Rykte: Nintendo NX får x86-processor och stöd för appar på smarta enheter

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Nintendo NX får x86-processor och stöd för appar på smarta enheter

Nintendos efterträdare till Wii U omgärdas av en mängd olika rykten. Det senaste skvallrar om en x86-baserad systemkrets och samspel med appar på smarta enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får hoppas onlinedelen skuttar in i 2000-talet bara

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Som en gammal nintendo älskare trots att jag inte ägt något wii så hoppas jag verkligen att nintendo kan göra en comeback med NX. Har höga förväntningar. Undrar om dom har några VR ambitioner

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Inaktiv

Intressant denna ser jag fram emot. Helst skulle jag dock vilja att Nintendo la ner sin hårdvaruplattform och gjort multiplattform, så att man kunde spela Zelda, mario etc på alla konsoler.

Nå det blir nog att köpa en Nintendo NX senare, i princip enbart för spelen ovanför.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Intressant denna ser jag fram emot. Helst skulle jag dock vilja att Nintendo la ner sin hårdvaruplattform och gjort multiplattform, så att man kunde spela Zelda, mario etc på alla konsoler.

Nå det blir nog att köpa en Nintendo NX senare, i princip enbart för spelen ovanför.

Finns ju PC, man kan lira alla Nintendo, även WIIU snart, tack vare DX12 och Vulcan kan man spela WIIU på datorn.

Men såklart vill man ju stödja de genom att köpa deras produkter i hopp att de levererar och inte ger ut en massa remastered hela tiden.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem

Ny konsol men samma spel

* Mario rädda prinsessa Peach från Bowser

* Link rädda prinsessa Zelda från Ganon

* Samla Pokémonmonster och slås med alla och envar

Permalänk
Inaktiv

Man blir fett taggad!
Min PC gjorde ett bra jobb med alla titlarna och Wii U kompletterande min spelupplevelse. Det fanns för få bra exklusiva titlar till xBox och PS4 för att köpa dem.

Permalänk
Medlem

Kommer knappast bli VR för nintendo. Bara allt de fick ta emot när 3DS kom med sin 3D funktion, hur den skulle slita på barns ögon.. VR lär knappast vara hälsosamt för barns ögon det heller.

Ser fram emot nintendos kommande, verkar ske en hel del förändringar i företaget och de satsar stora belopp på utveckling, hörde en siffra på 500miljoner US förra året.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Kommer knappast bli VR för nintendo. Bara allt de fick ta emot när 3DS kom med sin 3D funktion, hur den skulle slita på barns ögon.. VR lär knappast vara hälsosamt för barns ögon det heller.

Sen finns det ju den tekniska aspekten också, där jag tror Nintendo ligger allt för långt efter hårdvarumässigt.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Hahahaha... läste rubriken och tänkte "ok, det enda som saknas nu är något tjafs med måååålnet", och givetvis var det något sådant också. Buzz-bollox 100%.

Antar att de kommer köra 100% AMD som de andra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Ny konsol men samma spel

* Mario rädda prinsessa Peach från Bowser

* Link rädda prinsessa Zelda från Ganon

* Samla Pokémonmonster och slås med alla och envar

Och det gör mig absolut ingenting för samtliga spel i de spelserierna är fantastiska allihopa. Särskilt Zelda och Mario.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Ny konsol men samma spel

* Mario rädda prinsessa Peach från Bowser

* Link rädda prinsessa Zelda från Ganon

* Samla Pokémonmonster och slås med alla och envar

Glöm inte Monolithsoft. Skapare av superba RPGs så som Xenoblade Chronicles X

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Så Nintendo går all-in AMD? AMD-grafikkort och processor.

Permalänk
Skrivet av Cocosoft:

Så Nintendo går all-in AMD? AMD-grafikkort och processor.

Står bara att grafikdelen är AMD, processorn är PowerPC baserad.

Permalänk
Skrivet av FlippsyFlipp:

Står bara att grafikdelen är AMD, processorn är PowerPC baserad.

Tror du misstolka texten där, WiiU hade PPC, Den nya kommer med stor sannolikhet bli X86 som dom andra. AMD har ju redan en utvecklad krets som antagligen är rätt billig att tillverka numera!

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@FlippsyFlipp: Ryktet säger bara att processorn i NX ska vara x86-baserad, inte vilken tillverkaren ska vara. Men med tanke på att AMD tillverkar en integrerad x86-lösning med egen grafikdel åt både Sony och Microsoft är det ingen högoddsare att de även gör kretsuppsättningen åt Nintendo om ryktet visar sig stämma.

Den stora frågan är väl om det blir en tillputsad variant av processorkärnorna och grafikdelen som sitter i PS4/Xbox One eller om Nintendo hinner få åtkomst till uppdaterade komponenter. Om NX släpps i år som det spekuleras i lär det inte bli några Zen-kärnor i processordelen. Polaris-baserad grafikdel lär väl däremot vara möjligt beroende på hur sent den kommer, och hur nära den beryktade PS4K den kommer.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Tror du misstolka texten där, WiiU hade PPC, Den nya kommer med stor sannolikhet bli X86 som dom andra. AMD har ju redan en utvecklad krets som antagligen är rätt billig att tillverka numera!

Skrivet av loevet:

@FlippsyFlipp: Ryktet säger bara att processorn i NX ska vara x86-baserad, inte vilken tillverkaren ska vara. Men med tanke på att AMD tillverkar en integrerad x86-lösning med egen grafikdel åt både Sony och Microsoft är det ingen högoddsare att de även gör kretsuppsättningen åt Nintendo om ryktet visar sig stämma.

Den stora frågan är väl om det blir en tillputsad variant av processorkärnorna och grafikdelen som sitter i PS4/Xbox One eller om Nintendo hinner få åtkomst till uppdaterade komponenter. Om NX släpps i år som det spekuleras i lär det inte bli några Zen-kärnor i processordelen. Polaris-baserad grafikdel lär väl däremot vara möjligt beroende på hur sent den kommer, och hur nära den beryktade PS4K den kommer.

Sorry, jag som läste för snabbt, det stod ju faktiskt så här: "Wii U använder en PowerPC-baserad processor med grafikkrets från AMD"

Permalänk
Skrivet av affero:

Som en gammal nintendo älskare trots att jag inte ägt något wii så hoppas jag verkligen att nintendo kan göra en comeback med NX. Har höga förväntningar. Undrar om dom har några VR ambitioner

Dom är ju redan ledande med VR, de har ju Virtual Boy

Permalänk

Om de nya varianterna av PS4/Xbone och NX så minskar chansen att de kör med ZEN och Polaris avsevärt. Det är synd då det hade gjort konsolerna avsevärt mer intressanta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av affero:

Som en gammal nintendo älskare trots att jag inte ägt något wii så hoppas jag verkligen att nintendo kan göra en comeback med NX. Har höga förväntningar. Undrar om dom har några VR ambitioner

De ratade VR rätt hårt när PSVR hette morpheus och Oculus/Vive,s datum var osäkert då de ansåg att VR var en allt för osocial upplevelse. Dock ryktas det att de ändrade sig runt då Sony visa upp local multiplayer med PSVR.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av loevet:

@FlippsyFlipp: Ryktet säger bara att processorn i NX ska vara x86-baserad, inte vilken tillverkaren ska vara. Men med tanke på att AMD tillverkar en integrerad x86-lösning med egen grafikdel åt både Sony och Microsoft är det ingen högoddsare att de även gör kretsuppsättningen åt Nintendo om ryktet visar sig stämma.

Den stora frågan är väl om det blir en tillputsad variant av processorkärnorna och grafikdelen som sitter i PS4/Xbox One eller om Nintendo hinner få åtkomst till uppdaterade komponenter. Om NX släpps i år som det spekuleras i lär det inte bli några Zen-kärnor i processordelen. Polaris-baserad grafikdel lär väl däremot vara möjligt beroende på hur sent den kommer, och hur nära den beryktade PS4K den kommer.

Hur seriösa är ryktena om dubblad grafikprestanda i PS 4K? För att det ska gå måste de ju köra Polaris då de inte lär få in en Fiji i ett PS4. Annars har det ju snackats om en mindre uppdatering med 4K Bluray, HDMI 2.0 och stöd för h.265. Antar att de då kan slänga in en funktion för att skala upp till UHD också men en sådan manöver behöver inte påverka spelprestanda direkt vilket inte hade fragmenterat marknaden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Zotamedu: Det är svårt att säga hur seriösa ryktena är om fördubblad grafikprestanda i PS4K, det känns osannolikt att de kör på en Fiji-krets med tanke på dess höga energikonsumtion, men om AMD lyckas flytta över en upphottad Fiji-krets till 14 nanometers tillverkningsprocess är det väl möjligt, om än inte särskilt sannolikt. Om de väljer att köra på Polaris kommer ju frågan om den blir 100% kompatibel med kod som optimerats för den nuvarande PS4 vars grafikkrets inte använder GCN 4.0-kärnor. Sonys och Nintendos kretsuppsättningar kan dock komma att likna varandra en hel del, möjligtvis att Sonys blir något mer kraftfull eftersom kretsarna till NX lär varit under planering längre än PS4K.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Konstigt att de inte kör AMD rakt igenom. Känns som konsol vore perfekt att köra "hybrid crossfire" på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-Hippie:

Ny konsol men samma spel

* Mario rädda prinsessa Peach från Bowser

* Link rädda prinsessa Zelda från Ganon

* Samla Pokémonmonster och slås med alla och envar

Hallå! Spoilers! Varna innan tack!

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Pudeln: Det kan de mycket väl göra, ryktet säger som sagt bara att det är x86-processor, inte vilken tillverkare det är. Eftersom AMD gör kretsuppsättningar med både processordel och grafikdel till PS4 och Xbox One är sannolikheten hög att de gör detsamma till NX.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Nintendo 64 bästa spelkonsolen genom tiderna med urval av mästerverk. Gamecube också en fantastisk konsol men den näst sämsta efter Wii U med fantastiska spel. Och Wii den näst bästa Nintendo konsolen. Varje ny lansering av en Nintendo konsol har alltid visat revolution.
För mig var Wii U en icke revolution och spelen Mario Kart 8, 3D World och Smash Bros var aldrig så stora att hoppa från Mario Kart Wii, Brawl eller Galaxy. Wii U med Gamepad förstörde spel upplevelsen även om den är mysig och trevlig så var Gamepad en onödig grej. Jag har dom största förväntningarna sedan dagen då Wii som förändrade vårt sätt att spela.

Ge mig

Mario Kart NX (Utan gravitation skit tack)
Super Mario Galaxy 3 (Inget fu***** jävla 3D World)
Super Smash Bros (Med en Story och ett äventyr som Brawl hade)

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av anon185723:

Man blir fett taggad!
Min PC gjorde ett bra jobb med alla titlarna och Wii U kompletterande min spelupplevelse. Det fanns för få bra exklusiva titlar till xBox och PS4 för att köpa dem.

Exakt samma här, Pc och Wii U är en perfekt combo i min mening!

Skrivet av Ninjaflipp:

Och det gör mig absolut ingenting för samtliga spel i de spelserierna är fantastiska allihopa. Särskilt Zelda och Mario.

Amen!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Inaktiv

AMD-baserad med både x86-baserad CPU och någon GCN-baserad GPU känns rätt sannorlikt. Det utesluter som sagt inte att CPU är Intel-baserad men det känns som att priset skulle springa iväg. Sedan har AMD tillgång till ARM-licenser vilket innebär att det kanske kan finnas ARM i den också, kanske i den länge omryktade skärmkontrollen.

Får hoppas att både NX presenteras snart men också den nya PS4-modellen det ryktats om ett tag. E3 kanske? Speciellt NX har ju varit känd så pass länge att vi vid det här laget borde fått lite officiell information om vad vi har att vänta oss.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av loevet:

@Zotamedu: Det är svårt att säga hur seriösa ryktena är om fördubblad grafikprestanda i PS4K, det känns osannolikt att de kör på en Fiji-krets med tanke på dess höga energikonsumtion, men om AMD lyckas flytta över en upphottad Fiji-krets till 14 nanometers tillverkningsprocess är det väl möjligt, om än inte särskilt sannolikt. Om de väljer att köra på Polaris kommer ju frågan om den blir 100% kompatibel med kod som optimerats för den nuvarande PS4 vars grafikkrets inte använder GCN 4.0-kärnor. Sonys och Nintendos kretsuppsättningar kan dock komma att likna varandra en hel del, möjligtvis att Sonys blir något mer kraftfull eftersom kretsarna till NX lär varit under planering längre än PS4K.

Jo rent spontant känns ryktet om dubbla prestandan som önsketänkande med tanke på hur marknaden ser ut nu. Tänkte om du hade sett några trovärdiga källor för ryktet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Jo rent spontant känns ryktet om dubbla prestandan som önsketänkande med tanke på hur marknaden ser ut nu. Tänkte om du hade sett några trovärdiga källor för ryktet.

Neogaf-tråden där en person som påstår sig fått information om den nya modellen. Användaren är verifierad hos Neogaf men fortfarande ett rykte såklart: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=1202462

Ett av spelen som nämns, God of War 4, har det läckt lite om också: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?p=200150760#post20...