Permalänk
Medlem

Trådlös mottagare till router

Hallå!

Jag har nyligen köpt en bostadsrätt som jag snart flyttar in i. Då den byggdes på 70-talet var det inte särskilt genomtänkt hur internet skulle kopplas.

Det finns endast 1 nätverksuttag i lägenheten och det sitter i hallen, dumt nog. Med andra ord så går det en kabel från kontrollrummet (där modemet är) till en nätverksdosa i väggen i hallen.

Det jag skulle vilja ha är en router som kan ta emot signalen trådlöst och sedan skicka vidare den trådlöst. Jag vet att de flesta routrar kan skicka trådlöst, men finns det även de som kan ta emot trådlöst? Har googlat på detta utan resultat.
I så fall så antar jag att det behövs någon typ av sändare som man sätter i nätverksuttaget i väggen och som skickar vidare signalen till routern, som i sin tur levererar till diverse enheter i hushållet. Om någon sån sändare ens finns är jag osäker på.

Jag har även hört talas om enheter som installeras med kabel och därefter plockas kabeln bort och då körs enheten trådlöst. Finns detta kanske för routrar? I så fall måste routerns sändning dock nå till kontrollrummet, vilket jag är tveksam på att den gör.

Anledningen till att jag vill ha en sån här lösning är pga. att jag helst inte har routern i hallen. Dessutom blir det lite jobbigt att ha den där med tanke på att det inte finns någon vägguttag för el relativt nära...

En alternativ lösning, om jag nu måste ha routern i hallen, är att jag hittar en batteridriven router (om det också finns?). Har googlat på det också men det enda jag hittar är routrar med uppladdningsbara batterier som räcker några timmar. Finns det inte routrar som går på exempelvis AA-batterier, som man får byta lite då och då. Det borde det göra.

Väldigt tacksam för svar!
// Rudervall

Permalänk
Medlem

Det du ska ha är en range extender, den tar den trådlösa signalen och förlänger den.
https://www.inet.se/kategori/663/range-extender

det som är värt att tänka på med dem, när det inte är en kabel utan bara förstärkning av trådlöst, att har du en dålig signal där den ska ställas, så blir slutsignalen inte så bra, går inte att förstärka en redan väldigt dålig signal.

Permalänk
Medlem

Jag behöver lite mer förtydliganden för att förstå vad du är ute efter.
Det är enklare om du skriver förutsättningar och mål, innan lösningarna kommer.

1. Nätverksuttag i hallen. Är det ett vanligt ethernetuttag?
2. Kontrollrum med modem. Är kontrollrummet i din lägenhet? Vad är det för modem (ADSL, fiber, coaxkabel)?
3. Hur stor är lägenheten?
4. Vill du ha trådlöst i hela lägenheten?
5. Vill du koppla in något med ethernetkabel (TV, spelkonsol, dator etc)?

Med mer kött på benen så haglar säkert svaren in

Permalänk
Medlem
Skrivet av tethir:

Det du ska ha är en range extender, den tar den trådlösa signalen och förlänger den.
https://www.inet.se/kategori/663/range-extender

det som är värt att tänka på med dem, när det inte är en kabel utan bara förstärkning av trådlöst, att har du en dålig signal där den ska ställas, så blir slutsignalen inte så bra, går inte att förstärka en redan väldigt dålig signal.

Det där är väl en typ av repeater? Som man använder mellan routern och datorn om signalen är dålig.
Hur skall den kunna kopplas mot en nätverksuttag utan någon typ av sändare från uttaget?

Tror du missuppfattade det jag menade lite, eller så är det jag som inte hänger med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

Jag behöver lite mer förtydliganden för att förstå vad du är ute efter.
Det är enklare om du skriver förutsättningar och mål, innan lösningarna kommer.

1. Nätverksuttag i hallen. Är det ett vanligt ethernetuttag?
2. Kontrollrum med modem. Är kontrollrummet i din lägenhet? Vad är det för modem (ADSL, fiber, coaxkabel)?
3. Hur stor är lägenheten?
4. Vill du ha trådlöst i hela lägenheten?
5. Vill du koppla in något med ethernetkabel (TV, spelkonsol, dator etc)?

Med mer kött på benen så haglar säkert svaren in

Okej, ska försöka förtydliga lite!

1. Precis, det är ett vanligt ethernetuttag i hallen.
2. Kontrollrummet är jag osäker på vart det ligger, men jag antar att det ligger nånstans i samma byggnad.
3. 110 kvm uppdelat på 2 våningar, men det spelar inte så stor roll för sålänge jag löser problemet till routern så kan jag fördela resten med hjälp av repeaters (om signalen skulle vara dålig).
4. Det stämmer, se även det jag skrev ovan.
5. Troligen inte då allt kommer köras via WiFi i så fall.

Permalänk
Medlem

Homeplugs från modemet till en trådlös router i lägenheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rudervall:

Okej, ska försöka förtydliga lite!

1. Precis, det är ett vanligt ethernetuttag i hallen.
2. Kontrollrummet är jag osäker på vart det ligger, men jag antar att det ligger nånstans i samma byggnad.
3. 110 kvm uppdelat på 2 våningar, men det spelar inte så stor roll för sålänge jag löser problemet till routern så kan jag fördela resten med hjälp av repeaters (om signalen skulle vara dålig).
4. Det stämmer, se även det jag skrev ovan.
5. Troligen inte då allt kommer köras via WiFi i så fall.

OK.
Repeaters används (hårddraget) för att täcka ett litet området dit man inte kan dra kabel och det finns inga bra eluttag för Powerline, samt att man där står ut med lägre hastighet med intermittenta avbrott. Funkar t.ex om man mest läser Aftonbladet på telefonen. För de flesta gå det bort.

Lite idéer:
1. Dra kabel snyggt till plats mitt i lägenhet där du vill ha nytt ethernetuttag. Sätt där en vanlig router med WiFi.
2. Sätt en liten router (typ Ubiquiti Edge) i hallen. Dra sedan kabel till en eller två Accesspunkter (typ Ubiquiti Unifi AC lite) som monteras på lämplig plats för bra WiFi-täckning.
3. Sedan går det att fylla på med mer eller mindre enkla lösningar med powerline, powerline med WiFi, trådlös brygga mellan hall och lämplig plats där switch och Accespunkt kopplas in, etc. Men, keep it simple, enklare lösning (med kabel) kommer funka bäst, och enklare att underhålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersHu:

OK.
Repeaters används (hårddraget) för att täcka ett litet området dit man inte kan dra kabel och det finns inga bra eluttag för Powerline, samt att man där står ut med lägre hastighet med intermittenta avbrott. Funkar t.ex om man mest läser Aftonbladet på telefonen. För de flesta gå det bort.

Lite idéer:
1. Dra kabel snyggt till plats mitt i lägenhet där du vill ha nytt ethernetuttag. Sätt där en vanlig router med WiFi.
2. Sätt en liten router (typ Ubiquiti Edge) i hallen. Dra sedan kabel till en eller två Accesspunkter (typ Ubiquiti Unifi AC lite) som monteras på lämplig plats för bra WiFi-täckning.
3. Sedan går det att fylla på med mer eller mindre enkla lösningar med powerline, powerline med WiFi, trådlös brygga mellan hall och lämplig plats där switch och Accespunkt kopplas in, etc. Men, keep it simple, enklare lösning (med kabel) kommer funka bäst, och enklare att underhålla.

Din första idé var i princip min sista utväg, men jag ville höra mig för om det går att lösa på de sätten jag tänkte. Men jag får väl köra på det antar jag...

Det jobbiga är bara om kabeln på något sätt skulle gå sönder och jag måste byta ut den, eftersom jag förmodligen kommer lägga den under golvsocklar i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Homeplugs från modemet till en trådlös router i lägenheten?

Kommer detta att funka? Kan jag då ha en homeplug i hallen som kopplas till modemet, sedan har jag en homeplug i vardagsrummet som tar emot och kopplas in till router. Sedan skickar routern vidare trådlöst?

Eller denna som har homeplug på ena sidan och router på andra sidan? Eller de kanske inte är en router, utan snarare en switch. En router antar jag att jag måste ha för ip-adressen?

http://www.clasohlson.com/se/HomePlug-Netgear-PLW1000/38-7449

Permalänk
Medlem

Trodde inte det var något alternativ att ha en homeplug i hallen då du inte hade ett eluttag där.
Min tanke var, att då det lät som du hade tillgång till rummet med modemet kunde du sätta homeplugen där istället för kabeln till din lägenhet och sedan ha en homeplug någonstans centralt i lägenheten kopplad till en vanlig trådlös router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Trodde inte det var något alternativ att ha en homeplug i hallen då du inte hade ett eluttag där.
Min tanke var, att då det lät som du hade tillgång till rummet med modemet kunde du sätta homeplugen där istället för kabeln till din lägenhet och sedan ha en homeplug någonstans centralt i lägenheten kopplad till en vanlig trådlös router.

Jaha, nej för tillfället har vi inget eluttag vid ethernetuttaget, men i så fall får jag sätta dit ett utanpåliggande vägguttag.

Tillgång till kontrollrummet har jag dessvärre inte.

Men tror du att denna lösning skulle fungera bra?

Ethernet med kabel > homeplug i hallen > homeplug i vardagsrum > router med kabel > hela lägenheten med wifi

Har inget vidare erfarnhet med homeplugs så vet ej hur bra dem är.

Permalänk
Medlem

Vet att det är delade meningar på detta forum om hur bra homeplug fungerar, dock är min erfarenhet att det fungerar riktigt bra. Det bästa är att du köper hem/lånar och testar så det uppfyller dina behov.
Homeplugsen skall helst sitta på samma fas för att fungera så bra som möjligt.

Permalänk
Medlem

Det är inte delade meningar. Problemet är att de är beroende av elnätets skick bl a. Det innebär att de kan fungera väldigt bra på ett ställe men dåligt på ett annat.

Skrivet av ByteBitten:

Vet att det är delade meningar på detta forum om hur bra homeplug fungerar, dock är min erfarenhet att det fungerar riktigt bra. Det bästa är att du köper hem/lånar och testar så det uppfyller dina behov.
Homeplugsen skall helst sitta på samma fas för att fungera så bra som möjligt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det du frågar efter är en trådlös brygga, inte en repeatar eller range extender, du har inte heller nått modem om det är ett nätverksuttag i hallen.
Det går att använda de flesta accesspunkter till brygga och många hemmaroutrar går också att konfa om.
Måste du tvunget köra trådlöst ? Hur många andra nät finns det i närheten ? Varför kan du inte sätta din router i hallen ? Vad är det du kallar modem (en switch?) ? Hur många saker och vad ska kopplas in i lanet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är inte delade meningar. Problemet är att de är beroende av elnätets skick bl a. Det innebär att de kan fungera väldigt bra på ett ställe men dåligt på ett annat.

Vi ska inte heller glömma bort att homeplugs är känsliga för störningar. Det räcker med att koppla in någon dåligt avstörd elpryl för att mer eller mindre sabba allt.