamera och lägga upp?

Låter som det skulle kunna vara tex overdrive på bildskärmen som spökar, men antar att det inte är det om du nu enbart bytt grafikkort och inte skärm samtidigt.

Detta klipp förklara det bra. Som det är vid bryggan i detta klipp (Gta V) är det hela tiden i tex skyrim och witcher 3. Speciellt gräset och stängsel och liknande ytor och kanter är värst, men även vapen som glänser och sådant.

https://www.youtube.com/watch?v=Dg08ZBOKOWw

Visa signatur

msi Z370 pro, i5 9600 @5.0, MSI rtx 2070, Samsung evo 750 series 250 gb, 16gb 2600mhz ram trident Z Rgb, Corsair GS 600w, Monitor: Asus PG278Q (g-sync, 1ms, 144hz, 1440p)

Permalänk
Medlem

@Llewelyn:
Hmm, jag ser inget skumt eller ovanligt i det klippet, men om du får samma problem när du tittar på videos när andra spelar som när du själv spelar då verkar det som att att antingen gör din skärm något ondskefullt med bilden eller så är du helt enkelt väldigt känslig mot aliasing.

Om det nu är skärmen så testa att stänga av typ overdrive, sharpening och liknande om det finns i skärmens settings, om det är dina ögon så försök att forcea på olika slag av anti-aliasing och/eller dsr och se om det gör att det känns bättre.

edit: du kör inte skärmen i non-native upplösning så det blir någon skum skalning av bilden inblandad?

Permalänk
Medlem

Menar du att det är t.ex telefonlinjer och dylikt samt kanter i GTA V som ser ut att ha en outline som är helt kantig och förjävlig? Jag hade samma problem, jag gjorde så att jag använde grafikinställningen som scalar högre upplösning (har jag för mig att den gör, inte spelat på länge), men det tar mycket prestanda för det, har för mig att nivåerna som fanns på den inställningen var typ 1.25, 2.15, etc etc, finns under advanced options om jag inte minns fel.

Dock vet jag inte vad som orsakar detta problem, hade det varit nätagget som några av kommentarerna på Youtube föreslås så är det ju konstigt om man kommer ifrån problemet genom att dra upp en inställning som pressar grafikkortet ännu mer.

Permalänk
Hedersmedlem

Har jag förstått det rätt så är det anti aliasing (AA) du vill använda. Eller en mer högupplöst skärm. Det skulle minska de grafiska grejerna du finner irriterande.
Kort kort genomgång:
https://www.youtube.com/watch?v=FR6xYFTNDAA

Här kan du se lite olika anti aliasing-alternativ som använts i GTA V (finns flera olika tekniker med rätt krystade tekniska förkortningar för AA):
https://www.youtube.com/watch?v=1fn0AjdTvqg

Värt att nämna är att både en mer högupplöst skärm och AA kräver mer beräkningskraft. Vad har du för upplösning på skärmen idag och vilken upplösning används i spelen du spelar?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Menar du att det är t.ex telefonlinjer och dylikt samt kanter i GTA V som ser ut att ha en outline som är helt kantig och förjävlig? Jag hade samma problem, jag gjorde så att jag använde grafikinställningen som scalar högre upplösning (har jag för mig att den gör, inte spelat på länge), men det tar mycket prestanda för det, har för mig att nivåerna som fanns på den inställningen var typ 1.25, 2.15, etc etc, finns under advanced options om jag inte minns fel.

Dock vet jag inte vad som orsakar detta problem, hade det varit nätagget som några av kommentarerna på Youtube föreslås så är det ju konstigt om man kommer ifrån problemet genom att dra upp en inställning som pressar grafikkortet ännu mer.

Tack för feedback men DSR har jag provat utan framgång. Jag själv lirar ej Gta men klippet visar det problem jag upplever i alla spel och även youtube och twitch videos.

Visa signatur

msi Z370 pro, i5 9600 @5.0, MSI rtx 2070, Samsung evo 750 series 250 gb, 16gb 2600mhz ram trident Z Rgb, Corsair GS 600w, Monitor: Asus PG278Q (g-sync, 1ms, 144hz, 1440p)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har jag förstått det rätt så är det anti aliasing (AA) du vill använda. Eller en mer högupplöst skärm. Det skulle minska de grafiska grejerna du finner irriterande.
Kort kort genomgång:
https://www.youtube.com/watch?v=FR6xYFTNDAA

Här kan du se lite olika anti aliasing-alternativ som använts i GTA V (finns flera olika tekniker med rätt krystade tekniska förkortningar för AA):
https://www.youtube.com/watch?v=1fn0AjdTvqg

Värt att nämna är att både en mer högupplöst skärm och AA kräver mer beräkningskraft. Vad har du för upplösning på skärmen idag och vilken upplösning används i spelen du spelar?

Tack för svar men jag har testat de flesta sorters aa utan framgång. Det hjälper lite men knappt märkbart. Jag spelar för närvarande i 1080p och min skärm är 1080p 60hz. Värt att tillägga är att jag ser detta i alla spel och till och med i videos på tex youtube.

Skimmrandet syns som mest när jag rör mig i spelet. Saker som träd och vatten som rör sig av sig självt skimmrar lite hela tiden men som sagt mest när jag rör mig.

Visa signatur

msi Z370 pro, i5 9600 @5.0, MSI rtx 2070, Samsung evo 750 series 250 gb, 16gb 2600mhz ram trident Z Rgb, Corsair GS 600w, Monitor: Asus PG278Q (g-sync, 1ms, 144hz, 1440p)

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm?

Felinställd "blur reduction" kan upplevas som lätt skimmer i vissa fall.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Llewelyn:

Tack för svar men jag har testat de flesta sorters aa utan framgång. Det hjälper lite men knappt märkbart. Jag spelar för närvarande i 1080p och min skärm är 1080p 60hz. Värt att tillägga är att jag ser detta i alla spel och till och med i videos på tex youtube.

Skimmrandet syns som mest när jag rör mig i spelet. Saker som träd och vatten som rör sig av sig självt skimmrar lite hela tiden men som sagt mest när jag rör mig.

Allright. Jag ser inte några problem eller fel med ditt videoexempel så jag antog att du tyckte illa om vanlig aliasing som uppstår i alla spel utan kantutjämning. Men så var kanske inte fallet?
Var det problem för dig i alla AAexempel i GTAvideon jag postade också?

Kan det vara fel på skärm eller skärmkabel kanske? Testa att koppla en TVskärm till datorn och se om felet är kvar. Kolla om sammma fel uppstår på helt andra datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara moderkortets BIOS som strular med det nyare grafikkortet då?

EDIT: Såg nu att du redan hade testat nya BIOS, sorry!

Permalänk
Medlem

Om det är det jag tror det är, det finns inte mycket du kan göra utöver att labba med olika AA inställningar till du hittar en du kan leva med.
Utöver AA kan du testa att stänga av "view bob" då det är rörelse i "pawn camera"(vad heter det på svenska tro) som tydliggör fenomenet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Llewelyn:

2 st 6 pin. Får kolla med ett annat nätagg för kablarna sitter fast innuti agget.

Förlåt att jag inte var tydlig med vad jag menade, för jag menade med vilken skärmkabel du använder/har, att denna kanske är keff eller inte glappar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Förlåt att jag inte var tydlig med vad jag menade, för jag menade med vilken skärmkabel du använder/har, att denna kanske är keff eller inte glappar?

Hehe ok. Dvi-i. Har testat med hdmi till tv då min benq gw2760 saknar hdmi. På tv var det samma fenomen.

Visa signatur

msi Z370 pro, i5 9600 @5.0, MSI rtx 2070, Samsung evo 750 series 250 gb, 16gb 2600mhz ram trident Z Rgb, Corsair GS 600w, Monitor: Asus PG278Q (g-sync, 1ms, 144hz, 1440p)

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Om det är det jag tror det är, det finns inte mycket du kan göra utöver att labba med olika AA inställningar till du hittar en du kan leva med.
Utöver AA kan du testa att stänga av "view bob" då det är rörelse i "pawn camera"(vad heter det på svenska tro) som tydliggör fenomenet.

Vet inte vad view bob och pawn camera är men ska kolla upp det och återkommer när jag testat.

Visa signatur

msi Z370 pro, i5 9600 @5.0, MSI rtx 2070, Samsung evo 750 series 250 gb, 16gb 2600mhz ram trident Z Rgb, Corsair GS 600w, Monitor: Asus PG278Q (g-sync, 1ms, 144hz, 1440p)

Permalänk
Medlem

Antar att jag får leva med till jag skaffar ny rigg

Visa signatur

msi Z370 pro, i5 9600 @5.0, MSI rtx 2070, Samsung evo 750 series 250 gb, 16gb 2600mhz ram trident Z Rgb, Corsair GS 600w, Monitor: Asus PG278Q (g-sync, 1ms, 144hz, 1440p)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llewelyn:

Antar att jag får leva med till jag skaffar ny rigg

En ny rigg gör nog ingen större skillnad då det är tekniska problem/begränsningar som ligger bakom.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

En ny rigg gör nog ingen större skillnad då det är tekniska problem/begränsningar som ligger bakom.

Du menar att problemet finns överallt? På alla datorer?

Visa signatur

msi Z370 pro, i5 9600 @5.0, MSI rtx 2070, Samsung evo 750 series 250 gb, 16gb 2600mhz ram trident Z Rgb, Corsair GS 600w, Monitor: Asus PG278Q (g-sync, 1ms, 144hz, 1440p)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llewelyn:

Du menar att problemet finns överallt? På alla datorer?

Om du googlar lite på aliasing/anti-aliasing i spel så kommer du hitta ett gäng förklaringar, och om det nu faktiskt är just aliasing du stör dig på, och olika sorter av anti-aliasing inte hjälper, så är det inte så mycket att göra.
Möjligtvis att skaffa något sjukt bra grafikkort och spela i 4k upplösning på typ en 24" skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Om du googlar lite på aliasing/anti-aliasing i spel så kommer du hitta ett gäng förklaringar, och om det nu faktiskt är just aliasing du stör dig på, och olika sorter av anti-aliasing inte hjälper, så är det inte så mycket att göra.
Möjligtvis att skaffa något sjukt bra grafikkort och spela i 4k upplösning på typ en 24" skärm.

Så du menar att jag behöver 980 ti i sli för att bli av med detta förjävligt fula fenomen som vad jag har läst och upplevt själv inte kan förbättras avsevärt med AA av alla de slag. Har visat det för folk här hemma. Både polare som kan lite och tex min sambo som är minder kunnig kring området. Det upplever samma sak och att det är fult. Har 2 olika aa för att få skyrim spelbart. Det mjukar upp saker så mycket att spelet ser lågupplöst ut och skimmrandet är kvar under den "mjuka hinnan".

Visa signatur

msi Z370 pro, i5 9600 @5.0, MSI rtx 2070, Samsung evo 750 series 250 gb, 16gb 2600mhz ram trident Z Rgb, Corsair GS 600w, Monitor: Asus PG278Q (g-sync, 1ms, 144hz, 1440p)

Permalänk
Medlem

Något verkar galet, har du provat din skärm på en annan dator för att se om det är skärmen som är felet?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Något verkar galet, har du provat din skärm på en annan dator för att se om det är skärmen som är felet?

Har testat datorn i tv med hdmi och problemet är kvar så det är något i datorn. Kan tillägga att jag hade ett 670 med problemet och det följde med till mitt nya 970. Så det är nog något annant än grafikkortet. Har testat gamla drivrutiner och olika bios till moderkortet. Dsr har jag provat olika variationer. Sliter mitt hår...

Visa signatur

msi Z370 pro, i5 9600 @5.0, MSI rtx 2070, Samsung evo 750 series 250 gb, 16gb 2600mhz ram trident Z Rgb, Corsair GS 600w, Monitor: Asus PG278Q (g-sync, 1ms, 144hz, 1440p)

Permalänk
Avstängd

Det du ser i många av dagens spel är inte ett problem egentligen... Det är så spelen designas idag, inte alla men många. Spel där de lägger till ex. dimma istället för att rendera fram objekt långt borta skarpt får spelet att se snyggare ut för vissa, inte för andra. Om du är känslig för sådant kanske du kan dra ner vissa inställningar i spelen så att inte objekt renderas långt borta. Tyvärr så är dagens spel och deras 3d motorer gjorda på detta sätt. Nvidia har försökt få bort sådant med hjälp av olika AA metoder eller filter. Ett av de senaste metoderna är TXAA men de löser inte att 3d objekt ploppar upp bara och att andra objekt skimmrar m.m. utan ser bara till att skärpan på smala ränder ser bättre ut via pixlar som flyter ut i bilden. Det sätt spel görs idag är tyvärr på detta vis då de använder sig utav färdiga 3d motorer. Mitt tips till dig är att du kan prova dig fram med lägre inställningar i de spel du spelar. I vissa fall t.ex spelet Skyrim så finns det MOD's som ordnar upp sådant eller att du själv korrigerar om spelets config fil (x.cfg) för olika grafik uppsättningar. Jag har lyckats undkomma vissa störande saker jag stört mig på i vissa spel men idag orkar jag inte anpassa spelet efter min känslighet och istället anpassar jag mig efter hur spelet är designat från början. Förr hade jag mer tid till sådant så nästan alla spel satt man där och ändrade på i config filerna.

Försök njuta av spelets helhet istället för att störa dig på grafiken, dagens spelproducenter lägger inte mycket tid på sådant för spelen säljs ändå. Många som satsar på att tänka igenom hur de kringgår flickering m.m. hinner inte få spelen klara utan släpper dem men då med brist på annat... ej grafiken utan att spelet kanske är kort och har en dålig historia o.s.v.

MVH

Här kan du läsa lite mer om t.ex. AA
https://www.beyond3d.com/content/articles/122/1

Ett exempel på en av många som känner likadant och som provat allt:

Flickering/Shimmering Edges on All Games Please Help Me

Alright, here it goes. I have been pulling my hair out over this issue, so any help here would be MUCH appreciated.

The issue is: in all my games; minecraft, skyrim, L4D, Dishonored, NBA 2k, (even youtube videos of gameplay) the edges of textures (in the distance) flicker and sort of crawl as the camera moves. It happens more to thin textures like ropes, rails, fences, etc... especially if theres a light source. It is really distracting and was NEVER there before. Again, my computer was looking great and out of no where this issue arose.

I have tried the following:
1. I tested 4 different graphics cards both amd and nvidia all with the same issue.
2. No amount of AA or AF or TRAA helps. It does its job because up close textures look amazing but distant textures still shimmer badly.
3. I tried re-positioning the graphics card 4 or 5 times. And tried putting it in different slots.
4. I tried the latest version of the nvidia driver, using driver sweeper and have the same issue. I have also tried older versions of the driver as well.
5. I checked all my hardware, there's enough power getting to everything, my cpu is running cool and smooth, even my games run amazingly well except for this issue.
6. I have tried 3 different monitors and different dvi/avg cables. Still persists.
7. I have updated the BIOS to its latest version. No help.

Nothing is OC at the moment.

I have honestly tried everything i can think of except re installing windows and/or trying to figure out what piece of hardware might be causing this. If anyone can help me out it would be much much appreciated. Thanks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llewelyn:

Har testat datorn i tv med hdmi och problemet är kvar så det är något i datorn. Kan tillägga att jag hade ett 670 med problemet och det följde med till mitt nya 970. Så det är nog något annant än grafikkortet. Har testat gamla drivrutiner och olika bios till moderkortet. Dsr har jag provat olika variationer. Sliter mitt hår...

Ser att du har en 27" skärm med 1080p. Jag har också det och då syns Aliasing runt kanter mer än på en mindre skärm i samma upplösning. Tyvärr är det inget man kan göra något åt förutom att trycka på så mycket Anti-Aliasing som möjligt.
En annan fundering, vad har du för AMA (advanced motion accelerator) inställningar på skärmen? High brukar funka bäst på de flesta VA skärmar och från BenQ.
Tyvärr så lider VA skärmar av ghosting, men det syns mest bara vid mörka/gråa ytor, och inget som jag själv märkt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken