Permalänk
Medlem

Infällda högtalare i tak?

Hej,

Idag har vi en Sonos Play 1 i köket men i samband med renovering så funderar vi nu på att fälla in högtalare i taket istället. Vad jag förstår så har inte Sonos någon färdig produkt vilket är tråkigt då vi verkligen uppskattar deras ljudkvalité. Har ni något bra förslag på likvärdigt ljud men då för infällning? Troligen bör förstärkaren vara inbyggd eller så ska den vara av mindre slag och det ska även gå att koppla till Sonos på något vis.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kanske är det något i stil med detta som gäller :

2. st Monitor Audio C165-T2
1 st Sonos Connect: Amp

Sen kan man då utöka detta till andra rum men efter som högtalarn är 6 ohm så blir blir antalet begränsat för att få ut effekten.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Idag har vi en Sonos Play 1 i köket men i samband med renovering så funderar vi nu på att fälla in högtalare i taket istället. Vad jag förstår så har inte Sonos någon färdig produkt vilket är tråkigt då vi verkligen uppskattar deras ljudkvalité. Har ni något bra förslag på likvärdigt ljud men då för infällning? Troligen bör förstärkaren vara inbyggd eller så ska den vara av mindre slag och det ska även gå att koppla till Sonos på något vis.

Jag kör sonos connect amp, Förstärkare NUVO NV-D460, 6x Takinfällda högtalare Sonance VP66. Sen har jag bygt små boxar att sätta över högtalarna av mdf skivor, då de sitter i akustikplattor. Funkar bra med sonos systemet och riktigt kraftigt ljud. Om man vill kan man lätt lägga till en eller flera subs, men tycker inte det behövs.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Jag kör sonos connect amp, Förstärkare NUVO NV-D460, 6x Takinfällda högtalare Sonance VP66. Sen har jag bygt en liten box att sätta över högtalarna av mdf skivor, då de sitter i akustikplattor. Funkar bra med sonos systemet och riktigt kraftigt ljud. Om man vill kan man lätt lägga till en eller flera subs, men tycker inte det behövs.

Varför har du en NUVO förstäkrare om du har en Sonos Connect amp? Räcker inte Sonos amp till? Jag vill gärna inte ha någon förstärkare eller liknande på entré plan. Jag tänker mig att allt placeras på vinden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sonos connect amp rekommenderas inte direkt att köra fler än 2 högtalare till.
Har ni planer på att utvidga i framtiden kan det vara värt att kolla på ett multizons-slutsteg och sedan ett passande antal Sonos Connects till det. Blir dyrare i början dock, men billigare/smidigare/bättre ljud ifall ni vill utvidga.

@ggwp Kör du verkligen connect AMP, och inte bara connect?

Närmsta Hi-Fi klubben kan ju säkert hjälpa dig med lite inspiration och idéer.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Varför har du en NUVO förstäkrare om du har en Sonos Connect amp? Räcker inte Sonos amp till? Jag vill gärna inte ha någon förstärkare eller liknande på entré plan. Jag tänker mig att allt placeras på vinden.

Som rydisen säger. Connect AMP endast som förstärkare till kanske 2 st högtalare till en mindre ljudbild. Allt högre rekommenderar jag en separat förstärkare.

Skrivet av Rydisen:

Sonos connect amp rekommenderas inte direkt att köra fler än 2 högtalare till.
Har ni planer på att utvidga i framtiden kan det vara värt att kolla på ett multizons-slutsteg och sedan ett passande antal Sonos Connects till det. Blir dyrare i början dock, men billigare/smidigare/bättre ljud ifall ni vill utvidga.

@ggwp Kör du verkligen connect AMP, och inte bara connect?

Närmsta Hi-Fi klubben kan ju säkert hjälpa dig med lite inspiration och idéer.

Jag menade som du säger att jag till det systemet har SONOS Connect, inte Connect AMP

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag tänker mig att allt placeras på vinden.

Du kan stoppa förstärkaren på vinden också. Rekommenderar att du sätter upp ett litet 19" rack på vinden och monterar så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När det gäller Sonos Connect: Amp, hur fungerar det att synka den till nytt nätverk? Vet att den Sonos Play:1 jag har idag måste man koppla in i datorn när man bytar ut det trådlösa nätet? Men om man sätter en Sonos Connect: Amp på vinden så kopplar man troligen en LAN kabel i den så det kanske inte är något problem? Vill ju undvika att ha massa enheter nere på Entré plan om det går.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Som rydisen säger. Connect AMP endast som förstärkare till kanske 2 st högtalare till en mindre ljudbild. Allt högre rekommenderar jag en separat förstärkare.

Jag menade som du säger att jag till det systemet har SONOS Connect, inte Connect AMP

Kan flika in att det går väldigt bra att köra 4 högtalare och driva dom med Connect AMP Så TS bör inte ha några problem.

Kör själv en 4 kanalers-låda (minns inte namnet just nu eller benämningen..sorry) på altanen, med Boston Acoustics Soundware.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

När det gäller Sonos Connect: Amp, hur fungerar det att synka den till nytt nätverk? Vet att den Sonos Play:1 jag har idag måste man koppla in i datorn när man bytar ut det trådlösa nätet? Men om man sätter en Sonos Connect: Amp på vinden så kopplar man troligen en LAN kabel i den så det kanske inte är något problem? Vill ju undvika att ha massa enheter nere på Entré plan om det går.

Jag har inte använt just connect Amp. Men jag antar att den fungerar som en helt vanlig förstärkare så det är absolut inga problem

1. Stoppa connect amp på vinden.
2. Dra 1st ethernet kabel från router/switch till connect amp
3. Dra högtalar kablar från connect amp (från vinden) till alla dina takinfällda högtalare

Klart.

Visa signatur