Klaver111 | A keyboard that looks, a bit, like a keyboard | by Felion

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

Klaver111 | A keyboard that looks, a bit, like a keyboard | by Felion

Svenskt Ortolinjärt Handvirat tangentbord med custom Chassi.

Bygglogg i bilder

Bakgrund:
Blev inspererad och motiverad av nominering av "Likör47" till månadens galleri (April 2017) så dags att dra igång ett nytt projekt!

Grundide:
Jag har varit lite nyfiken på ortolinjära tangentbord och samtidigt suktar jag efter ett 980C (1800ish-layout), kanske kan man kombinera detta själv, tänkte gossebarnet (nja! Visade det sig)

Mitt förra projekt var ett litet tangentbord (47%): så denna gången får det bli en stor klump (110%+)!

Med detta i bakhuvudet lekte jag runt lite i http://www.keyboard-layout-editor.com/ (testade olika layouter) och insåg omedelbums att jag inte längre tål numpaden till höger (så den flyttades till vänster), samtidigt slog min symmetri-OCD till och ville ha det lite mer strukturerat.

Vidare ska tangentbordet inte ha "flytande tangenter", tvärt om! Hittade även ett gäng svarta och vita G20-tangenter i C-förrådet; borde kunna komma till användning, tänkte den fortfarande fläckvis okysste mannen.

Konceptlösning::
Ett 111-ish tangenters tangentbord, som ser ut lite som en klaviatur.

Preliminär fysisk Layout

Färgsättning:
Svart, Vitt och Silver/stål ("Som ett piano")

Chassit gärna i välpolerad Ebenholts, men antagligen klarar inte min plånbok av det, så det får antagligen bli alternativt mörkt material: svart trä, Akryl eller "pianolackat" trä kanske. Vi får se.

Förvaring är alltid bra: Fack med lock i bakre chassit för spiral-USB-kabel-förvaring och kanske en putsduk eller två. Främre locket ska kunna fungera som "dokumentställ" (och kanske även som "skärm"/stöd för plattan/telefonen?)

Grovskiss chassi (Sidosnitt):

Virning:
Får fundera ett par svängar här så att jag har tillräckligt med pinnar på kontrollern (för en eller två status LED också)
Men något sånt här får jag börja med:

Sponsorer:
Här hade jag passat på att tacka mina sponsorer... om jag haft några

Löpande kalkyl
Ingenting är beställt ännu men jag kommer ju behöva:

Materiel

Pris

Övrigt

Kontroller (Teesny 2.0?)

C-förråd

Dioder 1N4148

C-förråd

Lysdiod

C-förråd

Chassidelar

Gravering

Ytbehandling

Pianogångjärn

Brytare

Stabbar

Keycaps

Plockmaterial

Pilsner

C-förråd

Summa   

Övrigt:
Glada tillrop och konstruktiv kritik är väldigt uppskattat, så bara "Skjut på".

Jag kommer att ha som målsättning (som vanligt) att uppdatera OP (denna) m.a.p. mina uppdateringspostningar i tråden (så den hyfsat speglar status, utan att man behöver gå igenom allt mitt "spam")

Imgur-bygg-loggen kommer att vara mest uppdaterad med flest bilder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Dec 2014

Haha! Jag skrattade när jag såg den tilltänkta layouten.

Kul projekt, lär följas!

Magnetic reed som en synth? Bara modda dem lite så de tar dina G20...

MBP | Hackmac | TH-X00 PH/Mojo | Några tangentbord

Trädvy Permalänk
Corsair
Plats
Sverige
Registrerad
Okt 2012

Jag är själv väldigt intresserad av mekaniska tangentbord så detta kommer att följas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mellbystrand
Registrerad
Maj 2005

Här är en till som följer. Kanske man får idéer till nya byggen?

|| SilverStone Temjin TJ08-EW || Corsair AX860i || Asus Maximus VIII Gene || Intel Core i7-6700K / EK-Supremacy EVO || G-Skill Trident Z || Asus GTX980Ti / EK-FC980 || Intel 600P / EK-M.2. NVMe || Asus VG248QE || Zeal 60 / Tex case / Cherry MX Clear / 85g Sprit / GMK Samurai || Asus ROG Gladius II Origin || Asus ROG Sheath ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011

Gillade ditt senaste projekt starkt! Det här kommer bli ännu coolare (för jag gillar pianon och tangentbord med raka kolumner)

Linux: the operating system with a CLUE; Command Line User Environment.

GNU/Linux