Alternativ till Piratkopiering? - Film & Serier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Inga fysiska kopior nej, men digitala. Varför tror du det kallas "piratkopiering"?

För att diverse lobbys vill likställa det med piratkopiering och lever i tron att det är fysiska kassetter ala commondore 64 som kopieras fortfarande.
Av samma anledning som man skiljer på dråp och mord, håller mig till den terminologi som rättsväsendet använder.

Permalänk
Medlem

Jag har netflix och viaplay. Skitbra om man har barn... Dokumentärer ser jag på youtube.

Förstår ditt dilemma. Svårt att hitra en tjänst som har alla klassiker. Men säker på att det kommer i framtiden.

Då och då bjuder jag en polare på bio. Ibland får man va lite oldschool.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

För att diverse lobbys vill likställa det med piratkopiering och lever i tron att det är fysiska kassetter ala commondore 64 som kopieras fortfarande.
Av samma anledning som man skiljer på dråp och mord, håller mig till den terminologi som rättsväsendet använder.

Vad kallar du otillåtet kopierad mjukvara för då, om inte piratkopia?

EDIT: Jag är ingen jurist och använder mig därför av den vanliga vardagliga svenskan.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit exemplarframställning så hade det inte varit upphovsrättsintrång. Det är just exemplarframställning/spridning som upphovsmannen har ensamrätt till. Om det sker elektroniskt eller på analog film spelar faktiskt ingen roll. Du sprider fortfarande kopior. Lagen gör ingen skillnad på hur.

Piratkopior används också ibland för förfalskningar eller "knock-offs". Det syftar snarare på varumärkesintrång. Bootlegs hittar du nog inte i den här delen av världen längre.

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart kunna tänka mig att betala uppåt 500kr per månad för ett abonnemang som samlar allt innehåll och ger ett stort utbud (något liknande Spotify som flera varit inne på). Istället betalar jag noll och ingenting och får ändå tillgång till allt jag vill se i uppåt 4K långt innan grejerna når svenska streamingtjänster. Their loss...

Det är helt sanslöst att filmbolagen vaktar upphovsrätten som hökar istället för att erbjuda friare licenser och öka sina intäkter. För en som är insatt i 'scenen' (nej, inte den scenen ) så är det ganska uppenbart att de flesta skulle vara villiga att betala för sig om det bara fanns en vettig tjänst att prenumerera på.

Om vi tittar på utvecklingen inom musikbranschen kan man faktiskt se ett liknande mönster även om det gick betydligt fortare. I början var skivbolagen väldigt motvilliga till att släppa musik digitalt men när piratkopiorna blev lättillgängliga via internet började de istället med en affärsmodell som liknande den de haft tidigare fast digital (dvs. dyra produkter köpta via låsta tjänster).

När de märkte att det inte fungerade särskilt väl släppte de lite på tyglarna och lät folk köpa enstaka låtar vilket senare gett upphov till en hel mängd streamingtjänster (och inte minst iTunes) som faktiskt har ett riktigt bra utbud. Ärligt talat, hur många köper musik på fysisk media år 2016? Digital distribution är absolut framtiden, främst via streaming, och det är filmbolagen mycket väl medvetna om trots att de frenetiskt försöker att hålla kvar vid sina traditionella distributionskanaler.

Skrivet av sKRUVARN:

När det kommer till film ser det tyvärr mörkare ut. Och med tanke på hur Hollywood-filmbranchen är konstruerad så finns det nog inte en chans att detta kommer förändras på ett bra tag. Hela branschen bygger på biointäckter för tillfället, inte ens chans att de kommer våga låta streaming inkräkta på detta. Det här med tillgänglighet vid olika tillfällen i olika länder ät ju kopplat till detta också.

De har faktiskt börjat släppa mer och mer på det just p.g.a. piratkopiering. Releasefönstren har blivit kortare, filmer visas ibland på PPV etc. Det är på väg åt rätt håll men de har fortfarande en lång bit kvar.

Skrivet av Jaevel:

Efter att ha läst igenom tråden valde jag nu att prova på viaplay.
Får säga att de verkar ha det mest imponerande utbudet av hittills provade tjänster (Netflix och HBO)

Jag håller med, jag har provat de flesta tjänster (dock aldrig förnyat någon av olika anledningar) men tyckte att Viaplays utbud kändes fräschast och det är förmodligen den streamingtjänst som erbjuder flest nya filmer.

Skrivet av philipborg:

Sedan är den största nackdelen med alla streaming tjänster, man måste streama och därav ha en konstant uppkoppling som kan hantera det. Såvitt jag vet så tillåter ingen tjänst offline lagring eller caching.

Både Netflix och Viaplay erbjuder offlinelagring nu för tiden och säkert flera andra tjänster också.

Skrivet av Petterk:

Snarare att det krävs DRM-lösningar för att tillåta nedladdning som är det som stoppar nedladdning med BD-kvalité. Rättighetsinnehavare tillåter inte tjänster utan kopieringsskydd vid sådan användning.

Lösningen där hade varit att det krävs en STB för tjänsten som man kopplar till TVn, men om ingen kan licensiera innehållet så kommer ingen ta fram en sådan tjänst. Och vem vill ladda ner DRM-skyddade filer som man kanske inte ens vet om man kan se på om ett år eller så. Med BD behöver du bara skivan och en BD-spelare.

Finns det inte redan en liknande lösning? Det har släppts en del filmer de senaste åren som varit rippade från någon typ av 'streamingbox' och jag har även läst flera artiklar om att det i alla fall varit uppe på förslag hos filmbolagen.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vad kallar du otillåtet kopierad mjukvara för då, om inte piratkopia?

Har du framställt en fysisk kopia är det att likställa med piratkopia.
Lagstiftningen är ju dock väldigt tydlig på området gällande fysisik kopiering och specielt datorprogram till skillnad från nedladdning av upphovsrättsskyddat material. Regeringskansliet gav ju ut en informationsbroschyr för ett antal år sedan där de själva använder begreppet dela med sig av istället för kopiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det finns väl redan en liknande lösning? Det har släppts en del filmer de senaste åren som varit rippade från någon typ av 'streamingbox' och jag har även läst flera artiklar om att det i alla fall varit uppe på förslag hos filmbolagen.

Streamingboxar finns det många, men få tillåter nedladdning och de som gör har inget innehåll. Vad ska du göra med en DRM-skyddad fil som kräver en webbtjänst (och internetuppkoppling) som kommer stängas ner om några år för att fungera? Den kan du inte spara på i 15 år som en blu-ray. Det är billigare att köpa en blu-ray än att köpa en nedladdning av filmen i HD-kvalité från iTunes dessutom. iTunes har annars en hel del filmer för nedladdning till din PC/iOS-enhet.

Netflix UHD är t.ex. något som bara fungerar på vissa boxar och TVs, och där datorn anses för osäker. Ändelsen webrip betyder att de spelat av skärmen eller skärmutgång, antingen med mjukvara eller hårdvara.

Allt detta tillsammans (och tillsammans med regionsbegränsningar) ger nästan icke-existerande utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har du framställt en fysisk kopia är det att likställa med piratkopia.
Lagstiftningen är ju dock väldigt tydlig på området gällande fysisik kopiering och specielt datorprogram till skillnad från nedladdning av upphovsrättsskyddat material. Regeringskansliet gav ju ut en informationsbroschyr för ett antal år sedan där de själva använder begreppet dela med sig av istället för kopiera.

Du får nog ta och läsa URL.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag entertainmentbox Android boxar som har Kodi installerat från fabrik och en massa stream tjänster installerat.Sist jag kollade hade jag över 1800 kanaler att välja mellan

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får nog ta och läsa URL.

Du vet att man ändrade lagen 2005 va?
Det står klart och tydligt "Överföring till allmänheten" vilket följer av prop.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se att filmbolagen gick samman och lanserade en Steam-liknande tjänst där du köper filmerna digitalt och sparar dem i ett eget bibliotek. Du kan sedan välja att ladda ner dem till din hårddisk och se dem lokalt eller streama direkt och att appen finns till flera plattformar. Men om detta ska bli något så förutsätter det att alla större bolag (alla över huvudtaget) finns representerade så att man kan bygga ett bibliotek med alla sina favoriter.

Jag skulle inte ha några problem att betala 100-200 kr/film för denna tjänst (och kan acceptera abonnemangskostnad om jag önskar streama dem) bara jag vet att det också är framtidssäkert.

Skulle däremot aldrig köpa en digital film via t.e.x. CDON.com eller liknande återförsäljare då jag inte upplever det som framtidssäkert. Köpte tidigare ett par spel digitalt via nämnd återförsäljare och dessa går inte längre att ladda ner så litar inte på det.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Du vet att man ändrade lagen 2005 va?
Det står klart och tydligt "Överföring till allmänheten" vilket följer av prop.

Om jag gör en 35 mm kopia och säljer den så överför jag den till allmänheten. Jag har läst förarbetena till URL. Överföring till allmänheten har inget med internet att göra specifikt. Upphovsmannens ensamrätt gäller både mekanisk kopiering och t.ex. TV-sändningar i etern. Det gjorde den även innan 2005 för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om jag gör en 35 mm kopia och säljer den så överför jag den till allmänheten. Jag har läst förarbetena till URL. Överföring till allmänheten har inget med internet att göra specifikt. Upphovsmannens ensamrätt gäller både mekanisk kopiering och t.ex. TV-sändningar i etern. Det gjorde den även innan 2005 för den delen.

Jaha? Vi diskuterade skillnaden mellan exemplarframställning (kopia) och överföring (nedladdning). Om Person A framställer ett exemplar av verk och överför den till person B så framställer person B inget nytt exemplar. Verket kan naturligtvis inte överföras om det inte rör sig om samma exemplar, alltså ingen kopia. Har inte läst i någon dom att man använder ordet kopia när det gäller fildelningsmål.

Permalänk
Medlem

Har kört Netflix i typ 2 år och varit ganska nöjd. Testade Viaplay precis när det kom men var synnerligen missnöjd med utbudet. Det fick dock en ny chans nu under OS och vi har nu tagit bort sporten och kommer köra Viaplay+Netflix ett tag framöver för att se hur det känns. Var ganska imponerad över vad som fanns på Viaplay nu, kanske mest för att det var annat än Netflix?

Har tidigare kört HBO Nordic men slutade med det eftersom det inte fanns någon bekväm app till våran Apple TV (3rd gen) men om vi nu någonsin köper en nyare ATV kan HBO Nordic mycket väl vara den tredje tjänsten vi skriver upp oss på.

Överlag är jag väldigt nöjd med att streama och den dagen det kommer en tjänst som är lika snabb som torrents med en någorlunda resonlig prislapp kommer jag garanterat att skaffa den. Har kört spotify premium i princip så länge det funnits och är grymt nöjd!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har du framställt en fysisk kopia är det att likställa med piratkopia.
Lagstiftningen är ju dock väldigt tydlig på området gällande fysisik kopiering och specielt datorprogram till skillnad från nedladdning av upphovsrättsskyddat material. Regeringskansliet gav ju ut en informationsbroschyr för ett antal år sedan där de själva använder begreppet dela med sig av istället för kopiera.

Dela med sig? Låter onekligen som att man syftar på fysiska saker då. Dela med sig av chipspåsen t.ex.

När man laddar ned något ifrån internet så är det ju just en kopiering som sker, om man nu inte flyttar filerna ifråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jaha? Vi diskuterade skillnaden mellan exemplarframställning (kopia) och överföring (nedladdning). Om Person A framställer ett exemplar av verk och överför den till person B så framställer person B inget nytt exemplar. Verket kan naturligtvis inte överföras om det inte rör sig om samma exemplar, alltså ingen kopia. Har inte läst i någon dom att man använder ordet kopia när det gäller fildelningsmål.

Jo självklart sker en exemplarframställning vid ditt exempel, det handlar om ett nytt exemplar (det är inte en fysisk hårddisk som skickas runt) och det är vad som utgör intrånget i ensamrätten tillsammans med spridningen.

Man använder inte ordet kopia i URL heller. Just fildelningsmål är intresserade av spridningen. Inte hur grejerna framställts. Det är ju de som laddat upp (överfört till allmänheten, eller i vissa fall till en sluten krets) som hamnat i rätten. Spridningen är intressant vad det gäller straff och skadestånd och förutsätter att olovliga exemplar har spridits.

Man kan givetvis begå brott med en lovlig kopia också, t.ex. att man visar den på bio utan att ha rätt till det eller utan att betala, eller att man sänder den i TV utan licens. Man skulle också kunna hyra ut en film utan avtal och därför begå intrång. Piratkopiering som i upp och nedladdning över nätet utgör givetvis exemplarframställning samt spridning, de flesta laddar ju ändå upp också. Alla som hamnat i rätten har laddat upp filer, tillgängliggjort dem för nedladdning. Hur många exemplar som har spridits är givetvis det som avgör hur stor skada de ansett skett.

Permalänk
Medlem

Jag önskar att det fanns en global streamingtjänst som alla film/serie/dokumentärskapare satte upp och bekostade gemensamt, där man t.ex. kunde välja vilka skapare man vill ha innehåll från och betala utefter det (antingen per månad eller per visning). Man skulle även få välja vilken kvalité man vill ha, och betala utefter det.

På så vis skulle man slippa sjuttielva olika tjänster som alla försöker konkurrera ut varandra.

Men det lär ju aldrig ske...

Jag kör Netflix + HBO + Plejmo + SVT Play + YouTube, men har även Comhem för traditionell tv. Och så köper jag allt jag verkligen gillar på skiva (bd eller uhd-bd). Bökigt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Många bra åsikter och tips som kommit in här i tråden. Jag känner att det ändå är på väg åt rätt håll trots allt gnäll. Det är frustrerande att se potentialen hos en möjlig tjänst som skulle kunna konkurrera ut torrents på ett lagligt sätt, men att det bara inte görs än. Bara en sån simpel sak som att samla ihop alla tjänster man prenumererar på i en enda app skulle vara ett stort steg fram.

Låter som att Netflix +Viaplay är en bra kombination i dagsläget, ska nog ta och prova en månad och se om jag saknar något, eller snarare om jag kan leva utan det som jag kommer sakna.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jo självklart sker en exemplarframställning vid ditt exempel, det handlar om ett nytt exemplar (det är inte en fysisk hårddisk som skickas runt) och det är vad som utgör intrånget i ensamrätten tillsammans med spridningen.

I västeråsfallet med Hip Hip Hora bedömdes det inte vara exemplarframställning lustigt nog.

"Den användare som laddat ned film från [x] dator kan inte anses ha tagit del av samma exemplar av filmen som [x] eftersom det bildas nya filer för varje nedladdning. Det som visas/laddas ned är inte något fysiskt exemplar av filmen utan istället innehållet av datafilen. Det kan mot denna bakgrund med stöd av de resonemang som redovisats ovan, enligt tingsrättens mening, inte vara fråga om vare sig spridning eller visning av verket."

Permalänk
Medlem

Finns det någon vettig sökmotor för att söka filmer över alla streamingtjänster samtidigt? hittade för de amerikanska siterna men inte de svenska, utbudet är ju inte samma så sökresultaten är inte rätt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Netflix UHD är t.ex. något som bara fungerar på vissa boxar och TVs, och där datorn anses för osäker. Ändelsen webrip betyder att de spelat av skärmen eller skärmutgång, antingen med mjukvara eller hårdvara.

Är det så? Har du någon källa på det? Var tämligen säker att på att det hade å göra med hevc avkodningen att göra. Dels stödjer ju ingen webbläsare det och dels så är hw stödet väldigt limiterat på den plattformen. Är ju framför allt TV-branchen som pushar här så dom betalar rätt mycket för utveckling för att det ska finnas content för deras produkter, finns idag väldigt lite drift för streamingtjänster att implementera hevc och uhd för streaming via "datorer".

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Finns det någon vettig sökmotor för att söka filmer över alla streamingtjänster samtidigt? hittade för de amerikanska siterna men inte de svenska, utbudet är ju inte samma så sökresultaten är inte rätt.

Skrivet av Petterk:

Det jag kan tipsa om är Vodeville som är en tjänst för att söka på alla svenska strömningssidor.

Den söker dock endast igenom siter där man kan hyra filmerna. De flesta streamingtjänster med abonnemang kräver att man registrerar sig för att komma åt utbudet så jag tror tyvärr inte att det finns något som passar dina önskemål även om det onekligen hade varit smidigt.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Många bra åsikter och tips som kommit in här i tråden. Jag känner att det ändå är på väg åt rätt håll trots allt gnäll. Det är frustrerande att se potentialen hos en möjlig tjänst som skulle kunna konkurrera ut torrents på ett lagligt sätt, men att det bara inte görs än. Bara en sån simpel sak som att samla ihop alla tjänster man prenumererar på i en enda app skulle vara ett stort steg fram.

Låter som att Netflix +Viaplay är en bra kombination i dagsläget, ska nog ta och prova en månad och se om jag saknar något, eller snarare om jag kan leva utan det som jag kommer sakna.

Det är bra som ett alternativ till en TV-kanal. Du kan som sagt kolla på Vodeville vad olika tjänster erbjuder.

Kostar t.ex. The Hobbit: The Battle of the Five Armies 169 kr att ladda ner i "HD" på iTunes (som du kan använda på typ Windows, MacOS med iTunes eller AppleTV alternativt direkt på en iOS-enhet) samtidigt som samma film på blu-ray kostar 40 kr (69 kr inkl frakt) så finns det såklart ingen anledning att köpa eller hyra filmen. Hyra den filmen kan du göra för 39 kr på Plejmo, just nu finns den på svenska Netflix, men föregående filmer finns inte. Föregående filmer i trilogin finns på Plejmo för 39 kr, eller på blu-ray för 49 kr.

Efter 1-2 år så hittar du ofta filmer för 25-79 kr. Priserna på hyr och "köp" som strömmat/nedladdning går i princip aldrig ner under standardpriset. För de där 169 kr så kan du köpa alla tre Hobbit-filmerna på blu-ray. Självklart är då Apples iTunes Video då inte någon hit. iTunes har 11351 filmer för hyr/köp, det är fortfarande färre titlar än lovefilm hyrde ut över postorder för några år sedan. Så dåligt utbud totalt sett, DRM som begränsar vart du kan se filmerna även vid köp och dyra priser. Det är där vi är idag. Blu-ray kan man o andra sidan se på Windows (på en HTPC t.ex.), en vanlig stationär spelare eller på spelkonsoler från 2006 (PS3, PS4, Xbox One och framåt). Blu-ray har kopieringsskydd, men enligt en definierad standard där man antingen behöver en spelare som klarar formatet eller en mjukvara till Windows-PCn, förutom att skyddet går att knäcka så är det inte heller beroende av uppkoppling som nedladdning från VoD-tjänsterna kommer vara i någon mening. Har man en spelare som spelar filmen så kommer den spela samma film om tio år också vad det gäller BD.

Är det tärt med massor skivor? Kanske bäst att gå old school och se om det finns någon på orten som köper och säljer begagnade skivor. Annars kan du prova marknaden här på Sweclockers, folk verkar kunna sälja film och det mesta där.

Plejmo önskade jag kunde ha någon form av prenumerationsmodell istället, men 3592 filmer kommer man inte långt på och de saknar app till både Android (uppdaterad med Chromecast-stöd) och spelkonsoler. Som uppstickare fungerar de inte riktigt, även om jag kanske inte önskar att de försvinner. En funktion jag tycker liknande tjänster bör införa är att man bör kunna lägga till en bevakning när en film kommer in i "katalogen". Statistik från en sådan funktion bör också kunna delas med distributörerna för att få återkoppling. Tyvärr är vi väl 10 år ifrån en bra tjänst med hundratusentals titlar, där vi hittar i princip samma filmer som kommit ut på blu-ray och finns i butiker som CDON. Många tjänster är däremot betydligt bättre på TV-serier!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Den söker dock endast igenom siter där man kan hyra filmerna. De flesta streamingtjänster med abonnemang kräver att man registrerar sig för att komma åt utbudet så jag tror tyvärr inte att det finns något som passar dina önskemål även om det onekligen hade varit smidigt.

Stämmer inte, den söker igenom abonnemangtjänster och köptjänster också, t.ex. iTunes köp eller Netflix som är abonnemang/sVoD. Testa tjänsten först? Vill man söka på Netflix utbud i andra regioner finns det andra tjänster för det. De har bara indexerat vad som erbjuds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Stämmer inte, den söker igenom abonnemangtjänster och köptjänster också, t.ex. iTunes köp eller Netflix som är abonnemang/sVoD. Testa tjänsten först? Vill man söka på Netflix utbud i andra regioner finns det andra tjänster för det. De har bara indexerat vad som erbjuds.

Jag testade att söka på ett par filmer och de enda resultaten som visades var hyrvarianter. Jag provade för skojs skull att klicka på ett par av filmerna som slumpas på startsidan och även där visades endast hyrvarianter från 29kr och uppåt.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag testade att söka på ett par filmer och de enda resultaten som visades var hyrvarianter. Jag provade för skojs skull att klicka på ett par av filmerna som slumpas på startsidan och även där visades endast hyrvarianter från 29kr och uppåt.

Det är för att filmerna du sökt på inte finns på prenumerationssidorna, inte för att den inte söker efter dem där. Du kan välja att filtrera på enbart Netflix för att se vad de har att erbjuda där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är för att filmerna du sökt på inte finns på prenumerationssidorna, inte för att den inte söker efter dem där. Du kan välja att filtrera på enbart Netflix för att se vad de har att erbjuda där.

Där ser man! Jag provade med 5-10 olika filmer så utbudet för strömmad film är tydligen sämre än jag trodde (det var kända titlar som Sagan om Ringen, Apocalypse Now och Into the Wild).

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är det så? Har du någon källa på det? Var tämligen säker att på att det hade å göra med hevc avkodningen att göra. Dels stödjer ju ingen webbläsare det och dels så är hw stödet väldigt limiterat på den plattformen. Är ju framför allt TV-branchen som pushar här så dom betalar rätt mycket för utveckling för att det ska finnas content för deras produkter, finns idag väldigt lite drift för streamingtjänster att implementera hevc och uhd för streaming via "datorer".

Ja, det har med säkerhet att göra. Netflix UHD-tjänst kräver HDCP2.2, något som inte stöds så väl på PC än. Läste något om att Kaby Lake eller senare skulle få stöd för Netflix tjänst. Men vi får väl se.

Netflix har en app på 8.1/10 så att webbläsaren inte stödjer HDCP eller liknande har ingen betydelse. HEVC (i hårdvara) har vi haft sedan Maxwell 2:a generationen. Skylake har en hybridvariant, och Kaby Lake har fixed-function/hårdvara. AMD har i hårdvaran sedan Polaris. En store-app kan såklart använda HEVC och HDCP om den så vill. Kanske att Microsoft behöver komma med någon uppdatering för att de ska få säker HDCP2.2 "anslutning" hela vägen. (HEVC i sig är inga problem däremot, det är en vanlig MF-avkodare.) I praktiken att PC inte säker nog, ja. Något t.ex. Nvidia Shield TV är däremot, som ju kör Netflix app för Android TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är det så? Har du någon källa på det? Var tämligen säker att på att det hade å göra med hevc avkodningen att göra. Dels stödjer ju ingen webbläsare det och dels så är hw stödet väldigt limiterat på den plattformen. Är ju framför allt TV-branchen som pushar här så dom betalar rätt mycket för utveckling för att det ska finnas content för deras produkter, finns idag väldigt lite drift för streamingtjänster att implementera hevc och uhd för streaming via "datorer".

Webrip innebär bara att transcoding har använts. Det går att utläsa i ruleset. Ingen spelar av någon skärm, utan allt tas direkt från källan inkl undertexter.

Permalänk
Medlem

Är själv inte jätte intresserad av specifika serier och filmer att titta på nu för tiden, men de tjänsterna jag har nu är:

Magine.com - Har 99kr paketet som innehåller tillräckligt med dokumentärer på Animalplanet, NatGeo Wild, NatGeo, Discovery och BBC Earth. Skulle kunna gå ned till att bara välja deras BBC paket för 40kr så får jag BBC Earth, BBC Brit and BBC news, men jag skulle sakna Natgeo kanalerna.

Dplay.se - Kanal5, Kanal9, Kanal11, TLC, Animal planet, Alla Discovery med Science i spetsen. 5an och 9 kör tillräckligt många bra serier i mitt tycke, som Flash, The Walking Dead, CSI, Criminal Minds, Person of Interest och en herrans massa andra. Jävligt trött på all reklam, där kanal5 är värst. Discovery Science har bara korta pauser för deras egna program som kommer på nån minut. Inga förbannade betting & casino skit hela tiden.

De är de jag har nu och är nöjd. Jag skulle vilja ha Viaplay också, som bonus. Gillar deras utbud av filmer och serier mest. Plus, de har alla Star Wars. Tv3, Tv6 och 11:an har de oxo, men dem hittade jag av misstag när jag skrollade till botten av sidan, så såg jag att de hade strömmar på de med. Vaffö gömmer de dom längst ned? Hmm...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - Intel i7 3770K - Asus P8Z77-V - Corsair 16Gb Vengeance memory - Intel SSD 330 - Gigabyte 1070 Ti Windforce - Corsair HX 850W

R.I.P. 20190916 Gigabyte GTX670 Windforce OC