Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Är jävligt sugen på en ny dator, mitt 290 har verkligen börjat tappa stinget plus grafik artifekter.
Sen vill jag inte betala skitstövlarna i regeringen kemiskatt på skärmen jag tänker köpa.
Finns det något överhuvudtaget som talar för att Vega inte blir Fury 2.0 och att det faktiskt finns kort att köpa som inte är skit (factory) innan 1 July? Efter Fury sjönk inte priserna en krona och med OC inräknat var Fury dyrare än Nvidias.

FuryX gick ner i pris halvår efter när 980 lanserades och den slår idag 980, den är i samma klass om 1070 idag på nya spel i 4k på dx12. Kommer högst troligt även bli bättre än 1070 när Vulkan & dx12spel mognar.
Det är en arkitektur som var då vid lansering och är fortfarande bra även idag, vem vill inte ha ett sådant produkt?

Edit: jag menade 980 Ti samt att de egentligen lanserades samtidigt, hade läst på fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

FuryX gick ner i pris halvår efter när 980 lanserades och den slår idag 980, den är i samma klass om 1070 idag på nya spel i 4k på dx12. Kommer högst troligt även bli bättre än 1070 när Vulkan & dx12spel mognar.
Det är en arkitektur som var då vid lansering och är fortfarande bra även idag, vem vill inte ha ett sådant produkt?

Problemet är ju att när den väl presterar som 1070 i dvs höga upplösningar så är det inte så briljanta siffror/fps, spec inte när man kollar på swecs senaste test av 1080ti korten. 1070 får ju spö med bara några ynka fps då men i lägre upplösning så är det ju bra mycket snabbare än fury x. Sen får vi inte glömma att 1070 drar typ nada å var aldrig top of the line kortet som fury x är. Så även om jag tycker som du att fury x är en produkt som står sig väl i höga upplösningar å i nya spel så spelar det ju ingen roll eg, eftersom det handlar om låga icke önskvärda fps å det faktum att det inte var så konkurrenskraftigt när det släpptes å hoppas att Vega inte går samma öde till mötes.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

FuryX gick ner i pris halvår efter när 980 lanserades och den slår idag 980, den är i samma klass om 1070 idag på nya spel i 4k på dx12. Kommer högst troligt även bli bättre än 1070 när Vulkan & dx12spel mognar.
Det är en arkitektur som var då vid lansering och är fortfarande bra även idag, vem vill inte ha ett sådant produkt?

Hade ett längre utlägg med grafer och skit men lyckades trycka bort fliken, antal "könsord" på raken, lol.
Vet inte vad du yrar om, men Fury släpptes långt efter 900-serien och lanserades mot 980ti och inget annat.
Fury X sjönk aldrig i pris, hade ett antal på bevakning på prisjakten och 980-ti korten sjönk betydligt snabbare än Fury X.
DX12 är fortfrande totalt ointressant 2 år senare och prestanda vinsten tom för Fury är som bäst minimal och historiskt extremt osäker och många ggr betydligt sämre.
Helt övertygad om att ett OC 980ti i 2k DX11 fortfarande total krossar ett Fury X i 2k DX12.
980ti hade på det stor hela varit ett bättre köp, Vega är dock en annan fråga om någon faktiskt går över till DX12.

Fury x i 4k är fullständigt ointressant för i princip alla, jippi 32fps.

Frågan är när spelen går över till DX12, kanske får vänta 2 år till och då har jag kanske ändå köpt ett nyttt kort?
Skulle bygga en ny dator när Ryzen släpptes och nu har jag väntat färdigt, orka vänta två månder till på Vega med fabrikskylare.

Permalänk
Digital fyndjägare

Om jag vill ha ett nytt kort så köper jag det nu, VET man garanterat 110% att en nylansering är på väg inom en månad då kan man vänta, annars kan de dra åt helv........

AMD's VEGA har hittills bara varit en DRÖM.

Själv gick jag vidare för längesen....

Nästa spelkort blir efter NAVI eller VOLTA.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

FuryX gick ner i pris halvår efter när 980 lanserades och den slår idag 980, den är i samma klass om 1070 idag på nya spel i 4k på dx12. Kommer högst troligt även bli bättre än 1070 när Vulkan & dx12spel mognar.
Det är en arkitektur som var då vid lansering och är fortfarande bra även idag, vem vill inte ha ett sådant produkt?

980 släpptes 18e September 2014 och FuryX 24e Juni 2015 enligt Wikipedia. Menar du 980Ti så släpptes även det före FuryX, 1e Juni 2015.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nvidia_graphics_process...
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_graphics_processing...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Problemet är ju att när den väl presterar som 1070 i dvs höga upplösningar så är det inte så briljanta siffror/fps, spec inte när man kollar på swecs senaste test av 1080ti korten. 1070 får ju spö med bara några ynka fps då men i lägre upplösning så är det ju bra mycket snabbare än fury x. Sen får vi inte glömma att 1070 drar typ nada å var aldrig top of the line kortet som fury x är. Så även om jag tycker som du att fury x är en produkt som står sig väl i höga upplösningar å i nya spel så spelar det ju ingen roll eg, eftersom det handlar om låga icke önskvärda fps å det faktum att det inte var så konkurrenskraftigt när det släpptes å hoppas att Vega inte går samma öde till mötes.

Vad 1070 drar eller inte är inte relevant till prestanda, för isf är intels eller amds cpu-grafik vinnande. 1070 är också generationen efter 980 ti & FuryX så klart blir det lägre förbrukning/prestanda.

Sen jag skaffade FuryX så körde jag i 3x1080 på ena burken och 4K på andra. Vissa andra kör med 1440+ och det spelas mer roll för 4K idag när dessa skärmar finns, så jag argumenterar och anser att det visst spelar roll med högre upplösningar till skillnad mot vad du anser. Vi får tänka olika på denna punkt antar jag. Alla kör inte 1080p om det är de du vill få fram?
Idag kör jag främst Overwatch och får 80-90fps med mina inställningar i 4K. Drar enbart ner dynamic reflection & shadow detaljs, resten antingen på high eller utlra. Så visst om man inte kör typ allt på ultra så kan man få bra frames även i 4K i princip alla spel.

Skrivet av ramlösa:

Hade ett längre utlägg med grafer och skit men lyckades trycka bort fliken, antal "könsord" på raken, lol.
Vet inte vad du yrar om, men Fury släpptes långt efter 900-serien och lanserades mot 980ti och inget annat.
Fury X sjönk aldrig i pris, hade ett antal på bevakning på prisjakten och 980-ti korten sjönk betydligt snabbare än Fury X.
DX12 är fortfrande totalt ointressant 2 år senare och prestanda vinsten tom för Fury är som bäst minimal och historiskt extremt osäker och många ggr betydligt sämre.
Helt övertygad om att ett OC 980ti i 2k DX11 fortfarande total krossar ett Fury X i 2k DX12.
980ti hade på det stor hela varit ett bättre köp, Vega är dock en annan fråga om någon faktiskt går över till DX12.

Fury x i 4k är fullständigt ointressant för i princip alla, jippi 32fps.

Frågan är när spelen går över till DX12, kanske får vänta 2 år till och då har jag kanske ändå köpt ett nyttt kort?
Skulle bygga en ny dator när Ryzen släpptes och nu har jag väntat färdigt, orka vänta två månder till på Vega med fabrikskylare.

Sucks when that happen, jag brukar spara längre inlägg i notepad ifall att
Sorry, menade 980 TI som släpptes samtidigt, vilket jag trodde var halvår efter furyx men fick även de rättat av Clintan.
Sen om du bara drar till prisjakt så ser du att FuryX har gått ner i pris sedan lansering. Visst drog 900 serien ner i pris men det var när 1000 serien kom, vid ett generationsskifte i produktportföljen hos Nvidia alltså. Innan det var det inte tal om större minskning i pris hos nvidia.
AMD däremot lanserade inte ett high end kort under 400 serien så de hade inget kort att ersätta furyx med, även gällande för pris. Men från 7000 till 5800 (ca: 5000 lägst) så är det en prissänkning.

DX12 må vara ointressant för dig och även 4K, du får gärna vara nöjd med 2k dx11 det säger jag inget emot. Men mitt inlägg som du citerar och motargumenterar handlar om att jag säger att FuryX presterar bra med de nya API:erna i 4K i kontexten till det jag citerade vilket va gällande Vega om det blir en Fury2.0 och om det är något att vara orolig för.
Vega kommer i en tid när dessa nya api:er finns OCH att kommande spelmotorer tar mycket större hänsyn till dem. Vi kommer se att FuryX kommer vara bättre i framtiden och om Vega blir FuryX2.0 så är branschen mer redo för den vid lansering än vid FuryX p.g.a. att dessa api:er har blivit bättre implementerade.

....och detta med att "krossa", varför är du så dramatisk i jämförelsen när FuryX hamnar idag mellan 980 Ti och 980 i 1080p epic settings i t.ex. Overwatch? Lägg ner med överdrifterna med dessa superlativ eller kraftuttryck. Blanda inte dina egna känslor med fakta, det blir svårt att urskilja vad som är vad.

Skrivet av ClintBeastwood:

980 släpptes 18e September 2014 och FuryX 24e Juni 2015 enligt Wikipedia. Menar du 980Ti så släpptes även det före FuryX, 1e Juni 2015.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nvidia_graphics_process...
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_graphics_processing...

Jag tror inte någon tänker såhär 2 år senare "Fan! Skulle köpt mig ett FuryX, idag 2 år senare presterar det lite bättre i DX12 och 4k"

Tackar för korrigeringen av lanseringsdatum.

På samma vis bör man heller inte tänka att FuryX var ett dåligt köp idag 2 år senare
Kontexten är Vega som jag skrev ovan till Ramlösa, jag tror att även om den blir ett Fury2.0 kort så kommer den prestera väldigt bra då spelmotorerna är idag bättre anpassat för vad fury var ämnat för, vilket är dessa nya api:er.

Permalänk
Medlem

@SolidReactor:
En fråga, kommer Vega att vara bättre än ett EVGA 1080 FTW2 för 5500kr?
Jag tror svaret är nej.
Jävligt sugen..vänta eller inte vänta är frågan??

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

@SolidReactor:
En fråga, kommer Vega att vara bättre än ett EVGA 1080 FTW2 för 5500kr?
Jag tror svaret är nej.
Jävligt sugen..vänta eller inte vänta är frågan??

Om du vill eller behöver ha ett nytt grafikkort nu, köp. Det finns inte mycket konkreta bevis för när exakt lanseringen av Vega kommer ske eller hur tillgängligheten är.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Digital fyndjägare

@ramlösa: Köp nu... sälj om du inte är nöjd och köp nytt sen. Vega är fortfarande en bit bort och ingen vet 110% hur och vad den kommer kosta eller prestera.

GTX 1080 är ett riktigt maffigt kort.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Digital fyndjägare

@SolidReactor: LOL Intels grafik är vinnande... jag tror jag måste hålla med dig om det. Skämt o sido... GTX 1070 är ett riktigt bra kort så varför välja ett Fury X framför det egentligen? Vad menar du? Hade jag varit dig så hade jag sålt Fury X och kört på ett starkare kort från Nvidia.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Vad 1070 drar eller inte är inte relevant till prestanda, för isf är intels eller amds cpu-grafik vinnande. 1070 är också generationen efter 980 ti & FuryX så klart blir det lägre förbrukning/prestanda.

Sen jag skaffade FuryX så körde jag i 3x1080 på ena burken och 4K på andra. Vissa andra kör med 1440+ och det spelas mer roll för 4K idag när dessa skärmar finns, så jag argumenterar och anser att det visst spelar roll med högre upplösningar till skillnad mot vad du anser. Vi får tänka olika på denna punkt antar jag. Alla kör inte 1080p om det är de du vill få fram?
Idag kör jag främst Overwatch och får 80-90fps med mina inställningar i 4K. Drar enbart ner dynamic reflection & shadow detaljs, resten antingen på high eller utlra. Så visst om man inte kör typ allt på ultra så kan man få bra frames även i 4K i princip alla spel.

Inte så intresserad av strömförbrukning heller, å skulle skriva en rad om det men orkade inte ta me bara.
980ti/1070 presterar som sagt rätt bra i låg upplösning å även om de presterar under ett furyx i höga upplösningar så menar jag att det spelar eg nada roll då alla dessa tre korten inte kan leverera bra fps då.

Det jag helt enkelt menar är att Vega måste kunna leverera från dag 1 och inte ta tid på sig att köra om konkurrenterna i extrema förhållanden med några enstaka fps. Sure, du kan sänka inställninarna å få till behaglig fps med det kan du på de andra oxå.

Det jag tycker är rätt lustigt med FuryX är att ett budget kort som ex 1060 å till och med rx580 står sig väl mot fury korten i vissa spel när det handlar om 1080p. Låt oss hoppas att Vega inte lider av sådan här ojämn prestanda å att man slipper FineWine technologin att göra sig påmind när Vega är nästintill bortglömd som med fury korten.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@ramlösa: Jag är osäker då priset på 5500 är mycket lägre än 8000 som var vid lansering för detta kort

Jag hade väntat för att se hur Vega presterar i de spel jag spelar och vill spela. Jag vet att 480 presterar jäkligt bra i multigpu i 4k dx12, typ 100% skalning i sniper elite 4! Men det är inte ett spel jag spelar. Multigpu i mogna spel med dessa nya api:er är vad som är intressant för mig.

För mig är inte priset intressant, jag köper det som passar mitt behov. Har du en budget att gå efter och detta kort tillfredsställer dina behov så är detta kort som du refererar till jättebra för dig idag, oavsett om Vega är bättre eller billigare vid lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

@SolidReactor:
En fråga, kommer Vega att vara bättre än ett EVGA 1080 FTW2 för 5500kr?
Jag tror svaret är nej.
Jävligt sugen..vänta eller inte vänta är frågan??

Har du väntat såhär länge fastän du har varit asförbannad hela tiden kan du lika gärna löpa linan ut. Eller hatar du dig själv så mycket att du tänker ge upp på mållinjen?

Skrivet av Bl4ckIce:

@ramlösa: Köp nu... sälj om du inte är nöjd och köp nytt sen. Vega är fortfarande en bit bort och ingen vet 110% hur och vad den kommer kosta eller prestera.

GTX 1080 är ett riktigt maffigt kort.

Vega är inte längre bort än juni, så max 1½ månad. Om två veckor vet vi. Jag ser inte varför man ska hasta nu såvida inte behovet är absolut akut, dvs arbete som beror på det och måste bli färdigt. Nästa stora grafikkortssläpp kommer inte förrän nästa år.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

@ramlösa: Jag är osäker då priset på 5500 är mycket lägre än 8000 som var vid lansering för detta kort

Jag hade väntat för att se hur Vega presterar i de spel jag spelar och vill spela. Jag vet att 480 presterar jäkligt bra i multigpu i 4k dx12, typ 100% skalning i sniper elite 4! Men det är inte ett spel jag spelar. Multigpu i mogna spel med dessa nya api:er är vad som är intressant för mig.

För mig är inte priset intressant, jag köper det som passar mitt behov. Har du en budget att gå efter och detta kort tillfredsställer dina behov så är detta kort som du refererar till jättebra för dig idag, oavsett om Vega är bättre eller billigare vid lansering.

Finns ingen vettig människa på jorden som skulle välja maultigpu över singelgpu, speciellt inte när ett 1080 presterar likvärdig idag till nästan samma pris.
Jag missade köpfönstret så jag får väll vänta, ångrar jag mig lol.

Permalänk
Avstängd

The top of the line AMD RX Vega Nova will cost $599 which is less than the GTX 1080 Ti. Reports claim that the AMD RX Vega Nova will target the GTX 1080 Ti and will have similar performance. Seeing how this upcoming GPU has similar performance and is considerably more economical I do not see why people would go towards team Green.

https://segmentnext.com/2017/05/12/amd-rx-vega-nova-graphics-...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Finns ingen vettig människa på jorden som skulle välja maultigpu över singelgpu, speciellt inte när ett 1080 presterar likvärdig idag till nästan samma pris.
Jag missade köpfönstret så jag får väll vänta, ångrar jag mig lol.

Multigpu verkar fungera strålande med dessa nya api:er när de implementeras rätt, handskas Vega lika bra som 480 på det på hårdvarusidan så är muligpu ett vettigt alternativ även för den.

Jag undrar varför du har en sådan tråkig och klankande attityd? Är det så att du måste få medhåll för att kunna göra ett köp? Lider du av kognitiv dissonans? Vill du finna tröst med att alla ska hålla med dig? Eller känner du dig bättre om du trycker ner andra?
Bara för att jag vill ha multigpu behöver du inte säga att jag saknar vett.

Du kan få fram din åsikt utan att vara dryg, försök med det. Det kanske blir bättre stämning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Multigpu verkar fungera strålande med dessa nya api:er när de implementeras rätt, handskas Vega lika bra som 480 på det på hårdvarusidan så är muligpu ett vettigt alternativ även för den.

Jag undrar varför du har en sådan tråkig och klankande attityd? Är det så att du måste få medhåll för att kunna göra ett köp? Lider du av kognitiv dissonans? Vill du finna tröst med att alla ska hålla med dig? Eller känner du dig bättre om du trycker ner andra?
Bara för att jag vill ha multigpu behöver du inte säga att jag saknar vett.

Du kan få fram din åsikt utan att vara dryg, försök med det. Det kanske blir bättre stämning?

Du skriver ju svaret själv "när de implenteras rätt" där är orsaken ingen vettig människa använder multigpu om det finns ett bättre alternativ.
Historiskt har det varit ett helvete och behöva välja spel efter GPUn, speciellt om man ska spela 4k.
Eller som en kompis som satt på dubbla GPUer uttryckte "det sista på jorden han skulle välja igen".

Tänkte mer om du hade något förtroende för amd överhuvudtaget att spöa Nvidia och jag tolkar det som ett nej.
"Lider du av kognitiv dissonans?" Och det är inte att vara dryg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Du skriver ju svaret själv "när de implenteras rätt" där är orsaken ingen vettig människa använder multigpu om det finns ett bättre alternativ.

Jag skrev att det finns spel idag som gör det och det kommer fler. Igen, din attityd är riktigt tråkig och drar ner forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

The top of the line AMD RX Vega Nova will cost $599 which is less than the GTX 1080 Ti. Reports claim that the AMD RX Vega Nova will target the GTX 1080 Ti and will have similar performance. Seeing how this upcoming GPU has similar performance and is considerably more economical I do not see why people would go towards team Green.

https://segmentnext.com/2017/05/12/amd-rx-vega-nova-graphics-...

Dyrt men priset talar på ett sätt positivt för prestandan..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Dyrt men priset talar på ett sätt positivt för prestandan..

Dyrt? Skulle det prestera som 1080TI så är ju inte priset oskäligt högt speciellt precis vid släpp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Köp Nvidia om du tycker det är för dyrt, 599$ för 1080Ti prestanda är avsevärt billigare än tidigare, på vilket sätt är det dyrt?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

The top of the line AMD RX Vega Nova will cost $599 which is less than the GTX 1080 Ti. Reports claim that the AMD RX Vega Nova will target the GTX 1080 Ti and will have similar performance. Seeing how this upcoming GPU has similar performance and is considerably more economical I do not see why people would go towards team Green.

https://segmentnext.com/2017/05/12/amd-rx-vega-nova-graphics-...

Såg först dom namnen nämnas i wccftechs kommentarsfält, sen blev det en blog där prissättningen lagts till och källen "jag känner nån", var bara en fråga om tid innan det presenterades som nyheter... Så jag vet inte riktigt hur korrekt det skulle anse vara.

Det sagt, så är både prisbilden och prestanda nivåerna fullständigt rimlig och enligt min förväntan. Jag tror dom skulle behöva vara $50 billigare (alla 3) om dom verkligen vill slå knockout på Nvidia med den prestandan men det funkar.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av murklor:

Såg först dom namnen nämnas i wccftechs kommentarsfält, sen blev det en blog där prissättningen lagts till och källen "jag känner nån", var bara en fråga om tid innan det presenterades som nyheter... Så jag vet inte riktigt hur korrekt det skulle anse vara.

Det sagt, så är både prisbilden och prestanda nivåerna fullständigt rimlig och enligt min förväntan. Jag tror dom skulle behöva vara $50 billigare (alla 3) om dom verkligen vill slå knockout på Nvidia med den prestandan men det funkar.

Jag inväntar riktiga tester innan jag börjar hypa. Men blir det runt 1080ti prestanda för de priserna (och med tysta kylare från exempelvis msi/asus etc) så slår jag fasen till direkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Broken-arrow:

Dyrt? Skulle det prestera som 1080TI så är ju inte priset oskäligt högt speciellt precis vid släpp.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker att priset verkar bra.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s318779962&o=produkt_p...
De som är missnöjda över priset kan ju alltid lägga på en dryg tusenlapp och köpa Nvidia i stället.

Hoppas dock på en klenare och billigare variant också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

AMD Vega: 16GB HBM2 and 1600 MHz clock

The new ID just popped up on CompuBench database. It is undoubtedly Vega: it was detected as gfx900 architecture, has 64 Compute Units and has new IDs confirmed by Linux patch to be Vega.

The reason why I didn’t name this post “Radeon RX Vega” is because we don’t know if this chip is Radeon RX, Radeon Pro or Radeon Instinct. It would work as a clickbait, but it might be misleading. AMD only confirmed two stack HBM2 for Radeon RX Vega and showcased a sample with 8GB on board. We simply don’t know if the 16GB HBM2 chip is planned for Radeon RX series.

Either way, the most interesting part of this leak is maximum clock frequency (CL_DEVICE_MAX_CLOCK_FREQUENCY). For comparison, Radeon RX 480 in CompuBench database has the same entry with 1266 MHz and Radeon RX 580 up to 1430 MHz (because most cards are overclocked). This could be an indicator that Vega has 1600 MHz maximum GPU clock. Whether that’s a frequency limit or actual boost clock, we don’t know yet.

Lastly, we have a confirmation that this particular ID has 64 Compute Units enabled. If AMD kept the same principle for GFX9 architecture (64 cores per cluster), then we should expect 4096 Stream Processors (64*64).

https://videocardz.com/69475/amd-radeon-vega-spotted-with-16gb-memory-and-1600-mhz-clock

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

AMD Vega: 16GB HBM2 and 1600 MHz clock

The new ID just popped up on CompuBench database. It is undoubtedly Vega: it was detected as gfx900 architecture, has 64 Compute Units and has new IDs confirmed by Linux patch to be Vega.

The reason why I didn’t name this post “Radeon RX Vega” is because we don’t know if this chip is Radeon RX, Radeon Pro or Radeon Instinct. It would work as a clickbait, but it might be misleading. AMD only confirmed two stack HBM2 for Radeon RX Vega and showcased a sample with 8GB on board. We simply don’t know if the 16GB HBM2 chip is planned for Radeon RX series.

Either way, the most interesting part of this leak is maximum clock frequency (CL_DEVICE_MAX_CLOCK_FREQUENCY). For comparison, Radeon RX 480 in CompuBench database has the same entry with 1266 MHz and Radeon RX 580 up to 1430 MHz (because most cards are overclocked). This could be an indicator that Vega has 1600 MHz maximum GPU clock. Whether that’s a frequency limit or actual boost clock, we don’t know yet.

Lastly, we have a confirmation that this particular ID has 64 Compute Units enabled. If AMD kept the same principle for GFX9 architecture (64 cores per cluster), then we should expect 4096 Stream Processors (64*64).

https://videocardz.com/69475/amd-radeon-vega-spotted-with-16gb-memory-and-1600-mhz-clock

VILL HA NU! *dräggel*

Jag hoppas det är på riktigt och inte bara ett beräkningskort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dyrt? Skulle det prestera som 1080TI så är ju inte priset oskäligt högt speciellt precis vid släpp.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Aeig:

@ClintBeastwood: Köp Nvidia om du tycker det är för dyrt, 599$ för 1080Ti prestanda är avsevärt billigare än tidigare, på vilket sätt är det dyrt?

Mvh

Det var ett jävla liv om att 1080 var dyrt. Låt säga att det hade presterat som ett 1080Ti vid release, hade det inte varit så farligt dyrt då? Bara för att något är billigare betyder inte att det inte är dyrt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det var ett jävla liv om att 1080 var dyrt. Låt säga att det hade presterat som ett 1080Ti vid release, hade det inte varit så farligt dyrt då? Bara för att något är billigare betyder inte att det inte är dyrt.

Vad jag läst på swec varje lansering, är samma mantra så fort AMD lanserar ny gpu att den är för dyr. När Nivida inte är dugg bättre.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad jag läst på swec varje lansering, är samma mantra så fort AMD lanserar ny gpu att den är för dyr. När Nivida inte är dugg bättre.

Så du har inte märk av den flod av kommentarer som ex berörde FE skatten när Pascal lanserades å prissättningen överlag på 1000korten, enda "ljuset" har ju varit 1080ti son såg till prestandan från titanxp gick ner till 1080prisnivån, men dyrt är dyrt oavsett om kortet presterar...

Meningen med utveckling är att det ska släppas prylar som presterar lika bra eller tom bättre än förra top of the line produkten till en prisnivå som de flesta skulle kunna ge för. Men ja, det verkar ju som att för varje år som går eller kanske för varje generation av produkter så går att vi istället mot att man betalar för prestandan på samma sätt som med sportbilar å inte att som förr då den stora massan fick njuta av bättre prestanda än top gen korten erbjöd.

problemet med AMD är att de verkar inte ha lika bra marginaler med sina prylar som ex intel å Nvidia. Man kan tolka det som att AMD är entusiaster och vill erbjuda något speciellt men sanningen är att de måste erbjuda bättre priser än sina konkurrenter trots mindre marginaler.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx