Det kan man undra, men i detta fall så väntar nog många på mer VRAM.
Skulle inte förvåna mig om 6000-serien börjar om på noll igen och kör på med 8, 12 samt 16GB VRAM.
Det hade ju inte riktigt varit tillbaka till början / börja om från noll igen.
Den första generationen GeForce grafikkort var GeForce 256 och åtminstone enligt Wikipedia så verkar det bara som att det fanns en version med SDR (Single Data Rate) och en version med DDR (Double Data Rate) minne.
Där SDR versionen hade 32MB och DDR versionen hade 64MB.
Så att ha flera gigabyte minne på grafikkortet är en enorm mängd i jämförelse.
Men i övrigt så tror jag inte det.
En tanke jag haft när det pratats om RTX 5000 Super kort med 3GB minneschip istället för 2GB är att förutom Super versioner av 5070, 5070 Ti och 5080 så hade det, ur ett kundperspektiv, också varit rimligt med ett RTX 5060 Super 12GB.
För de som inte vill lägga så mycket pengar på grafikkort.
Idag får de antingen nöja sig med 8GB eller så får de punga upp för ett RTX 5060 Ti 16GB (finns även 8GB version av RTX 5060 Ti).
Hade det kommit ett 5060 12GB för liknande pris som vanliga 5060 med 8GB kostar idag så hade det kunnat vara en bra medelväg för den som inte vill lägga ut så mycket, men samtidigt inte ha ett grafikkort som är föråldrat ett halvår senare.
Men från Nvidias perspektiv så om folk antingen köper ett dyrare kort än de från början tänkt sig, eller köper det billigare kortet, men köper ett nytt grafikkort 1-2 generationer senare.
Från Nvidias perspektiv så är det bättre än om folk köper ett billigt grafikkort de är nöjda med i många år.
Så därför så tror jag inte de kommer ett 5060 Super. (men har gärna fel om det)
Utan jag tror de sparar 12GB x60 kort till ett RTX 6060 12GB istället.
Nvidia verkar vilja mjölka marknaden genom sånt här med att dra ut på tiden innan folk får mer grafikminne.
Men de brukar ändå inte gå bakåt i utvecklingen.
Det är ju inte som att nästa generations grafikkort bara kommer få tiotals eller hundratals megabyte grafikminne.
Utan de kommer med största sannolikhet bli samma eller bättre. Inte sämre.
Så om nu 5000 Super korten lägger en grund för grafikkort med 3GB minneschip där de nya Super korten lägger en ny standard jämfört med RTX 4000 och de vanliga RTX 5000 som finns ute nu.
Så tror jag inte att Nvidia försöker gå bakåt i tiden med RTX 6000 serien och erbjuda oss mindre än med RTX 5000 Super.
Utan jag tror att RTX 6000 kommer få samma som RTX 5000 Super.
Så typ
5070 Super 18GB -> 6070 18GB
5070 Ti Super 24GB -> 6070 Ti 24GB
5080 Super 24GB -> 6080 24GB
Men då kan de även lägga till 6060 12GB och troligtvis 6060 Ti 12GB
Sen kanske 6090 48GB.
Jag tror att vanliga RTX 6000 kommer erbjuda motsvarande minnesmängder som RTX 5000 Super.
Däremot om det blir några betydande framsteg i tillverkningsteknik och/eller arkitektur så kan RTX 6000 få högre prestanda eller lägre strömförbrukning eller kanske en kombination.
Rimligtvis så till nästa generations AMD kort så kan AMD dumpa GDDR6 och gå på något nyare (troligtvis GDDR7) och då kan AMD vara ikapp Nvidia när det kommer till minnesmängder.
Däremot om Nvidia släpper något 6050 eller lägre så kan det nog vara möjligt med bara 8GB eller kanske t.o.m. 6GB VRAM.
Som exempel har Nvidia idag ett RTX 3050 6GB som säljs som budget/insteg/strömsnålare alternativ.