Permalänk
Medlem

Behöver lite råd om nätagg

Vill ha ett nytt nätagg eftersom mitt närvarande (Corsair AX1200) har jobbig coil-whine. Detta är mitt andra AX1200 som har haft samma problem, och detta fick jag helt nytt av Corsais. Har inte så mycket koll på vilka som är bra osv, var ett tag jag kollade upp nätagg. Min dator ser ni i min signatur, byt bara ut de 7970 mot ett 1080ti (när det väl kommer ut) vi vet dock inte vilken watt som krävs för att köra det men det räcker väl med 700-800 watt? De enda kraven jag har är att det ska vara väldigt tyst, bra kvalité (80+ gold >) och ingen dum mängd med watt som jag tog (1200).

Har inte någon mager budget, kör bara. lmao

Tack tack!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Detta är det nätagget jag har och det är det enda jag verkligen kan rekommendera helt och hållet. Under en viss temp så snurrar inte ens fläkten vilket gör det fläktlöst, så förutom när jag stresstestar så låter inte ens nätagget.
https://www.inet.se/produkt/6900032/evga-supernova-t2-850w/#s...
Du kommer ha gott med marginal för alla vanliga high-end system. D.v.s så länge du inte kör quad x-fire fury x med 2 d5 pumpar och en överklockad 6960x så är du helt ok. Hoppas du fick lite hjälp.
Mvh Loleo

Permalänk
Medlem

badar du i pengar så ta supernova t2.
min gissning är också att 1080ti inte kommer dra så mycket el, oavsätt om de är hbm eller gddr5x så 750w kommer räcka väldigt väldigt långt.

om du vill iaf behålla lite pengar så ta supernova g2 eller corsair rmx. jag har ett supernova g2 750w som är tyst när jag inte spelar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

Detta är det nätagget jag har och det är det enda jag verkligen kan rekommendera helt och hållet. Under en viss temp så snurrar inte ens fläkten vilket gör det fläktlöst, så förutom när jag stresstestar så låter inte ens nätagget.
https://www.inet.se/produkt/6900032/evga-supernova-t2-850w/#s...
Du kommer ha gott med marginal för alla vanliga high-end system. D.v.s så länge du inte kör quad x-fire fury x med 2 d5 pumpar och en överklockad 6960x så är du helt ok. Hoppas du fick lite hjälp.
Mvh Loleo

lol, yup, det är detta jag också har kikat på. kommer ej gå tillbaka till två gpu's. 10 års garanti är ju inte dåligt. låter andra clockers komma med fler alternativ, förslag eller vad dom tycker. tack för hjälpen!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

badar du i pengar så ta supernova t2.
min gissning är också att 1080ti inte kommer dra så mycket el, oavsätt om de är hbm eller gddr5x så 750w kommer räcka väldigt väldigt långt.

om du vill iaf behålla lite pengar så ta supernova g2 eller corsair rmx. jag har ett supernova g2 750w som är tyst när jag inte spelar

jo sant, t2 har ett saftigt pris. g2 ser ut som ett bra alternativ om jag väljer att spara pengar. verkar som evga leder marknaden för nätagg, kommer alltid upp som mest sålda osv, roligt! tackar för förslagen

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Inga problem och lycka till!

Permalänk
Medlem

kommer nog luta åt ett t2 eller g2 vad jag har hört här och läst.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

kommer nog luta åt ett t2 eller g2 vad jag har hört här och läst.

t2 är överdrivet kör på g2 är riktigt bra och har samma längd på garanti och du sparar 1500kr som du kan göra något annat för.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

t2 är överdrivet kör på g2 är riktigt bra och har samma längd på garanti och du sparar 1500kr som du kan göra något annat för.

jo, du har nog rätt. blir 850 lite onödigt tycker du? jag kommer ändå bara ska köra ett 1080ti när det kommer.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

jo, du har nog rätt. blir 850 lite onödigt tycker du? jag kommer ändå bara ska köra ett 1080ti när det kommer.

650-750w kommer räcka om du bara kör 1 kort.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

@Kethsi: bra bra.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Avstängd

Jag bytte mitt AX860i mot ett EVGA G2 850W (utan att få mellanskillnad ) och det fungerar betydligt bättre, corsairs Ax serie verkar tyvärr väldigt problemdrabbad, ett bevis på att man absolut inte får vad man betalar för.

Enda problem jag har med G2'an är att om jag belastar den max (firestrike extreme stress-test + prime95 samtidigt, förbrukning ca 800W) en stund och sen stänger av stress-test så blir det ett knepigt knäppande ljud i PSU'n i sådär 10min (antagligen medans den kyls av). Har i övrigt fungerat utmärkt så fortfarande 22x bättre än ett Ax-agg

ett EVGA P2 är dock gulligt P aggen är ju fysiskt mindre än G vilket e rätt najs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Jag bytte mitt AX860i mot ett EVGA G2 850W (utan att få mellanskillnad ) och det fungerar betydligt bättre, corsairs Ax serie verkar tyvärr väldigt problemdrabbad, ett bevis på att man absolut inte får vad man betalar för.

Enda problem jag har med G2'an är att om jag belastar den max (firestrike extreme stress-test + prime95 samtidigt, förbrukning ca 800W) en stund och sen stänger av stress-test så blir det ett knepigt knäppande ljud i PSU'n i sådär 10min (antagligen medans den kyls av). Har i övrigt fungerat utmärkt så fortfarande 22x bättre än ett Ax-agg

ett EVGA P2 är dock gulligt P aggen är ju fysiskt mindre än G vilket e rätt najs

Aaaah, okaj. kan vara bra att veta innan jag slår till med köpet om jag bestämmer mig för att g2. Ska kika in p2 serien också, största skillnaden är väl bara att det är 80+ platinum? Och om du orkar, skulle du kunna filma ett klipp om hur det låter? Skulle vart jätte snäällt!

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av korbevel:

Aaaah, okaj. kan vara bra att veta innan jag slår till med köpet om jag bestämmer mig för att g2. Ska kika in p2 serien också, största skillnaden är väl bara att det är 80+ platinum? Och om du orkar, skulle du kunna filma ett klipp om hur det låter? Skulle vart jätte snäällt!

Ska försöka komma ihåg det, kan spela in lite senare.
Sitter i linux nu och har inget som kan belasta tillräckligt hårt (crossfire) för att det ska uppstå

Permalänk
Medlem

kör HXi 850 watt och älskar den. aldrig går fläkten igång.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Netforce:

kör HXi 850 watt och älskar den. aldrig går fläkten igång.

Den är säkert bättre än AXi serien, men för att jämföra äpplen med äpplen, har du mätt hur mycket din dator drar från väggen?, troligen drar din burk inte speciellt mycket om fläkten aldrig startar

Permalänk
Medlem

750W räcker för 2 grafikkort. Ska du bara ha ett grafikkort räcker 650W mer än väl.

Budget?

Jag slänger fram det absolut bästa av det bästa, Seasonic Prime Titanium https://www.inet.se/produkt/6912238/seasonic-prime-650w

För guld http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=540130
och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3125082
Det är samma sak, men listad olika.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

750W räcker för 2 grafikkort. Ska du bara ha ett grafikkort räcker 650W mer än väl.

Nej, för 2 nano och ett z170 bygge säkerligen. men beror helt på

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

jo sant, t2 har ett saftigt pris. g2 ser ut som ett bra alternativ om jag väljer att spara pengar. verkar som evga leder marknaden för nätagg, kommer alltid upp som mest sålda osv, roligt! tackar för förslagen

EVGA är inte ensamma i topp även om de ofta blir rekommenderade och såklart är riktigt bra, två andra kvalitetsagg utöver G2 och RMx, i samma prisklass, är Fractal Edison och CM V-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

750W räcker för 2 grafikkort. Ska du bara ha ett grafikkort räcker 650W mer än väl.

Budget?

Jag slänger fram det absolut bästa av det bästa, Seasonic Prime Titanium https://www.inet.se/produkt/6912238/seasonic-prime-650w

För guld http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=540130
och http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3125082
Det är samma sak, men listad olika.

nja, det beror la lite på skulle jag säga. finner inte mycket reviews om produkten vad gör den bättre än evga's t2?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Ska försöka komma ihåg det, kan spela in lite senare.
Sitter i linux nu och har inget som kan belasta tillräckligt hårt (crossfire) för att det ska uppstå

tackar, mycket uppskattat

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Är själv supernöjd med mitt G2 750w, funkar alldeles utmärkt och andas kvalitet

Permalänk
Medlem

körde på ett t2 850w. ska lämna tillbaks mitt nätagg till corsair och sälja det jag får tillbaks samt sälja mina corsair sleevade kablar jag har. tack alla för tipsen

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Nej, för 2 nano och ett z170 bygge säkerligen. men beror helt på

Skrivet av korbevel:

nja, det beror la lite på skulle jag säga. finner inte mycket reviews om produkten vad gör den bättre än evga's t2?

Jo, i stort sett alla grafikkort i dubbel uppsättning i en skrivbordsdator kan dras med 750W. Enda möjliga undantagen är Fury X och Fury. Dessa räkneverktyg på Internet tar ju i lite extra för de är i regel sponsrade av någon tillverkare som gärna vill sälja sina kilowattapparater.

Seasonic PRIME har precis lanserats. Seasonic är creme de la creme av nätaggregat, och 80 Plus Titan är den senaste och mest restriktiva effektivitetsmärkningen. 135mm-fläkt och 10 års garanti är inte heller så dumt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Jo, i stort sett alla grafikkort i dubbel uppsättning i en skrivbordsdator kan dras med 750W. Enda möjliga undantagen är Fury X och Fury. Dessa räkneverktyg på Internet tar ju i lite extra för de är i regel sponsrade av någon tillverkare som gärna vill sälja sina kilowattapparater.

Seasonic PRIME har precis lanserats. Seasonic är creme de la creme av nätaggregat, och 80 Plus Titan är den senaste och mest restriktiva effektivitetsmärkningen. 135mm-fläkt och 10 års garanti är inte heller så dumt.

Min sandy bridge-e och 2st 290x drar över 800W från väggen i full load, finns säkert fler kombinationer. Att säga att alla med dubbla grafikkort klarra sig på 750W är idiotiskt, beror på en hel del saker. X79 och även X99 slukar en hel del juice.

Sen tycker jag själv jag ligger en aning högt, hade ju hellre haft ett 1000W PSU för att ha bättre marginal, men 850W funkar, fläkter går ju på fullvarv under load dock

Permalänk
Medlem

@Klubba
Inte alls idiotiskt. 800W från väggen betyder ca 700W högt räknat från ditt nätaggregat. Effektgraden på nätaggen räknas på sekundärsidan. Men visst, jag kanske skulle lagt till ordet "vanlig" för att vara lite tydligare. Sockel 2011-familjen räknas knappt som skrivbordsdator, det är ju ganska tunga arbetsstationer, inte särskilt vanligt, och då utgår jag från att man vet vad man håller på med.

En riktig dator ska höras när den jobbar

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

@Klubba
Inte alls idiotiskt. 800W från väggen betyder ca 700W högt räknat från ditt nätaggregat. Effektgraden på nätaggen räknas på sekundärsidan.

Gold aggen ligger på MINST 89-92% effektivitet, platinum på MINST 90-94% (enligt corsair link låg mitt på ca 95% under load) och titan ligger på MINST 94-96%. Så att omvandla drygt 800W till 700W uteffekt är defenitivt INTE högt räknat.

Var med corsair agget jag mätte för ville se om den visade rätt vilket den gjorde (effektmätaren visade samma in-effekt som corsair link), och enligt programmet hade jag ca 800-810W in och 760-770W ut. Sen går det nog att komma högre om man vill då jag varken använde DVD-brännaren eller skrev/läsde från någon HDD

Permalänk
Medlem

@Klubba
Jag kollade inte vad du hade för agg, utan räknade schablonmässigt på brons-guld. Men du har siffror på hur just ditt nätaggregat presterar?

Hårddiskar drar under 10W vid användning.

Hursomhelst är ditt system inte vad mitt råd avsåg. Alla grafikkort som går att köpa i butik numer, med undantag för Fury och Fury X, går att köra i dubbel uppsättning på 750W. Äldre bestar och arbetsstationer var inte vad tråden gällde.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian