35mm film - var skall man börja?

Permalänk
Medlem

35mm film - var skall man börja?

Hej,

Kort och gott är jag sugen på att börja fota analogt. Jag har dock inte riktigt någon koll på kameror och så vidare - jag vill
åt Leica-hållet men har inte alls koll på modeller och så vidare. Jag söker alltså er hjälp. Var börjar jag, vad skall jag titta efter och vad för glas bör jag börja med? Ett 50mm känns ju som vanligt lockande men... mer än så vet jag inte. Har kollat runt lite på Tradera men det är svårt att säga om priserna (som är minst sagt olika) är skäliga.

För kunnighetsreferens kan jag ju nämna att jag fotar med en 5D mk III i nuläget och har åtminstone 200k exponeringar i fingret.

Själva framkallningen ser jag som ett nöje i sig och har tänk följa denna utmärkta guide.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hej,

Kort och gott är jag sugen på att börja fota analogt. Jag har dock inte riktigt någon koll på kameror och så vidare - jag vill
åt Leica-hållet men har inte alls koll på modeller och så vidare. Jag söker alltså er hjälp. Var börjar jag, vad skall jag titta efter och vad för glas bör jag börja med?

Varför inte börja med en gammal EOS så får du fungerande AF? De skall fungera med dagens EF objektiv. Gillar du inte film kan du sälja den utan att göra någon större förlust.

Vet du vad du vill fotografera? Leica M-serien är en typisk situationskamera (=gatukamera även kallad). R serien är en spegelreflex som fungerar för typ samma grejer som din Canon EOS.

Permalänk
Rekordmedlem

Automatiska hus finns det ju gott om billigt men leta reda på nått mekaniskt typ en Nikon FM 2 så blir det nog roligare eller så satsar du seriöst och väljer mellanformat. 2 ogd spegelreflex är båda bra och kompakt om du inte vill ha en stor mellanformatare.
Själv har jag en Yashica G som plockas fram ibland när jag får ett återfall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Leica är en mätsökarkamera på gott och ont. Är man ovan med detta - prova först innan köp.
M2 har ramar i sökaren för 35-50-90 och M4 har 35-50-90-135. CL som är en miniversion/budgetvariant har 40-90. Finns en japansk Minolta som är lika bra men billigare.

Tänker inte skriva en uppsats här om Leica - bättre du spanar in youtube + googlar och återkom om du har frågor.

Köper du till rätt pris kan du knappt förlora pengar på en Leica då priserna stiger. Outslitliga prylar.

Leica R (SLR) är billigare än M, både hus och objektiv, inte för att de är sämre utan för att det är SLR.

Besök www.lpfoto.se - auktion i helgen - visning tors-fred - där finns mycket Leicaprylar om du vill klämma.

SLR
Finns tonvis med snorbilliga hus och gluggar (japanskt). Blandad kvalitet, framförallt avseende husen och vissa objektiv. Inte ovanligt skiten inte funkar, isf. kontakta säljaren och be att få pengarna tillbaka.

Det jag testat mest är Canon (AE-1, A1) samt FD- och FDn gluggar som har jämn och bra kvalitet samt hyfsade priser. Nikon är också OK men dyrare.

Avseende fasta objektiv, oavsett system, börja med 35mm och 90mm som kompletterar varandra, hoppa över 50mm. En tele-zoom, 80-200, räcker långt.

Permalänk
Medlem

Kul att du gillar guiden jag gjort och att du ska fota film.
Börja med vad som helst. Det är halva nöjet imo. Köp en skaplig kamera för någon hundring och känn efter innan du tar dig an dyrgripar som Leica och Contax och Yashicas kompaktkameror.
Googla efter listor typ "best low budget 35mm cameras" etc.

En riktigt trevlig kamera med skarp glugg som finns billig ibland är Olympus trip 35. Den har endast zone focus, vilket är vettigt att lära sig inför ett Leica köp. Med min Leica m6 är det i princip bara så jag har jobbat. På mina digitala m8/m9 också när jag hade dem.

Om du vill hålla dig till EOS så är en 300 snorbillig. ***bort/mod***
Min bästa Canon är en EOS-3. Det är i princip en analog 5Dmkiii. Sjukt snabb och modern.
Har till och med en feature där du tittar på det du vill ha i skärpa och kameran trackar ditt öga. Och det fungerar!

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Verkar ju vara relativt låg instegströskel.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Kul att du gillar guiden jag gjort och att du ska fota film.
Börja med vad som helst. Det är halva nöjet imo. Köp en skaplig kamera för någon hundring och känn efter innan du tar dig an dyrgripar som Leica och Contax och Yashicas kompaktkameror.
Googla efter listor typ "best low budget 35mm cameras" etc.

En riktigt trevlig kamera med skarp glugg som finns billig ibland är Olympus trip 35. Den har endast zone focus, vilket är vettigt att lära sig inför ett Leica köp. Med min Leica m6 är det i princip bara så jag har jobbat. På mina digitala m8/m9 också när jag hade dem.

Om du vill hålla dig till EOS så är en 300 snorbillig. ***bort/mod***
Min bästa Canon är en EOS-3. Det är i princip en analog 5Dmkiii. Sjukt snabb och modern.
Har till och med en feature där du tittar på det du vill ha i skärpa och kameran trackar ditt öga. Och det fungerar!

***bort/mod***

Får jag fråga vad du använder för negativscanner, eller om du har tips på någon bra och billig? Och vad för filmrullar bör man använda (eller är det kameraspecifikt)? Finns det något ställe som är bättre att köpa på än andra?

§9 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tack för era svar! Verkar ju vara relativt låg instegströskel.

Får jag fråga vad du använder för negativscanner, eller om du har tips på någon bra och billig? Och vad för filmrullar bör man använda (eller är det kameraspecifikt)? Finns det något ställe som är bättre att köpa på än andra?

Jag har en dedikerad Plustek scanner. Tycker det blir bäst resultat om vi pratar ren bildkvalitet.

En snabbare variant är Flatbed typ Epson eller Canon Canoscan. Idag använder jag den mest för mellanformat.
Det blir lite sämre kvalitet med går fort då den scannar 12st åt gången.

Söligast och meckigast men med hyffsat resultat är att fota av negativen med en digitalkamera.

Film är bara att välja och vraka. En stor del av nöjet är att testa olika. Men börja med tex Kodak T-Max 400 för svartvitt och Fuji Superia för färg. Bägge finns på Kjell o Company.
Vad gäller vettiga butiker så är både photax.se och brunosbildverkstad.se riktigt bra och jag handlar av bägge ungefär lika mycket.

Permalänk
Medlem

jag använder en sån här och är mycket nöjd...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=958359

Permalänk

Även jag har funderat på att börja med 35mm film jag har fått en del rullar av tro-x och har ett antal analoga kameror som man fått med när man köp annat.
Men min fråga är hur man ska göra med framkallning jag skulle gärna vilja göra det själv men vet inte riktigt vad man behöver för det.

Har även hört om någon typ av monobath någon som kan berätta mer om det?

vill inte spendera enorma summor på framkallningen då man studerar och detta är mestadels som en rolig grej.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Även jag har funderat på att börja med 35mm film jag har fått en del rullar av tro-x och har ett antal analoga kameror som man fått med när man köp annat.
Men min fråga är hur man ska göra med framkallning jag skulle gärna vilja göra det själv men vet inte riktigt vad man behöver för det.

Har även hört om någon typ av monobath någon som kan berätta mer om det?

vill inte spendera enorma summor på framkallningen då man studerar och detta är mestadels som en rolig grej.

Du behöver en framkallningsdosa, sedan är det ingen mer "specialutrustning" Kemin beror på vilken process du ska använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Även jag har funderat på att börja med 35mm film jag har fått en del rullar av tro-x och har ett antal analoga kameror som man fått med när man köp annat.
Men min fråga är hur man ska göra med framkallning jag skulle gärna vilja göra det själv men vet inte riktigt vad man behöver för det.

Har även hört om någon typ av monobath någon som kan berätta mer om det?

vill inte spendera enorma summor på framkallningen då man studerar och detta är mestadels som en rolig grej.

Kolla den grymma guiden som @Nisse-Tuta gjort som jag postat längre upp i tråden!

Permalänk
Medlem

Mycket har hänt sedan jag startade den här tråden (var det verkligen bara en dryg månad sedan)?

Här är en specifik fråga. Kanske är @Nisse-Tuta mest lämpad att svara på den, men jag lämnar den naturligtvis öppen: Jag fotar en hel del konsertfoto och har tänkt att ha med mig min analoga nästa gång, mest för att leka. Tanken är dock att detta ska bli lite av en nisch.

Kommer dock behöva pusha filmen till minst ISO 3200, kanske 6400. Vad borde jag använda för framkallare? Kör HP5+.

Står mellan D-76, HC 110 och DD-X, typ. Har provat pusha med rodinal men det blir alldeles för grynigt för min smak på så snabba hastigheter. Kanske kan en annan film hantera detta bättre? Tri-X? Något annat?

Någon som experimenterat?

Permalänk
Avstängd

Resefotat och tävlingsfotat mycket för en massa år sen och tri-x trivdes jag bäst med.
***bort/mod***

§9 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Resefotat och tävlingsfotat mycket för en massa år sen och tri-x trivdes jag bäst med.

Har du behövt pusha den för att komma upp i hastighet? Framkallade du själv?

Permalänk
Medlem

Pressade för många decennier sedan och använde Tri-X och D-76 eller HC-110 samt en del andra numera bortglömda soppor.

Minnet från dessa försök är att det blir ofrånkomligt korningare ju mer du pressar. ASA 400 (Tri-x) 1-2 steg (ASA 800-ASA 1600) ger påtagligt korn och därutöver väldigt grynigt. Rodinal skulle jag tro inte är så mycket sämre avseende kornet. Ett knep kan vara att spä ut soppan mer och kompensera med längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Min bästa Canon är en EOS-3. Det är i princip en analog 5Dmkiii. Sjukt snabb och modern.
Har till och med en feature där du tittar på det du vill ha i skärpa och kameran trackar ditt öga. Och det fungerar!

Det var en fin kamera och den sista analoga jag köpte, innan jag gick över till digitala systemkameror.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

@izzie: Hade eget labb och även egen import papper från Brno i Tjeckien. Experimenterade en hel del med tider, temp och spädningar mm och gick även igenom alla filmer som då fanns men det är ett tag sen slutade fota i mitten av 90 talet. Tri-x var den som passade mig bäst, ilford ,t-max mm tyckte jag saknade det rätt klippet. Du märker fort vilken film som passar dig när du jobbar i mörkrummet.
Ska du fota kändisar på scen skaffa bra optik och inte för lång brännvidd, bättre att placera sig bra.

Permalänk
Medlem

Jag fotade ett tag med en lånad Pentax ME Super. Riktigt smidig och trevlig kamera med bara det viktigaste - Den har TTL-ljusmätning med elektroniska A och M-lägen, i övrigt är den helt och hållet mekanisk. Dessutom en gigantisk sökarbild med bra fokusredskap.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Fotar du svartvitt och kör manuellt ordna till ett gråkort, finns att köpa eller göra själv bra om det även att en vit och svartsida, lär dig mäta mot detta och sen kalibrera in din framkallning av filmen så den stämmer. Lär man sig grunderna blir allt så mycket enklare och resultatet bättre.

Permalänk
Medlem

@Nisse-Tuta Toppenbra video. Tack vare den funderar jag på att framkalla mina filmer själv. Jag har kikat på Photax hemsida och undrar om det här är ett lämpligt startkit:

Framkallningsdosa: http://www.photax.se/product/dosa 315:-
Framkallningsvätska (Rodinal R09): http://www.photax.se/product/tetenal-paranol-s-250ml--r09- 105:-
Stoppvätska: http://www.photax.se/product/tetenal-indicet-luktfritt-1lit 215:-
Fixeringsvätska: http://www.photax.se/product/tetenal-superfix-plus-1lit- 169:-

Hur många rullar kan man tänka att det räcker till?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

@Nisse-Tuta Toppenbra video. Tack vare den funderar jag på att framkalla mina filmer själv. Jag har kikat på Photax hemsida och undrar om det här är ett lämpligt startkit:

Framkallningsdosa: http://www.photax.se/product/dosa 315:-
Framkallningsvätska (Rodinal R09): http://www.photax.se/product/tetenal-paranol-s-250ml--r09- 105:-
Stoppvätska: http://www.photax.se/product/tetenal-indicet-luktfritt-1lit 215:-
Fixeringsvätska: http://www.photax.se/product/tetenal-superfix-plus-1lit- 169:-

Hur många rullar kan man tänka att det räcker till?

Det där blir bra. Kan vara vettigt att ha mätglas också, jag började med tillbringare från Jula.
Diskhandskar är smart också.

Ska du framkalla exakt som jag så kan du mäta upp Rodinalen med kryddmått (3x1ml) och stoppvätska borde bli typ två matskedar på 500ml vatten.
Fixet blandar du en gång och återanvänder i typ ett år, så skaffa en tratt och en bra flaska. Brämhults juiceflaskor är bra eftersom de har bred öppning.

Vet inte exakt men det räcker till en massa rullar, minst tio.

Permalänk
Medlem

Shoppade isättika i brun 1L flaska på apoteket för några tior för några decennier sedan - räcker hela livet till stoppbad.

Nån gång på 60-talet beställde jag D76 i dess grundkomponenter på apoteket - personalen blev rätt irriterade då det blev mycket att väga.

Glöm inte shoppa Kodak HCA som förkortar sköljtiden väsentligt.
Därtill vätmedel som tar ner ytspänningen i sista sköljbadet så slipper du droppmärken på filmen.

Permalänk
Avstängd

@LaoLao: vill du få en dosa billigare så har jag en exakt likadan som annonsen med två spiraler.
På lokala secondhanden fanns idag en förstoringsapparat samt mängder med diaprojektorer, linser gamla manuella kameror någon mellanformatare samt en något nyare canon t70

Permalänk
Medlem

Diskmedel duger gott för att slippa dropp märken.
1-droppe räcker.
Något medel för sköljtid behövs inte heller om man kör Illford Sköljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Diskmedel duger gott för att slippa dropp mätken.
1-droppe räcker.
Något medel för sköljtid behövs inte heller om man kör Illford Sköljning.

Same shit - different names, typ...

Man kan använda en bit äkta halvblött och rent sämskskinn för att försiktigt avlägsna dropparna från filmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Same shit - different names, typ...

Man kan använda en bit äkta halvblött och rent sämskskinn för att försiktigt avlägsna dropparna från filmen.

Jo fast diskmedel är ju bra mycket billigare och enklare att få tag på än specialgrejer från Brunos och Photax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det där blir bra. Kan vara vettigt att ha mätglas också, jag började med tillbringare från Jula.
Diskhandskar är smart också.

Ska du framkalla exakt som jag så kan du mäta upp Rodinalen med kryddmått (3x1ml) och stoppvätska borde bli typ två matskedar på 500ml vatten.
Fixet blandar du en gång och återanvänder i typ ett år, så skaffa en tratt och en bra flaska. Brämhults juiceflaskor är bra eftersom de har bred öppning.

Vet inte exakt men det räcker till en massa rullar, minst tio.

Ja, planen är att börja med att följa din guide helt och hållet. Tänk på att jag är helt ny på det här med att framkalla och har egentligen ingenting hemma. Så förutom framkallningsdosan och kemin jag har nämnt ovan (samt tillgång till en helt mörk plats) bör jag ha följande:

1 st. tratt
1 st mätglas
1 st kapsylöppnare
1 st sax
1 st kryddmått
1 st msk-mått alternativt cl-mått
2 st klädnypor
1 st putsduk
Diskhandskar

Steg 1. Framkallning
3,5 ml rodinal per filmrulle (35 mm)
350 ml vatten per filmrulle (35 mm)
Blanda och häll i dosan.

Agitera dosan (vänd dosan uppochner och tillbaka) 3 gånger.
Knacka på locket för att släppa upp bubblor
Vänta 30 minuter.

Agitera 3 gånger till.
Knacka på locket för att släppa upp bubblor.
Vänta ytterligare 30 minuter. Diska mätglaset under tiden.
Häll ut vätskan.

Steg 2. Stoppbad
Blanda stoppvätskan enligt instruktionerna på flaskan.
Häll i blandningen i dosan.
Agitera i 30 sekunder.
Häll ut stoppvätskan.
Fyll på med vatten, agitera ett par gånger och töm igen.

Steg 3. Fixering
Häll i färdigblandad fixeringsvätska i dosan.
Agitera först under 30 sekunder, sedan 2 gånger varje minut under så lång tid som det står på flaskan.
Häll tillbaka vätskan i flaskan, så att du kan återanvända den till nästa rulle. När fixet är dåligt ska det till återvinningen.

Steg 4. Skölj
Sista sköljningen går att spara ännu mer vatten på utan att hälla i något extra. Jag gör följande.
Fyll med vatten, vänd 5ggr, häll ut.
Fyll med vatten, vänd 10ggr, häll ut.
Fyll med vatten, vänd 20ggr, häll ut.
Fyll och töm en gång.
Häll i en liten droppe oparfymerat diskmedel. Fyll långsamt med vatten.
Töm.

Oparfymerat diskmedel (utan tensider?), någon droppe. Yes innehåller Benzyl Salicyt, vilket är bra vid sköljning.

Steg 5. Tork
Torka av filmen med en putsduk och häng upp filmen på en dammfri plats, gärna i ett skåp eller liknande där ingen är och rör upp damm. Badrummet efter en dusch är rekommenderat.
Vänta till filmen är torr.

Skrivet av jookeer:

Shoppade isättika i brun 1L flaska på apoteket för några tior för några decennier sedan - räcker hela livet till stoppbad.

Nån gång på 60-talet beställde jag D76 i dess grundkomponenter på apoteket - personalen blev rätt irriterade då det blev mycket att väga.

Glöm inte shoppa Kodak HCA som förkortar sköljtiden väsentligt.
Därtill vätmedel som tar ner ytspänningen i sista sköljbadet så slipper du droppmärken på filmen.

Det låter onekligen intressant men jag tror jag börjar med "riktig" stoppvätska. Just nu vill jag dock hålla allting på en grundläggande enkel nivå. En fungerande metod räcker, möjliga alternativ som ger andra förutsättningar blir mest förvirrande. Blir jag biten på riktigt kan det vara idé att fundera på dylika alternativ som kan förenkla eller förbättra processen.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Det låter onekligen intressant men jag tror jag börjar med "riktig" stoppvätska. Just nu vill jag dock hålla allting på en grundläggande enkel nivå. En fungerande metod räcker, möjliga alternativ som ger andra förutsättningar blir mest förvirrande. Blir jag biten på riktigt kan det vara idé att fundera på dylika alternativ som kan förenkla eller förbättra processen.

Kan upplysa om att isättika eller etansyra (Googla) är koncentrerad ättika och har används från tidernas begynnelse som stoppbad och har samma kemiska formel (CH3COOH) då som nu.
Det finns inget sånt som "riktig" eller "oriktig" stoppvätska.
http://www.shenet.se/ravaror/attika.html

Har man skolkat från kemilektionerna och därmed inte vant sig att hantera starka syror så - LÅT BLI.

Fördelen med isättika är att den håller i evighet och man blandar den till stoppbad när det behövs. Färdigblandad lösning räcker till ca. 10 filmer och kan förvaras i tättslutande (utan luft) plastflaska i åtminstone 1 år. Snorbilligt blir det på köpet.

Avsikten med stoppbad är att spara på det dyrare fixet.

1. framkalla och töm dosan
2. fyll dosan med vatten, vänd den och töm dosan, tar ca. 45s
3. fyll dosan med stoppbad, agitera 1gång/15s i 90s, töm
4. skölj dosan med vatten, töm
5. fyll dosan med fix, agitera var 30 sek, se bruksanvisningen för tiden
6. töm dosan och fyll på med vatten några ggr, 2-3 min., töm
7. fyll dosan med HCA eller motsvarande, agitera var 20s i 2 min.
8. skölj dosan med vatten några ggr

KLART!

Anledningen till 2, 4 och 6 ovan är att vattenbada mellan de aktiva kemikalerna så att man undviker att bära med sig spår från kemibad till kemibad, vatten är kemiskt neutralt i framkallningsprocessen. Pss håller vätskorna längre.

Steg 7 kan du hoppa och ersätta med 10 min. sköljtid i stället. Anledningen till HCA är att korta ner sköljtiden och härda emulsionen. Dock marginell betydelse för amatörer. Annat var det på tidningarnas fotolabb innan det digitala tog över för att snabbt få fram bilder innan pressarna drog igång, varje minut räknades.

Viktigt är att inte utsätta förvaringskärlen för luft under längre förvaring då oxidation kortar ner livslängden.

Ett annat tips är att droppa ner 1-2 droppar vätmedel (diskmedel) i framkallaren för att ta bort ytspänningen och därmed reducera luftbubblor på filmen. Alternativet är att slå dosan i bordet några ggr så släpper bubblorna.

Hur vet man att kemin är färsk?
Framkallare finns antingen som tillblandad engångslösning, tex. Rodinal eller som flergångslösning, tex. HC-110 eller D-76. Flergångslösningar mattas av efter varje användning vilket kan kompenseras med längre framkallningstid eller påfyllning av förnyelselösning som innehåller den kemi som går förlorad för varje tillfälle. Nackdelen med den första är att det är svårt att veta hur mycket längre tid som behövs (ca. 30s/tillfälle) och att resultatet tappar i kontrast ju fler rullar du framkallar. Att fylla på med förnyelselösning är bättre i detta avseende då tiden och kontrasten ej påverkas.

Väl förvarad (luftfri) fix skall klara åtminstone 10-15 rullar inom ett år. Testa så här:
1. när dosan laddas med film klipper du av den smalare tungan, utsätt denna för ljus
2. lägg denna i fix 1-2 minuter och då skall den bli genomskinlig om fixet är verksamt, annars häll bort och blanda till nytt

Hållbarhet för stoppbad, se fix ovan. Har du isättika kan du förstärka med 5ml var 5:e rulle.

Agitering, hur ofta/mycket?
Agitera gör man för att förse filmemulsionen med färsk kemi. Står vätskan helt still i dosan kommer endast kemin närmast ytan att medverka i processen som omvandlas och bryts ner. Det är därför viktigt att ersätta denna med ny färsk lösning genom att antingen vända dosan eller i somliga fall vrida spiralen 1-2 ggr/minut. Missar man 10s är det inte hela världen.

Viktigast är att agitera korrekt i framkallningen då det påverkar resultatet mest.
Ju kortare tid i badet som tillverkaren anger desto viktigare är det att hålla agiteringstiderna.
Missar man 3 agiteringar i en 5 minuters framkallning påverkas resultatet mer än om du gör samma miss i en 10 minuters vattensköljning.

Permalänk
Medlem

Jag kan passa på att skjuta in lite av den kunskap jag snappat upp då.

För det första känns stoppbad helt redundant. Jag har kört på vatten som är runt tjugo grader rakt ur kranen och det har fungerat fint (eftersom vi har så rent vatten i Sverige. Det är skillnad för amerikaner.) Sköljt någon minut och bytt vattnet några gånger efter framkallningsvätskan. Inga problem. I kemiväg använder jag bara framkallning (HC 110 numera) och Ilford Rapid Fixer.

Mätglas tycker jag var lite dyrt. Jag kör en köksvåg som kan visa milliliter för att mäta upp vatten, och adderar sedan framkallningsvätskan med hjälp av en spruta (kostar 12kr/st för 5ml-sprutor på apotea.se). Mäter upp det i avsågade 1.5L-flaskor.

Detta har sparat mig mycket pengar.

Sedan gör stand development visserligen att man inte behöver vara lika aktiv, men jag tycker lite av charmen är att vara just det. Framkallar du "som vanligt" tar det också inte mycket mer än 20 minuter allt som allt.

Till sist kan jag rekommendera att köpa en negativscanner. Jag köpte en från blocket för en tusenlapp. Det är verkligen milsvid skillnad mot de macrofoton jag kämpade med förut.

Permalänk
Medlem

Sista sköljningen går att spara ännu mer vatten på utan att hälla i något extra. Jag gör följande.
Fyll med vatten, vänd 5ggr, häll ut.
Fyll med vatten, vänd 10ggr, häll ut.
Fyll med vatten, vänd 20ggr, häll ut.
Fyll och tömm en gång.

På så sätt har du gjort av med 2l vatten istället för hundratals.

Själva framkallningen är precis som på filmen och din plan ser bra ut. Men för tydlighetens skull.
Själv har jag följande saker och gör såhär.

1st plastflaska med färdigblandad fix. Har använt samma i ett år.
Hade glasflaska tidigare, hatade det.
1 st tratt
1 st mätglas/tillbringare (typ 10kr på ÖB)
1st mörkersäck alt mörkt rum
1st sax (har slutat med den och river av filmen istället)
1st kapsylöppnare
1st kryddmått
1st litet cl mått alt en matsked
1 par handskar
2st klädnypor

Först över med en rulle film i dosan i mörker och på med handskar.

Blanda 3.5ml Rodinal med 350ml vatten i tillbringaren.
Häll i skiten i dosan, vänd 3-5ggr och låt stå en timme eller så.
Under tiden blandar jag stopp i samma tillbringare.

Häll ut framkallaren och i med stoppet. Vänd i 30sec.
Häll ut och skölj ur en gång med vatten.

I med fix och vänd enligt instruktion på flaskan.
Använd tratten för att hälla tillbaka fixet i flaskan för förvaring.
Efter ett år eller om det blir för smutsigt tar du det till återvinningen.

Skölj enligt ovan.
Efter sköljnigen droppar jag i en enda pytteliten droppe diskmedel och fyller dosan men låg stråle så det skummar så lite som möjligt.
Här kan man skölja lite till om man vill, jag väljer att istället torka av negativen med putsduk innan scannern

Häng upp på tork med klädnypor. Ett tips är att framkalla efter att någon duschat. Ångan i rummet får dammet att lägga sig.

Diska tratt, tillbringare och mått gör jag vart efter mellan vändningar och sånt.

/M

EDIT: som sagt ovan behövs inte stoppbad. Men jag tror 500ml vatten och en matsked stopp dvs citronsyra är bättre för miljön än att ha kranen stå och rinna varmvatten. Går fortare också.
Bar imo.

Och man behöver inte bara göra en sak. Jag framkallar stand, stand i varmvatten, färg i kallvatten, färg stand, super aggressivt där jag skakar oavbrutet som en galning, "normalt", bleach bypass, etc.
Det är charmen enligt mig, att göra olika

Men stand är helt klart enklast och lugnast vilket kan vara bra för den osäkre första gången.

Vill man framkalla helt enligt boken har jag en instruktionsfilm om det också. Men personligen gör jag bara det för färgfilm i rumstemperatur eller för lite dyrare film nu för tiden.

Kul att se att alla har så olika processer.
Vi borde kanske väcka liv i Analogtråden här på forumet igen