Photoshop förvränger färger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Photoshop förvränger färger.

Hejsan!

Jo jag har ett konstigt problem med Photoshop, om ni går in på denna länk och kollar på sista bilden längst ner, ser ni i skuggan att det är helt grönt. Bilden ovanför är på samma skärm men i Windows 10 vanliga utforskare och ser normal ut.

Provade att ta upp bilden på min andra skärm, men där förvrängdes inga färger. Kan även vara så att Lightroom förvränger färgerna men inte kunnat ta fram bevis på det.

Jag har inte ändrat några skärminställningar sista tiden, så jag undrar vad det är som gör detta?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

vad har du för skärm?

om det är två olika modeller på skärmarna så kan det ju vara bildpanelen som förvränger dem samt att paneler slits och kan behöva kalibreras ibland.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad har du för skärm?

om det är två olika modeller på skärmarna så kan det ju vara bildpanelen som förvränger dem samt att paneler slits och kan behöva kalibreras ibland.

Den jag använder mest är en Dell ST2410 och den jag jämför med är en Samsung skärm.

Hur menar du att bildpanelen förvränger? Vilka paneler slits menar du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av tobit:

Hejsan!

Jo jag har ett konstigt problem med Photoshop, om ni går in på denna länk och kollar på sista bilden längst ner, ser ni i skuggan att det är helt grönt. Bilden ovanför är på samma skärm men i Windows 10 vanliga utforskare och ser normal ut.

Provade att ta upp bilden på min andra skärm, men där förvrängdes inga färger. Kan även vara så att Lightroom förvränger färgerna men inte kunnat ta fram bevis på det.

Jag har inte ändrat några skärminställningar sista tiden, så jag undrar vad det är som gör detta?

Tack på förhand!

Om det här nu bara sker i Photoshop och på en viss skärm, kan det vara någon form av strul med färgprofiler?

Photoshop är ju ett program för professionellt bruk så det använder ju bergsäkert färgprofiler för att garantera att färger visas enligt konstens alla regler, tyvärr ställer det ju detta även till det om profilerna skulle vara felaktiga (något som kanske inte märks i andra program). Alternativt då att bilden visas rätt i Photoshop och fel i övrigt, det är ju också en möjlighet.

Jag kan inte på rak arm säga exakt vad som skulle vara fel men börja med att kolla hur de nuvarande inställningarna ser ut. Tänker mig att det i första hand är colorcpl du skulle börja titta i.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Olika skärmar återger färg olika. Det är inte helt ovanligt, och kan skilja mellan likadana skärmar. Här har du två helt olika skärmar, så att det är skillnad är väntat.
Det du eventuellt kan göra för att minimera problemet, är att köpa utrustning för att färgkalibrera skärmarna, så att de visar "rätt" färger, då bör de båda visa en bild på samma sätt efteråt.
En del skärmar stödjer färgkalibrering i hårdvaran, andra kräver att man gör det genom Windows drivrutin. I båda fallen krävs det utrustning för själva kalibreringen, och sen ska den göras om regelbundet.
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av evil penguin:

Om det här nu bara sker i Photoshop och på en viss skärm, kan det vara någon form av strul med färgprofiler?

Photoshop är ju ett program för professionellt bruk så det använder ju bergsäkert färgprofiler för att garantera att färger visas enligt konstens alla regler, tyvärr ställer det ju detta även till det om profilerna skulle vara felaktiga (något som kanske inte märks i andra program). Alternativt då att bilden visas rätt i Photoshop och fel i övrigt, det är ju också en möjlighet.

Jag kan inte på rak arm säga exakt vad som skulle vara fel men börja med att kolla hur de nuvarande inställningarna ser ut. Tänker mig att det i första hand är colorcpl du skulle börja titta i.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Olika skärmar återger färg olika. Det är inte helt ovanligt, och kan skilja mellan likadana skärmar. Här har du två helt olika skärmar, så att det är skillnad är väntat.
Det du eventuellt kan göra för att minimera problemet, är att köpa utrustning för att färgkalibrera skärmarna, så att de visar "rätt" färger, då bör de båda visa en bild på samma sätt efteråt.
En del skärmar stödjer färgkalibrering i hårdvaran, andra kräver att man gör det genom Windows drivrutin. I båda fallen krävs det utrustning för själva kalibreringen, och sen ska den göras om regelbundet.
B!

Provade att ändra färgprofiler och det verkar som att det var färgprofilen det var fel på, vilket är konstigt då jag inte rört det på hur länge som helst.

Måste nog ta och investera i och kalibrera skärmarna för att sitta och hålla på såhär och känna mig fram känns rätt värdelöst och man har ingen aning om hur rätt eller fel man ser bilderna haha.

Synd att det ska va så jäkla dyrt bara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av tobit:

Synd att det ska va så jäkla dyrt bara

Beroende på dina krav kan det antingen vara hyfsat billigt eller väldigt dyrt. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1083&o=produkt_pris_ink...

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.