Muskampen 2025: Segraren korad!

Snabbfråga: Använder du AI i vardagen?

Permalänk
Melding Plague

Snabbfråga: Använder du AI i vardagen?

Bollar du idéer, vibe-kodar, eller funderar på hur många solar som ryms inuti Stephenson 2-18?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kommer Sweclockers skriva något om hur SANA AI som ska erbjuda svenska staten "gratis" AI verktyg har blivit sålt till Amerikanska Workday? Vad brukar man säga, om "produkten" är gratis så är du produkten?

How Sana is bringing AI to 2.3 million Swedes
https://www.youtube.com/watch?v=cfbZkC_DlvI

https://computersweden.se/article/4063996/svensk-ai-spelar-i-...

Skrev Swedroid ist för Sweclocker
Permalänk

chatGPT sneglar jag lite på faktiskt.
svaren man får (beroende på ämnet) stämmer till 99% och då menar jag inom min hobby vilket den bara kommer att användas till, så jo, använder inte just nu men ska nog börja använda.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Ja, i princip har den ersatt sökmotorerna för mig. Sen tycker jag att jag kan ha relativt givande "samtal" om diverse spörsmål, inte minst smått filosofiska, särskilt med Chatgpt.
Jag betalar nu bara för Venice AI (eftersom den var billig) men använder de flesta andra också (eftersom de alla har begränsat antalet svar i gratisvarianterna) Som Lumo, Perplexity, Duck ai, Poe och Mistral.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Absolut gör jag det. Väldigt användbart. Men gäller att hålla koll. Är lite som den där verbala och hyggligt smarta kompisen som har "svar på allt" men ändå har en del fel i sina resonemang.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Använder till kod men det är inte speciellt bra för blodtrycket - extremt frustrerande och begränsande. När det funkar bra funkar det dock BRA.

Deep research är rätt användbar också. Sen om man vill ha svar på mer komplexa frågor (dvs. ett par steg över hur man knyter sina skor) ersätter den vanliga sökmotorer nästan helt.

Permalänk
Medlem

Närmaste Ai jag kommer är när googlar så svarar Ai på en av träffarna man får…

Permalänk
Medlem

Använder det ganska mycket när jag ska köpa saker begagnat, men även intressant att diskutera Kardashev skalan, om vi befinner oss i ett svart hål och det kosmiska nätet.
För någon som hade 0 intresse för fysik under högstadiet och gymnasiet så är det riktigt intressant.
Brukar även efterfråga länkar så man kan verifiera att det är korrekt.

Även en del i jobbet, tex när 150k rader kod ska gås igenom och sammanfattas.
Mycket praktiskt att kunna få ut det i excel blad med chatgpt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Att neka ai totalt är som att neka internet ser jag det som. Kan vara förståeligt att skippa med bra orsak men för de flesta är det bara ett bra hjälpfullt verktyg i vardagen. Att det ska anvädas kritiskt är självklart på samma sätt som med internet.

Permalänk
Medlem

Använder det ibland för stora PDF-manualer som jag slänger in i en Copilot Agent. Går snabbare att ställa en fråga än att försöka klura ut rätt sökord då så många tekniska termen återkommer genom hela dokumentet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Använder AI mer och mer i privatliv och inom arbetet.
Det är en intressant lärdom. Försöker vara rejält kritisk till den information jag får men det är ett utmärkt sätt att bolla idéer och att komma vidare från inget till något.
I stort sett helt slutat använda vanliga sökmotorer.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

ibland för lite enklare script jag inte orkar skriva själv, men ofta får man modda dem för många som inte riktigt blir helt korrekta.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Man kan ha röstsamtal med gemini om man kör det på mobilen, ganska najs faktiskt. Funkar så klart inte på en dator, då får man hålla sig till vanlig chat.

Använde både gemini, chatgpt, llama, claude osv.

Som lyfts på andra ställen så märks det ju tydligen att många nöjer sig med sammanfattningen man får av en AI istället för att följa länkar på sökmotorer. Kan väl säga att jag ibland gör det, men ibland så är AIn helt ute å cyklar.

Permalänk
Medlem

Dagligen, ställer man rätt frågor får man 9/10 fall bra svar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Har hittills aldrig använt LLMs. Mest kanske för att något som man måste skapa ytterligare ett konto för har blivit en närmast oöverstiglig tröskel för mig.. Men också lite för att jag är rädd att man tappar hjärnskärpa med tiden. Lite som att ta bilen till affären istället för att gå. Det är ju enklare och snabbare med bilen, men man tappar ju kondition. Samt att om man aktivt söker efter saker bland halvkassa träffar så lär man sig också en hel del i förbifarten som man kan ha nytta av senare. Men jag antar att det mest produktiva är en blandning mellan LLM och mer traditionella metoder att inhämta kunskap.

Permalänk
Medlem

Inte aktivt, söker jag på Google brukar det ofta ge ”rätt”/ bra förklaring.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Google sök är nerlusad med icke relevanta svar.
Jag har lyckats lösa flera datorproblem hos bekanta med hjälp av frågor till ChatGPT = sparad tid.
För mig underlättar AI mycket.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Ligger jämt i omröstningen. Kanske skulle tagit med "Ja, ibland" som ett tredje svarsalternativ.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem

Använder nästan hela tiden Googles Gemini 2.5 Pro om jag vill researcha något. Använder nästan alltid Perplexity för att söka saker istället för att Googla

Permalänk
Medlem

i vardagen tolkar jag som i princip varje vardag, så nej.
AI använder nog mig, betydligt mer

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Använder copilot i jobbet för att fråga om publikationer och funktioner i program. Ibland är den hjälpsam, och ibland har den hallucinerat hejvilt. Senast idag föreslog den att jag skulle leta upp menyer som inte finns i Civil3D.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem

För mig har den typ helt ersatt sökmotorer, jag slipper scrolla igenom alla svar och om den skulle ha fel så får jag ta det då. Enda den inte riktigt fått till är väll när man behöver lite mer avancerade PS-script, men efter ett par omformuleringar så brukar det fungera för det jag vill göra.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Använder ChatGPT nästan dagligen, oavsett om det handlar om att jag blir nyfiken om något slumpmässigt ämne, jag behöver hjälp med programmering eller reda ut varför något AI-program ger mig massa python-errors så vänder jag mig ofta till chatGPT. Det är ju långt ifrån alltid man får korrekta svar men t.ex när det kommer till programmering och/eller felsökning kan det ofta leda mig in på rätt spår snabbare än om jag sökt själv även om det inte alltid blir rätt på första försöket.

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt verktyg för felsökning men jag har märkt att det lätt blir överkomplicerat och vilseledande, får väl anse det som handhavandefel.
Fick nyligen bevittna användning av AI för att felsöka med mätning i otaliga komponenter i flera timmar som inte ledde någonvart, jag gick upp och tittade kort på komponenterna, en kabel som till synes låg på rätt plats men var oansluten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Närmaste Ai jag kommer är när googlar så svarar Ai på en av träffarna man får…

Lägg till -ai i sökningen så slipper man skräpet även där.

Permalänk
Medlem

ChatGPT hjälpte mig laga ett läckande rör till poolen, bollade fram och tebax och skickade bilder, innan jag vågade skruva upp och släppa ut vatten. Samt frågar random småsaker som dyker upp i hjärnan titt som tätt, väldigt tillfredsställande om man är nyfiken.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Lägg till -ai i sökningen så slipper man skräpet även där.

oh tackar, ska försöka komma ihåg det där, bra tips

Permalänk
Medlem

använder github copilot til att koda upp typ allt sen et år tilbaks. alla andra frågor går til chatgpt, alt från semestertips till fixa ett recept på mat från dom ingrendienser som fins i kylen

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

ChatGPT hjälpte mig laga ett läckande rör till poolen, bollade fram och tebax och skickade bilder, innan jag vågade skruva upp och släppa ut vatten. Samt frågar random småsaker som dyker upp i hjärnan titt som tätt, väldigt tillfredsställande om man är nyfiken.

skickade en bild av ritningen till huset , spesifikt yttervägg, som jag fattade nada av för håltagning. fick en detaljerad lättlest instrux på hur och vilka verktyg jag skulle använda. in the olden days skulle jag behövt konsultera någon byggare..