Kan inte kontakta support på Asus.com

Permalänk
Medlem

Kan inte kontakta support på Asus.com

Så idag köpte jag en Asus ROG laptop men upptäckte snabbt något som inte stämde. Hörlursjacket fungerar inte, eller också är det programvarufel, svårt att veta. Dock säker att lurarna fungerar då jag prövat dom. Lurarna syns inte i Windows, valt att inaktiverade enheter skall visas men inget där heller. Finns något som heter Conexant Smart Audio HD som verkar styra ljudet.

Bestämde mig för att dra till Asus supporten på hemsidan men när jag ska skicka mail får jag bara felmeddelande att det är rutor som är "tomma" trots att dom inte är det, allting ifyllt.

@ASUS_Troy

Permalänk
Medlem

Hade problem med ljudet på min ROG laptop, när jag installerat Win10.. Fick det att fungera genom att installera om ljuddrivrutinen, med drivisar för Win8.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Hej @Friterad,

Trist att det strular med din laptop Har du lust att uppge vilken modell det är så kan jag hjälpa dig här? Vidare så kan det även vara ett OS-problem, som @DaBone beskriver, så om du även kan skriva vad du har för operativ för tillfället så ska vi knäcka denna nöten.

Du kan även skicka ett privatmeddelande med supportärendet så kan jag vidarebefordra det till support om du har problem med supportsidan då till min vetskap är det inga problem med den för tillfället.

Permalänk
Medlem

@ASUS_Troy @DaBone

Kör Windows 10, det är en GL552VW. Har besökt sidan för programvara/drivrutiner för denna modellen på Asus-sidan och det verkar finnas 2 versioner, misstänker att det är den senaste som jag kör på. Ska pröva mig fram så länge.

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera lite, prövade den äldre versionen av drivrutinen (som är för W8) men samma problem här. Hade inte varit några problem egentligen då jag kan få ljud genom att koppla in i hörlursjacket på min monitor, dock behöver jag fortfarande få micen att fungera men den hittas ju inte heller av Windows

Permalänk

@Friterad: Jag hittade detta svaret från en som haft liknande problem:

1. Öppna enhetshanteraren
2. Gå till ljudinstallningar > input och output och tryck på pilknappen
3. Nu ska du kunna se 2 valmöjligheter, internal microphone (Conexant smart audio HD) och internal speaker/headphone (Conexant smartaudio HD). Högerklicka på båda dessa och avinstallera.
4. Scrolla ner i enhetshanteraren till Audio - video and games, tryck på pilknappen.
4. Det ska nu finnas samma valmöjligheter att avinstallera Conexant smartaudio.
5. Ladda ner följande drivrutiner: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/nb/DriversForWin10/Audio/Aud...

Prova dessa stegen och återkom med hur det gick.

Permalänk
Medlem

@ASUS_Troy Får bara ett felmeddelande som lyder: Drivrutinsinstallationen misslyckades: Det gick inte att hitta enheten för denna drivrutin. När jag kör Setup'en från din länk.

Permalänk
Medlem

@ASUS_Troy
Okej så felmeddelandet fick jag antagligen eftersom att den gamla drivrutinen var kvar, Windows håller på att automatiskt installera drivrutinen direkt efter att jag tagit bort den. Så jag fick se till att jag manuellt installerar enhetsdrivrutiner och då kunde jag installera drivrutinen som du skickade. Dock så löser den inte problemet.

Men jag är säker på att det inte är hårdvarufel eftersom innan den drivrutinen som du skickade var installerad (dvs då ingen drivrutin alls var installerad) så visades mitt headset i "Uppspelningsenheter" dock så visades den som "ej inkopplad" fast att den var det.

Edit: Valde att strunta i det då det är alldeles för mycket huvudvärk till ingen nytta, beställde en 3.5mm till USB adapter istället, men tack för hjälpen, även om den inte hjälpte

Permalänk

@Friterad: Jag förstår Hör gärna av dig med hur det fungerade med adaptern!