Permalänk
Medlem

Vet inte om nån noterade det men det går att höja volten till core nu, innan gick det aldrig att höja över 1.2 V har jag för mig (iaf inte för mig). Jag har flashat Vega64 LCE bios på mina kort och de var inte stabila @ stock med det bios pga. för hög klocka på coren vid Powerstate 7 & 8. Men höjer jag volten med 0,05V s till 1.25V så klarade den 1752 MHz vid powestate 8.

Nope fick inte huvudkortet stabilt ens med högre volt för core. Är tillbaka på orginal bioset.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av criscros:

vega 20 150w... "150w" haha
även om det är tdp så är det en förbannat dålig lögn xD

de byter tillverkar ifrån global foundry till tmsc och går ner till 7nm så det är inte omöjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av OnkelBob:

Nu börjar priserna röra sig uppåt en aning...
https://www.komplett.se/product/950004/datorutrustning/pc-kom...
4090:- till 4299:-, såg att bundle på vega 64 med spelen till ligger på 6499:- nu också.
Skickades från m.sweclockers.com

Finns dock i lager, med de lägre priserna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gruarn:

Jag fick jämnare core-clock, så min prestanda ökade pga högre medelclock.

1080ti och Titan XP är samma chip. Båda är GP102 (inte GP100 som de skriver) och har snarlik prestanda...

Gissar att skrivningen GP100 var ett skrivfel från NH's sida? men det finns som sagt ett antal fel på deras sida som de levererat själva och som inte finns på sidan de refererar till (Tweaktown).

Det enda det här visar är att Titankorten är ett högst tveksamt eller dyrt val om man ska ägna sig åt mining, GTX 1080 Ti är ett betydligt bättre val och RX Vega verkar vara ännu bättre pga det betydligt lägre priset.

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Jo såg detta. Avbokade mitt 56 och beställde ett 64, helt okej kort för 5k så fick passa på om det nu är så att priserna går upp

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

de byter tillverkar ifrån global foundry till tmsc och går ner till 7nm så det är inte omöjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

finns flera olika alternativ med tmsc dvs mindre ström vs prestanda

Skrivet av OnkelBob:

@Ratatosk: Jo såg detta. Avbokade mitt 56 och beställde ett 64, helt okej kort för 5k så fick passa på om det nu är så att priserna går upp

lär inte gå ned den närmsta tiden

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

Crimson 17.9.1 kom alldeles nyss upp, verkar dock innehålla 0 roliga nyheter tyvärr.

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/Radeon-Softwar...

Fortfarande inget nämnt om crossfire stöd för oss med mer än 1 kort...

Alltså AMD verkar ju ha någon form av självskadebeteende. Förstår jag dig rätt så funkar det inte att köra spel med 2 eller fler RX Vega kort i crossfire trots att man tidigare har gått ut med att korten SKA ha stöd för detta. Vet du om båda korten används\fungerar i DX12 spel som har stöd för flera kort? Har någon koll på vilka spel som har stöd för flera kort under DX12?

Permalänk
Medlem

Installerade mitt Vega 56 igår och hade problem med att datorn fryser i 2sek när jag laddar video, typ twitch eller youtube. Bara för att senare hoppa igång igen, och audio påverkas inte. Tydligen en bugg i drivisarna så man får avaktivera hardware accel i sin browser.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6yewg3/firefox_certain_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Installerade mitt Vega 56 igår och hade problem med att datorn fryser i 2sek när jag laddar video, typ twitch eller youtube. Bara för att senare hoppa igång igen, och audio påverkas inte. Tydligen en bugg i drivisarna så man får avaktivera hardware accel i sin browser.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/6yewg3/firefox_certain_...

har du testat med senaste drivrutinen? hade det problemet med drivrutinen innan men med senaste 17.9.1 försvann det.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Du! Det måste jag testa! Hade visst 17.8.1, räknade med att jag hade fått senaste eftersom jag installerade såpass nyss, eller åtminstone borde fått aviseringar om att tanka nästa uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

@Bernd_P1: Du! Det måste jag testa! Hade visst 17.8.1, räknade med att jag hade fått senaste eftersom jag installerade såpass nyss, eller åtminstone borde fått aviseringar om att tanka nästa uppdatering.

rekommendera det. då den senaste är 17.9.1. det som också är lite elak är att när man först installera 17.8.1 och starta om så uppträda inte det felet. först efter ytligare en omstart så har det börjat för mig att uppstå.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

rekommendera det. då den senaste är 17.9.1. det som också är lite elak är att när man först installera 17.8.1 och starta om så uppträda inte det felet. först efter ytligare en omstart så har det börjat för mig att uppstå.

Jo, hade samma problem. Installerade dock någon timme före senaste drivrutinen kom tror jag och den löste det sen när jag installerade den. Har också haft ett par konstiga krascher, en gång blev det svart-vita ränder över hela skärmen men muspekaren såg ut som vanligt och man hörde att allt funkade bakom så att säga. Testade också Rise of the Tomb Raider och det funkade bra tills jag skulle sikta med pilbågen och då frös allt, ljudet loopades och sen startade datorn om... Men förutom detta så funkar det bra hittills, spel flyter bra och så vidare, hoppas drivrutinerna mognar lite snart bara.

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1:

Haha, ja! Exakt så var fallet och jag kunde inte förstå vad som pågick. Men precis som du sa så verkar det löst sig med senaste uppdateringen. Tackar vi för =]

Permalänk
Medlem

Jag undrar när Amd ska släppa på DSBR på Vega.
Har precis testat mitt Vega 64 kort med trianglebin och den kör inte alls DSBR.
Den kör den traditionella renderingen precis som David Kanter visade på sin youtube video med HD 6670.
Den är nu som en trimmad Fury X

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt vega 56 lagom till helgen men har stött på 2 problem.

1. Vissa inställningar i Radeon wattman sparas ej så som Minnesklocken och power limit. Medan undervoltningen rör sig ej. Kan detta ha att göra med att det på något vis "krockar" med msi after burner som jag gärna använder för att se över temperaturer, belastning osv?

2. Slår jag på freesync i AMD Settings "blinkar" skärmen när jag spelar. Även mer okrävande spel som league of legends. Skärmen blir svart 2-5 sec för att sedan visa bild, ibland 1 sec, ibland 15sec. Detta problem försvinner helt och hållet utan freesync ibockat.

För övrigt riktigt nöjd, klarar sig lite bättre i 1440p än mitt gamla 780 gjorde.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomson:

Jag undrar när Amd ska släppa på DSBR på Vega.
Har precis testat mitt Vega 64 kort med trianglebin och den kör inte alls DSBR.
Den kör den traditionella renderingen precis som David Kanter visade på sin youtube video med HD 6670.
Den är nu som en trimmad Fury X

Det kanske är ett trimmat fury ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomson:

Jag undrar när Amd ska släppa på DSBR på Vega.
Har precis testat mitt Vega 64 kort med trianglebin och den kör inte alls DSBR.
Den kör den traditionella renderingen precis som David Kanter visade på sin youtube video med HD 6670.
Den är nu som en trimmad Fury X

från idag och 6 månader framåt, alpha/beta drivrutiner.
crossfire funkar inte än, diverse andra funktioner ej påkopplat.

Skrivet av Bananus:

Fick hem mitt vega 56 lagom till helgen men har stött på 2 problem.

1. Vissa inställningar i Radeon wattman sparas ej så som Minnesklocken och power limit. Medan undervoltningen rör sig ej. Kan detta ha att göra med att det på något vis "krockar" med msi after burner som jag gärna använder för att se över temperaturer, belastning osv?

2. Slår jag på freesync i AMD Settings "blinkar" skärmen när jag spelar. Även mer okrävande spel som league of legends. Skärmen blir svart 2-5 sec för att sedan visa bild, ibland 1 sec, ibland 15sec. Detta problem försvinner helt och hållet utan freesync ibockat.

För övrigt riktigt nöjd, klarar sig lite bättre i 1440p än mitt gamla 780 gjorde.

1. testa utan msi afterburner.
2. skärm + kabel kan påverka, pröva med annan kabel/skärm.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

från idag och 6 månader framåt, alpha/beta drivrutiner.
crossfire funkar inte än, diverse andra funktioner ej påkopplat.

1. testa utan msi afterburner.
2. skärm + kabel kan påverka, pröva med annan kabel/skärm.

Hur menar du testa utan afterburner? Avinstallera? Detta händer så fort jag startat om datorn, varesig afterburner blivit startat eller ej. Ursäktar om jag kanske inte var tillräckligt tydlig när jag först beskrev det.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananus:

Hur menar du testa utan afterburner? Avinstallera? Detta händer så fort jag startat om datorn, varesig afterburner blivit startat eller ej. Ursäktar om jag kanske inte var tillräckligt tydlig när jag först beskrev det.

ja jo hjälper det

se till ha senaste drivrutiner, wattman verkar buggig än.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Alltså AMD verkar ju ha någon form av självskadebeteende. Förstår jag dig rätt så funkar det inte att köra spel med 2 eller fler RX Vega kort i crossfire trots att man tidigare har gått ut med att korten SKA ha stöd för detta. Vet du om båda korten används\fungerar i DX12 spel som har stöd för flera kort? Har någon koll på vilka spel som har stöd för flera kort under DX12?

Ja valet finns inte i drivrutinerna än att aktivera crossfire, fått svaret att de jobbar på det men ingen ETA än så läntge tyvärr. De är väldigt tysta om det, och ingen techsite verkar heller ha regerat på det än så länge.

Jag tror att multi GPU funkar i DX12 utan at ngt behöver enablas av AMD, men jag har inget spel som jag skulle kunna testa det i (Ashes of Singularity och Deux EX är de enda jag kan komma på som har stöd för multi GPU). Ska testa Deus Ex, återkommer med resultat.

Edit: Vad jag läst mig till har Deus Ex multi GPU support från November förra året, men det verkar som att man måste aktivera crossfire vilket är ganska motsägelsefullt tycker jag. Det är samma med nVidia kort, man ska aktivera SLI för att kunna använda DX12 multi GPU...

Provade iaf att becnha, men den använde bara ett kort och tydligen är "dx12_mgpu_preview" kommandot borttaget.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomson:

Jag undrar när Amd ska släppa på DSBR på Vega.
Har precis testat mitt Vega 64 kort med trianglebin och den kör inte alls DSBR.
Den kör den traditionella renderingen precis som David Kanter visade på sin youtube video med HD 6670.
Den är nu som en trimmad Fury X

DSBR är aktivt men app-specifikt. Det var aktiverat redan på FE fast för produktionsprogram. Se följande slides: https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Vega_Microarchitectur...
https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/Vega_Microarchitectur...

DSBR och TBR ska inte förväxlas, det är absolut inte samma teknik. Det finns ju säkert optimeringar och liknande kvar att göra, men det är inte DSBR som kommer göra någon skillnad i speltester.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hjälpsam

Lätt att missa men det finns en liten liten ruta längst upp till höger i Wattman, "acceptera ändringar", som man måste kryssa i innan man stänger.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

@OnkelBob: Komplett har ju för billigare peng

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk

Verkar som AMD kommer byta från Globalfoundries till TSMC för deras kort på 7nm. Även de som paketerar Vega ska bytas mot ett annat företag.

https://www.techpowerup.com/236874/amd-to-change-suppliers-fo...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Verkar som AMD kommer byta från Globalfoundries till TSMC för deras kort på 7nm. Även de som paketerar Vega ska bytas mot ett annat företag.

https://www.techpowerup.com/236874/amd-to-change-suppliers-fo...

undra om det blir någon skillnad på förbrukningen eller hur dom klockar och hur mycket värme de alstrar?
hoppas självklart på det bättre:D men det kanske inte spelar någon roll

Permalänk
Medlem

@StegeSWE: jo det är jag medveten om, köpte mitt där.

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Som nybliven ägare till ett Vega 56, mitt första ADM kort dessutom, är det något jag behöver göra?

Jag är duktigare på hårdvara så det där med överklockning och undervoltning är lite nytt för mig. Några tips eller länkar till tutorials?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Som nybliven ägare till ett Vega 56, mitt första ADM kort dessutom, är det något jag behöver göra?

Jag är duktigare på hårdvara så det där med överklockning och undervoltning är lite nytt för mig. Några tips eller länkar till tutorials?

gå in i wattman och undervolta där och börja med små steg

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

gå in i wattman och undervolta där och börja med små steg

ska det även göras med 64?

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C