Permalänk
Medlem

Skillnaden på en router och en AP

Hej!

Vad är det som skiljer en router och en AP åt?

Vad jag förstår så saknar en AP lite funktioner, t.ex. DHCP-server funktionen.

Nu ska jag köpa 3 st APs och sätta på varje våning i mitt hyreshus och jag har kommit fram till att APs är uteslutande dyrare än vad routers är.

Vad kan det bero på och kan jag lika gärna köpa routers och stänga av routing funktionen?

Det känns som jag missat något, routern i huset är en Technicolor från Telia med inbyggt modem. Det kommer att finnas uppemot 30 enheter som ska dela på en stabil ADSL-anslutning på 24Mbit, väggarna är i trä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qot:

Hej!

Vad jag förstår så saknar en AP lite funktioner, t.ex. DHCP

En router är en enhet som dirigerar runt trafik.

En AP sänder ut ett trådlöst nätverk och slussar sedan vidare trafiken till en router.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@qot: Vilka produkter tittar du på?
Visst routrar kan nog vara lite billigare då det säljs många av dem, men du får vad du betalar för.
Vill du ha ett stabilt trådlöst nätverk så är det värt att lägga några kronor på en lite bättre accesspunkt helt enkelt.

Typ en/ett par: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

Sen är ju frågan om du verkligen behöver 3 stycken?
En av dem jag länkade skall klara av över 200 anslutningar samtidigt, och apropå täckning så har vi N300 modellen hemma i ett trevåningshus (sitter på mellanplan) med täckning överallt. Så du kan nog klara dig med 1 eller 2 bara.

Permalänk
Avstängd

AP är dyrare för de är oftast produkter riktade mot företag, routrar med inbyggd AP är främst för hemanvändare och då är priset väldigt viktigt och stabilitet, säkerhet och liknande inte lika högt prioriterat.

Många rekommenderar exempelvis att köra Ubiquitys AP för företag hemma för att de är bra och stabila, men jag tror att det är overkill för de flesta och dagens integrerade routrar har blivit väldigt mycket bättre än vad de var för några år sedan. Till exempel har jag en Asus hemma som kostade kanske 1500 för ett år sedan eller så, och den har varit 100% stabil sedan dess, stöder alla standarder för trådlöst, har beamforming, separata gästnät, bra räckvidd, Gb-portar för trådat nät osv. så jag vet inte vad jag skulle vinna på att köpa en proffsigare AP för sådär 2-3000 och då hade jag ändå fått använda min router som just router liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qot:

Hej!

Vad jag förstår så saknar en AP lite funktioner, t.ex. DHCP-server funktionen.

Nu ska jag köpa 3 st APs och sätta på varje våning i mitt hyreshus och jag har kommit fram till att APs är uteslutande dyrare än vad routers är.

Vad kan det bero på och kan jag lika gärna köpa routers och stänga av routing funktionen?

Det känns som jag missat något, routern i huset är en Technicolor från Telia med inbyggt modem. Det kommer att finnas uppemot 30 enheter som ska dela på en stabil ADSL-anslutning på 24Mbit, väggarna är i trä.

Du kan i princip lika gärna köpa billigare routers (med bra wifi) och gör om dem till acesspunkter genom att stänga av routing, dhcp mm.

Produktionskostnaden är inte högre för en AP (eftersom en router även innehåller en AP) utan det handlar om marknadspris. Det är större prispress på routers.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av madtop:

Du kan i princip lika gärna köpa billigare routers (med bra wifi) och gör om dem till acesspunkter genom att stänga av routing, dhcp mm.

Produktionskostnaden är inte högre för en AP (eftersom en router även innehåller en AP) utan det handlar om marknadspris. Det är större prispress på routers.

Det är inte riktigt så enkelt, prestandan skiljer enormt mellan "hemma allt i ett burkar" och dedikerade enheter, men man kan däremot diskutera om man behöver den prestandan hemma men man behöver inte fundera länge på om de tekniska skillnaderna finns.

Produktionskostnaden för en värre företags AP eller router är väldigt mycket högre och även om de skulle ha masstillverkats i miljonupplagor så hade de varit mycket dyrare, Xirrus har tex accesspunkter med upp till 16 stycken 802.11ac moduler per AP och ger totalt 8,6 Gbit/s i wifihastighet och varje radiomodul har flera riktantenner som pekar år olika håll (48 antenner totalt) och det kan styras på olika sätt för att reglera spridning och räckvidd åt olika håll och den klarar av över 3000 användare samtidigt utan att "bryta ihop"
En sån AP är dyrare att bygga och prestandan är nått helt annat än en "hemmapryl" men ingen lär väl köpa en sån för hemmabruk eftersom det är dumt ekonomiskt sett men den har onekligen mycket bättre prestanda och även om den är dyr per styck så kan den vara kostnadseffektiv på ett ställe där man vill nå många med wifi.
När det gäller routrar så finns det modeller som är så kraftfulla att en kan klara av Google eller hela Kina, en sån belastning kommer inte en hemmarouter att gilla.

En liten billig "ren router" typ Ubiquitis Edgemax klarar att routa Gbit och den minsta kostar ca $ 100, om man har behov av Gbitrouting så finns det knappt nån "hemmarouter" som klarar det och det finns definitivt inget som är så billigt så all företagsutrustning är inte heller dyrare fastän den presterar bättre.
Folk bygger datorer för att routa med pfsense och det är både dyrare i inköp och dyrare i drift än en Edgemax så om man vet med sig att man behöver en router som bara ska routa snabbt och inget annat så kan en Edgemax vara ett jättebra val.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En router används för att skicka trafik mellan olika nätverk, en trådlös AP används för att ansluta enheter till ett nätverk
Dom flesta konsument-routrar innehåller ju dock även en switch/AP

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Jag förstår absolut att en dedikerad AP i den högre prisklassen erbjuder mycket bättre prestanda. Det om fick mig att höja på ögonbrynen var när jag såg att t.ex. D-link hade aps i sitt sortiment som såg ut som en router fast mer avskalad till ett högre pris än en router.

Men enligt er skulle jag kanske klara mig på en välpåkostad AP till varje våning?

Fördelen med flera routers skulle vara att en router per våning kommer också öppna för att lättare ge trådbunden tillgång till internet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av qot:

Jag förstår absolut att en dedikerad AP i den högre prisklassen erbjuder mycket bättre prestanda. Det om fick mig att höja på ögonbrynen var när jag såg att t.ex. D-link hade aps i sitt sortiment som såg ut som en router fast mer avskalad till ett högre pris än en router.

Men enligt er skulle jag kanske klara mig på en välpåkostad AP till varje våning?

Fördelen med flera routers skulle vara att en router per våning kommer också öppna för att lättare ge trådbunden tillgång till internet.

Man bör ha (minst) en AP per våning, speciellt de enklare modellerna sprider dåligt i höjdled, radioutbredningen bli ungefär som en "skiva" från dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.