Muskampen 2025: Segraren korad!

Öl-pumpsbygge (lite off topic men alla datanördar gillar väl Öl?)

Permalänk
Medlem

Fixa kodlås så får dina kompisar köpa en kåd som funkar en månad för en summa pengar. Dock med begränsning på hur mycket i månaden

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZtarDuzt
Fixa kodlås så får dina kompisar köpa en kåd som funkar en månad för en summa pengar. Dock med begränsning på hur mycket i månaden

En tanke kan ju oxå vara att man har en personlig kod å sen kommer det en faktura i slutet av månaden för den mängd man kunsumerat under månaden men men, vi gör inte detta i vinstsyfte så... (inte lagligt då)

Visa signatur

Jag: Leg. Sjukhusfysiker + Fil. Mag. i medicinsk strålningsfysik
Dator: XP1700+ DLT3C JIUHB 0307 MPMW @ 2500MHz (12,5x200 @ 1.675v) med vatten+TEC-kylning på ett Epox 8K5A2+, 512MB Xtreme DDR PC3200 i en Antec Performance Plus 1080AMG låda med 430W True Power PSU!!

Permalänk
Medlem

Hehe jo det skulle ju vara tufft

kanske inte i vinstsyfte men endå inte kul o polarna snyltar allt

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe jo det skulle ju vara tufft

kanske inte i vinstsyfte men endå inte kul o polarna snyltar allt

Svårt att gå med vinst, materialkostnaden uppgår till närmare 5000:- fast har bara betalat ca 500 för allt, haft bra sponsorer

Visa signatur

Dator: XP1700+ DLT3C JIUHB 0307 MPMW @ 2500MHz (12,5x200 @ 1.675v) med vatten+TEC-kylning på ett Epox 8K5A2+, 512MB Xtreme DDR PC3200 i en Antec Performance Plus 1080AMG låda med 430W True Power PSU!!

Permalänk
Medlem

Dr Love: fan va fint

Visa signatur

powered by AMD (C)
XP2400+, Asus A7N8X DLX, Corsair 3200XMS C2 256MB*2, CL TI4600 128MB
WD1200JB, UltraPlex 12/4X, UltraPlex40X, Pioneer6X DVD-ROM

Permalänk
Medlem

var just å inhandlade 5 ölsatser, 4 dunkar å 6kg socker, undrar vad det blir av det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vart är det du bor?
Har du nåt emot om nåra swecare tittat förbi nån kväll?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pari
Vart är det du bor?
Har du nåt emot om nåra swecare tittat förbi nån kväll?

He he, Umeå bor jag, klart ni är välkomna, tyvärr är tunnan slut för närvarande, ska sätta mer ikväll, så till nästa helg finns det iaf 50 öl i tappen, ska ha de andra 200 till ett speciellt tillfälle. Ska sätta 5 satser ikväll

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det satser för Cider också? Har du/vet du nån som provat det?

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns det satser för Cider också? Har du/vet du nån som provat det?

Jag har provat, körde med samma princip där, forcerad kolsyrning, dvs tillsätta kolsyran på egen hand ist för att låta cidern jäsa i sluten förpackning, det blir mindre bottensats då. tyvärr hade vi lite bråttom så den var inte helt klar i färgen när vi tappade om den så den var inte så god, å smakade mer som vin. Tror man ska försöka göra svagare cider, typ 5% inte 11 som vår blev Klart värt ett försök iaf. Det finns apparater man kan köpa/bygga som man kan kolsyra i PET-flaskor om man inte vill ha en tapp som mig. Jag byggde en sådan pryl -95 å den hänger med fortfarande

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mycket fint bygge klart imponerad....

Jag kan inte mycket om att sätta öl så skratta inte nu… Men kan man inte sätta sin egen öl som blir klar direkt så man slipper tillsätta kolsyra?

Visa signatur

Jag skyller alla stavfel och andra grammatiska fel på min dyslexi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Love
Jag har provat, körde med samma princip där, forcerad kolsyrning, dvs tillsätta kolsyran på egen hand ist för att låta cidern jäsa i sluten förpackning, det blir mindre bottensats då. tyvärr hade vi lite bråttom så den var inte helt klar i färgen när vi tappade om den så den var inte så god, å smakade mer som vin. Tror man ska försöka göra svagare cider, typ 5% inte 11 som vår blev Klart värt ett försök iaf. Det finns apparater man kan köpa/bygga som man kan kolsyra i PET-flaskor om man inte vill ha en tapp som mig. Jag byggde en sådan pryl -95 å den hänger med fortfarande

Tufft. Vad kostar sakerna för att köra en sats altså tunna o allt som behövs?

Skulle vara tufft att bygga en sån som duhar fast med cider då jag inte dricker öl

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Permalänk
Citat:

Skulle vara tufft att bygga en sån som duhar fast med cider då jag inte dricker öl

Fan är du kvinna eller ?

Permalänk

nu blir jag nästan lite sugen på att brygga eget öl igen, blev inte så gott sist :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Tufft. Vad kostar sakerna för att köra en sats altså tunna o allt som behövs?

Tunna med hävert jäsmätare och jäsrör kostar 100:- där vi handlar, du kan behöva ett vinfilter å själva filtersatsen kostar runt 250:- sen kostar lösa filter 10:- (använd #2000) En cidersats går nog på 175:- Ska du bygga en tapp så får du nog punga ut med en del, beroende på vad du har för kontakter och vad som ligger där hemma

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ghaa! Blir så sugen på att bygga mig en liknande "möbel", men jag vet inte vart jag ska få plats med den? Får väl slänga ut en bokhylla eller nåt annat mindre viktigt

Det är ju en riktig "måste ha grej"! Riktigt bra gjort Dr Love!

Permalänk
Medlem

jävla fiint. en sån borde alla ha. men ta det lungt. att ha daglig tillgång till så mycket alkohol är ju livsfarligt. se bara på läkarna som daglig tillgång till 100%-ig läkarsprit, det förklarar varför man inte kan läsa det dom skriver!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Love
Tunna med hävert jäsmätare och jäsrör kostar 100:- där vi handlar, du kan behöva ett vinfilter å själva filtersatsen kostar runt 250:- sen kostar lösa filter 10:- (använd #2000) En cidersats går nog på 175:- Ska du bygga en tapp så får du nog punga ut med en del, beroende på vad du har för kontakter och vad som ligger där hemma

OK inte farligt ju billgare än o köpa på systemet iaf

Blir nog till att "bygga" ihop så man kan testa iaf. Blire gott får man bygga en tappkran

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Euronymus
Fan är du kvinna eller ?

Har dåliga erfarenheter av öl

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Permalänk
Medlem

OMFG !!
as cool... värsta cool asså...

*credz* !!!

asså, kranen var fan det snyggaste hemmabygge jag någonsin sett!!

Visa signatur

copyright toffie, citera mig om du vill ha ett svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffie
OMFG !!
as cool... värsta cool asså...

*credz* !!!

asså, kranen var fan det snyggaste hemmabygge jag någonsin sett!!

Tack tack, det värmer!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja detta har man åstadkommit idag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hahahah fan va najs

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Permalänk
Medlem

Det e så det ska va

Permalänk
Medlem

ja du, love riktigt trevligt det där.

Visa signatur

fire walk with me.

Permalänk

'Go for the b34r boo! Go for the b34r!' /Megatokyo

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6000 @ 2.54Ghz | Corsair XMS2 2x512MB 5400C4 | Asus P5B | Radeon X1900XT | Raptor 74GB | 2x WD 320GB| Creative X-Fi
Fujitsu Lifebook P1032 | Transmeta Crusoe 700MHz | 6h Full load

Permalänk
Medlem

Hmm.. passa sig.. Umebängen lurkar efter hembryggare..

Dock haffar de mest folk som pysslar med renat..

De tog nån underjordisk industribrännare får nåt år sedan iaf. Kapaciteten låg kring 600 liter per kok..

Visa signatur

- Gammal gubbe -

Permalänk
Medlem

Jäkligt snyggt jobb.

EDIT: Är det bara jag eller konsumerar ni enorma mängder öl? Typ 25 om dagen?

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem

Finnemang bygge!!!!
Men tänkte på konserveringen. Kolsyra är ju inget direkt konserverings medel utan du borde använda Na-bensoat eller Ka-bensoat, kan även ta lite utav varje, bara ett par 1-2g. per 100liter som du löser i vatten, räcker med 2-3dl. Mängden konservering ska räcka om jag inte räknat helt fel =).

Visa signatur

Svart låda med grejor i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha_Hool
Hmm.. passa sig.. Umebängen lurkar efter hembryggare..

Dock haffar de mest folk som pysslar med renat..

De tog nån underjordisk industribrännare får nåt år sedan iaf. Kapaciteten låg kring 600 liter per kok..

grejen är den att det är inte olagligt att brygga hem-ÖL

Visa signatur