går ej att skapa ny partition eller formatera

Permalänk

går ej att skapa ny partition eller formatera

jag har en hårddisk som jag tänkt använda. dock går den inte formatera. det serut som att det är windows,på den..
jag öppnade den i "windows installer"(starta från cd) men det stod att det var nån särskild disk eller partition som ej går att formatera osv. minns tyvärr inte exakt vad det stod..

känner ni igen vad det kan vara? isf går det att göra den till en "vanlig disk"?

tack

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

kör-->diskmgmt.msc , går det att fixa där ? annars går det troligen inte

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

kör-->diskmgmt.msc , går det att fixa där ? annars går det troligen inte

Jag testar när jag kommer hem tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Skrivet av longbottom:

Jag testar när jag kommer hem tack

Skickades från m.sweclockers.com

Jag googlade lite och jag ror et var en dynamic disk. Ska dubbelkolla

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

Man kan också:
Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering

Ibland måste man först ta bort alla partitioner på disken. Utrymmet ska blir svart. Blir det nåt annan färg gör man det igen tills den blir svart. Var färgerna betyder ser man längst ned på ramen i diskhanterar fönstret.

Använd nedre halvan av diskhanterar fönstret. Man får upp olika val i menyn beroende på om man höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan (bilden)

Om man hade flera diskar kopplade när Windows installeras så bruka den lägga eller använda något på andra disken som Windows behöver för att starta. Har man tur så vägrar Windows att formaterar andra disken.

Därför ska man alltid bara har 1 disk kopplade medan Windows installeras. Andra diskar kopplas efter att man är klar.

Permalänk
Medlem

Diskpart som följer med windows (körs från kommandoprompt) är också bra att använda på diskar som är besvärliga, men det är inte lika användarvänligt...

Visa signatur

PC: Core i9 12900K, RTX 3080 Ti, Asus Prime Z690-A, 32GB DDR5@5200, Samsung 960EVO, Noctua NH-U12A, Corsair RM850X, LG 34'' UltraGear
NAS: QNAP TVS-872XT, Truenas Xeon E3-1245V2, RAM 32Gb ECC, LSI SAS 9207-8i

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Man kan också:
Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering

Ibland måste man först ta bort alla partitioner på disken. Utrymmet ska blir svart. Blir det nåt annan färg gör man det igen tills den blir svart. Var färgerna betyder ser man längst ned på ramen i diskhanterar fönstret.

Använd nedre halvan av diskhanterar fönstret. Man får upp olika val i menyn beroende på om man höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan (bilden)

Om man hade flera diskar kopplade när Windows installeras så bruka den lägga eller använda något på andra disken som Windows behöver för att starta. Har man tur så vägrar Windows att formaterar andra disken.

Därför ska man alltid bara har 1 disk kopplade medan Windows installeras. Andra diskar kopplas efter att man är klar.

Tack!! Det funkade direkt när jag tog bort de andra diskarna ))

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Skrivet av Marvin42:

Diskpart som följer med windows (körs från kommandoprompt) är också bra att använda på diskar som är besvärliga, men det är inte lika användarvänligt...

Tackar för ditt svar Det verkar ha löst sig.

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**