Deus Ex: Mankind Divided uppdateras – får stöd för DirectX 12

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Deus Ex: Mankind Divided uppdateras – får stöd för DirectX 12

Den senaste uppdateringen till speltiteln Deus Ex: Mankind Divided kommer med sedvanliga buggfixar, men levererar även det efterlängtade stödet för grafikgränssnittet DirectX 12.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2005

Ännu ett dx12 fiasco antar jag.

Kaffe Sjön i5 8600K och i7 8700K Coffee Lake | ROG Strix Z370-E | Vengeance LED 3200Mhz | EVGA 1080Ti Black Edition | Oculus Rift Touch

HAF : i7 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Asus ROG Swift 27" 144hz G-Sync - Dell 27" Ultrasharp | Corsair HX 850i | Corsair Vengeance 32gb | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" |
(+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009

Blir det något snabbtest? tyckte jag läste på FZ att ni skulle göra det

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Viochee:

Blir det något snabbtest? tyckte jag läste på FZ att ni skulle göra det

Jag och @Kenneth arbetar på det i detta nu!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av JonasT:

Jag och @Kenneth arbetar på det i detta nu!

Kanon!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jul 2016

Dx12 blir intressant när man faktiskt får prestandaskillnad till det bättre, samtidigt som det ser avsevärt mycket bättre ut grafikmässigt..just nu är Vulcan och DX12...meh..ok..

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2012

Som jag sett så är fury x i samma prestanda som 1080 som tappar ca 10% på dx12 i denna titel o amd fury x tjänar 3-6fps dvs ca 6-7% prestanda.. I 1440p skiljer de typ 1-3fps...

http://www.guru3d.com/articles-pages/deus-ex-mankind-divided-...

Skickades från m.sweclockers.com

[CPU: AMD 1700 @4ghz ] - [RAM: 16gb DDR4 2800] - [ GPU: Gigabyte 1080ti Gaming G1 @ 1545mhz] - [HDD: 12TB, 60gb SSD OS, 250GB SSD, 128GB SSD, 240GB SSD]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

Här finns ett test: http://www.guru3d.com/articles-pages/deus-ex-mankind-divided-...

Dom har konsekvent kört "high-preset" utan msaa i dx12-testet. Jag gissar på att det annars inte gick att se någon direkt fördel med dx12 (på AMD-kort). Nvidia-kort lär i vanlig ordning få lika eller sämre poäng med dx12. Sweclockers brukar ju maxa allt när dom testar så förväntar mig ingen direkt fördel med dx12 här heller. Dock vore det intressant att köra en lågbudgetprocessor + AMD-kort och jämföra dx11 och dx12.

AMD Ryzen 1600x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire Vega64 LC, Mbpro 15 Retina.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2001

Blir till att testa, jag tyckte spelet var riktigt bra, så jag får väl kanske lira igenom det igen. Klarade ut det utan att döda en enda person, spelar lite annorlunda andra gången igenom.

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 16GB RAM (2666 MHz), Gainward GTX 1080 GLH, Corsair AX1200 PSU
Tillbehör: Acer Predator XB270HUDb (1440p, 144Hz, G-sync), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red), HTC Vive
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av JonasT:

Jag och @Kenneth arbetar på det i detta nu!

Det är så man känner testasteronet flöda!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Sep 2008

Hoppas lite instabilitetsproblem kan försvinna snart också.
Jag får till och med "clock watchdog timeout". Spelar ingen roll om jag har oc på cpun eller inte samt får det enbart i mankind divided aldrig någon annan stanns. Riktigt tråkigt.

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Ännu ett dx12 fiasco antar jag.

kanske, vore kul om det gav prestanda boost.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av JonasT:

Jag och @Kenneth arbetar på det i detta nu!

Vad trevligt! Hoppas ni även uppdaterar testet när patchen med Multi-GPU släpps. Väldigt nyfiken på hur detta presterar i verkligeheten

Cisco-certifierad nätverksspecialist
www.best-practice.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av jacozz:

Här finns ett test: http://www.guru3d.com/articles-pages/deus-ex-mankind-divided-...

Dom har konsekvent kört "high-preset" utan msaa i dx12-testet. Jag gissar på att det annars inte gick att se någon direkt fördel med dx12 (på AMD-kort). Nvidia-kort lär i vanlig ordning få lika eller sämre poäng med dx12. Sweclockers brukar ju maxa allt när dom testar så förväntar mig ingen direkt fördel med dx12 här heller. Dock vore det intressant att köra en lågbudgetprocessor + AMD-kort och jämföra dx11 och dx12.

Detta test: https://www.computerbase.de/2016-09/deus-ex-mankind-divided-d...

De använder "The graphic details are always maximized. Only the textures are a step set back to "Very High" and the Contact Hardening Shadows are turned off." De använder inte det inbyggda testet utan spelar spelet.

Lite annorlunda resultat gämfört med Guru3D.

Bra att Sweclockers testar, så vi få fler källor att jämföra med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

Finns inge SLI stöd i DX12 så alla vet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2009

Taget ur patch notes:

"Known DirectX 12 issue:
- There is a known bug that causes some very high end cards to regress relative to DirectX 11. This bug is being addressed by the development team."

Det är med största sannolikhet nvidias kort de talar om. Bättre att SWEC väntar med att göra testet tills detta är patchat.

AMD R7 2700X@Stock (-0.125mV), Cryorig CU C7, EVGA 1080 FE, 16 GB G.SKILL Tridentz 3600cl15@3200cl14 LL, Asus x470i mitx, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF600 V1, Ghost S1 MKII (Soon TM)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av freevorn:

Detta test: https://www.computerbase.de/2016-09/deus-ex-mankind-divided-d...

De använder "The graphic details are always maximized. Only the textures are a step set back to "Very High" and the Contact Hardening Shadows are turned off." De använder inte det inbyggda testet utan spelar spelet.

Lite annorlunda resultat gämfört med Guru3D.

Bra att Sweclockers testar, så vi få fler källor att jämföra med.

Oj!
Ja det där ser ju inget vidare ut. När AMD:s, låt oss säga "mindre bra dx11-drivisar" ger bättre resultat än DX12 är något antagligen knas. Nvidias dx11-drivare är oftast väldigt bra så här kan jag förstå att det inte finns lika mycket att hämta.

Vi får invänta Sweclockarnas snabbtest.

AMD Ryzen 1600x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire Vega64 LC, Mbpro 15 Retina.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av jacozz:

Oj!
Ja det där ser ju inget vidare ut. När AMD:s, låt oss säga "mindre bra dx11-drivisar" ger bättre resultat än DX12 är något antagligen knas. Nvidias dx11-drivare är oftast väldigt bra så här kan jag förstå att det inte finns lika mycket att hämta.

Vi får invänta Sweclockarnas snabbtest.

Fast i just detta spelet är AMD väldigt bra i DX11 jämfört med andra titlar mot nVidia.

Så detta är inte ett AMD spel med "mindre bra dx11-drivisar" utan ett AMD med "vädligt bra dx11-drivisar".

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av sKRUVARN:

Vilket inte är konstigt, titta på vilka CPU:er de använder. Guru3d 5960X och computerbase en i3:a. Är väl inte direkt konstigt att man bara ser en liten ökning med en 5960X och bara i 1080P, sen flyttas ju flaskhallsen till delar där DX12 inte magiskt kan trolla fram prestanda.
Njae, fiaskot är imo att folk fortfarande inte verkat förstått poängen... Att den stora fördelen av DX12 och minskningen av draw-calls är till för att hjälpa CPU-prestandan, inte GPU-prestanda. Varför tror du konsollerna har en väldig nytta av dessa funktioner? För de är konfigurerade med netbook cpu:er...

Jo förvisso. Men då borde ju testet med I3:an ge bättre resultat i DX12 än i DX11. (I vart fall på AMD-korten). Varför det inte gör det är mystiskt tycker jag.

AMD Ryzen 1600x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire Vega64 LC, Mbpro 15 Retina.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av jacozz:

Här finns ett test: http://www.guru3d.com/articles-pages/deus-ex-mankind-divided-...

Dom har konsekvent kört "high-preset" utan msaa i dx12-testet. Jag gissar på att det annars inte gick att se någon direkt fördel med dx12 (på AMD-kort). Nvidia-kort lär i vanlig ordning få lika eller sämre poäng med dx12. Sweclockers brukar ju maxa allt när dom testar så förväntar mig ingen direkt fördel med dx12 här heller. Dock vore det intressant att köra en lågbudgetprocessor + AMD-kort och jämföra dx11 och dx12.

Sett till andra spel med DX11 vs DX12 så känns det spontant som det är något med just MSAA.

Annars är det som vanligt en jävla mixed bag. Skillnaden dock att AMD redan har bra stöd i detta spelet på DX11.

DX12 gynnar AMD under "rätt förhållanden"
DX12 missgynnar nVidia under ALLA förhållanden

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av PalmiNio:

Fast i just detta spelet är AMD väldigt bra i DX11 jämfört med andra titlar mot nVidia.

Så detta är inte ett AMD spel med "mindre bra dx11-drivisar" utan ett AMD med "vädligt bra dx11-drivisar".

Byggt på hitman motorn som är ruskigt dålig på både amd o nvidia..
Så är snarare en dålig motor med lika resultat från amd som nvidia

Skickades från m.sweclockers.com

[CPU: AMD 1700 @4ghz ] - [RAM: 16gb DDR4 2800] - [ GPU: Gigabyte 1080ti Gaming G1 @ 1545mhz] - [HDD: 12TB, 60gb SSD OS, 250GB SSD, 128GB SSD, 240GB SSD]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av PalmiNio:

Sett till andra spel med DX11 vs DX12 så känns det spontant som det är något med just MSAA.

Annars är det som vanligt en jävla mixed bag. Skillnaden dock att AMD redan har bra stöd i detta spelet på DX11.

DX12 gynnar AMD under "rätt förhållanden"
DX12 missgynnar nVidia under ALLA förhållanden

Även Nvidia borde åtminstone i teorin kunna gynnas av välskriven dx12-kod. Däremot, flyttas ju makten över koden till stor del från drivar-teamen på Nvidia/AMD till utvecklarna istället. För AMD är detta mer bra än dåligt, men för Nvidia är detta mer dåligt än bra.

AMD Ryzen 1600x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire Vega64 LC, Mbpro 15 Retina.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av PalmiNio:

Sett till andra spel med DX11 vs DX12 så känns det spontant som det är något med just MSAA.

Där tror jag faktiskt du är nåt på spåret. Hoppas sweclockarna testar med och utan MSAA den här gången.

AMD Ryzen 1600x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire Vega64 LC, Mbpro 15 Retina.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av jacozz:

Här finns ett test: http://www.guru3d.com/articles-pages/deus-ex-mankind-divided-...

Dom har konsekvent kört "high-preset" utan msaa i dx12-testet. Jag gissar på att det annars inte gick att se någon direkt fördel med dx12 (på AMD-kort). Nvidia-kort lär i vanlig ordning få lika eller sämre poäng med dx12. Sweclockers brukar ju maxa allt när dom testar så förväntar mig ingen direkt fördel med dx12 här heller. Dock vore det intressant att köra en lågbudgetprocessor + AMD-kort och jämföra dx11 och dx12.

RX480 är verkligen en besvikelse, spöar knappt ett sketet GTX980Ti i 1920*1080.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av jacozz:

Även Nvidia borde åtminstone i teorin kunna gynnas av välskriven dx12-kod. Däremot, flyttas ju makten över koden till stor del från drivar-teamen på Nvidia/AMD till utvecklarna istället. För AMD är detta mer bra än dåligt, men för Nvidia är detta mer dåligt än bra.

Och däri ligger problemet: välskriven kod.

I dagens läge kommer DX12-patcharna bara ge en boost om spelutvecklarna lyckas jobba mot GPUn ungefär lika effekt som DX11 drivarna. I det läget borde man se en viss vinst för i grunden är DX12 en mer effektiv design än DX11, framförallt när man väger hur dålig abstraktion DX11 är av en modern GPU.

Det som ställer till det är att spelprogrammerare lär i normalfallet inte ha i närheten samma detaljkännedom kring varje GPUs egenheter som en erfaren drivrutinsutvecklare. I praktiken "drabbar" detta Nvidia mer då man lagt lågt mer resurser på sina DX11 drivare.

Det borde vara möjligt att göra saker med DX12 som inte är realistiskt i DX11. Tids nog lär vi också få sådana titlar, men dessa titlar kommer överhuvudtaget inte kunna ha DX11 support så de kan inte dyka upp innan det är rimligt att helt släppa DX11.

Än idag är DX12 stödet i t.ex. Unreal Engine 4 (som var en av de första att få DX12 stöd) fortfarande beta-stämplat. Vet inte hur sent i processen det är rimligt att byta spelmotorversion, men rimligen lär extremt få spel som har lanseringsfönster under 2017 vara designade helt utan DX11 i åtanke. Rena DX12 spel kommer, men det är nog fortfarande ett par år bort.

De spel Microsoft släpper utan DX11 stöd i PR syfte för Win10 räknas inte, de utnyttjar inte fördelarna utan skulle rent tekniskt utan problem kunna ges DX11 stöd (och skulle säkert prestera bättre i flera fall då).

Sedan är inte alls säkert att det gynnar AMD mer än Nvidia att mer av ansvaret för optimering stoppas in i spelmotor. Nvidia har ett jätteteam vars enda uppgift är att se till att PC-titlar körs effektivt på deras GPUer (tror ett sådan finns bl.a. i Uppsala). Så vitt jag vet har knappt AMD något motsvarande nu efter alla neddragningar. Nvidia har faktiskt långt fler ingenjörer som jobbar med programvara än med kretsdesign, det samma gäller inte AMD.

AMDs ess i rockärmen är konsolerna, utan dem skulle DX12 vara ett mörker på lite längre sikt givet dagens fördelning av resurser.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av Ratatosk:

RX480 är verkligen en besvikelse, spöar knappt ett sketet GTX980Ti i 1920*1080.

?
Minidump
guru3d
det står klart och tydligt att 480 får 5 fps mer i dx12 gämfört med 980ti i deus ex iaf.

- Citera för svar -
| Fractal Design Define XL R2 | GA-Z97X-Gaming 3 | Intel 4770K | Noctua NH-D14 | 2x8GB DDR3 1600MHz Crucial Ballistix | Samsung 850 EVO 256GB (OS) | samsung PRO 256GB (Gaming) | 2x500GB WD Black | XFX R9 290 | EVGA Supernova 750 G2 | Samsung S24D390HL | Win10 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2011

Känns som DX12 inte kommer slå igenom förns dom kommande generationernas grafikkort, Hitills så verkar DX11 vara snäppet vassare utav det man sett. Men har väl mycket med att göra att DX12 inte riktigt är moget för marknaden än.

CPU Intel Core i9-7900X 4,3GHz - CPU kylare NZXT Kraken x62 - Chassi Be quiet! Dark Base Pro 900 - Ram G.Skill Trident Z RGB Series 64GB (8x8GB) 3600MHz - GPU Asus Rog Strix GTX 1080 Ti 11GB OC - Moderkort Asus Rog Rampage VI EXTREME X299 - SSD Samsung 850 EVO 1TB - Hårddiskar 3x Seagate Firecuda 2TB SSHD, 1x Seagate Expansion Desktop Drive 5TB - PSU Corsair HX750i 750W 80+ Platinum

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av jacozz:

Även Nvidia borde åtminstone i teorin kunna gynnas av välskriven dx12-kod. Däremot, flyttas ju makten över koden till stor del från drivar-teamen på Nvidia/AMD till utvecklarna istället. För AMD är detta mer bra än dåligt, men för Nvidia är detta mer dåligt än bra.

I teorin ligger Maxwell inte bar till vad gäller DX12 även om koden är välskriven. I teorin skulle de gynna Pascal men även där finns det skillnader i DX12 stödet jämfört med GCN.

I teorin och praktiken så gynnas GCN av DX12 ganska enkelt då den kan hantera kön från parallella draw calls från CPU trådar.

Så MAxwell kommer aldrig känna någon DX12 Löve så som 2XX och 3XX serien hos AMD gör.

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Här
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Ratatosk:

RX480 är verkligen en besvikelse, spöar knappt ett sketet GTX980Ti i 1920*1080.

Hördudu...vad då sketet 980Ti!? Det kortet är hur bra som helst.

Men DX12 prestandan i DEMD var inte någon höjdare direkt. Testade på Very High och spelet flyter ganska bra men skuggorna hoppar som fyrkanter och de (nVidia) har lite att jobba på med DX12...suck!

Hoppas att utvecklarna bakom DEMD kan hjälpa till med en full utvecklad patch på DX12 senare i september.

En jädra massa prylar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Redundant:

?
Minidump
guru3d
det står klart och tydligt att 480 får 5 fps mer i dx12 gämfört med 980ti i deus ex iaf.

Tror det var sarkasm

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304