Terraformering, science fiction eller genomförbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Sen så är det såklart beroende på vad du menar med "skickar"?

Det jag läste antydde på en konstant ström av vatten partiklar som flyter mot vår planet från rymden, så självfallet fanns det vissa inom forskar världen som ansåg att detta var märkligt och hade en teori om att det var intelligent liv som skapade detta.

Skrivet av Casgar:

Utan ågon handlingsplan skulle det orsaka masshysteri, upplopp och allmän anarki på gatorna då världsbilden skulle ställas uppochner för majoriteten av världens befolkning, huvudsakligen de religiösa och outbildade.

Jo, jag håller med, särskilt om religiösa faktorer, kristendomen och att tro på gud är fruktansvärt vanligt i t.ex USA. Men jag är 99.9% säker på att vår planet besöks av annat intelligent liv faktiskt. Som jag svarade tidigare, vem vet, kanske mars hade en atmosfär innan och att det fanns liv

Men annars för att följa tråden så måste vi som människor gå samman och bryta ifrån national säkerhet, en vi mot dom attityd för att vi skall kunna uppnå saker som terraformering, bara en sådan sak som att pengar finns sätter stopp för riktig evolution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VexedRelic:

Det är väl mycket möjligt, såg detta för ett tag sedan faktiskt.
http://7tales.net/alien-skeleton-found-on-mars-is-this-the-ul...

Intressant artikel!
Och som allt annat här i världen, fram till att något annat bevisats och tills människan gått på Mars och undersökt får vi helt enkelt anta att det är kvarlämningar av ett levande ting som gick på Mars som ligger där.

Av bilden att döma ser skyn på Mars helt OK ut, inte alls så röd som Total Recall och andra filmer fått den att framstå genom tiderna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VexedRelic:

Det jag läste antydde på en konstant ström av vatten partiklar som flyter mot vår planet från rymden, så självfallet fanns det vissa inom forskar världen som ansåg att detta var märkligt och hade en teori om att det var intelligent liv som skapade detta.

Jo, jag håller med, särskilt om religiösa faktorer, kristendomen och att tro på gud är fruktansvärt vanligt i t.ex USA. Men jag är 99.9% säker på att vår planet besöks av annat intelligent liv faktiskt. Som jag svarade tidigare, vem vet, kanske mars hade en atmosfär innan och att det fanns liv

Personligen så är jag 99,9% säker att Jorden INTE har blivit besökt av utomjordisk intelligens, för de bevis jag har sett hittills som antytt det har oftast kunnat avfärdats ganska fort, och blir sällan allmänt accepterade av resten av vetenskapsvärlden. Jag tror inte på något baserat på dåliga bevis.

Åter igen; Källkritik! För att ta ett exempel så kan vi ta och bryta ner artikeln du länkade:

  • Hemsidan har bara artiklar om konspirationsteorier och utomjordingar m.m. Ej opartisk.

  • Artikeln använder professorns teori om antika civilisationer på Mars som bevisförstärkning.
    1. Är teorin ett direkt svar från professorn angående bilden?
    Om "Ja"; En professor i teoretisk plasmafysik uttalar sig om geologi och arkeologi. Ej expert i ämnet.
    Om "Nej"; Skulle ett fossil verkligen bevisa att professorns teori är rätt, eller vice versa? Correlation≠Causation

  • 2. Finns det enklare förklaringar? Occams rakkniv.

  • 3. Sista stycket är inte mer än en fotnotis om vetenskapsvärldens syn på det hela och utan några motargument, vilket kan får det att låta som att artikeln har mer bevis. Vad som är vetenskaplig fakta bestäms inte genom att ropa högst eller mest. Det är inte så vetenskaplig forskning fungerar!

Skrivet av anon183825:

Intressant artikel!
Och som allt annat här i världen, fram till att något annat bevisats och tills människan gått på Mars och undersökt får vi helt enkelt anta att det är kvarlämningar av ett levande ting som gick på Mars som ligger där.

Om man inte har tillräckligt med bevis varför måste man då anta något över huvud taget, speciellt något som inte är den mest logiska eller statistiskt rimliga förklaringen? "Vi vet inte om det är ett förhistoriskt fossil på Mars, därför antar vi det tills motsatsen är bevisad." Detta är vad som kallas "Argumentum Ad Ignorantiam", eller argument till okunnigheten och är ett argumentationsfel som leder till förhastade slutsatser och ökad risk att den data som samlas in inte är objektiv.

Skrivet av anon183825:

Av bilden att döma ser skyn på Mars helt OK ut, inte alls så röd som Total Recall och andra filmer fått den att framstå genom tiderna.

Nu har jag inte kollat upp källan till bilden, men jag vet att NASA ofta brukar förvränga färger och kontraster i många av sina foton för att de ska vara lättare att analysera. Exempel. Det är möjligt att det är naturliga färger i fotot, men även motsatsen. Sen så är ju såklart Hollywood Hollywood.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Personligen så är jag 99,9% säker att Jorden INTE har blivit besökt av utomjordisk intelligens, för de bevis jag har sett hittills som antytt det har oftast kunnat avfärdats ganska fort, och blir sällan allmänt accepterade av resten av vetenskapsvärlden. Jag tror inte på något baserat på dåliga bevis.

Det finns tillräckligt med UFO bevis där ute taget live direkt från ISS live kamera de senaste två åren. Men nu har NASA bestämt att stänga ned det, men vi ska inte vara oroliga, de kommer ge oss editerad och redan filmade saker från rymden

Som jag sade tidigare så är det väl upp till var och en vad de vill tro på, men du kommer inte direkt se dessa saker genom mainstream media. Och ja, jag förstår vad du menar, det finns såklart mycket som inte är sant eller mycket suspekt, som t.ex skelettet jag länkade som mest troligt är någon typ av mineral formering.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VexedRelic:

Det finns tillräckligt med UFO bevis där ute taget live direkt från ISS live kamera de senaste två åren. Men nu har NASA bestämt att stänga ned det, men vi ska inte vara oroliga, de kommer ge oss editerad och redan filmade saker från rymden

Som jag sade tidigare så är det väl upp till var och en vad de vill tro på, men du kommer inte direkt se dessa saker genom mainstream media. Och ja, jag förstår vad du menar, det finns såklart mycket som inte är sant eller mycket suspekt, som t.ex skelettet jag länkade som mest troligt är någon typ av mineral formering.

Jag vet inte om du bara valt fel ord, men UFO är inte samma sak som utomjordingar. UFO-bevis är bevis att man sett ett oidentifierad flygande objekt, d.v.s. inga bevis för någonting alls egentligen. Runt 90% av alla UFO-iakttagelser går att förklara. Resterande är oförklarliga eller har tvivelaktig data. Men bara för att det är oförklarligt betyder inte att det är utomjordiskt. Den största felkällan är och kommer förmodligen alltid att vara den mänskliga faktorn.

Självklart får man tro på vad man vill, men jag vill ändå föreslå att man är kritisk till det man läser, speciellt på internet, och extra speciellt om man läser artiklar på hemsidor dedikerade till konspirationsteorier utan pålitliga källor. Ingen vinner på att tro saker baserat på dåliga bevis.

Känns som att vi spårat ur lite från tråden...

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Sägs ju att atombomber och tid är vad som krävs för terraforming.
Snackar då bomba skiten ur en planet och vänta några tusen år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FearKill:

Mars har ju några problem, knappt något magnetfält,

Där är huvudproblemet. Mars har inte längre en flytande kärna utan magnetfältet är inte homogent nord/syd som vi har utan ser mer ut som en dålig frisyr. Dvs inget skydd mot solvindarna.

Detta är det största problemet med just Mars.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI