Grafikkort för 4k-skärmar

Permalänk
Medlem

Grafikkort för 4k-skärmar

Jag planerar att köpa en ny skärm med upplösning 3440x1440 eller 3840x2160 och behöver ett nytt grafikkort till den. Jag kommer inte spela utan bara använda kontorsprogram och se film som jag givetvis vill ska flyta på utan hack eller att CPU-fläkten varvar upp. Möjligen vill barnen spela Minecraft.

Kollar jag runt så hittar jag GeForce 950 och högre som klarar det men de kostar från ca 1500 kr och har stora fläktar.

Det borde väl finnas enkla tysta grafikkort som klarar av det här? Det finns ju plattor och mobiler som klarar 4k video.

Har ni några bra tips? Alla trådar här verkar handla om grafikkort för 3D-spel.

Permalänk
Medlem

Vad för processor har du?

Även enkla grafikkretsar integrerade i dagens processorer klarar av att visa höga upplösningar, både i skrivbordsmiljö och i film. Men det kan man kolla i specifikationerna från AMD eller Intel. Problemet uppstår när du vill få ett bra flyt i Minecraft, där tror jag att ett diskret grafikkort kan vara en bra idé. Även de integrerade klarar av ett så simpelt spel som Minecraft, men ofta med uppenbart hackig upplevelse

Om inte annat så kan du ju börja med att använda dig av den integrerade grafikkretsen, och sen om du känner att det behövs så köper du ett diskret grafikkort med passiv kylning.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric: Jag har en i5 3570k med HD4000 och det räcker inte för 3440x1440. Jag behöver ett separat grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

@richie.f: Jag har en i5 3570k med HD4000 och det räcker inte för 3440x1440. Jag behöver ett separat grafikkort.

Vad hade du tänkt dig för prisklass?

Edit: Stryk det jag skrivit här tidigare, det verkar inte alls som att GT 730 klarar höga upplösningar...

Enligt Nvidia är det lägst ett Geforce GTX 650, respektive 750 osv, som stödjer 4K. AMD verkar jag inte hitta något specificerat om

Edit 2: AMD skriver att alla deras produkter med DisplayPort 1.2 klarar 4K. Alltså exempelvis R7 250 om man håller sig så billigt som möjligt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric: Tack, de verkar vara hyfsade alternativ. De verkar vara lite mindre fast de kostar ändå runt 1000-1200 kr och har en fläkt så om någon känner till billigare så tar jag tacksamt emot fler tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

@richie.f: Tack, de verkar vara hyfsade alternativ. De verkar vara lite mindre fast de kostar ändå runt 1000-1200 kr och har en fläkt så om någon känner till billigare så tar jag tacksamt emot fler tips.

Alla aktuella modeller med passiv kylning:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s273409021&o=produkt_pr...
Inte jättemycket att välja på...

Tar vi bort kravet att de ska kylas utan fläkt så finns det fler, och billigare:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s273409021&o=produkt_pr...

Det är dock att föredra att använda DisplayPort istället för HDMI än så länge (många skärmar som enbart stödjer högsta upplösningen eller uppdateringsfrekvensen via DP). Då får vi fram dessa att välja på:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s273409021&o=produkt_pr...

Som du ser så är det minst 800kr du får räkna med för att få ut så många pixlar... tyvärr

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII