Permalänk
Medlem
Skrivet av Strotter:

Hursomhelst kommer det bli en bättre cpu än nuvarande 3770k.

Fast är din nuvarande CPU en 3770K så har du redan haft en premium modell som var det värsta som gick att få tag på när den var ny, så då kan du skippa 6950X. Sen är det något kanske lite ironiskt att du skriver "bättre" eftersom en överklockad 3770K har bättre singel-quad prestanda än en överklockad 6950X, då den generellt klockar så pass mycket högre att det ger bättre prestanda än vad 6950X gjort så här långt. Det är förstås individuellt, din 3770K kanske inte klockar bra alls, och din blivande 6950X klockar som fan. Själv hade jag inte överklockat innan garantitiden gått ut, och det betyder att under de närmaste åren får du garanterat bättre prestanda från upp till 4'a tunga trådat med 3770K överklockad, vs oklockad 6950X. Så det är först i renderingarna där du drar nytta av alla 10 kärnor, som du tjänar på bytet. För spel kan det rent av vara en sämre CPU.

Nu känns det inte som om någon av CPU'erna är en speciellt stor begränsning prestandamässigt, så det kommer gå utmärkt att spela på 6950X, men det är inte vad den är "gjord för".
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Varför skulle de? Blir garanterat ett bättre bygge att göra de själv om man nu inte har tummen mitt i handen. Att låta nån stressad snubbe slänga i komponenterna för att de är dags för rast skulle inte ja betala 800kr för. Alldeles för roligt och för lärorikt att ge bort de jobbet. Dessutom kul att veta att man byggt den själv.

Missförstå mig inte, klart byggarna kan sitt jobb. Men dom har helt enkelt inte tid att lägga ner så mkt jobb på kabeldragning osv. Sen lär nog en och annan komponent krascha i golvet av slarv när rasten närmar sig;)

Absolut, jag håller med. Skulle själv bygga alla gånger. Men vi vet ju inte hur pass van TS är vid att bygga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@Strotter: Adobe CC kanske har något program som skulle nytja så många trådar. Men jag är tveksam.. Tunga renderings aplikationer kanske? Men för spel, är det mycket viktigare med håg frekvens än flera trådar. En 4-6 trådig CPU med högre speed dansar runt en långsam 3.2GHz värsting i spel. Nu har jag inte varit inne i Adobe CC PS och kollat sedan jag uppgraderade, men den kunde i alla fall innan, andvända GPU för beräkningar, mycket snabbare än CPUn.
Rent spontant känner jag att du skulle få MER både för spel och jobb, om du går den vägen. Värt att kolla upp.
Jag skulle heldre smurfa runt på nätet och skaffa den info än att fråga säljaren, för denne är troligtvis "jävligt kåt" (Ursäkta språket) på att sälja på dej ett chip som kostar mer än de flestas datorer gör.
För rendering har Nvidia dessutom sin Qadro serie med grafikkort, om man vill prioritera åt det hållet. Beroende på applikation, kan den vara mycket snabbare än en CPU.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!