Tyst och kompakt vardagsrumsdator

Permalänk
Medlem

Tyst och kompakt vardagsrumsdator

Hej datorentusiaster!

Då var det dags att införskaffa en ny dator och tänkte därför precis som förra gången vända mig till er för att få lite värdefull input.

Datorn kommer framförallt användas till följande:

1. Alldagligt användande d.v.s. browsing, photoshop o.s.v

2. Plex media server. Kommer framförallt att strömmas till Plex-appen på TVn (anslutna med nätverkskabel)

3. Ska gå att spela spel på den även om absolut max-prestanda inte är nödvändigt

Den kommer att befinna sig i vardagsrummet och jag är därför ute efter:

1. En så tyst datorn som möjligt. Detta gäller framförallt vid videoströmning via Plex.

2. Ett diskret och gärna så litet chassi som möjligt.

Dessa två önskemål är väl något motsägelsefulla vilket gör att det får bli någon form av kompromiss.
Vad gäller kostnad så siktar jag på någonstans runt 10k (exklusive skärm, OS o.s.v. men inklusive en lagringshårddisk)

Gav mig själv på ett försök att slänga ihop en kundvagn, men ser fram emot er input!

Tackar på förhand!
/Christian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris.M:

Hej datorentusiaster!

Då var det dags att införskaffa en ny dator och tänkte därför precis som förra gången vända mig till er för att få lite värdefull input.

Datorn kommer framförallt användas till följande:

1. Alldagligt användande d.v.s. browsing, photoshop o.s.v

2. Plex media server. Kommer framförallt att strömmas till Plex-appen på TVn (anslutna med nätverkskabel)

3. Ska gå att spela spel på den även om absolut max-prestanda inte är nödvändigt

Den kommer att befinna sig i vardagsrummet och jag är därför ute efter:

1. En så tyst datorn som möjligt. Detta gäller framförallt vid videoströmning via Plex.

2. Ett diskret och gärna så litet chassi som möjligt.

Dessa två önskemål är väl något motsägelsefulla vilket gör att det får bli någon form av kompromiss.
Vad gäller kostnad så siktar jag på någonstans runt 10k (exklusive skärm, OS o.s.v. men inklusive en lagringshårddisk)

Gav mig själv på ett försök att slänga ihop en kundvagn, men ser fram emot er input!
https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9592695/

Tackar på förhand!
/Christian

Mindre justeringar, men gtx 960 2gb för över 2k känns riktigt tokigt i dagens läge. 1060 känns overkill, men men...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9592821/

Permalänk
Medlem

@kronwalled:

Tack för hjälpen. Ett par följdfrågor:

• Har för mig att jag har läst någonstans att hårddiskar som snurrar med mindre än 6k RPM är något tystare, men det kanske är försumbart nu för tiden?

• Såg att grafikkortet som du hänvisade till är mindre samt endast har en fläkt. Finns det någon risk för att detta skulle driva upp fläkthastigheter och därmed öka ljudnivån något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris.M:

@kronwalled:

Tack för hjälpen. Ett par följdfrågor:

• Har för mig att jag har läst någonstans att hårddiskar som snurrar med mindre än 6k RPM är något tystare, men det kanske är försumbart nu för tiden?

• Såg att grafikkortet som du hänvisade till är mindre samt endast har en fläkt. Finns det någon risk för att detta skulle driva upp fläkthastigheter och därmed öka ljudnivån något?

Om tystnad är prioritet skulle jag helt välja bort mekaniska hårddiskar. Åtminstone ha en mindre SSD för operativsystem och eventuella program.
Grafikkortet är ett 1060. Sweclockers har ännu inte gjort några tester på 1060 från tredjepartstillverkare, men de har gjort det på storebror 1070 och de korten är bland de tystaste Sweclockers testat. Och då 960 var tystare än 970, så är det rimligt att anta att 1060 kommer vara tystare än 1070.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

@simon15:

Har med en SSD i kundvagnen för operativsystemet, men behöver även en lagringsdisk. Frågan var väl därför egentligen om det är någon betydande skillnad mellan diskar med exempelvis 7200 respektive 5400 RPM vad gäller ljud, temperatur o.s.v.

Får nog omformulera min fråga angående grafikkortet. Om man går på ett 1060-kort, finns där några betydande skillnader mellan de olika varianterna? Exempelvis så finns följande kort på lager hos komplett för 2899 kr.
https://www.komplett.se/product/895103/datorutrustning/grafik...
Skulle denna varianten, som har två fläktar och en större yta, vara mer lämpad för ett mindre (och förmodligen varmare) chassi än det kortet som tidigare rekommenderas i tråden? Förmodar att detta är svårt att svara på innan man testat tillsammans med övriga komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris.M:

@simon15:

Har med en SSD i kundvagnen för operativsystemet, men behöver även en lagringsdisk. Frågan var väl därför egentligen om det är någon betydande skillnad mellan diskar med exempelvis 7200 respektive 5400 RPM vad gäller ljud, temperatur o.s.v.

Får nog omformulera min fråga angående grafikkortet. Om man går på ett 1060-kort, finns där några betydande skillnader mellan de olika varianterna? Exempelvis så finns följande kort på lager hos komplett för 2899 kr.
https://www.komplett.se/product/895103/datorutrustning/grafik...
Skulle denna varianten, som har två fläktar och en större yta, vara mer lämpad för ett mindre (och förmodligen varmare) chassi än det kortet som tidigare rekommenderas i tråden? Förmodar att detta är svårt att svara på innan man testat tillsammans med övriga komponenter.

Korten kan ha eventuell överklockning från fabrik som skiljer sig mellan tillverkare samt att de har olika kylarlösningar. Men i grunden så är det ju samma krets så skillnaderna är inte så stora nej.
Om korten har två eller tre fläktar säger inte särskilt mycket om kylningsförmågan och därmed ljudnivån, det hänger på den kompletta fungerande kylarlösnignen på kortet som beror på t.ex. storlek på fläktarna, vinkeln på bladen, sensorer som styr hastighet etc.
Om du vill ha mer konkreta siffror få du googla på test gjorda av de olika korten.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz