Krävs två hårddiskar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

Krävs två hårddiskar?

Hej!

Tänkte köpa en nas och har fastnat för denna men såg att den har två hårddisk platser så min fråga är om någon vet om den funkar lika bra med en disk som med två för skulle helst bara vilja köpa en hårddisk. Tacksam för svar!

Ryzen 5 1600@3,85GHz | Asus b350-f Gaming | Corsair 16GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus ROG Strix 1080 | Corsair RM650x | Samsung 850 EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB | Fractal Design Meshify C

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Den funkar bra även med en disk.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

@Adam2502
Det är fullt möjligt att bara köra med en hårddisk.

Gamer|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Asus PG278QR|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone 7 32GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3| 2x Chromecast 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
luleå
Registrerad
Dec 2005

jo inte behöver man fylla alla hdd platser i en nas

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Jag hade köpt en med 4 diskplatser, två diskplats-NAS ger inte så mycket flexibilitet...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2002

Inga problem att köra med 1 disk. Men du får ingen feltolerans, Så om den disken dör så blir du av med allt som ligger på den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012

Vad har du för bra anledning att inte köra två diskar ? Är det en kostnadsfråga ?

Backuper är ju alltid A och O, det är inte frågan om en disk kommer krascha utan när. Då är det jäkligt skönt att köra dubbelt så du är safe när det händer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Fast NAS med dubbla diskar är i sig inte en backuplösning (om inte nasen används som just en backupenhet precis som en extern USB-disk), den säkrar bara tillgängligheten även om en disk går sönder. Backup betyder att datat finns på ytterligare någon annan fysisk enhet som inte är ihopbyggd med nasen - tex. en extern USB-disk, annan NAS etc.

Regeln är annars att när man köper NAS så blir det att köpa minst lika stora USB externdiskar som nasens diskar för att göra regelbunden backup av NASen...

Skit kan hända med nasen, användaren gör fel i dess utdelade volymer, man får en kryptovirus/ransomware-angrepp - då är det bra med extern(a) backupdisk(ar) vars innehåll inte syns utåt i lokala nätverket och med lite tanke kan göras att den har generationskopior av Nasens innehåll i sig.

Det fins scriptar typ rsnapshot (användeer rsync och hårda länkar på backuppdisken) som kan göra generationsbackup mellan nasens volym och en tillräckligt stor externdisk inkopplad och man kan gå bakåt x antal dagar och veckor om det skulle vara nödvändigt pga. tex oupptäck kryptovirus härjningar medans man var hos släktingarna...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av xxargs:

Fast NAS med dubbla diskar är i sig inte en backuplösning (om inte nasen används som just en backupenhet precis som en extern USB-disk), den säkrar bara tillgängligheten även om en disk går sönder. Backup betyder att datat finns på ytterligare någon annan fysisk enhet som inte är ihopbyggd med nasen - tex. en extern USB-disk, annan NAS etc.

Regeln är annars att när man köper NAS så blir det att köpa minst lika stora USB externdiskar som nasens diskar för att göra regelbunden backup av NASen...

Skit kan hända med nasen, användaren gör fel i dess utdelade volymer, man får en kryptovirus/ransomware-angrepp - då är det bra med extern(a) backupdisk(ar) vars innehåll inte syns utåt i lokala nätverket och med lite tanke kan göras att den har generationskopior av Nasens innehåll i sig.

Det fins scriptar typ rsnapshot (användeer rsync och hårda länkar på backuppdisken) som kan göra generationsbackup mellan nasens volym och en tillräckligt stor externdisk inkopplad och man kan gå bakåt x antal dagar och veckor om det skulle vara nödvändigt pga. tex oupptäck kryptovirus härjningar medans man var hos släktingarna...

I mina ögon är dubbla diskar i form av en backup/säkerhet, alltså raid 1 som det kallas för. Kraschar en så kan jag alltid få tillbaka innehållet eftersom det finns på den andra, ska mkt till om två ryker samtidigt va ? Jag har själv en NAS med dubbla diskar, dock en Qnap, väldigt nöjd med den. Jag känner mig trygg med den iaf, dock har jag backat upp alla bilder till en usb-disk oxå.

Hur som helst kan vi alla vara överens om att det är väldigt dumt att bara köra en disk om det finns möjlighet att köra två, jag tycker inte man ska vara dumsnål där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför skärmen
Registrerad
Okt 2015

Raid är inte backup utan redundans. Backup är en kopia av datan på minst två fysiskt skilda platser vilket raid inte är. Råkar någon ta bort en fil så försvinner den från båda diskar, råkar du ut för ransomware så krypteras båda diskar, blir en disk korrupt så blir båda det då innehållet speglas över diskarna. Det är bättre att lägga pengarna på t.ex. en extern disk som du tar backup av nasen med istället för raid.

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 2x Seagate Baracuda 2 TB, i raid 0. GPU: 2x Saphire Radeon HD 7950. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: Corsair CXM 600M. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av calippo81:

I mina ögon är dubbla diskar i form av en backup/säkerhet, alltså raid 1 som det kallas för. Kraschar en så kan jag alltid få tillbaka innehållet eftersom det finns på den andra, ska mkt till om två ryker samtidigt va ? Jag har själv en NAS med dubbla diskar, dock en Qnap, väldigt nöjd med den. Jag känner mig trygg med den iaf, dock har jag backat upp alla bilder till en usb-disk oxå.

Hur som helst kan vi alla vara överens om att det är väldigt dumt att bara köra en disk om det finns möjlighet att köra två, jag tycker inte man ska vara dumsnål där.

Jag tycker precis tvärt om. Finns ingen anledning för en hemanvändare att köra raid 1 eller högre. Raid (förutom raid 0) ger framförallt redundans. Man kan fortsätta jobba även om en disk går sönder. Det känns vettigt för företag som förlorar pengar om de inte har tillgång till sin data varje dag. En hemanvändare klarar sig å andra sidan ofta utan redundans. Visst, det är trist att vara utan bilder och filmer ett par dagar, men det funkar oftast.

Backup behövs å andra sidan i båda fallen. Som tidigare påtalats i tråden så finns det mycket som kan hända med en disk som inte en raid hjälper emot. Så kontentan blir att även om man investerar i en NAS med flera diskar så skulle jag inte rekommendera att köra dem i raid. Det ökar risken för dataförlust och ger inte hemanvändaren något tillbaka för den risken. Då är det bättre att köpa två NAS'ar varav den ena kan vara enklare eller en NAS och en extern disk för backup.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av giplet:

Jag tycker precis tvärt om. Finns ingen anledning för en hemanvändare att köra raid 1 eller högre. Raid (förutom raid 0) ger framförallt redundans. Man kan fortsätta jobba även om en disk går sönder. Det känns vettigt för företag som förlorar pengar om de inte har tillgång till sin data varje dag. En hemanvändare klarar sig å andra sidan ofta utan redundans. Visst, det är trist att vara utan bilder och filmer ett par dagar, men det funkar oftast.

Backup behövs å andra sidan i båda fallen. Som tidigare påtalats i tråden så finns det mycket som kan hända med en disk som inte en raid hjälper emot. Så kontentan blir att även om man investerar i en NAS med flera diskar så skulle jag inte rekommendera att köra dem i raid. Det ökar risken för dataförlust och ger inte hemanvändaren något tillbaka för den risken. Då är det bättre att köpa två NAS'ar varav den ena kan vara enklare eller en NAS och en extern disk för backup.

Ja ja får väl ge mig då om det ska vara på den nivån

Men man kan väl inte ha en usb-disk vara konstant kopplad till Nas:en va? Tänkte på om man vill ha regelbundna backuper med cronjob eller liknande. Då utsätter man ju usb-disken för risk oxå, tänkte på virus/trojaner/kapningar och dylikt. Utan man får plugga i den varje gång när man vill göra en backup, det borde vara det säkraste alternativet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför skärmen
Registrerad
Okt 2015

@calippo81: Ja, det säkraste alternativet är som du säger att plugga in USB-disken varje gång när man vill göra en backup av nasen, alltså en offline-backup. En offline-backup skyddar mot t.ex. ransomware och blixtnedslag till skillnad från en online-backup, dvs om USB-disken hade varit inkopplat hela tiden. Problemet med offline-backup är att det är svårt att automatisera backup då du måste koppla in disken varje gång du vill göra en backup. En lösning på detta skulle kunna vara en online-backup som endast är tillgänglig via SSH, då filutforskaren i Windows inte snackar SSH och även om den gjorde det så skulle det behövas ett lösenord eller certifikat för att komma åt filerna, så det borde vara säkert mot ransomware och gå att automatisera till skillnad från offline-backup.

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 2x Seagate Baracuda 2 TB, i raid 0. GPU: 2x Saphire Radeon HD 7950. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: Corsair CXM 600M. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Förutom att det blir ett manuellt steg att koppla in extern disk för att köra backup, så skyddar det inte mot t.ex. att huset/lägenheten brinner, eller om du får inbrott och tjuven rycker med sig både NAS och extern disk.

Man kan använda någon molntjänst för offsite backup. Det blir mycket data att skicka första gången, men sedan är det bara förändringar som behöver synkas över nätet, och det är helt automatiserat. De flesta tjänster sparar flera versioner av filerna i minst 30 dagar. Det blir ca. en hundring i månaden, men det kan det vara värt.

Själv kör jag 2 diskar i min QNAP, men jag använder inte RAID. Kör istället RTRR (replikering) med versioning mellan diskarna. Den primära disken är på 4 TB, backupdisken 8 TB, vilket gör att det finns plats att spara flera versioner även om jag gör mycket ändringar. Får NAS:et fnatt och skriver sönder båda diskarna totalt (högst osannolikt men inte omöjligt) kan jag alltid återställa från Crashplan.

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2,3 TB SSD, Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

Hej igen! Köpte den för cirka ett år sedan tillsammans med en WD Red 2TB. Men den är ganska högljudd men jag vet inte varför. Man kan höra den om man sitter i rummet intil. Det låter ungefär som att hårddisken vibrerar men jag har skruvat åt allt ordentligt. Ska den låta såhär?

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 5 1600@3,85GHz | Asus b350-f Gaming | Corsair 16GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus ROG Strix 1080 | Corsair RM650x | Samsung 850 EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB | Fractal Design Meshify C