Permalänk
Medlem

DIY Serverrack i trä

Vart sugen på ett serverrack nu när man har hus men hittade inget billigt i närheten. Jag hittade dock en del som byggt egna i trä och fick inspiration därifrån.

Nuvarande setup. Stora agerar allt i allo just nu bl.a. media- och spelserver, ska in i ett 4U chassi. Lilla agerar router med pfSense som operativ, ska in i ett 1,5U alternativt 2U chassi.

Dold text

Började med att beställde hem några 2m rackskenor plus lite annat smått från thomann.de, sen ritade jag upp vad jag ville ha i SketchUp för att få alla mått.

Dold text

Bestämde mig för att bygga i 45x95 reglar så drog iväg och köpte reglar och några vinkeljärn på närmaste bygghandel och började byggandet direkt.

Ena sidan klar.

Dold text

Provmontering av skenor och ena täckplåten.

Dold text

Det tar sig

Dold text

Lite fint måste det vara, även om det ska stå i källaren.

Dold text

Nästa steg är att racket ska monteras på väggen och skenorna ska i, dock har det stannat upp lite för att jag har haft en del andra projekt i garaget. Planen är att beställa rackchassin när lönen kommer sen försöka få tag i en rackmonterad switch med PoE. Skärm och tangentbort ska också i.

Visa signatur

Dator: Corsair Obsidian 800D | Intel Core i7 920 @ 3.4GHz | 6GB Ram | Corsair 750w | Asus P6T Deluxe V2 | 750GB HDD + 150GB Velociraptor | 4870 512MB OC | 2 x Samsung SyncMaster T220

Permalänk

Kul att se! Bra jobbat! Ska bli roligt att följa detta projekt.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Detta blir ture wooden internet

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Kul att se! Bra jobbat! Ska bli roligt att följa detta projekt.

Tack!

Skrivet av GoldenFan:

Detta blir ture wooden internet

Haha verkligen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Corsair Obsidian 800D | Intel Core i7 920 @ 3.4GHz | 6GB Ram | Corsair 750w | Asus P6T Deluxe V2 | 750GB HDD + 150GB Velociraptor | 4870 512MB OC | 2 x Samsung SyncMaster T220

Permalänk
Medlem

Tog mig tid att bygga klart racket idag. Jag blev riktigt nöjd över resultatet.

Nu sitter det på vägen, lämnade även lite plats för att komma åt bakifrån.

Dold text

Skenorna monterade, samt täckplåt och skarvdosa.

Dold text

Fler uppdateringar kommer så fort jag fått tag i lite roligt att montera.

Visa signatur

Dator: Corsair Obsidian 800D | Intel Core i7 920 @ 3.4GHz | 6GB Ram | Corsair 750w | Asus P6T Deluxe V2 | 750GB HDD + 150GB Velociraptor | 4870 512MB OC | 2 x Samsung SyncMaster T220

Permalänk
Medlem

Jag fick ett ryck härom kvällen, fick för mig att jag skulle montera min switch i racket i väntan på en gjord för detta.

Efter några timmars bankande och kapande så hade jag åstadkommit följande:

Dold text
Dold text

Roligt att man kan bli så nöjd över något så onödigt...
Det var tänkt att den skulle få lite färg också, men jag vart för ivrig att montera den.

Visa signatur

Dator: Corsair Obsidian 800D | Intel Core i7 920 @ 3.4GHz | 6GB Ram | Corsair 750w | Asus P6T Deluxe V2 | 750GB HDD + 150GB Velociraptor | 4870 512MB OC | 2 x Samsung SyncMaster T220

Permalänk
Medlem

Trixat lite med kabeldragningen nu. Ville ha något enkelt som samtidigt går lätt att öppna för att dra nya kablar.
Sprang på dessa på biltema, monteras med dubbelhäftande och en skruv. Köpte till öppningsbara buntband och sen var det klart.

Dold text

Har bara fått dit 3 st än så länge men jag tror det blir riktigt bra.

Dold text

Även fått hem en patchpanel där uttag i huset ska kopplas så småningom. Nu sitter det bara ett uttag på vinden som går till accesspunkten.

Dold text
Visa signatur

Dator: Corsair Obsidian 800D | Intel Core i7 920 @ 3.4GHz | 6GB Ram | Corsair 750w | Asus P6T Deluxe V2 | 750GB HDD + 150GB Velociraptor | 4870 512MB OC | 2 x Samsung SyncMaster T220