Bra gratis pdf redigeringsprogram- tips?

Permalänk

Bra gratis pdf redigeringsprogram- tips?

Hej jag behöver ett bra PDF program där jag kan öppna pdf filer och redigera i dom. Jag vill kunna lägga till sidor, kunna lägga till text, uppdatera och skriva så att befintlig text automatiskt flyttas ned.
Tex ett CV i pdf format som ständigt behöver uppdateras uppifrån så att resterande text snyggt bara flyttas ned.

Jag vill ha tips på online versioner- alt gratis nedladdningsprogram.

Permalänk
Medlem

Vanligt word-dokument som sen sparas i PDF-format, hur hade det funkat?
Så gör iaf jag.

Permalänk
Medlem

Word är dock inte gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Som sagt, ett (gratis) ordbehandlingsprogram som LibreOffice och sen spara som PDF ger dig bra redigeringsmöjligheter för framtiden. --> https://www.libreoffice.org/

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Word är dock inte gratis.

libre office?, typ som microsoft office fast open source.
https://www.libreoffice.org/download/download/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Google Docs fungerar jättebra. Går att spara i alla möjliga format och sparas i molnet så du kommer åt det var som helst. Nästan alla har ju redan Googlekonto ändå och du behöver inte ladda ner några extra program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Som sagt, ett (gratis) ordbehandlingsprogram som LibreOffice och sen spara som PDF ger dig bra redigeringsmöjligheter för framtiden. --> https://www.libreoffice.org/

Skrivet av Andreaz1:

Google Docs fungerar jättebra. Går att spara i alla möjliga format och sparas i molnet så du kommer åt det var som helst. Nästan alla har ju redan Googlekonto ändå och du behöver inte ladda ner några extra program.

Google Docs eller Libre Office är bra förslag enl ovan. Själv använder jag "Libre Office" så har man full kontroll i sin egen dator. Samt alla funktioner som Office programmen (men gratis) helt suveränt.
Export till pdf enkelt och snabbt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte säkert att du kan redigera pdfer, det är inte tänkt för det och det går även att spärra det helt, det är snarare ett undantag om det går att göra det på ett enkelt sätt.
Pdf är en bild av ett dokument och det är oerhört mycket enklare att redigera i dokumentet och exportera en pdf om det är det man vill ha ut.
Om det nu handlar om DITT cv varför sparar du det som pdf i stället för som ett dokument och varför ändrar du inte bara i dokumentet som ligger till grund för pdf en ?

Eftersom pdf är en bild så kan det bli så att du måste skanna pdfen i ett ocr program typ Ominpage och hoppas att det kan göra om den till ett dokument, det brukar klara ganska mycket men det kan grävas manuell redigering för att hjälpa det att översätta bilderna till formateringsakommandon i dokumentet men är det inte en massa grafik så brukar det träffa rätt nästan hela tiden.
http://www.nuance.com/for-individuals/by-product/omnipage/ind...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Precis som mrqaffe skriver så är PDF ett filformat som inte är tänkt att redigeras. Det är ett slutformat som är till för att låsa filen.

PDF är dock ingen bild, kan innehålla både text, vektor och punktgrafik samt extra data såsom teckensnitt. Du kan nästan alltid markera och kopiera texten så länge den som exporterat filen tillåter det.

Sitter du just nu enbart på en PDF så kommer du att behöva bita i ett ganska surt äpple och kopiera över texten till en editor och formera om texten igen så att det motsvarar din PDF. Spara sedan i programmets standardformat för att behålla ditt format på texten (notera att formatet PDF oftast inte ens ligger under 'spara' utan istället under 'exportera'). Behöver du skicka ditt dokument så att mottagaren kan ändra och se dokumentet på precis samma sätt som du så måste du och mottagaren använda samma program. Det hjälper ofta inte att spara i .doc(x) och skicka vidare i tron om att mottagaren ser exakt samma sak som du. Filen och formatet avkodas lite olika i fria och webbprogram jämfört med MS Word.

Välkommen till dokumenthantering.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk

Jag har använt mig av libre Office men tycker inte det är stabilt nog. När jag lägger in bilder å sidhuvud å tabbar och sparar ner så ligger allt huller om buller nästa gång jag öppnar. Sparar jag dokumentet i pdf så öppnas det som jag sparade men då kan jag inte fortsätta å redigera 😕 därför jag tänkte ett redigeringsprogram för pdf. För nu har jag ett cv som jag är riktigt nöjd med. Men kan inte hämta upp org i libre Office då texter och bild verkar inte följa med. Men pdf kan jag skicka men vill ju kunna lägga till nya uppgifter i mitt cv

Permalänk
Medlem

Vad sparar du ditt CV i för format? Varken jag eller frun har aldrig haft några sådana bekymmer med Libre Office.

Permalänk
Skrivet av Otori:

Vad sparar du ditt CV i för format? Varken jag eller frun har aldrig haft några sådana bekymmer med Libre Office.

vissa format kan krångla om de är gjorda med t.ex open office eller libre office och sedan öppnas med en äldre version av microsoft word t.ex xp eller 2003 som jag själv använder då det är bland de sista versionerna innan de införde det krångliga bloatade metroutséendet.

men länge sedan det hände för mig så tror det är fixat med de nyare versionerna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

pdf är ett slutformat som inte är avsedd att editeras efteråt, som redan nämnt - all lagerinformation, hur olika objekt sitter ihop etc. är bortrensade och alla beräkningsoperationer för mer komplicerade objekt reda är utförda och omvandlat till en lista med färdiga utlagda linjer i heltal eller är rastrerade till bilder med olika upplösning etc.

pdf är lite som DVD-filmsnutten i 720x576 upplösning som du bränner ned på en DVD-R skiva och du skickar till morföräldrarna för att de skall kunna spela upp på sin tjock-TV med en DVD-spelare, av dina videomaterial som ursprungligen var i 1920x1080 och en skitdyr videokamera, - slutresultatet det sämsta av det sämsta alltså...

Att sedan öppna upp en pdf för editering är ungefär samma sak som att ta tillbaka dina morföräldras DVD-R skiva igen och av den materialet försöka editera vidare eftersom du har supit bort dina högkvalikativa källmaterial i någon NAS-haveri och slarvat med backupperna och har inte dessa kvar längre - och resultatet blir knappast bättre av en sådan hantering....

Pdf var tänkt att gå till skrivare med inte allt för mycket beräkningskraft och ej använder flyttalsprocessorer utan enbart rita linjer och fylla fält mellan olika koordinater med heltal i en minnesrymd bestämd av vald utskriftsupplösning (för 300 ppi, nu 600 ppi i regel) som sedan skrivs ut på ett papper.

Med andra ord all metainformation som bygger upp dokumentet och hur olika objekt är kopplade inbördes till varandra är bortskalade förutom vissa grupper av objekt som fonter och symboler som anses skall finnas som standard i använda skrivare.

Lite av hur det egentligen ser ut kan man prova med genom att importera pdf-dokumentet med Inkscape (open source-mjukvara) och dela upp de olika objekten som finns där och det slutar ofta med en plockepin av olika linjestycke som mer eller mindre är individuella, som bygger upp tex. vektorgrafik och icke-standard-fonter - en rektagulär box är inte längre en symbol som kan flyttas runt som en enhet utan består av 4 oberoende linjer etc.

---

Förstår heller inte varför dina dokument skulle bli trasiga bara för att du spara dem - för du använder väl open-offices/libre-offices egna lagringsformat (.odt) och inte försöker lagra till någon MS-word format (.doc, .docx etc.) .

Att försöka lagra i någon annan format (som ms-word i olika varianter) än programmens egna fungerar ofta men är inte perfekt då MS mfl. knappast har talat om i detalj hur det skall göras utan mycket av detta är reverse engineerat.

Visst mycket finns i publicerade dokument (allt efterhand) - men mycket är också 'missat' och så länge källkoderna för aktuella programmen inte är släppta som 'facit' så kommer det att finnas kompabilitetsproblem mot andra ordbehandlar-miljöer.

Så om dokumenten går sönder fast de lagras i office-paketens egna orginal filformat så är installationen att betrakta som trasig och man får göra något åt det som tex. ominstallation av paketet, prova libre-office istället för open-office (som i princip tvärstannade i utveckling när novell tog över och är ganska omodern idag) etc.

Permalänk
Medlem

LaTeX

Permalänk
Medlem

Håller med - men är inte speciellt accepterade på kontoren... - det har hänt att vi i smyg kört LaTex med olika skal till hjälp mellan införstådda medarbetare när det gäller dokument som bara skall levereras i pdf-form, men förr eller senare skriker folk högre upp efter källdokumentet och då blir det grinigt på riktigt när det levereras i tex-format då det inte går att öppna i word... ...så man får välja brottstillfällen där avslöjanderisken inte är så stor....

Permalänk
Medlem
Skrivet av makaroner och köttbullar:

Hej jag behöver ett bra PDF program där jag kan öppna pdf filer och redigera i dom. Jag vill kunna lägga till sidor, kunna lägga till text, uppdatera och skriva så att befintlig text automatiskt flyttas ned.
Tex ett CV i pdf format som ständigt behöver uppdateras uppifrån så att resterande text snyggt bara flyttas ned.

Jag vill ha tips på online versioner- alt gratis nedladdningsprogram.

Nu är jag inte säker på vad du vill göra men hade jag gjort ett CV så hade jag gjort det i Word/Powerpoint/Pubilsher eller liknande. Sedan när du vill skicka iväg så printar du det till PDF med t.ex. Cute PDF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makaroner och köttbullar:

Jag har använt mig av libre Office men tycker inte det är stabilt nog. När jag lägger in bilder å sidhuvud å tabbar och sparar ner så ligger allt huller om buller nästa gång jag öppnar.

Inte stabilt nog? Låter mer som ett handhavandefel.

Skapa ett dokument i Libre Office, spara originalet i xxx.odt där (xxx) är det namn du själv väljer.
Välj sedan att exportera det som pdf.

Vill du göra ändringar eller tillägg, öppna originalet, redigera eller ändra, spara sedan originalet i xxx.odt igen.
Välj återigen att exportera till pdf.

Pdf är ett format som skapades för att vem som helst på ett enkelt sätt ska kunna läsa ett dokumentet oavsett plattform och mjukvara, läses med exempelvis pdf-reader eller annat liknande program.

För att redigera eller skapa PDF-filer direkt:
Så kan man ju i och för sig köpa en licens för Adobe Acrobat DC för 140:-/månad. Men det känns ju lite ovärt.
https://acrobat.adobe.com/se/sv/acrobat.html

Eller Nitro Pro för ca: 1300:-
https://www.gonitro.com/pricing

Kan inte bli fel, men i mitt tycke bortkastade pengar om man inte sitter och skapar pdf:er opå professionell basis.
Good Luck.

Permalänk
Medlem

Annars fungerar PDF Architect jävligt bra
http://www.pdfforge.org/pdfarchitect