Klaver111 | A keyboard that looks, a bit, like a keyboard | by Felion
Svenskt Ortolinjärt Handvirat tangentbord med custom Chassi.

Bakgrund:
Blev inspererad och motiverad av nominering av "Likör47" till månadens galleri (April 2017) så dags att dra igång ett nytt projekt!
Grundide:
Jag har varit lite nyfiken på ortolinjära tangentbord och samtidigt suktar jag efter ett 980C (1800ish-layout), kanske kan man kombinera detta själv, tänkte gossebarnet (nja! Visade det sig)
Mitt förra projekt var ett litet tangentbord (47%): så denna gången får det bli en stor klump (110%+)!
Med detta i bakhuvudet lekte jag runt lite i http://www.keyboard-layout-editor.com/ (testade olika layouter) och insåg omedelbums att jag inte längre tål numpaden till höger (så den flyttades till vänster), samtidigt slog min symmetri-OCD till och ville ha det lite mer strukturerat.
Vidare ska tangentbordet inte ha "flytande tangenter", tvärt om! Hittade även ett gäng svarta och vita G20-tangenter i C-förrådet; borde kunna komma till användning, tänkte den fortfarande fläckvis okysste mannen.
Konceptlösning::
Ett 111-ish tangenters tangentbord, som ser ut lite som en klaviatur.
Preliminär fysisk Layout

Färgsättning:
Svart, Vitt och Silver/stål ("Som ett piano")
Chassit gärna i välpolerad Ebenholts, men antagligen klarar inte min plånbok av det, så det får antagligen bli alternativt mörkt material: svart trä, Akryl eller "pianolackat" trä kanske. Vi får se.
Förvaring är alltid bra: Fack med lock i bakre chassit för spiral-USB-kabel-förvaring och kanske en putsduk eller två. Främre locket ska kunna fungera som "dokumentställ" (och kanske även som "skärm"/stöd för plattan/telefonen?)
Grovskiss chassi (Sidosnitt):

Virning:
Får fundera ett par svängar här så att jag har tillräckligt med pinnar på kontrollern (för en eller två status LED också)
Men något sånt här får jag börja med:

Sponsorer:
Här hade jag passat på att tacka mina sponsorer... om jag haft några
Löpande kalkyl
Ingenting är beställt ännu men jag kommer ju behöva:
Materiel | Pris | Övrigt |
Kontroller (Teesny 2.0?) | | C-förråd |
Dioder 1N4148 | | C-förråd |
Lysdiod | | C-förråd |
Chassidelar | | |
Gravering | | |
Ytbehandling | | |
Pianogångjärn | | |
Brytare | | |
Stabbar | | |
Keycaps | | |
Plockmaterial | | |
Pilsner | | C-förråd |
Summa | | |
Övrigt:
Glada tillrop och konstruktiv kritik är väldigt uppskattat, så bara "Skjut på".
Jag kommer att ha som målsättning (som vanligt) att uppdatera OP (denna) m.a.p. mina uppdateringspostningar i tråden (så den hyfsat speglar status, utan att man behöver gå igenom allt mitt "spam")
Imgur-bygg-loggen kommer att vara mest uppdaterad med flest bilder.